№ п/п
|
Зміст навчально-пізнавальної діяльності
|
Дата
|
Прим.
|
ВСТУП
|
1.
|
Завдання інтегрованого курсу історії. Періодизація історії людства. Хронологічні межі історії стародавнього світу.
|
|
|
2.
|
Як вивчають історію Стародавнього світу.
Історичні джерела з історії Стародавнього світу. Що в історії називають цивілізацією.
|
|
|
3.
|
Лічба часу в історії стародавнього світу.
|
|
|
4.
|
Практична робота
Лічба часу в історії Стародавнього світу (завдання: встановити особливості літочислення до нашої ери (з допомогою шкали часу); розв'язати хронологічні задачі на встановлення тривалості
подій та віддаленості подій одна від одної в межах до н. е., віддаленості події від зазначеної дати (з переходом через еру).
|
|
|
Результати навчально-пізнавальної діяльності
Знаю:
- послідовність періодів історії людства,
- хронологічні межі історії стародавнього світу;
- джерела з історії стародавнього світу.
Розумію:
- завдання інтегрованого курсу історії;
- періодизацію як спосіб упорядкування історії;
- критерії, які історики й археологи використовують для періодизації історії: України та всесвітньої;
- поняття «ера», «цивілізація».
Умію:
- співвіднести дату події зі століттям і тисячоліттям;
- розв'язати історичну задачу на обчислення часу.
|
Розділ 1. ПЕРВІСНІ СПІЛЬНОТИ. АРХЕОЛОГІЧНІ КУЛЬТУРИ (10 годин)
|
5.
|
Життя людей у первісні часи
Теорії походження людини. Виникнення та розселення первісних людей. Заняття та спосіб життя, суспільна організація.
|
|
|
6.
|
Життя людей у первісні часи
|
|
|
7.
|
Основні стоянки і археологічні знахідки первісної доби на території України.
Королево (Закарпаття), Мізин (Чернігівщина), Кирилівка (м. Київ), Межиріч (Черкащина), Киїк-Коба (Крим).
Стоянки первісних людей на території рідного краю (на вибір учителя/учительки), інші відомі стоянки.
Практична робота: описати заняття та спосіб життя первісних людей (мисливців і рибалок) на основі археологічних речових джерел; позначити на контурній карті стоянки первісних людей на теренах України.
|
|
|
8.
|
Виникнення землеробства та скотарства.
Неолітична революція. Початок обробки металів і виникнення ремесел.
Практична робота: описати заняття та спосіб життя первісних людей (землеробів і скотарів) на основі археологічних речових джерел.
|
|
|
9.
|
Трипільська археологічна культура.
Практична робота: позначити на контурній карті межі поширення і протоміста трипільської культури
|
|
|
10.
|
Культура та релігійні вірування первісних людей
|
|
|
11.
|
Узагальнення
|
|
|
12.
|
Тематичний контроль.
|
|
|
Міжпредметні зв'язки: 6 клас. Географія. Розділ. Планета людей. Тема. Кількість і розміщення населення на Землі (учень/учениця толерантно ставиться до представників людських рас та народів світу, розуміє історичний взаємозв'язок людини із природою, оцінює вплив людини на природу, наслідки господарської діяльності для сучасної людини).
|
Результати навчально-пізнавальної діяльності
Знаю:
-
час появи первісної людини на теренах України;
-
назви та місце розташування трьох-чотирьох стоянок первісних людей на території України;
-
винаходи і пам'ятки культури первісних людей.
Розумію:
-
сутність наукових і релігійних теорій про походження людини, «неолітичної революції»,
-
первісних форм релігійних вірувань: фетишизму, тотемізму та магії;
-
поняття «кам'яний вік», «мідно-кам'яний вік», «бронзовий вік», «Ноmо sаріеns (людина розумна)», «стоянка первісних людей», «археологічна культура», «родова община (рід)», «територіальна (сусідська) община», «плем'я», «ремесло», «вождь», «рада старійшин».
Умію:
-
показати на карті стоянки первісних людей і територіальні межі трипільської культури;
-
описати спосіб життя первісних людей;
-
схарактеризувати організацію суспільства за первісних часів;
-
розпізнавати пам'ятки трипільської культури.
|
Міжпредметні зв’язки: 6 клас. Географія. Розділ: Планета людей. Тема: Кількість і розміщення населення на Землі (Учень/учениця толерантно ставиться до представників людських рас та народів світу, розуміє історичний взаємозв’язок людини із природою, оцінює вплив людини на природу, наслідки господарської діяльності для сучасної людини).
|
Розділ 2. СТАРОДАВНІ ЦИВІЛІЗАЦІЇ АЗІЇ ТА АФРИКИ
|
13.
|
Цивілізація долини Нілу. Природно-географічні умови розвитку
давньоєгипетської цивілізації. Повсякдення й господарське життя.
Практична робота: позначити на контурній карті річку Ніл.
|
|
|
14.
|
Організація суспільства і влади в Давньому Єгипті.
Практична робота: позначити на контурній карті розташування Мемфісу, територіальні межі давньої цивілізації, схарактеризувати структуру суспільства і держави.
|
|
|
15.
|
Міфологія, писемність і мистецтво. Будівництво пірамід.
|
|
|
16.
|
Цивілізації Дворіччя. Природно-географічні умови Шумеру та Вавилону. Повсякдення і господарське життя.
Практична робота: позначити на контурній карті річки Тигр і Євфрат, розташування Шумеру, Вавилону, територіальні межі давніх цивілізацій.
|
|
|
17.
|
Організація суспільства і влади у містах-державах і царствах Дворіччя. Закони Хаммурапі.
Практична робота: схарактеризувати структуру суспільства і держави у Вавилоні.
|
|
|
18.
|
Писемність і мистецтво Дворіччя .
|
|
|
19.
|
Фінікія. Природно-географічні умови. Повсякдення й господарське життя. Фінікійська колонізація. Карфаген. Алфавіт.
Практична робота: позначити на контурній карті розташування
Карфагену і територіальні межі давньої цивілізації, схарактери-зувати структуру суспільства і держави.
|
|
|
20.
|
Ізраїльсько-Юдейське царство: організація влади й суспільства. Єрусалим. Біблія як історичне джерело.
Практична робота: позначити на контурній карті розташування
Єрусалиму, схарактеризувати структуру суспільства і держави
|
|
|
21.
|
Перська держава. Організація влади й суспільства. Основні завойовницькі походи. Дарій І.
Робота з контурною картою.
|
|
|
22.
|
Давня Індія. Природно-географічні умови. Організація влади й суспільства.
Практична робота: позначити на контурній карті річки Інд, Ганг, територіальні межі давньої цивілізації, схарактеризувати структуру суспільства і держави.
|
|
|
23.
|
Пам'ятки культури індійської цивілізації.
|
|
|
24.
|
Давній Китай. Природно-географічні умови. Організація влади й суспільства.
Практична робота: позначити на контурній карті річки Хуанхе, Янцзи, територіальні межі давньої цивілізації, схарактеризувати структуру суспільства і держави.
|
|
|
|
Пам'ятки культури китайської цивілізації.
|
|
|
25.
|
Узагальнення.
Практична робота: зіставити умови розвитку й характерні ознаки давніх суспільств і держав.
|
|
|
26.
|
Тематичний контроль.
|
|
|
Орієнтовні завдання для творчих робіт: підготувати повідомлення про повсякденне життя представників різних верств у стародавніх суспільствах.
|
Результати навчально-пізнавальної діяльності
Знаю:
-
хронологічні й територіальні межі давньоєгипетської цивілізації, цивілізацій Дворіччя (Шумер, Вавилон), Персії, Давньої Індії, Давнього Китаю, міст-держав Фінікії, Ізраїльсько-Юдейського царства;
-
час об'єднання Єгипту, укладення кодексу законів Хаммурапі; правління царів Давида і Соломона;
-
назви відомих пам'яток давньоєгипетської цивілізації (Великі піраміди, Великий сфінкс), Дворіччя (стела Хаммурапі), Фінікії (алфавіт), Ізраїльсько-Юдейського царства (Біблійні заповіді), китайської (Велика китайська стіна) й індійської (ступа в м. Санчі) цивілізацій. Розумію:
-
вплив природно-географічних умов на господарське життя, організацію влади та міфологію давніх суспільств; причини виникнення міст, суспільних верств і держави;
-
поняття «іригаційне (зрошувальне) землеробство», «колонізація», «суспільна верства», «держава», «місто-держава», «фараон», «закон», «реформа», «релігія», «Біблія», «міфологія», «ієрогліф», «клинопис», «варна», «імперія»;
-
причини піднесення і занепаду стародавніх держав і суспільств;
-
значення Біблії як історичного джерела.
Умію:
-
показати на карті давні цивілізації й міста;
-
схарактеризувати давні суспільства і держави;
-
описати повсякденне життя представників різних верств давніх суспільств;
-
визначити особливості господарства, суспільного життя й культури давніх цивілізацій;
-
осмислити і передати враження, яке могли справляти на давнє населення пам'ятки культури Давнього Єгипту, Дворіччя, Ізраїльсько-Юдейського царства, Давньої Індії, Давнього Китаю;
-
порівняти умови розвитку та характерні ознаки давніх суспільств і держав.
|
Міжпредметні зв’язки: 6 клас. Зарубіжна література. Розділ. Міфи народів світу. Тема. Єгипетські міфи (учень/учениця усвідомлює єдність людини й природи, оцінює вплив міфів на подальший розвиток культурних традицій народів світу); 6 клас. Інформатика. Розділ. Комп'ютерні презентації. Тема. Програмне забезпечення для створення й відтворення комп'ютерних презентацій (учень/учениця обґрунтовує доцільність використання презентацій у своїй навчальній діяльності та повсякденному житті); 6 клас. Географія. Розділ. Способи зображення Землі. Тема. Географічні карти, їх елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи (учень/учениця оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини); 6 клас. Українська мова. Розділ. Іменник. Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль (учень/учениця створює розповідь, інформаційний допис, повідомлення про уявну подорож Україною або країн зарубіжжя з використанням власних назв).
|
Розділ 3. АНТИЧНА ЦИВІЛІЗАЦІЯ ТА ЇЇ СУСІДИ
|
27.
|
Природно-географічні умови Балканського
півострова.
Практична робота: позначити на контурній карті Балканський півострів.
|
|
|
28.
|
Мінойська палацова цивілізація
|
|
|
29.
|
Ахейська палацова цивілізація
Практична робота: позначити на контурній карті Мікени.
|
|
|
30.
|
Давньогрецьке суспільство за поемами Гомера
|
|
|
31.
|
Афіни
Практична робота: позначити на контурній карті Афіни
|
|
|
32.
|
Спарта
Практична робота: позначити на контурній карті Спарту
|
|
|
33.
|
Велика грецька колонізація. Взаємини греків і місцевого населення.
Практична робота: позначити на контурній карті напрямки Великої грецької колонізації.
|
|
|
34.
|
Античні поліси на території України. Суспільне, господарське життя і побут в античних полісах на території України.
Практична робота: позначити на контурній карті античні грецькі поселення (Тіра, Ольвія, Пантікапей, Херсонес), кордони Боспорського царства схарактеризувати спосіб життя мешканців античних полісів Північного Причорномор'я (за доступними текстовими джерелами)
|
|
|
35.
|
Кіммерійці та скіфи на території України.
Практична робота: схарактеризувати спосіб життя скіфських племен (з «Історії» Геродота)
|
|
|
36.
|
Персько-грецькі війни.
|
|
|
37.
|
Утвердження демократії в Афінах за Перикла.
Практична робота: сформулювати життєву позицію Перікла на основі його діяльності, зіставити суспільний устрій Афін і Спарти.
|
|
|
38.
|
Господарювання і повсякденне життя в Давній Греції.
|
|
|
39.
|
Грецька релігія та міфологія.
|
|
|
40.
|
Античні олімпійські ігри
Практична робота: укласти програму античних Олімпійських ігор
|
|
|
41.
|
Сім'я, освіта та виховання афінян і спартанців.
Практична робота: зіставити, повсякденне життя населення в Афінах і Спарті.
|
|
|
42.
|
Театр, скульптура, архітектура.
|
|
|
43.
|
Підкорення Греції Філіпом II.
|
|
|
44.
|
Александр Македонський.
Практична робота: позначити на контурній карті напрямки Східного походу, сформулювати його життєву позицію Александра Македонського на основі його висловів та діяльності.
|
|
|
45.
|
Культура елліністичної доби.
|
|
|
46.
|
Сармати на території України.
|
|
|
47.
|
Узагальнення. Тематичний контроль.
|
|
|
48.
|
Природно-географічні умови Апеннінського півострова.
Виникнення міста Рима.
Практична робота: позначити на контурній карті Апенінський півострів та місто Рим
|
|
|
49.
|
Римська республіка в V–І ст. до н.е.: суспільний устрій та організація влади.
|
|
|
50.
|
Військова експансія Риму.
|
|
|
51.
|
Практична робота.
Порівняння правового становища різних груп громадян, а також громадян і негромадян у Стародавньому Римі.
|
|
|
52.
|
Диктатура Цезаря.
|
|
|
53.
|
Практична робота. Історичний портрет Цезаря.
Сформулювати життєву позицію Цезаря на основі його висловів та діяльності. Скласти історичний портрет на основі історичних джерел.
|
|
|
54.
|
Римська імперія. Октавіан Август.
Практична робота: позначити на контурній карті кордони Римської держави часів принципату Октавіана Августа.
|
|
|
55.
|
Пантеон римських богів.
|
|
|
56.
|
Римське право. Мистецтво Давнього Риму.
Творча робота: підготовка маршруту мандрівки з оглядом пам'яток культури давнього Риму (у формі рольової гри)
|
|
|
57.
|
Кризові явища в Римській імперії.
|
|
|
58.
|
Виникнення і поширення християнства.
Перетворення християнства на державну релігію Римської імперії.
|
|
|
59.
|
Поділ Римської імперії. Початок Великого переселення народів.
Падіння Західної Римської імперії.
Практична робота: позначити на контурній карті Константинополь, напрямки Великого переселення народів.
|
|
|
60.
|
Готи і гуни на території сучасної України. Взаємини з місцевим населенням.
|
|
|
61.
|
Давні слов'яни. Прабатьківщина слов'ян.
|
|
|
62.
|
Початок Великого розселення слов'ян.
Практична робота: позначити на контурній карті прабатьківщину слов'ян і напрямки їх розселення.
|
|
|
63.
|
Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов'ян.
|
|
|
64.
|
Склавини і анти на теренах України. Походження українського народу.
|
|
|
65.
|
Узагальнення.
|
|
|
66.
|
Тематичний контроль.
|
|
|
Результати навчально-пізнавальної діяльності
Знаю:
-
часову послідовність Мінойської й Ахейської палацових, грецької та римської цивілізацій;
-
хронологічні межі існування на території України античних полісів;
-
часову послідовність перебування на території України кіммерійців, скіфів, сарматів, готів, гунів;
-
хронологічні межі існування Римської республіки та імперії;
-
час зародження й утвердження християнства, визнання його державною релігією Римської імперії, поділу Римської імперії на Західну та Східну (Візантію);
-
пам'ятки культури Давньої Греції, Скіфії та Риму;
-
час формування давніх слов'ян і напрямки їх розселення з прабатьківщини;
Розумію:
-
близькість давньогрецької, елліністичної й давньоримської культур;
-
особливості античної демократії, зміст прав і обов'язків громадян Афін і Риму, становища рабів;
-
причини піднесення й занепаду грецьких полісів (Афін, Спарти), Скіфії та Римської держави;
-
передумови Великої грецької колонізації;
-
внесок античної цивілізації в історію людства, зв'язок античної цивілізації зі спільнотами на українських теренах;
-
історичне значення християнства;
-
поняття «еллінізм», «поліс», «громадянин», «демос», «аристократія», «тиранія», «демократія», «пантеон богів», «республіка», «патриції», «плебеї», «сенат», «диктатор», «вето», «легіон», «провінція», «гладіатор», «експансія», «Велике розселення слов'ян».
Умію:
-
схарактеризувати й порівняти суспільний устрій та повсякденне життя Афін і Спарти, становище патриціїв і плебеїв;
-
схарактеризувати повсякденне життя мешканців античних полісів Північного Причорномор'я, суспільний устрій Римської держави часів принципату, діяльність Перикла. Александра Македонського, Юлія Цезаря та Октавіана Августа;
-
визначити причини зміни у ставленні Римської держави та суспільства до християнської церкви;
-
пояснити, як у добу античності соціальне становище особи впливало на її повсякдення;
-
схарактеризувати суспільну організацію, господарські заняття, духовний світ давніх слов'ян;
-
показати на карті історико-географічні об'єкти античної цивілізації (античні міста, держави та ін.), напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського, розселення слов'ян на території сучасної України.
|
Міжпредметні зв’язки: 6 клас. Зарубіжна література. Розділ. Міфи народів світу. Тема. Грецькі міфи (учень/учениця усвідомлює єдність людини й природи, оцінює вплив міфів на подальший розвиток культурних традицій народів світу); 6 клас. Географія. Розділ. Уявлення про Землю у давнину. Тема. Уявлення про форму Землі. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея (учень/учениця розуміє внесок античних учених у становлення географії як науки, складає за допомогою членів родини короткі повідомлення про пізнання Землі у давнину).
|
Узагальнення до курсу. ВНЕСОК ДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ, КУЛЬТУР,
НАРОДІВ В ІСТОРІЮ ЛЮДСТВА
|
67.
|
Внесок цивілізацій стародавнього світу в історію людства.
|
|
|
68.
|
Значення давньої історії України як частини світової історії.
|
|
|
69.
|
«Історичний калейдоскоп» - урок узагальнення до інтегрованого курсу «Історія України. Всесвітня історія»
(проводиться у формі гри).
|
|
|
70.
|
Резерв
|
|
|
Результати навчально-пізнавальної діяльності
Знаю:
-
пам'ятки культури давньосхідних та античної цивілізацій.
Розумію:
-
давню історію України як частину всесвітньої історії;
-
роль давнього періоду в історії України;
-
культурні здобутки давніх держав і народів, поширення християнства, Велике переселення народів й падіння Західної Римської імперії як витоки й умови формування сучасних цивілізацій.
Умію:
-
визначити і навести приклади внеску давніх цивілізацій в культуру сучасних народів, зокрема
-
українців;
-
обґрунту вати значення стародавньої історії для подальшого розвитку людства;
-
показати на карті історико-географічні об'єкти давньосхідних та античної цивілізацій, давніх слов'ян.
|
|
|
|
|
|