МИСТЕЦТВО
6 клас
Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків
(авт. Олена Гайдамака, Наталія Лємешева)
розроблено відповідно до модельної навчальної програми «Мистецтво. 5–6 класи»
(інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л.М., Просіна О.В.)
Умовні позначення:
СММ – сприймання і аналіз – інтерпретація музичного мистецтва
СОМ – сприймання і аналіз – інтерпретація образотворчого мистецтва
СКМ – сприймання і аналіз – інтерпретація кіномистецтва, відеофрагментів
ХТД – художньо-творча діяльність
П - поняття
№
|
Дата |
Тема |
Стор. під-ка |
Д.з |
|
|
Вступ. Жанри мистецтва |
|
|
1 |
|
Образи народного і професійного мистецтва. Палітра музичних жанрів. Музичний образ. Вокальні жанри: пісня, гімн. Куплетна музична форма. СММ: Олег Курінний. Прелюдія на бандурі. Державний гімн України. Обговорення творів на вибір: 1. «Ой у лузі червона калина» (у виконанні хору з Естонії; у виконанні українських зірок з роботами міжнародних аніматорів). 2. Тарас Петриненко. «Пісня про пісню» у виконанні автора та каверверсія. СОМ: твори Жоржа Поля Мазюра та Олега Шупляка. ХТД: спів «Коли співають діти» (музика Ольги Янушкевич). П: музичний жанр, прелюдія, пісня, гімн. |
4-5 |
Для чого людям пісні? Яким пісням віддають перевагу твої однолітки, в родині? Поміркуй чому. Досліди поняття «шлягер», «кавер-версія». |
2 |
|
Образи народного і професійного мистецтва(продовження). Народна пісня. Групи народних пісень за жанровими ознаками. СОМ: Український танець (петриківський розпис); твір Чубко Наталії; Олександр Пажимський. Козак Мамай і Україна (самчиківський розпис). Перегляд: Марія Бурмака. «Кониксірячок». РоНіка.«Коломийка». СММ: Валентин Сильвестров. «Колискова». Мирослав Скорик. «Коломийка». ХТД: визначення характерних жанрових ознак запропонованих фрагментів народних пісень; спів «Коли співають діти» (музика Ольги Янушкевич). П: фольклор, різновиди народних пісень. |
8-9 |
Наведи приклади народних пісень різних жанрів. Які є зв’язки між народним і професійним мистецтвом? |
|
|
Розділ І. Образи природи в мистецьких жанрах |
|
|
3 |
|
Образи тварин у мистецтві. Програмна і непрограмна музика. Роль засобів музичної виразовості (мелодія, ритм, темп) у створенні музичних образів тварин. СММ: Ярослав Барнич. «Коник». Клод Дебюссі. «Колискова слонику». СОМ: давній розпис індійської печери, рельєф епохи Античності, роботи анімалістичного жанру (постер, комп’ютерна графіка, Джеймс Доран-Уебб. Коні. Скульптура із плавника) ХТД: Каміль Сен-Санс. «Карнавал тварин». «Слон» (створення пантоміми). Роберт Шуман. «Сміливий вершник» (створення ритмічного супровуду). Спів: «Котику, мурчику»(музика і вірші Наталії Май). П: п’єса, програмна і непрограмна музика |
12-13 |
Які засоби музичної виразності використовують музиканти для відтворення образів тварин? Наведи приклади творів програмної та непрограмної музики. На дозвіллі переглянь один із мультфільмів де головні персонажі персонажі – тварини (наприклад, «Льодовиковий період», Король Лев» та ін.). Якими людськими якостями їх наділено? |
4 |
|
Образи тварин у мистецтві (продовження). Роль засобів музичної виразовості (тембр, склад виконавців, фактура) у створенні музичних образів тварин. Музичні жанри: арія (вокальний); вальс (інструментальний). Музична фактура. СММ: світлини із зображенням котів часів Давнього Єгипту, Давньої Греції, трипільської культури, листівка «Такси»; Святослав Новосадюк. «Коти на фортепіано». СОМ: Лерой Андерсон «Котячий вальс». Джоаккіно Россіні. Арія «Котячий дует». ХТД: Дослідження музичної фактури: Зез Конфрей. «Кошеня на клавіатурі». Доменіко Скарлатті. Соната соль мінор «Котяча фуга». Спів «Котику, Мурчику» (музика і вірші Наталії Май). Експериментування: спів каноном приспіву пісні. П: арія, музична фактура, поліфонічна та гомофонічна фактура. |
16-17 |
Які музичні жанри допомогли розкрити різні характери домашніх улюбленців? Що нового ти дізнався про музичну фактуру? |
5 |
|
Образи тварин у мистецтві (продовження). Відтворення грайливих і гумористичних образів у музичному мистецтві. Жанр «скерцо». Камерна музика. Оркестрова музика. СММ: Аарон Копленд. «Кіт і мишка» (гумористичне скерцо). Фридерик Шопен. Скерцо № 2 (фрагмент). Вальс ребемоль мажор. СОМ: світлини із зображеннями тварин митців Давнього Єгипту, Греції та Риму. ХТД: Saeverud, «Заєць і лисиця» (інсценізація за музичним твором – робота в парах). Спів «Посміхайтеся» (музика Олександра Осадчого, вірші Андрія Дмитрука). Створення розповіді за ілюстраціями Гарта Монтгомері Вільямса. П: скерцо, камерна та оркестрова музика |
20-21 |
Як у мистецтві відтворюють гумористичні образи? На дозвіллі спостерігай і занотуй, як музика впливає на твоїх домашніх улюбленців. Поділися своїми спостереженнями. Поцікався комедійними кіно-та мультфільмами з головними героями – тваринами. |
6 |
|
Образи тварин у мистецтві (продовження). Образи птахів у мистецтві. Роль музичного тембру у відтворенні пташиного співу. Поєднання технічних і музичних засобів у створенні музичних образів. Музичний жанр «концерт». СММ: спів птахів. Георг Гендель. Концерт для органа з оркестром «Зозуля і соловей» (фрагмент). Ейноюхані Раутаваара. «Концерт для птахів з оркестром» («Арктична пісня»). СОМ: Рафал Олбінскі, Ян Брейгель Старший, давньоєгипетський розпис, давньоримська мозаїка, давньогрецький посуд. ХТД: створення і виконання ритмічнозвукового фрагменту «концерту» (робота в групах). Спів. «Посміхайтеся» (музика Олександра Осадчого, вірші Андрія Дмитрука). П: концерт, оркестрова музика. |
24-25 |
На основі твого розуміння «спілкування» соліста й оркестру в жанр «концерт» і власного досвіду вислови думки про важливі умови злагодженої роботи в команді для досягнення запланованого результату. На дозвіллі поцікавтеся цією історією. Якось вранці бразилець Анелі побачив фото птахів на електричних дротах. Натхнений цим видовищем, він написав музику. Цікаво, що замість дротів він уявив нотний стан, а розташування птахів «переклав на ноти». А потім створив це відео.
|
7 |
|
Узагальнення з тем: «Образи народного і професійного мистецтва», «Образи тварин у мистецтві». |
|
|
8 |
|
Довкілля в художніх образах. Можливості музики у відтворенні звуків природи. Жанр «концерт» (продовження). СММ: Антоніо Вівальді. Цикл «Пори року» «Літо. Частина 3 («Гроза»)». СОМ: ілюстрації Джеремі Нортона, Вегана, Ніно Чакветадзе, Ферідум Орал та інших. ХТД: Дослідження жанру «концерт» Антоніо Вівальді. Цикл «Пори року» «Зима». Спів: «Музика Землі» (музика і вірші Анатолія Житкевича). П: концерт. |
28-29 |
Узагальни своє розуміння поняття «концерт». Здійсни дослідження «Звуки природи в музичному мистецтві»: збирай фонотеку з музичних творів, присвячених природі, довкіллю. Яка за характером та тембровими звучаннями музика співзвучна зображенню з аніме-фільму? На дозвіллі проекспериментуй: за допомогою різних предметів (паперу, паличок, плівки) спробуй зімітувати звуки дощу. Грому, шелесту листя тощо. |
9 |
|
Довкілля в художніх образах (продовження). Втілення пасторальних настроїв у музичному мистецтві. Симфонія як жанр оркестрової музики. СММ: Доменіко Скарлатті. Соната ре-мінор «Пасторальна». Віктор Косенко. «Пасторальна» (на вибір). СОМ: Ілюстрація до твору IV століття Римський Вергілій, Франсуа Буше «Хлопчик-пастух грає на волинці», Ежен фон Блаас. ХТД: дослідження жанру «симфонія» на прикладі Симфонії № 6 «Пасторальна» Людвіга ван Бетховена. Спів. «Музика Землі» (музика і вірші Анатолія Житкевича). За допомогою музичних і шумових інструментів «прикрашання» мелодії пісні «Музика землі» імітаціями звуків природи: шерехи, стукіт, спів пташок, гуркотіння тощо. П: симфонія, пастораль |
32-33 |
Музика «Пасторальної» симфонії Л. ван Бетховена стала натхненником для творців мультфільму «Фантазія». На дозвіллі переглянь мультфільм і порівняй його настрій із власними враженнями від цієї музики. «Пасторальна» симфонія Л. Бетховена надихала учасників міжнародного екологічного проєкту «Beethoven Pastoral Project» вони закликали людей переосмислити своє ставлення до природи й захистити довкілля задля себе і нащадків. А які екологічні заходи запропонуєш ти? |
10 |
|
Довкілля в художніх образах (продовження). Лірично-споглядальні образи в музиці. Музичні жанри: «ноктюрн», «соната». СММ: Фридерик Шопен. «Ноктюрн Сімажор». Михайло Колачевський. «Ноктюрн» (у виконанні академічного народного оркестру, Людвіг ван Бетховен. Соната № 14 «Місячна». Ч. 1 (фрагмент). СМК: Клод Дебюссі. «Місячне сяйво». СОМ: Архіп Куїнджі «Після дощу», Клод Моне «Антіб ранком», Олег Шупляк «Зоряний глечик». ХТД: спів «Кольорова планета» (музика і вірші Анжели Побужанської) Руханка. Руслан Грех. «Кольорові сни». П: соната, ноктюрн |
36-37 |
Які епітети викликає в тебе слово «ноктюрн»? які музичні характеристики цього жанру? На дозвіллі переглянь мультфільми; порівняй анімаційні образи, що народилися під впливом музики Клода Дебюссі «Місячне сяйво».
|
11 |
|
Довкілля в художніх образах (продовження). «Візуальні» музичні жанри: «симфонічна картина», симфонічні «ескізи». Тембри симфонічного оркестру. СММ: Вадим Гомоляка. Закарпатські ескізи. Зоря над Карпатами. Клод Дебюссі. Симфонічна картина «Хмари». Симфонічні ескізи «Море». Ч. 3 «Діалог вітру з морем». СОМ: пейзажі Анріана Баб'юка, Марини Яна Порселлі, Франсуа Буше «Маленька танцівниця». ХТД: створення «звукових картин» за одним із віршів Анатолія Качана або за картиною Франсуа Буше «Маленька танцівниця». Спів: «Кольорова планета» (музика і вірші Анжели Побужанської) П: симфонічна картина |
40-41 |
Поміркуй, чому так багато музичних творів у різних жанрах присвячено красі довкілля. На прикладі твору, що тобі найбільше сподобався, розкажи про особливості музичного жанру, у якому написано твір. |
12 |
|
Мистецтво у звичайних речах. Образи природи в хорових жанрах. Ораторія, кантата. Засоби музичної виразовості для відтворення різних емоцій, образів природи у вокально-хоровій музиці. СММ: Йозеф Гайдн. Ораторія «Пори року. Літо. Гроза». Людмила Шукайло. Кантата «Пори року. Весна. Розлилися води». СОМ: картини Тобіаса Штрановера та Лорі Макні (Lori McNee) ХТД: створення вокальної «картини» «У передчутті негоди» або відтворення співом «діалоги птахів». Спів: «Хай живе надія» (музика Ірини Білик, вірші Костянтина Гнатенка). Дослідження на дозвіллі: моя «зустріч» з музикою впродовж дня. П: ораторія, кантата. |
44-45 |
Як можливо відтворити образи довкілля у вокально-хоровій музиці? Порівняй жанри «кантата» і «ораторія». |
13 |
|
Мистецтво у звичайних речах. Можливості мистецтва у популяризації різних ідей (мистецтво і реклама). Використання класичної музики у рекламних роликах. СММ: Йоганн Себастьян Бах. «Кавова кантата» (фрагмент). СМК: рекламні ролики з музикою Антоніо Вівальді. Цикл «Пори року». «Літо. Частина 3 («Гроза»)», Клод Дебюссі. «Місячне сяйво» СОМ: картини Карла Ворнера. ХТД: Спів «Хай живе надія» (музика Ірини Білик, вірші Костянтина Гнатенка) Дослідження на дозвіллі: міркування про те, як пов’язані мистецтво і реклама; чи можна/потрібно рекламувати мистецтво? П: кантата. |
48-49 |
Як творчість митців сприяє просуванню різних ідей? Наведи приклади використання класичної музики в рекламі. На дозвіллі поміркуй про те, як пов’язані мистецтво і реклами? Чи можна / потрібно рекламувати мистецтво? Занотуй свої думки. Обговоріть їх з однокласниками. |
14 |
|
Мистецтво у звичайних речах. Музичний театр. Жанри музичного театру. Оперета і мюзикл. СММ: Олександр Злотник. Мюзикл «Сорочинський ярмарок». Масова сцена «На базарі, на риночку»; Дует Гриця і Параски. Олексій Рябов «Сорочинський ярмарок» (перша українська оперета). Дует Гриця і Параски. СОМ: Марфа Тимченко «З мамою на ярмарку» СМК: «Сорочинський ярмарок» відеофрагмент ХТД: Українська народна пісня «Ой я, молода, на базар ходила» (виконання та інсценізація). П: оперета і мюзикл. |
52-53 |
Які види мистецтва можуть бути представлені на ярмарках? Порівняй музично-театральні жанри «оперета» та «мюзикл». На дозвіллі поміркуй і запропонуй ідеї популяризації (реклами) українського народного мистецтва, різних заходів, подібних до Сорочинського ярмарку. |
15 |
|
Мистецтво у звичайних речах(продовження). Музичний театр. Жанри музичного театру. Опера і балет. Музика новорічних і різдвяних свят. Вертеп. СММ: Микола Лисенко. Опера «Різдвяна ніч» (перша українська опера) (фрагмент). Євген Станкович. Балет «Вечори на хуторі біля Диканьки» (фрагмент). СОМ: Г. Шевчук «Ой, куми до мене йдуть!», Кость Лавро. Ілюстрації до книжки «Ніч перед Різдвом». СМК: Гурт «ВВ». «Щедрик». Соціальний різдвяний проєкт «Подаруйте радість і тепло своїх сердець» ХТД: Спів: «З Новим роком і Рождеством!» (музика та вірші Кузьми Скрябіна). Створення рухів/хореографічної композиції до однієї з пісень: Дзідзьо. «Старий рік минає», OT VINTA. «Це Різдво!». П: опера, балет, вертеп |
56-57 |
Робота в групах. Оберіть одну з пісень сучасних українських виконавців. Придумайте рухи, створіть хореографічну композицію і презентуйте її. Дзідзьо «Старий рік минає». ОТ VINTA «Це Різдво». Подивіться анімацію гурта «ВВ» «Щедрик». Поміркуйте й обговоріть сюжет анімації, які дива відбувалися з її персонажами? Соціальний різдвяний проєкт «Подаруйте радість і тепло своїх сердець». Поміркуйте, як ви можете привітати людей (стареньких одиноких сусідів, воїнів к шпиталі тощо) зі святом. Підготуйте для них невеличкі подарунки, мінісценарій з піснями, віншуваннями або розграйте вертеп. |
16 |
|
Узагальнення з тем: «Довкілля в художніх образах», «Мистецтво у звичайних речах». |
60-61 |
«Перевір себе». Дайте відповіді на питання. |
|
|
ІІ семестр |
|
|
|
|
РОЗДІЛ ІІ. ОБРАЗИ ЛЮДИНИ В МИСТЕЦЬКИХ ЖАНРАХ |
|
|
17 |
|
Кожна людина – неповторна. Людина – провідний образ у різних видах мистецтва. Кожна людина – неповторна. Цінність кожної людини. Музичні «портрети». СММ: «Неповторність» (музика Олександра Злотника, вірші Андрія Демиденка). Людвіг ван Бетховен. «До Елізи» (фрагмент). Клод Дебюссі. «Дівчина з волоссям кольору льону». Левко Колодуб. «Веселе негреня». СОМ: П’єр Огюст Ренуар. «Дівчина в мереживному капелюшку», Гомес-Морено._«Син Пепе», Вільям Сідні Маунт. «Музикант», Рамон Пішо Солер. «Маленька художниця», Джон Джордж Браун ХТД: Створення пантоміми різних образів / характерів людини (мульт- чи телеперсонажів). Пісня «Пеппі Довгапанчоха» (вокальна студія «Шарм»). Характеристика оптимістів чи песимістів. Руханка. Українська народна пісня «По дорозі жук, жук» (гурт «Аквамарин»). Спів «Намалюй» (музика і вірші Катерини Комар). П: п’єса, програмна, непрограмна музика (повторення) |
62-63 |
Як засобами музики можна відтворити образ людини? Наведи приклади. Чи погоджуєшся ти зі словами «Кожен з нас – неповторний, бо кожна людина унікальна, має свій хист»? На дозвіллі перегляньте мультфільм «Панчінелло. Ти особливий». Поміркуй, яке життєве відкриття зробив для себе головний герой.
|
18 |
|
Кожна людина – неповторна(продовження). Загальнолюдські цінності, втілені у творах мистецтва. Важливість їх виховання в кожній людині. СММ: Людвіг ван Бетховен. Симфонія № 5. Ч. І. Симфонія № 9 «Ода до радості» (фрагменти). Гімн Європейського Союзу. СОМ: Марсель Марльє. Ілюстрація; Якоб Йорданс. «Родина Йорданс у саду», Стівен Шортридж. «Двоє»; скульптор Анатолій Кущ. «Монумент Незалежності України» у Києві; Фредерик Бартольді. Статуя «Свобода, що осяює світ» у Нью-Йорку. ХТД: виконання (за бажання) фрагментів головної теми симфонії № 5 або «Оди до радості». Руханка. Українська народна пісня «По дорозі жук, жук» (гурт «Аквамарин»). Спів «Намалюй» (музика і вірші Катерини Комар). П: симфонія (повторення). |
66-67 |
На чому важливому для людини можуть наголошувати твори мистецтва? Наведи приклади. Які цінності важливі для тебе, твоєї родини, твого народу, твоєї країни? Обговоріть із друзями.
|
19 |
|
Кожна людина – неповторна(продовження). Характерні риси, що виділяють творчість митця – музичний «портрет» митця. Важливість навчання, старанності і наполегливості для досягнення мети. СММ: Фридерик Шопен. Прелюдія е-moll № 4; Нікколо Паганіні. Кампанелла (за бажання). СКМ: Нікколо Паганіні. Каприс № 24 ля мінор (фрагмент з кінофільму та в рокаранжуванні). СОМ: Георг Фрідріх Керстінг – Гейгер. «Нікколо Паганіні»; Невідомий автор. «Фридерик Шопен»; Альбін Веселка. «Урок»; Віда Габор. «Неправильна нота»; Джон Пол Салінас. ХТД: відгадування музичних загадок – «портретів» композиторів: Олена Спіліоті. «Музичні портрети»: «Фридерик», «Людвіг»; Роберт Шуман. Цикл «Карнавал»: «Шопен», «Паганіні». Ритмовправа. Нікколо Паганіні. «Кампанелла». Спів. «Подаруй свою усмішку» (музика і вірші Наталії Май). П: прелюдія (повторення). |
70-71 |
Як музика відтворює образи людини? За якими ознаками можна впізнати творчість композитора? Створи медіа-«автопортрет»: зроби серію селфі, добери музику відповідно до візуального ряду і власного характеру. Змонтуй відео. |
20 |
|
Кожна людина – неповторна. Важливість навчання, старанності і наполегливості для досягнення мети. Твори для дітей з метою навчання. СММ: Йоганн Себастьян Бах. «Добре темперований клавір». Прелюдія до мажор. Роберт Шуман. Цикл «Дитячі сцени»: «Мрії», «Цікава історія». See You Again (Charlie Puth, Wiz Khalifa) | Cover by One Voice Children’s Choir. СОМ: Карле Ван Лу. «Музика», Невідомий художник. «Йоган Себастьян Бах з родиною»; Невідомий художник. «Роберт Шуман і Клара Вік (Шуман)»; П’єр Огюст Ренуар. «Дівчата за фортепіано»; Джозеф Каччапуоті. «Дівчата за фортепіано». ХТД: «Шукаю таланти в собі» (завдання на вибір). Спів. «Подаруй свою усмішку» (музика і вірші Наталії Май). П: октава |
74-75 |
Подивіться «See You Again (Charlie Puth? Wiz Khalifa). Каверверсія у виконанні дитячого хору One Voice.
Чи подобається тобі це виконання? Що потрібно робити, щоб ваш класний хор міг заспівати красиво та гармонійно? З якими образами людини відбувалися «нові знайомства» завдяки творам мистецтва? Які жанри використали для цього митці? |
21 |
|
Герої міфів у мистецтві. Формувати уявлення про мистецтво Давнього Єгипту (продовження) та музику, створену під враженнями від нього. СММ: Дерек Фіхтер. «Фараон Рамзес ІІ»; «Принц Єгипту» (на вибір). СКМ: М/ф «Принц Єгипту» (фрагмент). Ганс Циммер / Стівен Шварц. Оркестрове попурі з музики до мультфільму «Принц Єгипту». М/ф «Мистецтво Стародавнього Єгипту» (серія «Уроки тітоньки Сови»). СОМ: розписи, декоративний рельєф Стародавнього Єгипту ХТД: текст про мистецтво Єгипту, повторення запису нот. Диригування Йоганн Штраус. «Єгипетський марш». Сіріл Скотт. «Країна лотоса». Спів «Фараон» (музика Анни Олєйнікової, вірші Наталії ІвановоїТкаченко). П: попурі |
78-79 |
Зроби припущення, якою була музика у Давньому Єгипті. Поцікався творами кіномистецтва на тему Давнього Єгипту. Переглянь один з них, опиши використану музику. |
22 |
|
Герої міфів у мистецтві(продовження). Формувати уявлення про мистецтво і ставлення до мистецтва народів Далекого Сходу (Китай, Японія), музику, музичні інструменти, кіномистецтво (анімація). СММ: Лю Веньцзінь. «Роздуми про Велику Китайську стіну» для ерху з оркестром (фрагмент). Музика на китайських народних інструментах. СКМ: Дзьо Хісаїсі. Музика з аніме-фільмів режисера Хаяо Міядзакі «Принцеса Маноноке», «Мандрівний замок Хаула» (за вибором). М/ф «Еверест» (фрагмент). СОМ: твори китайського живопису. ХТД: Руханка. Ритмічна вправа Спів «Фараон» (музика Анни Олєйнікової, вірші Наталії ІвановоїТкаченко). Дощові каплі (Китайська народна пісня). П: концерт (повторення). |
82-83 |
Схарактеризуйте музику Китаю та Японії. На дозвіллі переглянь мультфільм «Еверест» або один із фільмів Хаяо Міядзакі. Визнач основну ідею твору. Яка роль музики у фільмі? |
|
Герої міфів у мистецтві(продовження). Формувати уявлення про мистецтво і ставлення до мистецтва у Давній Греції. Міфічні герої у мистецтві. СММ: Леся Дичко. Кантата «Ода Музиці» на вірші Бориса Олійника. Жуль Массне. «Елегія». Микола Лисенко. «Елегія» (на вибір). СКМ: Крістоф Віллібальд Глюк. Мелодія з опери «Орфей та Евридіка» (у виконанні танцівників фігурного катання). СОМ: твори давньогрецького, давньоримського мистецтва; «Орфей», декоративне різьблення на стіні, Флоренція. ХТД: дослідження і характеристика жанру «елегія». Спів. «Музика» (музика Ю. Рожкова, вірші І. Боровика). П: ода (повторення), елегія, музи. |
86-87 |
Яке ставлення до мистецтва, зокрема музики, було у давніх греків? Як ти схарактеризуєш «елегійний настрій»? розпочни мінідослідження «Музичні жанри, що ведуть свій родовід від мистецтва античності». |
|
24 |
|
Герої міфів у мистецтві(продовження). Формувати уявлення про розуміння Всесвіту нашими пращурами. Старовинні обряди і традиції. Календарнообрядове мистецтво. Обробка, перероблення, збереження і популяризація народного мистецтва. СММ: Станіслав Людкевич. Обробка української народної пісні «Гагілка». GoA. «Веснянка». Андріана. «Веснянка». СКМ: Хореографічна композиція «Подоляночка». М/ф «Мавка. Лісова пісня» (фрагмент). «Кривий танець». СОМ: Невідомий автор. «Богиня Лада»; Вікторія Ковальчук. Ілюстрація до книги «Колядки та щедрівки. Нова радість стала»; Фібі Уол «Танці», Олеся Вакуленко. Розмальовка із серії «Український міфосвіт». ХТД: Робота у двох групах – дівчата / хлопці. Виконання / інсценізація народної пісні-гри «А ми просо сіяли». Спів. «Музика» (музика Ю. Рожкова, вірші І. Боровика). П: обробки народних пісень |
90-91 |
Поміркуй, чому народна музика популярна в усі часи. Які народні звичаї знають і шанують у твоїй родині? З різних джерел дізнайся більше про святкування одного з календарно-обрядових свят українців. Підготуй мініповідомлення. |
25 |
|
Узагальнення з тем: «Кожна людина – неповторна», «Герої міфів у мистецтві». |
|
|
26 |
|
Історичні сюжети в мистецтві. Тисячолітня історія України у творах мистецтва. Музичні цикли. Триптих. СОМ: Л. Д. Козаченко. Гобелен-триптих «Київська Русь», Собор Св. Софії. Фрески та загальний вигляд, зображення музичних інструментів Русі-України. СММ: Геннадій Сасько. Цикл «Відгомін століть». Ч. 3. «Софія Київська». Валерій Кікта. Концертна симфонія «Фрески Софії Київської». Ч. 4. «Груповий портрет доньок Ярослава Мудрого». Ч. 8. «Скоморохи». СКМ: Анімація «Київська Русь: Ярослав Мудрий». 5 серія «Книга-мандрівка. Україна». ХТД: Спів. «Україна – це світло!» (музика і вірші Лесі Горової). |
94-95 |
Чому вважається, що мистецтво – одне з важливих джерел інформації про історію людства? Наведи приклади. Проєкт «шляхами пам’яток мистецтва Русі-України». |
27 |
|
Історичні сюжети в мистецтві(продовження.). Історія України у творах мистецтва. Симфонічна поема. СММ: Микола Лисенко. Увертюра до опери «Тарас Бульба»; Валерій Квасневський. Симфоніяпоема «Милосердя над прірвою». Ч. 2. «Жертвам Голокосту». Ігор Закус. Симфонічна поема «Незламні» (фрагменти). СОМ: меморіал пам’яті Голодомору в Україні «Гіркий спогад дитинства» (ск. Петро Дроздовський); Людмила Кривенко. «Козак Мамай» (клаптиковий живопис); Артур Орльонов. «Гетьман Іван Богун». ХТД: диригування і виконання ритмічного супроводу до української пісні «Засвіт встали козаченьки». Спів. «Україна – це світло!» (музика і вірші Лесі Горової). П: Симфонічна поема. |
98-99 |
Про які історичні події нашого народу ти дізнався / дізналася завдяки мистецтву? Які жанри прослуханих творів? |
28 |
|
Побутові сюжети в мистецтві. Танцювальне мистецтво – складова побуту людини. Види танцювального мистецтва. Народний танець – джерело натхнення композиторів та хореографів. СКМ: Танець у виконанні Національного заслуженого академічного ансамблю танцю України імені Павла Вірського; СОМ: Моніка Луняк. «Майбутня балерина», Ричард Макнейл. «Вальс», Андрій Хомик. «Народний танець». СММ: Мирослав Скорик. Народний танець. Йоганес Брамс. «Угорський танець № 5». Фридерик Шопен. Полонез ля мажор (на вибір). ХТД: Спів. «Веснянка» (музика Віталія Філіпенка, вірші Анатолія Новгородського). |
102-103 |
На дозвіллі ознайомся з деякими танцювальними рухами українських народних танців. За бажання спробуй виконати їх, а потім продемонструвати свої досягнення друзям, родині.
|
29 |
|
Побутові сюжети в мистецтві (продовження). Види танцювального мистецтва: бальні та сучасні танці. СКМ: Бал з к/ф «Марія Антуанетта». Георг Фрідріх Гендель. «Музика на воді». Ч. 2. «Менует». Йоганн Штраус. Вальс «На прекрасному голубому Дунаї». Віденський бал (на вибір). Танець у виконанні гурту «Kris Kross». СММ: Танго. Самба. Чемпіонат світу з латиноамериканських танців (на вибір). СОМ: картини Шарля Делора, Рут Сандерсон, Олексія Ляміна. ХТД: Руханка. Just Dance Kids. Спів. «Веснянка» (музика Віталія Філіпенка, слова Анатолія Новгородського). П: менует, бал. |
106-107 |
Придумай танцювальні рухи, виконай з ними пісню «Веснянка» (музика Віталія Філіпенка, слова Анатолія Новгородського).. Які танці подобаються тобі? До якого виду танцювального мистецтва вони належать? Чи люблять танцювати у твоїй родині?
|
30 |
|
Узагальнення з тем: «Історичні сюжети в мистецтві», «Побутові сюжети в мистецтві». |
|
|
31 |
|
Образи людини в кіножанрах. Кіномистецтво. Роль музики в кіно. Жанри кінематографу. СКМ: К/ф «Звуки музики». М/ф «Балерина». К/ф «Крок уперед». Семен Гулак-Артемовський. Кіноопера «Запорожець за Дунаєм» (фрагменти) СОМ: кадри з фільмів «Крок уперед», «Звуки музики», «Балерина» ХТД: Робота в парах / групах: увідповіднення кіножанру і його характеристики. Спів. Звуки музики (Музика Річарда Роджерса) П: жанри кінематографу |
110-111 |
За бажанням розучіть пісню «Звуки музики» музика Річарда Роджерса на два голоси (див. Нотний додаток, с 140). Пригадай кіно-, мультфільми-мюзикли (наприклад «Красуня і чудовисько», «Співай», «Аладдін» та ін). які ознаки мюзиклу ти можеш виокремити в них? Під час перегляду фільмів занотуй: назву фільму та твої переконання, до якого кіножанру він належить. Поділися своїми спостереженнями з друзями та рідними. |
32 |
|
Образи людини в кіножанрах (продовження). Музика/звук у кінематографі. Професії в кіно. Саундтрек. СКМ: М/ф «Том і Джері» (фрагмент). СММ: Роберт Лопес, Крістен Андерсон-Лопес. «Let It Go. Frozen» (у виконанні Alex Boye і дитячого хору «One Voice»). ХТД: Робота в групах. Визначення характеристики музики (саундтреків) з фільмів різних жанрів. Робота в парах. Відтворення ритмічної послідовності. Спів. «Звуки музики (музика Річарда Роджерса). П: саундтрек |
114-115 |
Назви жанри кінематографа та їх особливості. На дозвіллі занотуй свої улюблені кінофільми / мультфільми. Спробуй визначити їх жанри, схарактеризуй музичний і звуковий супровід. |
33 |
|
Єднання в мистецькому колі. Жанри об’єднуються. СММ: Мігель Льобет. «Скерцо-вальс». Віктор Косенко. «Поема-Легенда» мі мінор (на вибір). СКМ: М/ф «Кролик Петрик». К/ф «Танцюй серцем» (Let’s Dance) (фрагменти); Моріс Равель. Опера-балет «Дитя і чари» (фрагмент). СОМ: світлина «Трембітарі», автор невідомий «Кімната музиканта»; кадри з фільмів «Кролик Петрик», «Танцюй серцем» та опери-балету «Дитя і чари». ХТД: Робота в групах. Створення театральної пантоміми. Спів. «Під небом синім» (музика і вірші Діани Пташинської) |
118-119 |
Наведи приклади поєднання жанрів у мистецтві. Поміркуй і поясни, чому так відбувається. На дозвіллі спостерігай та фіксуй різні мистецькі поєднання. |
34 |
|
Єднання в мистецькому колі (продовження). Сучасні технології і мистецтво. Віртуальне мистецтво. Віртуальна та доповнена реальність у мистецтві. СММ: Віртуальний концерт скрипальки Ліндсі Стірлінг; виступ репера Тревіса Скотта у грі Fortnite; реальний сценічний простір доповнено віртуальними танцівницями (фрагменти). СОМ: доповнена реальність (картина Миколи Глущенка «Сінокіс»; у галереї мистецтва Онтаріо). ХТД: Робота в парах. Варіант 1, 2, обговорення картин із підручника щодо ймовірності створення на їх основі доповненої реальності або 3D-середовища. Виконання ритмічної послідовності. Спів. «Під небом синім» (музика і вірші Діани Пташинської). |
122-123 |
Разом з друзями / подругами виконайте по черзі ритмічну послідовність та фрагмент вірша Дмитра Білоуса. Експериментуйте з темпами, динамікою. Оберіть виконання, що наповнює вас бадьорістю і натхненням. (с 123 підручника). Що тобі відомо про віртуальну й доповнену реальність у мистецтві? Як ти думаєш, що у реальних творах мистецтва є дуже цінним? Чому віртуальна і доповнена реальність не мають замінювати реальне мистецтво?
|
35 |
|
Узагальнення з тем: «Образи людини в кіножанрах», «Єдність жанрів у творах образотворчого мистецтва різних видів». |
126-127 |
«Перевір себе». Дайте відповіді на запитання. |
36 |
|
Узагальнення вивченого за ІІ семестр. |
|
Підготуватися до захисту індивідуальних проєктів. |
37 |
|
Презентація індивідуальних творчих проєктів |
|
Підготуватися до захисту групових проєктів. |
38 |
|
Презентація групових творчих проєктів. |
|
Підготувати питання до конференції. |
39 |
|
Конференція. |
|
Підібрати пісні для виконання на уроці за бажанням. |
40 |
|
Підсумковий урок. Узагальнення вивченого за рік. Виконання пісень на вибір учнів. Виставка творчих робіт. |
|
Під час канікул поцікавтеся творчістю сучасних митців – майстрів ілюзій та видовищ. Сфотографуй (чи збережи) роботи, які тебе вразили, та поділися ними з однолітками через соціальну мережу. |