Орієнтовне календарне планування уроків мистецтва за підручником «Мистецтво. 5 клас»
(авт. Гайдамака О.В., Лємешева Н.А.),
розробленого відповідно до модельної навчальної програми «Мистецтво. 5–6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л.М., Просіна О.В.)
Умовні позначення:
СММ – сприймання і аналіз – інтерпретація музичного мистецтва
СОМ – сприймання і аналіз – інтерпретація образотворчого мистецтва
СКМ – сприймання і аналіз – інтерпретація кіномистецтва, відеофрагментів
ХТД – художньо-творча діяльність
П – поняття
№ з/п |
Тема |
Дата |
Примітка |
Види і мова мистецтва |
|
||
Розділ І. Народне і професійне мистецтво |
|
||
1 |
Мистецтво навколо. Роль мистецтва в житті людини. Спогади про літо СММ: Giovanni Marradi. Only You. А.Вівальді «Гроза» з концерту «Літо» («Пори року») СОМ: Нино Чакветадзе «Скрипаль»,Даскалюк Юрий «Мелодія кольорів» ХТД: Пісня «Планета дитинства» (ACADEMIX) Руханка. «Школа» (музика В. Будейчука, вірші І. Зінковської).(Shock & Сестри Басараби). Ритмічна вправа Clap Clap Sound -MUSICOGRAMA – Percusión Corporal П: музика |
|
|
2 |
Народження мистецтва. Виникнення музичного мистецтва. Запис тривалості нот і пауз. СММ: Й. Накада. Танець дикунів. Запис звуків природи, співу пташок. Ж-Ф. Рамо «Перегукування птахів». Е. Денисов. «Спів птахів» (фрагмент) ХТД: Варіант 1. Відтворення ритмічних послідовностей Варіант 2 На синтезаторі або інших музичних інструментах створи «звукову картину» «Дощ» Руханка-імпровізація; Body percussion Пісня «Планета дитинства» (ACADEMIX) Проєкт. Створення власної фонотеки «Голоси землі» |
|
|
3 |
Від народних джерел. Календарно-обрядові пісні у дзеркалі традицій і сучасності. Ритмічні послідовності. СММ: Веснянка «Шум» (у виконанні Етно-гурту «Витинанка», Дарії Лепської; гурту «GO-A» СОМ: Т.Зеленченко «Ніч на Івана Купала», «Жнива» ХТД: створення і виконання ритмічного супроводу до фрагментів календарно-обрядових пісень (робота в групах) Пісня «Співаночка» (музика і вірші народні) П: фольклор, ритм, куплетна форма |
|
|
4 |
Від народних джерел (продовження). Види народних пісень. Народна пісня – джерело для творчості професійних митців. Знаність українського мистецтва у світі. Характери ритмів. СОМ: М. Тимченко «Засвіт встали козаченьки», М. Приймаченко «Лежень ліг під яблуню». СММ: Українські народні пісні «Грицю, Грицю, до роботи», «Засвіт встали козаченьки». Українська народна пісня «Ой, ходить сон» (у виконанні Квітки Цисик), Дж. Гершвін. «Колискова» з опери «Поргі та Бесс» (Елла Фітцжеральд та Луї Армстронг). ХТД: створення мелодії до вірша Л. Курлич, В.А.Моцарт (Б. Фліс ) Колискова П: ритм (різновиди), ритм у різних видах мистецтва |
|
|
5 |
Мистецтво і спілкування. Професійне мистецтво. Вокальна музика. Спілкування завдяки мистецтву і через мистецтво (особливості виразності вокальної музики) СММ: Й. Бах Арія (у виконанні вокального ансамбля «LINHA SINGERS») та гурту Man Sound СОМ: Анна Сілівончик «Щастя з нічого» та «Янгол-охоронець» ХТД: І. Танчак «Веселі ноти». Руханка. Музика В. Будейчука, вірші Ірини Зінковської «Друзі». Актуалізація знань про запис нот П: вокальна музика, а капела з Інструментальним супроводом та акапела. |
|
|
6 |
Мистецтво і спілкування (продовження). Вокальна музика. Музична інтонація. Спілкування завдяки мистецтву і через мистецтво Катя Дудник; Джим Дейлі. «Суперечка», 3 – «Турбота» СКМ: М/ф «Холодне серце», «Піноккіо» (фрагменти) ХТД: І. Танчак «Веселі ноти» виконання різних музичних інтонацій П: штрих. |
|
|
7 |
Мистецтво і довкілля. Хорова музика. Різновиди хорових колективів. Хормейстер. Співочі голоси. Мистецтво про довкілля СММ: «Діти землі» (музика та вірші І. Терленцької, у виконанні хору «Жайвір»). «Beautiful City» (музика і вірші Stephen Schwartz) «Родимий краю» (у вик. С Крушельницької) СОМ Ян Ван Кессель Старший. Хор птахів ХТД: «Зелений світ» (музика Алли Мігай, вірші Н. Кулик) ХТД: створення пісні на вірші Мирослави Маслянки. Виконання солістами заспівів речитативом (реп), чергуванням солістів і хором. П: хормейстер, хор, гармонія |
|
|
8 |
Мистецтво і довкілля (продовження). Розвиток вокального мистецтва упродовж часу. Речетатив. Сучасні способи звукозапису і звукообробки. СОМ: Б. Бомпані-Батагіні. У студії; Ф. Хальс. Хлопчики, які співають і музикують СММ: К. Меладзе.«Квітка-душа» (Н.Матвієнко). Г. Доніцетті. Арія Діви Плавалагуни (з к/ф «П’ятий елемент» або у виконанні Соломії Лук’янець). Перегляд відео А. Комлікова. «Ми - майбутнє» (гурт «SUN RISE») ХТД: «Зелений світ» (музика Алли Мігай, вірші Н. Кулик) Колективна робота. Створення пісні на вірші Мирослави Маслянки (заспів – речитатив, приспів – мелодійний наспів за записом) П: соліст, ансамбль, хор |
|
|
9 |
Пригадаймо найцікавіше. Узагальнення знань. Урок-концерт. Музичний матеріал за бажанням учнів та вчителя. Виставка творчих робіт. |
|
|
10 |
Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві. Професійне мистецтво. Інструментальна музика. Групи музичних інструментів (струнні, духові, ударні) СОМ: Едвін Олаф. Хлопчик грає на флейті, Костянтин Разумов. День натхнення СММ: Й. С. Бах. «Жарт» (флейта, скрипка, валторна,електрогітара) ХТД: Музика Б. Савельєва Вірші Л. Рубальської «Різнокольорова гра» Колективна робота. Створення звукових «картин», наприклад: «Гроза», «Діалог», «Похід» П: тембр, темп. |
|
|
11 |
Різнобарв’я багатоголосся в мистецтві (продовження). Інструментальна музика. Ансамбль СОМ: Цанко Лавренов. «Нічна музика» СММ: Вольфганг Амадей Моцарт, «Маленька нічна серенада». 1 ч.; Арно Бабаджанян. «Ноктюрн» (квартет саксофонів). Перегляд відео: хореографічна композиція «Ноктюрн» (ансамбль сучасного та стилізованого танцю «Пектораль») ХТД: Музика Б. Савельєва Вірші Л. Рубальської «Різнокольорова гра». Колективна робота. Виконання в ансамблі П: ансамбль, лад, мажорний лад, мінорний лад, тон. |
|
|
12 |
Почути і побачити мистецтво. Інструментальна музика. Симфонічний оркестр. Групи інструментів симфонічного оркестру (струнні, духові) СММ: Б. Бріттен. «Путівник по оркестру для молоді» (фрагмент) Гра «Інструменти симфонічного оркестру» ХТД: «Музика» (музика Г. Струве, вірші І. Ісакової, переклад О. Торгалова) П: симфонічний оркестр, динаміка. |
|
|
13 |
Почути і побачити мистецтво (продовження). Інструментальна музика. Симфонічний оркестр. Диригент. Партитура СОМ: І. Репін. А. Рубінштейн, Розміщення інструментів симфонічного оркестру, Оркестрова партитура СММ: Б. Бріттен «Путівник по оркестру для молоді» (фрагмент) ХТД: Варіант 1. Гра «Знавці оркестру». Варіант 2. Читання «музичної» історії. «Шумовий оркестр» (розвиток ритмічного чуття) . «Музика» (музика Г. Струве, вірші І. Ісакової, переклад з російської О. Торгалова) П: партитура, контраст |
|
|
14 |
Середовище, наповнене мистецтвом. Інструментальна музика. Різні види оркестрів: оркестр духових інструментів, джаз-оркестр. Група ударних інструментів. СОМ: Скульптури: у Бенсонпарк (США), у Сафаріпарк Chimelong (Китай), Джеф Нишінака. Скульптура з паперу СММ: Музика у виконанні оркестру духових інструментів. Dennis Adu Quintet ХТД: «Хай щастить» (музика і слова І. Тарнавської) Колективний проєкт. Створення «Музичного плейлиста» до новорічних та різдвяних святкувань у парку П: оркестр духових інструментів |
|
|
15 |
Середовище, наповнене мистецтвом (продовження). Інструментальна музика. Тембр музичних інструментів. СОМ: К. Канський. Мандрівні музиканти СММ: Лерой Андерсон, Дрібничка (ксилофон). Попурі (вібрафон) ХТД: «Хай щастить» (музика і слова І. Тарнавської); виконання ритмічної партитури (робота в групах). Розв’язування кросворду «Оркестр». Завдання на дозвіллі: слухання незвичайних музичних інструментів |
|
|
16 |
У мандри до далеких країн. Китай. Музика та музичні інструменти Китаю. СОМ: Гра на гучжені Лі Цзянь Чжень СММ: гра на ерху, гучжені, піпі, шені ХТД: Дощові каплі. Китайська народна пісня. На дозвіллі добір у інтернет-мережі творів китайського живопису, присвяченими музиці. |
|
|
17 |
Перевір свої знання. Узагальнення вивченого матеріалу. Гра «Професійне мистецтво» |
|
|
Розділ ІІ. Взаємодія і синтез мистецтв |
|||
18 |
Дружнє єднання у творчій співпраці. Взаємодія мистецтв. Виразові засоби мистецтва (музичного, образотворчого) СОМ: Марльє Марсель. Ілюстрація до книги «Айшегюль доглядає за 30 немовлятами», Лариса Лукаш. Батік СКМ: Геннадій та Маргарита Рагуліни. Мюзикл «Музично-кольорова казка» (фрагменти). ХТД: відтворення запропонованих ритмів; мелодій, вибір мелодії до вірша В.Конопельць «Якого кольору сніг?», створення музичних і мовленнєвих інтонацій Спів. Пісня «Щастя – це..» (музика та вірші Оксани Первової-Рошки) П: мюзикл |
|
|
19 |
Дружнє єднання у творчій співпраці (продовження). Взаємодія мистецтв. Виразові засоби мистецтва (музична та мовленнєва інтонація) Зв'язок мистецтва з літературою. СОМ: Петро Холодний «Казка про дівчину і паву», скульптури «Русалка» (м. Копенгаген, Данія), дитячий майданчик на Пейзажній алеї (м. Київ), кадри з кінофільмів «Чарлі і шоколадна фабрика», «Гаррі Поттер і філософський камінь», «Аліса в країні див» СММ: Віктор Косенко. «Казка» («24 дитячі п’єси»). Арам Хачатурян. «Вечірня казка». Валентин Сільвестров. «Дракон і птах»(«Дитяча музика») ХТД: імпровізація і створення музичних та мовленнєвих інтонацій образів: «Хмаринка- веселинка», «Хмаринка-сумовинка»; відтворення інтонацією зміни емоцій під час читання вірша Юлії Смаль«Хмаринка» Спів. Пісня «Щастя – це…!» (музика і вірші Оксани Первової-Рошки П: інтонація |
|
|
20 |
Театр та архітектура. Театральне мистецтво. Різновиди театру – ляльковий, драматичний. Музичний, театр пантоміми. Правила поведінки в театрі. СОМ: Сергій Івченко. Лялькова вистава СКМ: Вистава «Бременські музиканти» (Київський академічний театр ляльок, фрагменти) ХТД: Гра «Скульптор і глина, Спів. Пісня «Лісова школа» (музика і вірші Михайла Ровенка). Інсценізація П: театральне мистецтво, види театру |
|
|
21 |
Театр та архітектура (продовження). Глядацька зала в театрі. Лялькова вистава. СОМ: Марльє Марсель. Ілюстрація СКМ: Вистава «Бременські музиканти» (Київський академічний театр ляльок). Лялькова вистава «Музична крамничка» («Перший театр» у Львові)(фрагменти) ХТД: ігри: «Різні емоції», «Дзеркало», «Тінь», «Луна». Спів. Пісня «Лісова школа» (музика і вірші Михайла Ровенка). Інсценізація П: глядацька зала (партер, амфітеатр, бельетаж, ложа і балкони) |
|
|
22 |
Мистецтво перевтілень і дизайн. Театр –мистецтво перевтілення, акторської гри. Сценічна мова. СОМ: Поль Сорлен Ян Денарі. Театр чудес, Сузанна Айзендик. Виступ просто неба СКМ: Іван Франко. Вистава для дітей «Лис Микита» («Перший театр» у Львові, фрагмент), М/ф «Лис Микита». Пісня мисливців ХТД: створення інтонацій-характерів на запропонований текст Спів: Пісня «Мелодія добра (Музика і вірші Наталії Май) диригування під музику пісні Мисливців П: сценічна мова |
|
|
23 |
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Музичний театр. Опера як вид музичного театру. Співацькі голоси. Сценічний рух. СОМ: світлина глядацької зали оперного театру у Львові СКМ: Іван Небесний. Опера «Лис Микита» (фрагменти) ХТД: Спів. Пісня «Мелодія добра) (Музика і вірші Наталії Май), Спів-інсценізації запропонованих музичних образів (ведмедя, вовка, зайця), створення мелодії до образу лиса Микити. П: опера |
|
|
24 |
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Улюблені сюжети в різних видах мистецтва (зокрема Попелюшка). Особливості створення оперного спектаклю. Симфонічний оркестр (повторення). СОМ: світлини з образом Попелюшки в різних видах мистецтва СКМ: Жуль Массне. Опера «Сандрильйон» («Попелюшка») (фрагменти). ХТД: пісня «Літак» (Музика і вірші Діани Пташинської) П: арія, речитатив, ансамбль, хор, увертюра |
|
|
25 |
Мистецтво перевтілень і дизайн (продовження). Музичний театр. Балет як вид музичного театру. Структура спектаклю. СОМ: Едгар Дега. Балетна школа СКМ: Сергій Прокоф’єв. Балет «Попелюшка».І акт. Танець з мітлою; Па-де-шаль. ІІ акт. Вальс. Північ. ХТД: створення мелодій до запропонованого вірша; театральних мініатюр (пантоміма): «Попелюшка і сестри», «Попелюшка і Принц», «Попелюшка і Фея»; придумування мелодій до віршу; Спів. Пісня «Літак» (Музика і вірші Діани Пташинської) П:хореографія, балет, адажіо, варіації, па-де-де, кордебалет |
|
|
26 |
Народні й хореографічні візерунки. Танцювальне мистецтво у житті людини. Народні танці (повторення). Мова хореографії. Створення цілісного сценічно-художнього образу. СОМ: Наталія Папірна. «Танок», Олена Степіна «Фламенко» СКМ: Українська народна пісня «Од Києва до Лубен» (фолкгурт «Зозуленька»). Грузинський танець «Рачулі». Кримськотатарський танець (ансамбль «Хайтарма»). ХТД: виконання імпровізацій (мімічні та пластичні етюди); Спів. Пісня «У вишневому садочку» (музика Василя Верховинця, вірші Леоніда Глібова) Інсценізація пісні П: фольклорні заходи. |
|
|
27 |
Народні й хореографічні візерунки (продовження). Народне мистецтво джерело сучасного танцю. Різні види хореографії. Хореографія і спорт. Флешмоб. СОМ: Тетяна Марковцева. Степ, Ален Бентлі «Бальний танець», Костянтин Суглобов «Хіп-хоп» Деметр Чипарус. Статуетки танцівників. Світлини (флешмоб) СКМ: Riverdance (ірландське шоу Майка Флетлі). Рафаель Кельн та Анна Льоренте. Болеро Kris Kross. Назад у майбутнє. Наталія Валевська «Мир над Україною» ХТД: Спів. Пісня «У вишневому садочку» (музика Василя Верховинця, вірші Леоніда Глібова) Інсценізація пісні створення і виконання танцювальних рухів П: флешмоб |
|
|
28 |
Пригадаймо найцікавіше. Узагальнення знань. Урок-концерт. Музичний матеріал за бажанням учнів та вчителя. Виставка творчих робіт. |
|
|
29 |
Мистецтво через об’єктив камери. Телебачення в житті людини. Можливості телебачення у відтворенні реальних подій. Телепрограми. СОМ: світлини та заставки телепрограм. СКМ: Онлайн трансляція концерту до Дня Незалежності України 24 серпня 2021 року (фрагмент). Руханка «Ми – молодь України» ХТД: Спів. Пісня «Крок до зірок» (Музика і слова М. Поплавського) Імпровізації «Ведучий теленовин», «Спортивний коментатор», «Диск-жокей», «Репортаж з місця подій», «Захоплений телеглядач». П: телебачення. зйомка різними планами. |
|
|
30 |
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Сучасний телепростір. Телепроєкти (зокрема мистецькі), створені на телебаченні. Телереклама. СОМ: світлини телепрограм, телепроєків. СКМ: Музичний кінофільм «Дронині мандрони» (фрагменти). ХТД: Спів. Пісня «Крок до зірок» (музика і слова Михайла Поплавського) Проєкт «Готуємо телепрограму» (інформаційну, пізнавальну, розважальну) (робота в групах). Орієнтовні теми: «Події тижня», «Еврика», «Диво калинове», «Відгадай мелодію», «Вечірня колисанка», «Новини спорту», «Погода на завтра», «Світ тварин». П: телепрограма, телепроєкт, телереклама. |
|
|
31 |
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Кіномистецтво, його види та роль у житті людини. Види кінематографу. Музики у кіномистецтві. СОМ: кадри з фільмів СКМ: Саундтрек до фільму «Сторожова застава». Фільм «Один удома» (фрагмент) Фізкультхвилинка «Умпа-лумпа» (фрагмент з к/ф «Чарлі і шоколадна фабрика»). ХТД: спів. Пісня «Світ немов кольоровий луг» (музика Володимира Шаїнського, вірші Михайла Пляцковського, обробка слів, переклад Анни Олєйнікової) Гра «Озвуч відео» П: кіномистецтво, Саундтрек |
|
|
32 |
Мистецтво через об’єктив камери (продовження). Мультиплікація, її види. Роль музики в мультиплікації. СОМ: кадри з мультфільмів. СКМ: М/ф «Лис Микита» (музика Мирослава Скорика), «Як козаки наречених визволяли» (фрагмент). «Микита Кожум’яка» (саундтрек), М/ф «Фантазія» (1940). Ч. 1. Й. С. Бах. Токата і фуга ре-мінор ХТД: спів. Пісня «Світ немов кольоровий луг» (музика Володимира Шаїнського, вірші Михайла Пляцковського, обробка слів, переклад Анни Олєйнікової); виконання в ансамблі ритмічних послідовностей; читання тексту (повторення нотного запису); (за бажання) виконання і створення закінчення мелодії на віртуальному піаніно П: мультиплікація |
|
|
33 |
Мистецтво видовищ. Видовища, шоу – мистецтво наших днів. Синтез мистецтв у шоу. СОМ: світлини шоу, видовищ СКМ: Хореографічно-світлові шоу. Світломузичний фонтан у м. Вінниця. Світлове шоу в м. Брюссель (Бельгія), шоу барабанщиків ХТД: Спів. Пісня «Літо золоте»(музика О. Янушке-вич, вірші М. Ясакової), створення програми концерту з творів, що вивчалися на уроках мистецтва. П: шоу |
|
|
34 |
Пригадаймо найцікавіше. Урок-концерт. Музичний матеріал за бажанням учнів та вчителя. |
|
|
35 |
Перевір свої досягнення. Узагальнення вивченого матеріалу. Гра «Різні види мистецтва» |
|
|
36 |
Підсумковий урок. Узагальнення вивченого за рік. Виконання пісень на вибір учнів. Виставка творчих робіт. |
|
|