Календарно-тематичне планування з математики на І семестр 2023-2024 навчального року

Про матеріал
Календарне – тематичне планування з математики складене на І семестр 2023/2024 навчального року відповідно до: - в 5-6 класах - Державного стандарту базової середньої освіти (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898); - в 7-9 класах - Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (затвердженого Постановою КМУ від 23 листопада 2011 року №1392); - модельної навчальної програми «Математика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Пихтар М.П., Рубльов Б.В., Семенов В.В., Якір М.С.), рекомендована Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795); - навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Математика. 5–9 класи», (колектив авторів: М. І. Бурда, Ю І.Мальований та ін..), затвердженої наказом МОН України від 07.06.2017 №804; - Інстуктивно-методичних рекомендацій щодо викладання предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році. МАТЕМАТИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ 5 – 6 класи (додаток до Листа МОН України №1/13749-23 від 12.09.2023р.);
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Календарно – тематичне планування

з  математики – 5, 6 класи, алгебри – 8 клас та геометрії – 8 клас

на І семестр 2023/2024 навчального року

Вакал Вікторії Анатоліївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Вступ

Календарне – тематичне планування з математики складене на І семестр 2023/2024 навчального року   відповідно до:

-          в 5-6 класах - Державного стандарту базової середньої освіти (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. № 898);

-          в 7-9 класах - Державного стандарту  базової та повної загальної середньої освіти (затвердженого Постановою КМУ від 23 листопада 2011 року №1392);

-          модельної навчальної програми «Математика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Пихтар М.П., Рубльов Б.В., Семенов В.В., Якір М.С.), рекомендована Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795);

-          навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Математика. 5–9 класи», (колектив авторів: М. І. Бурда, Ю І.Мальований та ін..), затвердженої наказом МОН України від 07.06.2017 №804;

-          Інстуктивно-методичних рекомендацій щодо викладання предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році. МАТЕМАТИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ 5 – 6 класи (додаток до Листа МОН України №1/13749-23 від 12.09.2023р.);

 

 

Підручники:

Математика : підр. для 5 класу закл. загал. серед. освіти / В. Кравчук, Г. Янченко. — Тернопіль : Підручники і посібники, 2022. — 304 с

Математика: підруч. для 6 кл. закладів заг. серед, освіти (у 2-х ч.) : Ч. 1 / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. — X. : Гімназія, 2023. — 208 с. : іл.

 

Математика : підруч. для 6 кл. закладів заг. серед, освіти (у 2-х ч.) : Ч. 2 / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. — X. : Гімназія, 2023. — 208 с. : іл.

 

Алгебра : підруч. для 8 кл. закладів заг. серед. освіти / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. — 2-ге видання, переробл. — Х. : Гімназія, 2021. — 240 с. : іл.

 

Геометрія : підруч. для 8 кл. закладів заг. серед. освіти / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. — 2-ге видання, переробл. — Х. : Гімназія, 2021. — 208 с. : іл.

 

 

 

 


 

 Вивчення математики в загальноосвітніх навчальних закладах ІІ та ІІІ ступенів має бути направлене на підготовку до поетапного впровадження та реалізацію Концепції «Нова українська школа», яка передбачає формування випускника школи, як всебічно розвиненої особистості, здатної до критичного мислення; патріота з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини; інноватора, здатного змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку, конкурувати на ринку праці та вчитися впродовж життя. Серед ключових десяти компетентностей нової української школи чільне місце відводиться таким компетентностям як спілкування державною та іноземними мовами, математична грамотність, інформаційно-цифрова компетентність, загальнокультурна компетентність та ін. Впровадження цієї Концепції забезпечить вищу якість людського капіталу, конкурентно-спроможність економіки, зменшення соціальної нерівності, та формування солідарного і патріотичного суспільства.

Особливість навчального змісту математики 5-11 класів, як і освітнього стандарту в цілому, передбачає побудову навчально-виховного процесу на засадах:

·         компетентнісного,

·        діяльнісного,

·        особистісно-орієнтованого та

·        аксіологічного підходів.

Мета навчання математики в загальноосвітніх навчальних закладах на засадах компетентнісного підходу полягає насамперед у формуванні в учнів предметної математичної і ключових компетентностей на рівні достатньому для забезпечення життєдіяльності в сучасному світі, успішного оволодіння знаннями з інших освітніх галузей у процесі шкільного навчання, забезпечення інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх уваги, пам’яті, логіки, культури мислення та інтуїції.

 

Також значна увага приділяється вивченню наскрізних ліній. Усього виділено 4 наскрізні змістові лінії (однакові для всіх навчальних предметів):

·       Екологічна безпека та сталий розвиток

·       Громадянська відповідальність

·       Здоров'я і безпека

·       Підприємливість та фінансова грамотність

Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів.

 

Очікувані результати навчання здобувачів освіти

 Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів, окреслених Типовими освітніми програмами.

Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.

Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості перевіряти його на практиці й встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньо предметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації.

№ з/п

Ключові компетентності

Очікувані результати

1

Спілкування державною мовою

Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас.

Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань.

Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем

2

Спілкування іноземними мовами

Уміння: здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб.

Ставлення: критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою.

Навчальні ресурси:підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти.

3

Математична компетентність

Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях.

Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів.

Навчальні ресурси: розв'язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації

4

Основні компетентності у природничих науках і технологіях

Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями.

Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій. усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях

Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу

5

Інформаційно-цифрова компетентність

Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень.

Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач.

Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів

6

Уміння вчитися впродовж життя

Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.

Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності.

Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії

7

Ініціативність і підприємливість

Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання.

Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших.

Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі)

8

Соціальна і громадянська компетентності

Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані.

Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією.

Навчальні ресурси: завдання соціального змісту

9

Обізнаність і самовираження у сфері культури

Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо).

Ставлення: культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства.

Навчальні ресурси:математичні моделі в різних видах мистецтва

10

Екологічна грамотність і здорове життя

Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання.

Ставлення:усвідомлення взаємозв’язку окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо.

Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя

 

Виокремлюються в навчальних програмах такі наскрізні лінії ключових компетентностей:

          «Екологічна безпека й сталий розвиток»,

          «Громадянська відповідальність»,

          «Здоров’я і безпека»,

          «Підприємливість і фінансова грамотність».

 

Наскрізні лінії ключових компетентностей

Наскрізна лінія

Коротка характеристика

Екологічна безпека й сталий розвиток

Формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.

Проблематика наскрізної лінії реалізується через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі.

Громадянська відповідальність

Сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує окремі предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.

Вивчення окремого предмета має викликати в учнів якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути націленим на виховання порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості і чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти важливу роль у формуванні толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних досягнень.

Здоров'я і безпека

Завданням наскрізної лінії є становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.

Реалізується через завдання з реальними даними про безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто звернути увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я. Вирішення проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення і розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій.

Підприємливість і фінансова грамотність

Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо).

Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів.

 


Календарно-тематичне планування з математики у 5 класі

на І семестр 2023 / 2024 навчальний рік

складене відповідно до тем підручника «Математика : підр. для 5-го класу закл. загал. серед. освіти» / В. Кравчук, Г. Янченко. — Тернопіль : Підручники і посібники, 2022. — 304 с.

Підручник   створено    за    модельною    навчальною    програмою

«Математика. 5–6 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори А. Г. Мерзляк,      Д. А. Номіровський,       М. П. Пихтар,       Б. В. Рубльов, В. В. Семенов, М. С. Якір).

з/п

Назва теми

Кількість годин

Контрольні роботи

1.

Повторення

5

діагностична

 

Розділ І. Натуральні числа і дії з ними. Геометричні фігури та величини.

 

 

2.

Натуральні числа. Додавання і віднімання натуральних чисел

15

1

3.

Множення і ділення натуральних чисел

16

1

4.

Вирази. Рівняння. Текстові задачі

17

1

5.

Геометричні фігури та величини

27

2

 

Розділ ІІ. Дробові числа і дії з ними.

 

 

6.

Звичайні дроби

22

1

7.

Десяткові дроби. Додавання і віднімання десяткових дробів

16

1

8.

Множення і ділення десяткових дробів. Відсотки

32

2

9.

Повторення курсу математики 5 класу

25

підсумкова

 

(5 год на тиждень)

п/п

 

Дата

провед

Корекція дати

Тема уроку

Примітка

I семестр

Тема 1. Повторення (5 год)

1

 

 

 

Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Узагальнення та систематизація знань за курс початкової школи

 

2

 

 

 

Числа, дії з числами. Робота з даними

 

3

 

 

 

Сюжетні задачі. Просторові відношення. Геометричні фігури.

 

4

 

 

 

Первинне діагностичне тестування за курс 3-4 класів

 

5

 

 

 

Математичні вирази, рівності, нерівності. Величини.

 

Розділ І. Натуральні числа і дії з ними. Геометричні фігури та величини.

Тема 2. Натуральні числа. Додавання і віднімання натуральних чисел (15 год)

Учень/учениця:

розпізнає натуральні числа і число нуль;  розрізняє цифри і числа; читає та записує натуральні числа в межах трильйона; визначає класи та розряди натурального числа; подає натуральні числа у вигляді суми розрядних доданків; порівнює натуральні числа з різною і однаковою кількістю цифр; розуміє сутність арифметичних дій додавання, віднімання, множення, ділення; володіє навичкою усного та письмового виконання арифметичних дій з натуральними числами; використовує властивості арифметичних дій з натуральними числами, зокрема для усного обчислення зручним способом; застосовує арифметичні дії з натуральними числами під час розв’язування задач та вправ; прогнозує результат обчислень; перевіряє правильність обчислень із використанням оберненої дії.

6

 

 

 

Натуральні числа. Число нуль.

 

7

 

 

 

Позначення і читання натуральних чисел.

 

8

 

 

 

Порівняння натуральних чисел.

 

9

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

10

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

11

 

 

 

Додавання натуральних чисел.

 

12

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

13

 

 

 

Властивості додавання.

 

14

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

15

 

 

 

Віднімання натуральних чисел.

 

16

 

 

 

Знаходження невідомого доданка, зменшуваного, від’ємника.

 

17

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

18

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

19

 

 

 

Контрольна робота 1.

 

20

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування вправ.

 

Тема 3. Множення і ділення натуральних чисел (16 год)

Учень/учениця:

розуміє сутність арифметичних дій множення, ділення; володіє навичкою усного та письмового виконання арифметичних дій з натуральними числами; використовує властивості арифметичних дій з натуральними числами, зокрема для усного обчислення зручним способом; застосовує арифметичні дії з натуральними числами під час розв’язування задач та вправ; прогнозує результат обчислень; перевіряє правильність обчислень із використанням оберненої дії; розуміє сутність понять квадрата й куба натурального числа — пояснює, що таке квадрат і куб числа; володіє навичкою обчислення квадрата й куба натурального числа; виконує ділення з остачею; розуміє, що остача має бути меншою від дільника;

21

 

 

 

Множення натуральних чисел.

 

22

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

23

 

 

 

Переставна і сполучна властивості множення.

 

24

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

25

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

26

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

27

 

 

 

Розподільна властивість множення.

 

28

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

29

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

30

 

 

 

Квадрат і куб числа.

 

31

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

32

 

 

 

Ділення з остачею.

 

33

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

34

 

 

 

Контрольна робота 2.

 

35

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування вправ.

 

36

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

 Тема 4. Вирази. Рівняння. Текстові задачі (17 год)

 

Учень/учениця:

розуміє, що таке числовий та буквений вирази; розрізняє числові та буквені вирази; читає числові та буквені вирази, використовуючи математичні терміни; записує числові та буквені вирази, подані в текстовій формі, з використанням математичної символіки; знаходить значення числового та буквеного виразу із заданим значенням букв; застосовує правила порядку виконання дій під час обчислень значень виразів, які містять дужки, та виразів, які не містять дужок; наводить приклади формул; розуміє, як користуватися формулами; володіє навичками обчислень величин за допомогою формул і складання формул за змістом задач; розуміє, що таке корінь рівняння; пояснює, що означає розв’язати рівняння; розв’язує рівняння, використовуючи правила знаходження невідомих компонентів арифметичних дій; володіє навичками складання рівнянь за змістом задач

 

37

 

 

 

Числові та буквені вирази. Формули.

 

38

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

39

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

40

 

 

 

Рівняння.

 

41

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

42

 

 

 

Текстові задачі. Розв’язування задач за допомогою рівнянь.

 

43

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

44

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

45

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

46

 

 

 

Задачі на рух.

 

47

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

48

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

49

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

50

 

 

 

Комбінаторні задачі.

 

51

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

52

 

 

 

Контрольна робота 3

 

53

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування вправ.

 

Тема 5. Геометричні фігури та величини (27 год)

 

Учень/учениця:

розпізнає на рисунках геометричні фігури, які вказано в змісті; співвідносить реальні об’єкти навколишнього середовища з моделями геометричних фігур; володіє практичними навичками побудови відрізків, ламаних, прямих, променів, кутів, трикутників, прямокутників; називає елементи геометричних фігур; позначає геометричні фігури; розуміє, які фігури називають рівними; розрізняє види кутів, трикутників; розуміє сутність процесу вимірювання довжини відрізка та величини кута; знає одиниці вимірювання довжини відрізка та співвідношення між ними; знає одиницю вимірювання величини кута; вибирає доцільні одиниці вимірювання для знаходження довжини відрізка; володіє практичними навичками вимірювання довжини відрізка та величини кута й побудови відрізків і кутів за допомогою відповідних приладів; розуміє, що таке периметр многокутника; володіє навичкою обчислення периметра многокутників; користується формулами обчислення периметрів рівностороннього трикутника, прямокутника, квадрата в навчальних і реальних ситуаціях; розуміє сутність процесу вимірювання площі прямокутника; знає одиниці вимірювання площі та співвідношення між ними; обирає доцільні одиниці вимірювання для знаходження площі прямокутника; користується формулами для обчислення площ прямокутника та квадрата; розпізнає на рисунках прямокутний паралелепіпед, куб, піраміду; співвідносить реальні об’єкти навколишнього середовища з моделями просторових фігур, які вказано в змісті; називає елементи вказаних просторових фігур; позначає вказані просторові фігури; має уявлення про розгортки прямокутного паралелепіпеда та піраміди, яке формується на реальних об’єктах навколишнього середовища; володіє навичкою обчислення площі поверхні прямокутного паралелепіпеда, зокрема за допомогою його розгортки; розуміє сутність процесу вимірювання об’єму прямокутного паралелепіпеда; знає одиниці вимірювання об’єму та співвідношення між ними; вибирає доцільні одиниці вимірювання для знаходження об’єму прямокутного паралелепіпеда; користується формулами обчислення об’ємів прямокутного паралелепіпеда та куба; володіє практичними навичками знаходження значень величин за показаннями шкал різних вимірювальних приладів; визначає координати точок на координатному промені; позначає на координатному промені точки із заданими координатами.

 

54

 

 

 

Відрізок та його довжина. Ламана.

 

55

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

56

 

 

 

Площина, пряма, промінь.

 

57

 

 

 

Шкала. Координатний промінь.

 

58

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

59

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

60

 

 

 

Кут і його величина. Види кутів.

 

61

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

62

 

 

 

Многокутник і його периметр. Види трикутників. Рівні фігури.

 

63

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

64

 

 

 

Контрольна робота 4.

 

65

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування вправ.

 

66

 

 

 

Прямокутник. Квадрат.

 

67

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

68

 

 

 

Площа прямокутника і квадрата.

 

69

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота.

 

70

 

 

 

Прямокутний паралелепіпед. Куб. Піраміда.

 

71

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

72

 

 

 

Об’єм прямокутного паралелепіпеда і куба.

 

73

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

74

 

 

 

Контрольна робота 5.

 

75

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування вправ.

 

Календарно-тематичне планування з математики у 6 класі

на І семестр  2023 / 2024 н. р.

складене відповідно до тем підручника Математика: підруч. для 6 кл. закладів заг. серед, освіти (у 2-х ч.) /А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. — X. : Гімназія, 2023. — 208 с. : іл.

Підручник   створено    за    модельною    навчальною    програмою

«Математика. 5–6 клас» для закладів загальної середньої освіти (автори А. Г. Мерзляк,      Д. А. Номіровський,       М. П. Пихтар,       Б. В. Рубльов, В. В. Семенов, М. С. Якір).

з/п

Назва теми

Кількість годин

Контрольні роботи

1.

Повторення курсу математики 5 класу

5

діагностична

2.

Подільність натуральних чисел

21

1

3.

Звичайні дроби

30

2

4.

Відношення і пропорції

34

2

5.

Раціональні числа і дії з ними

78

5

9.

Повторення курсу математики 6 класу

7

підсумкова

 

(5 год на тиждень)

п/п

 

Дата

провед

Корекція дати

Тема уроку

Примітка

I семестр

Тема 1. Повторення курсу математики 5 класу (5 год)

1

 

 

 

Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Узагальнення та систематизація знань за курс математики 5 класу

 

2

 

 

 

Додавання і віднімання десяткових дробів

 

3

 

 

 

Діагностична робота

 

4

 

 

 

Всі дії з десятковими дробами

 

5

 

 

 

Відсотки

 

Тема 2. Подільність натуральних чисел (21 год)

Учень/учениця:

розрізняє дільники і кратні натурального числа; розуміє, що таке дільник і кратне натурального числа; розпізнає парні і непарні числа; числа, які кратні 3, 5, 9, 10; використовує ознаки подільності для розв’язування задач, зокрема задач на реальні ситуації; розрізняє прості і складені числа; володіє алгоритмом розкладання чисел на прості множники; розуміє, що таке найбільший спільний дільник і найменше спільне кратне; розпізнає пари взаємно простих чисел; володіє алгоритмами знаходження найбільшого спільного дільника та найменшого спільного кратного.

6

 

 

 

Дільники та кратні

 

7

 

 

 

Дільники та кратні

 

8

 

 

 

Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота

 

9

 

 

 

Ознаки подільності на 10, на 5 і на 2

 

10

 

 

 

Ознаки подільності на 10, на 5 і на 2

 

11

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

12

 

 

 

Ознаки подільності на 9 і на 3

 

13

 

 

 

Ознаки подільності на 9 і на 3

 

14

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

15

 

 

 

Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота

 

16

 

 

 

Прості та складені числа

 

17

 

 

 

Розв’язування задач і вправ.

 

18

 

 

 

Найбільший спільний дільник

 

19

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

20

 

 

 

Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота

 

21

 

 

 

Найменше спільне кратне

 

22

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

23

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

24

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

25

 

 

 

Контрольна робота № 1

 

26

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування задач і вправ

 

Тема 3. Звичайні дроби (30 год)

Учень/учениця:

розуміє, у чому полягає основна властивість дробу; уміє застосовувати основну властивість дробу для скорочення дробів; пояснює, що таке найменший спільний знаменник дробів; володіє алгоритмом зведення дробів до спільного знаменника; розуміє правило порівняння звичайних дробів; застосовує правило порівняння звичайних дробів; застосовує зведення дробів до спільного знаменника для порівняння дробів; розуміє правила додавання, віднімання, множення і ділення звичайних дробів; володіє навичкою усного та письмового виконання арифметичних дій зі звичайними дробами; використовує властивості арифметичних дій зі звичайними дробами, зокрема для усного обчислення зручним способом; застосовує арифметичні дії зі звичайними дробами під час розв’язування задач та вправ; прогнозує результат обчислень; перевіряє правильність обчислень із використанням оберненої дії; розуміє правила знаходження дробу від числа та числа за його дробом; користується діями множення і ділення дробів для знаходження дробу від числа та числа за його дробом і для знаходження відсотка від числа та числа за його відсотком; уміє перетворювати звичайний дріб у десятковий; розрізняє скінченні десяткові і нескінченні періодичні десяткові дроби; читає та записує нескінченні періодичні десяткові дроби; знаходить період нескінченного періодичного десяткового дробу; розуміє процес знаходження десяткового наближення звичайного дробу та важливість його практичного застосування;

27

 

10.10

 

Основна властивість дробу

 

28

 

11.10

 

Розв’язування задач і вправ

 

29

 

12.10

 

Розв’язування задач і вправ

 

30

 

12.10

 

Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота

 

31

 

16.10

 

Скорочення дробів

 

32

 

17.10

 

Розв’язування задач і вправ

 

33

 

18.10

 

Розв’язування задач і вправ

 

34

 

19.10

 

Зведення дробів до спільного знаменника. Порівняння дробів

 

35

 

19.10

 

Розв’язування задач і вправ

 

36

 

30.10

 

Розв’язування задач і вправ

 

37

 

31.10

 

Додавання і віднімання дробів

 

38

 

01.11

 

Розв’язування задач і вправ

 

39

 

02.11

 

Розв’язування задач і вправ

 

40

 

02.11

 

Контрольна робота № 2 

 

41

 

06.11

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування задач і вправ

 

42

 

07.11

 

Множення дробів

 

43

 

08.11

 

Розв’язування задач і вправ

 

44

 

09.11

 

Знаходження дробу від числа

 

45

 

09.11

 

Розв’язування задач і вправ

 

46

 

13.11

 

Розв’язування задач і вправ

 

47

 

14.11

 

Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота

 

48

 

15.11

 

Взаємно обернені числа. Ділення дробів

 

49

 

16.11

 

Ділення дробів

 

50

 

16.11

 

Розв’язування задач і вправ

 

51

 

20.11

 

Знаходження числа за заданим значенням його дробу

 

52

 

21.11

 

Розв’язування задач і вправ

 

53

 

22.11

 

Розв’язування задач і вправ

 

54

 

23.11

 

Розв’язування задач і вправ

 

55

 

23.11

 

Контрольна робота № 3 

 

56

 

27.11

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування задач і вправ

 

Тема 4. Відношення і пропорції (34 год)

 

Учень/учениця:

розуміє, що таке відношення, що показує відношення двох чисел; наводить приклади величин, які є відношенням двох інших величин; користується розумінням сутності поняття масштабу для розв’язування задач практичного змісту; розуміє, що таке пропорція; розрізняє крайні та середні члени пропорції; застосовує поняття пропорції та її основну властивість для розв’язування задач практичного змісту; розуміє, що таке відсоткове відношення; що показує відсоткове відношення двох чисел; використовує правило знаходження відсоткового відношення двох чисел для розв’язування задач практичного змісту; наводить приклади зв’язків між величинами, пропорційних величин; розпізнає види пропорційних залежностей між величинами; використовує зв’язки між відповідними значеннями прямо пропорційних і обернено пропорційних величин для розв’язування задач практичного змісту; розуміє, як ділити величину на пропорційні частини; використовує поділ числа у даному відношенні для розв’язування задач практичного змісту; розпізнає на рисунках коло, круг, круговий сектор; розрізняє коло і круг; співвідносить реальні об’єкти навколишнього середовища з моделями геометричних фігур, які указано в змісті; володіє практичними навичками побудови кола та круга за допомогою циркуля; називає елементи кола та круга; позначає елементи кола та круга; володіє навичками обчислення довжини кола та площі круга за допомогою відповідних формул, зокрема під час розв’язування задач практичного змісту; розпізнає на рисунках циліндр, конус, кулю; співвідносить реальні об’єкти навколишнього середовища з моделями просторових фігур, які указано в змісті; називає елементи зазначених просторових фігур; розпізнає на рисунках перпендикулярні й паралельні прямі; співвідносить реальні об’єкти навколишнього середовища з моделями перпендикулярних і паралельних прямих; володіє практичними навичками побудови перпендикулярних і паралельних прямих за допомогою лінійки та косинця; будує координатну пряму, координатну площину; визначає координати точок на координатній прямій; позначає на координатній прямій точки із заданими координатами; визначає координати точок на координатній площині; позначає на координатній площині точки із заданими координатами.

 

57

 

 

 

Відношення

 

58

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

59

 

 

 

Пропорції

 

60

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

61

 

 

 

Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота

 

62

 

 

 

Відсоткове відношення двох чисел

 

63

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

64

 

 

 

Пряма та обернена пропорційні залежності

 

65

 

 

 

Розв’язування задач і вправ.

 

66

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

67

 

 

 

Розв’язування задач і вправ. Самостійна робота

 

68

 

 

 

Поділ числа у заданому відношенні

 

69

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

70

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

71

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

72

 

 

 

Контрольна робота № 4 

 

73

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування задач і вправ

 

74

 

 

 

Коло і круг

 

75

 

 

 

Розв’язування задач і вправ

 

 


Календарно-тематичне планування з алгебри у 8 класі

на І семестр 2023 / 2024 н. р.

План складено згідно з навчальною програмою з математики, затвердженою Наказом Міністерства  освіти і науки України від 07.06.2017  № 804

За підручником: Алгебра : підруч. для 8 кл. закладів заг. серед. освіти / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. — 2-ге видання, переробл. — Х. : Гімназія, 2021. — 240 с. : іл.

з/п

Назва теми

Кількість годин

Контрольні роботи

1.

Повторення

4

діагностична

2.

Раціональні вирази

26

3

3.

Квадратні корені. Дійсні числа

16

1

4.

Квадратні рівняння 

16

2

5.

Повторення і систематизація навчального матеріалу

8

підсумкова

 

(2 год на тиждень)

 

п/п

 

Дата

провед

Корекція дати

Тема уроку

Примітка

І семестр

Тема 1. Повторення (5 год)

1

 

 

 

Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Повторення.  Формули скороченого множення

 

2

 

 

 

Діагностична робота з алгебри за курс 7 класу

 

3

 

 

 

Повторення. Рівняння. Розв’язування рівнянь

 

4

 

 

 

Повторення. Системи лінійних рівнянь. Розв’язування задач

 

Тема 2. Раціональні вирази (26 год)

Учень/учениця:

наводить приклади: раціонального виразу; раціонального дробу; степеня із цілим показником;

розпізнає: цілі раціональні вирази; дробові раціональні вирази; пояснює: як виконати скорочення дробу; як звести дріб до нового знаменника; як звести дроби до спільного знаменника; що таке стандартний вигляд числа;

формулює: основну властивість дробу; властивості степеня з цілим показником;  правила: додавання, віднімання, множення, ділення дробів, піднесення дробу до степеня;  умову рівності дробу нулю;  означення: степеня з нульовим показником; степеня з цілим від’ємним показником; описує властивості функції за її графіком; розв’язує вправи, що передбачають: скорочення дробів; зведення дробів до спільного знаменника; знаходження суми, різниці, добутку, частки дробів; тотожні перетворення раціональних виразів; розв’язування рівнянь зі змінною в знаменнику дробу; перетворення степенів з цілим показником; запис числа в стандартному вигляді; побудову графіка функції  .

5

 

 

 

Раціональні дроби

 

6

 

 

 

Розв’язування задач на застосування поняття  раціонального виразу, раціонального дробу

 

7

 

 

 

Основна властивість раціональногодробу. Скорочення дробів.

 

8

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота

 

9

 

 

 

Додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками.

 

10

 

 

 

Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками

 

11

 

 

 

Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками

 

12

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота

 

13

 

 

 

Контрольна робота №1

 

14

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування вправ.

 

15

 

 

 

Множення раціональних дробів. Піднесення раціонального дробу до степеня

 

16

 

 

 

Ділення раціональних дробів

 

17

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота

 

18

 

 

 

Тотожні перетворення раціональних виразів

 

19

 

 

 

Тотожні перетворення раціональних виразів

 

20

 

 

 

Контрольна робота №2

 

21

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування вправ.

 

22

 

 

 

Рівносильні рівняння. Раціональні рівняння

 

23

 

 

 

 Розв’язування раціональних рівнянь

 

24

 

 

 

Степінь із цілим від’ємним показником. Стандартний вигляд числа

 

25

 

 

 

Властивості степеня з цілим  показником

 

26

 

 

 

Розв’язування вправ. Самостійна робота

 

27

 

 

 

Функція  , її графік і властивості.

 

28

 

 

 

Розв’язування вправ.

 

29

 

 

 

Контрольна робота №3

 

30

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв’язування вправ.

 

 


Календарно-тематичне планування з геометрії  у 8 класі

на І семестр 2023 / 2024 н. р.

План складено згідно з навчальною програмою з математики, затвердженою Наказом Міністерства  освіти і науки України від 07.06.2017  № 804

За підручником: Геометрія : підруч. для 8 кл. закладів заг. серед. освіти / А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. — 2-ге видання, переробл. — Х. : Гімназія, 2021. — 208 с. : іл.

з/п

Назва теми

Кількість годин

Контрольні роботи

1.

Повторення

4

діагностична

2.

Чотирикутники

22

2

3.

Подібність трикутників

11

1

4.

Розв’язування прямокутних трикутників

14

1

5.

Многокутники. Площі многокутників

12

1

6.

Повторення і систематизація навчального матеріалу

7

підсумкова

 

(2 год на тиждень)

 

 

п/п

 

Дата

провед

Корекція дати

Тема уроку

Примітка

І семестр

Тема 1. Повторення (4 год)

1

 

 

 

Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Види трикутників. Нерівність трикутника.

 

2

 

 

 

Сума кутів трикутника. Властивості прямокутних трикутників

 

3

 

 

 

Коло, описане навколо трикутника. Коло, вписане в трикутник.

 

4

 

 

 

Діагностична робота з геометрії за курс 7 класу

 

Тема 2. Чотирикутники  (22 год)

Учень/учениця:

наводить приклади геометричних фігур, указаних у змісті; пояснює, що таке: чотирикутник; опуклий і неопуклий чотирикутник; елементи чотирикутника; формулює:  означення і властивості вказаних у змісті чотирикутників; центральних і вписаних кутів; вписаного і описаного чотирикутників; середньої лінії трикутника і трапеції; ознаки паралелограма; вписаного і описаного чотирикутників;  теорему: Фалеса; про суму кутів чотирикутника; класифікує чотирикутники; зображує та знаходить на малюнках чотирикутники різних видів та їх елементи; обґрунтовує належність чотирикутника до певного виду; доводить: властивості й ознаки паралелограма; властивості прямокутника, ромба, квадрата;  застосовує вивчені означення і властивості до розв’язування задач, зокрема практичного змісту

5

 

 

 

Чотирикутник та його елементи

 

6

 

 

 

Паралелограм. Властивості паралелограма

 

7

 

 

 

Паралелограм, його властивості

 

8

 

 

 

Ознаки паралелограма. Розв'язування задач

 

9

 

 

 

Прямокутник і його властивості

 

10

 

 

 

Ромб і його властивості

 

11

 

 

 

Ромб і його властивості

 

12

 

 

 

Квадрат і його властивості

 

13

 

 

 

Розв'язування задач. Самостійна робота

 

14

 

 

 

Розв'язування задач

 

15

 

 

 

Контрольна робота № 1

 

16

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Трапеція

 

17

 

 

 

Трапеція

 

18

 

 

 

Середня лінія трикутника  та її властивості

 

19

 

 

 

Середня лінія трикутника  та її властивості

 

20

 

 

 

Середня лінія трапеції та її властивості

 

21

 

 

 

Центральні й вписані кути

 

22

 

 

 

Вписані та описані чотирикутники

 

23

 

 

 

Вписані та описані чотирикутники

 

24

 

 

 

Розв'язування задач. Самостійна робота

 

25

 

 

 

Контрольна робота № 2

 

26

 

 

 

Аналіз контрольної роботи. Розв'язування задач

 

Тема 3. Подібність трикутників (11 год)

Учень/учениця:

наводить приклади подібних трикутників; пояснює зв’язок між рівністю і подібністю геометричних фігур;

формулює:  теорему: про медіани трикутника; про властивість бісектриси трикутника;  означення подібних трикутників;  ознаки подібності трикутників;  узагальнену теорему Фалеса; зображує та знаходить на малюнках подібні трикутники; обґрунтовує подібність трикутників; застосовує вивчені означення й властивості до розв’язування задач, зокрема при знаходженні відстаней на місцевості

27

 

 

 

Теорема Фалеса

 

28

 

 

 

Властивості медіани та бісектриси трикутника

 

29

 

 

 

Перша ознака подібності трикутників

 

30

 

 

 

Друга ознака подібності трикутників

 

 


Система оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти

 

Основними видами оцінювання з математики є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та державна підсумкова атестація.

Основною ланкою в системі контролю у закладах загальної середньої освіти є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення правильності розуміння навчального матеріалу й рівнів його опанування та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання. Основна функція поточного контролю – навчальна. Запитання, завдання, тести спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою класу.

Тематичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінювання. Під час виставлення тематичного балу результати перевірки робочих зошитів не враховуються.

Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок.

Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок з математики.

 

(Згідно наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»)

Математика

Орієнтовні вимоги оцінювання визначають загальні підходи до визначення рівня навчальних досягнень учнів з математики та встановлюють відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень з математики.

При оцінюванні навчальних досягнень учнів враховуються:

  • характеристики відповіді учня:  
  • правильність, повнота, логічність, обґрунтованість, цілісність;
  • якість знань: осмисленість, глибина, узагальненість, системність, гнучкість, дієвість, міцність;
  • ступінь сформованості загальнонавчальних і предметних умінь і навичок;
  • рівень володіння розумовими операціями: уміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
  • досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми та розв’язувати їх, формулювати гіпотези);
  • самостійність оцінних суджень.

Також слід враховувати, що оцінювання якості математичної підготовки учнів здійснюється в двох аспектах: рівень володіння теоретичними знаннями, який можна виявити в процесі усного опитування, та якість практичних умінь і навичок, тобто здатність до застосування вивченого матеріалу під час розв’язування задач і вправ.

До навчальних досягнень учнів з математики, які безпосередньо підлягають оцінюванню, належать:

  • теоретичні знання, що стосуються математичних понять, тверджень, теорем, властивостей, ознак, методів та ідей математики;
  • знання, що стосуються способів діяльності, які можна подати у вигляді системи дій (правила, алгоритми);
  • здатність безпосередньо здійснювати уже відомі способи діяльності відповідно до засвоєних правил, алгоритмів (наприклад, виконувати певне тотожне перетворення виразу, розв’язувати рівняння певного виду, виконувати геометричні побудови, досліджувати функцію на монотонність, розв’язувати текстові задачі розглянутих типів тощо);
  • здатність застосовувати набуті знання і вміння для розв’язання навчальних і практичних задач, коли шлях, спосіб такого розв’язання потрібно попередньо визначити (знайти) самому.

 

Відповідно до ступеня оволодіння зазначеними знаннями і способами діяльності виокремлюються такі рівні навчальних досягнень школярів з математики:

 І — початковий рівень, коли у результаті вивчення навчального матеріалу учень:

  • називає математичний об’єкт (вираз, формули, геометричну фігуру, символ), але тільки в тому випадку, коли цей об’єкт (його зображення, опис, характеристика) запропонована йому безпосередньо;
  • за допомогою вчителя виконує елементарні завдання.

ІІ — середній рівень, коли учень повторює інформацію, операції, дії, засвоєні ним у процесі навчання, здатний розв’язувати завдання за зразком.

ІІІ — достатній рівень, коли учень самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє виконувати математичні операції, загальна методика і послідовність (алгоритм) яких йому знайомі, але зміст та умови виконання змінені.

IV — високий рівень, коли учень здатний самостійно орієнтуватися в нових для нього ситуаціях, складати план дій і виконувати його, пропонувати нові, невідомі йому раніше розв’язання, тобто його діяльність має дослідницький характер. Оцінювання якості математичної підготовки учнів з математики здійснюється в двох аспектах: рівень володіння теоретичними знаннями, який можна виявити в процесі усного опитування, та якість практичних умінь і навичок, тобто здатність до застосування вивченого матеріалу під час розв’язування задач і вправ. Поточне оцінювання учнів з математики проводиться безпосередньо під час навчальних занять або за результатами виконання домашніх завдань, усних відповідей, письмових робіт тощо.

 

Вимоги навчальних досягнень учнів з математики

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня(учениці)

Початковий

1

Учень(учениця): • розпізнає один із кількох запропонованих математичних об’єктів (символів, виразів, геометричних фігур тощо), виділивши його серед інших;

• читає і записує числа, переписує даний математичний вираз, формулу;

• зображає найпростіші геометричні фігури (малює ескіз)

2

Учень(учениця): • виконує однокрокові дії з числами, найпростішими математичними виразами;

• впізнає окремі математичні об’єкти і пояснює свій вибір;

3

Учень(учениця): • співставляє дані або словесно описані математичні об’єкти за їх суттєвими властивостями;

• за допомогою вчителя розв’язує елементарні вправи

Середній

4

Учень(учениця): • відтворює означення математичних понять і формулювання тверджень;

• називає елементи математичних об’єктів;

• формулює деякі властивості математичних об’єктів;

• виконує за зразком завдання обов'язкового рівня

5

Учень(учениця): • ілюструє означення математичних понять, формулювань теорем і правил виконання математичних дій прикладами із пояснень вчителя або підручника;

• розв’язує завдання обов'язкового рівня за відомими алгоритмами з частковим поясненням

6

Учень(учениця): • ілюструє означення математичних понять, формулювань теорем і правил виконання математичних дій власними прикладами;

• самостійно розв’язує завдання обов'язкового рівня з достатнім поясненням;

• записує математичний вираз, формулу за словесним формулюванням і навпаки

Достатній

7

Учень(учениця): • застосовує означення математичних понять та їх властивостей для розв’язання завдань в знайомих ситуаціях;

• знає залежності між елементами математичних об’єктів;

• самостійно виправляє вказані йому помилки;

• розв’язує завдання, передбачені програмою, без достатніх пояснень

8

Учень(учениця): • володіє визначеним програмою навчальним матеріалом;

• розв’язує завдання, передбачені програмою, з частковим поясненням;

• частково аргументує математичні міркування й розв’язування завдань

9

Учень(учениця): • вільно володіє визначеним програмою навчальним матеріалом;

• самостійно виконує завдання в знайомих ситуаціях з достатнім поясненням;

• виправляє допущені помилки;

•повністю аргументує обгрунтування математичних тверджень;

• розв’язує завдання з достатнім поясненням;

Високий

10

Знання, вміння й навички учня (учениці) повністю відповідають вимогам програми, зокрема учень (учениця):

• усвідомлює нові для нього математичні факти, ідеї, вміє

доводити передбачені програмою математичні твердження з достатнім обгрунтуванням;

• під керівництвом учителя знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх;

• розв’язує завдання з повним поясненням і обгрунтуванням

11

Учень(учениця): • вільно і правильно висловлює відповідні математичні міркування, переконливо аргументує їх;

• самостійно знаходить джерела інформації та працює з ними;

• використовує набуті знання і вміння в незнайомих для нього ситуаціях;

• знає, передбачені програмою, основні методи розв’язання завдання і вміє їх застосовувати з необхідним обгрунтуванням

12

Учень(учениця): • виявляє варіативність мислення і раціональність у виборі способу розв’язання математичної проблеми;

• вміє узагальнювати й систематизувати набуті знання;

• здатний до розв’язування нестандартних задач і вправ

 

Критерії оцінювання під час дистанційного та змішаного навчання

 

Оцінювання результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти урегульовано такими документами:

  • Закон України «Про повну загальну середню освіту» (стаття 17);
  • Порядок переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного класу, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України 14.07.2015 № 762 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 08.05.2019 № 621), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.07.2015 за № 924/27369;
  • Інструкція з ведення класного журналу 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496.

Оцінювання навчальних досягнень здійснюється відповідно до:

  • наказ Міністерства освіти і науки України від 13.04.2011р. №329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти»;
  • наказ Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 р. № 1222 « Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»;
  • наказ Міністерства освіти і науки України від 19.08.2016 р. № 1009 « Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 р.№ 1222;
  • наказ Міністерства освіти і науки України від 01.04.2022 № 289 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти»;
  • наказ Міністерства освіти і науки України від 15.05.2023 № 563 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні»;
  • загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів.

 

Оцінювання результатів дистанційного навчання учнів у закладах загальної середньої освіти урегульовано такими документами:

  • листом МОН від № 1/9-609 від 02 листопада 2020 року «Щодо організації дистанційного навчання»;
  • листом МОН від 16.04.2020 № 1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та з організованого з завершення 2019-2020 навчального року».

 

Оцінювання результатів дистанційного навчання учнів передбачає, що:

  • учні, які здобувають освіту за дистанційною формою, обов'язково проходять формувальне, поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання;
  • види та періодичність оцінювання при використанні технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти визначаються відповідно до форми здобуття освіти (наприклад для екстернів, або для учнів, які навчаються за індивідуальною формою навчання);
  • результати оцінювання фіксуються у класних журналах і свідоцтвах досягнень;
  • оцінювання може відбуватися очно або дистанційно (з дотриманням академічної доброчесності).

 

Оцінювання результатів навчальної діяльності  здійснюється у синхронному, або асинхронному режимі

 

Синхронний режим (дозволяє забезпечити більш об'єктивне оцінювання, проте вимагає відповідного технічного забезпечення у вчителя та всіх учнів)

Асинхронний режим (більш гнучкий у застосуванні, оскільки учні можуть виконувати завдання у зручний час, проте менш об'єктивний). 

      виконувати тести на платформах Googleclassroom, Naurok, Moodle та інші;

      усні форми контролю (презентація та захист проєктів тощо) із використанням відеоінструментів Google Meet, Zoom індивідуально або в групах;

      брати участь в онлайн-семінарах та онлайн-форумах із використанням відеоінструментів Google Meet, Zoom або в чатах на платформах дистанційного навчання (наприклад, Moodle) у закритих групах Facebook та ін.;

      виконувати інші завдання, які пропонує вчитель.

      виконувати завдання на одній з платформ (Googleclassroom, Naurok, Moodle та ін. за вибором вчителя);

      виконувати письмові роботи у текстових редакторах (Word та ін.) або у зошитах та надсилати вчителю файли з виконаними завданнями електронною поштою, в один із месенджерів (наприклад, Viber) або іншими засобами поштового зв'язку (за відсутністю технічних засобів навчання або доступу до мережі Інтернет);

      виконувати інші завдання, запропоновані учителем.

 

 

Усні відповіді учнів оцінюються за такими вимогами:

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень

Початковий

1

Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення

2

Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення

3

Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання

Середній

4

Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію

5

Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило

6

Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком

Достатній

7

Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії

8

Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності

9

Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією

Високий

10

Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення

11

Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми

12

Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення

 

 


 

 

Письмові роботи оцінюються за такими вимогами:

 

Що виконав учень

Відповідна кількість балів за завдання

Максимальний

бал - 3

Максимальний

бал - 2

Максимальний

бал - 1

Отримав правильну  відповідь і обґрунтував

3 бали

2 бали

1 бал

Отримав правильну відповідь, але вона недостатньо обґрунтована або розв’язання містить незначні недоліки

2,5 бали

1,5 бали

0,5 бала

Отримав відповідь, записав правильний хід  розв’язування завдання, але в процесі розв’язування допустив помилку обчислювального або логічного характеру

2 бали

Суттєво наблизився до правильного кінцевого результату або в результаті знайшов лише частину правильної  відповіді

1,5 бали

1 бал

Розпочав розв’язувати завдання правильно, але в процесі розв’язування припустився помилки у застосовуванні необхідного твердження чи  формули

1 бал

0,5 бала

Лише розпочав правильно розв’язувати завдання,  або розпочав хибним шляхом, але в подальшому окремі етапи розв’язування виконав правильно

0,5 бала

0 балів

Розв’язання не відповідає жодному з наведених вище критеріїв

0 балів

0 балів

 

Оцінкою роботи є сума балів, отримана учнем за виконання кожного завдання окремо. Якщо сумою є неціле число балів, то користуємося правилом округлення.

Виправлення і закреслення в оформленні розв’язання завдань, якщо вони зроблені акуратно не є підставою для зниження оцінки.

 

 


Критерії оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти за роботу із виконання презентацій

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень

Початковий

1

Учень (учениця) використав матеріали, що не мають безпосереднього відношення до теми.

2

Учнем (ученицею) тема не розкрита, відсутні аспекти теми, є порушення логічного викладення.

3

Учень (учениця) використали ні як матеріали, що мають відношення до теми, так і ті, що не мають відношення до теми, тема не розкрита.

Середній

4

Учень (учениця) відтворює невелику частину навчального матеріалу теми, пояснюючи історичні терміни, подані в тексті презентації, тема розкрита частково, є наявність орфографічних та технічних помилок.

5

Учень (учениця) робота, не відрізняється авторською індивідуальністю, процес розв’язання історичної теми неповний і неточний, використані як матеріали, що мають відношення до теми, так і ті, що не мають відношення до теми, робота списана, або скопійована з інтернету.

6

Учень (учениця) демонструє точне розуміння завдання, але викладені аспекти теми частково, установлювати послідовність подій, стилю в оформленні не дотримано, не використані можливості комп’ютерної анімації, доповідачі допускають не грубі мовленеві помилки під час виступу, незначно порушують регламент, частково утримують увагу аудиторії.

Достатній

7

Учень (учениця) повно, логічно розкриває тему і головні аспекти теми презентації, наявні не грубі помилки з точки зору орфографії та стилю, нераціонально використані можливості комп’ютерної анімації, доповідачі грамотно викладають матеріал, проте не показують достатньо глибоких знань

8

Учень (учениця) демонструє точне розуміння завдання, грамотна робота з точки зору орфографії, але наявність невідповідності в кольоровій гамі, раціонально використані можливості комп’ютерної анімації, доповідачі допускають не грубі мовленеві помилки під час виступу, незначно порушують регламент, частково утримують увагу аудиторії.

9

Учень (учениця) оперує навчальним матеріалом, самостійно встановлює причинно-наслідкові зв'язки, використані матеріали, що мають відношення до теми, грамотна робота має витриманий єдиний стиль, кольорова гама, раціонально використані можливості комп’ютерної анімації, в роботі наявні авторські знахідки.

Високий

10

Учень (учениця) раціонально використав можливості комп’ютерної анімації, витримав єдиний стиль. Прослідковується повна самостійність під час виконання роботи. Під час захисту впевнено тримається перед аудиторією, володіє культурою мовлення, дотримується регламенту, утримує увагу аудиторії, рецензує відповіді учнів.

11

Учень (учениця) володіє глибокими знаннями, може вільно та аргументовано висловлювати власні судження, доповідач демонструє ерудицію, відображає міжпредметні зв’язки.

12

Робота унікальна, містить велику кількість оригінальних, винахідницьких прийомів, доповідач прагне досягти високих результатів, готовий до дискусії.

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
21 вересня 2023
Переглядів
243
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку