Календарно-тематичне планування
з музичного мистецтва
6 клас
І семестр
№ |
Тема уроку |
Очікувані результати |
Дата
|
|
|||
ВСТУП. |
|||
1. |
Ці жанри, жанри, жанри… Жанри в музичному мистецтві. Мирослав Скорик Мелодія. Фрагменти творів В.А.Моцарта. |
Пізнає мову різних видів мистецтва, інтерпретує художні образи, демонструє досвід емоційних переживань, виявляє ціннісне ставлення до мистецтва.
|
07.09. |
РОЗДІЛ ПЕРШИЙ:ОБРАЗ ЛЮДИНИ В МИСТЕЦЬКИХ ЖАНРАХ. |
|||
2. |
Портрет – дзеркало душі. Камерно-вокальні жанри: на крилах пісні. Українські народні пісні.
|
Виокремлює та характеризує жанрові ознаки творів різних видів мистецтва, наводить приклади творів різних жанрів. Керує увагою під час сприймання творів мистецтва різних жанрів, інтерпретує їх зміст (вербально/невербально). Вказує на окремі виразні засоби у творах для пояснення власного враження. Бере участь у виконавській творчості за власним вибором: співає (в хорі/ансамблі/соло); грає на елементарних та/або електронних музичних інструментах. .Імпровізує (мелодії, ритмічні «звукові картини» тощо). Поєднує засоби музики, пластичного інтонування, візуального ряду для реалізації власної ідеї.
Описує і пояснює емоції та почуття, що виникають під час сприймання мистецтва, порівнює власні вподобання з уподобаннями інших осіб. Обирає для художнього самовираження різні способи творення, зокрема медіаформати. Шукає, добирає і поширює аудіо-, відео-, ілюстративні й текстові матеріали. Планує свою діяльність для реалізації художньо-творчого задуму. Пізнає мову різних видів мистецтва, інтерпретує художні образи, демонструє досвід емоційних переживань, виявляє ціннісне ставлення до мистецтва. Імпровізує (вокальні інтонації, ритмічний супровід до пісні, танцювальні рухи тощо). Поєднує засоби музики, пластичного інтонування, візуального ряду. .Характеризує та оцінює власну творчість, успіхи й досягнення, зауважує помилки й частково самостійно виправляє їх. Встановлює за допомогою вчителя чи інших осіб способи вдосконалення вмінь. Пізнає різні види мистецтва, інтерпретує художні образи, виявляє ціннісне емоційне ставлення до мистецтва Імпровізує (вокальні інтонації, ритмічний супровід до пісні, танцювальні рухи тощо). Поєднує засоби музики, пластичного інтонування, візуального ряду. .Характеризує власну творчість за визначеними критеріями. Визначає сильні й слабкі сторони своєї роботи в чітких формулюваннях.
|
14.09. |
3. |
Портрет – дзеркало душі. Музичні цикли: ти і я - такі ми різні. Франц Шуберт Вокальний цикл «Прекрасна мірошниця»; «У путь»; «Мисливець»; «Мельник і струмок». Роберт Шуман «Кіаріна»; «Шопен»; «Паганіні» із циклу «Карнавал». |
21.09.
28.09. |
|
4. |
Від камерного портрета до камерної музики. Камерно-вокальні жанри: чарівні мелодії романсів, серенад. Я.Степовий Серенада |
||
5. |
Від камерного портрета до камерної музики. Балад сумних мотиви й рапсодій поривання. Ференц ліст. Балада. Рапсодія. В.Івасюк «Балада про мальви». Ференц Ліст Угорська рапсодія №6 для фортепіано. В.Івасюк Червона рута. |
05.10. |
|
6. |
Гімн людині. Камерно-вокальні жанри: гімн. Михайло Вербицький. Гімн. Ода. Студентський гімн «Гаудеамус» Гімн України |
12.10. |
|
7. |
Герої міфів і легенд. Античні міфи в оперному жанрі. Опера. К.Глюк Опера «Орфей» фрагменти. Гімн України |
19.10. |
|
8. |
Герої міфів і легенд. Опера: сюжети народних легенд. М.Леонтович Фрагменти з опери «На Русалчин Великдень. Віталій Кирейко Опера «Лісова пісня» фрагменти. Легенда про пісню А.Сердюк |
02.11. |
|
9. |
Високе мистецтво духовності. Вокально-хорові жанри. М.Березовський. Літургія. Ораторія. Меса. Хоровий концерт. Г.Ф.Гендель Орторія «Месія». В.А.Моцарт «Реквієм». М.Березовський Опера «Не отвержи меня во время старости». Легенда про пісню А.Сердюк |
09.11. |
|
10. |
Людина в дзеркалі історії. Вокально-хорові жанри: кантата. Карл Орф. Кантата. Карл Орф Хор «О, Фортуна!» з опери «Карміна Бурана» «Гей, ви, козаченьки» Г.Татарченко |
16.11. |
|
11. |
Людина в дзеркалі історії. Батальні сцени в музиці.
Джузеппе Верді Опера «Битва при Леньяно». С.Прокоф’єв Кантата «Олександ Невський» «Гей, ви, козаченьки» Г.Татарченко |
23.11. |
|
12. |
Чарівні миттєвості життя. Побутове музикування. Й.С.Бах «Кавова кантата».
|
30.11. |
|
13. |
Чарівні миттєвості життя. Хай живе оперета! Оперети «Летюча миша», «Принцеса цирку», «Сільва» на вибір. Імре Кальман Арія містера Ікса з опрети «Принцеса цирку»
|
07.12. |
|
14. |
Панорама мистецтв. Перевіряємо свої досягнення. |
14.12. |
|
15. |
Підсумковий урок |
21.12. |
|
Наскрізні змістові лінії
Змістова лінія "Екологічна безпека та сталий розвиток" націлена на формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.
Реалізація змістової лінії "Екологічна безпека та сталий розвиток» здійснюється під час художньо-образного сприйняття мистецтва і власної мистецької діяльності. Зокрема, у процесі аналізу-інтерпретації творів мистецтва увага учнів має спрямовуватися на самоцінність природи, гармонію і красу світу, необхідності економного споживання природних ресурсів. У цьому сенсі твори мистецтва виступають як ідеальні моделі, які допомагають у виборі найбільш оптимальних стратегій взаємодії людини і природи, людини і світу. Це сприяє вихованню емоційно-ціннісного ставлення учнів до природи, а також усвідомленню себе як частини світу в якому все взаємопов’язане; виробленню в школярів екологічно-моральної поведінки та пошуку шляхів вирішення екологічних проблем; формуванню культури споживання школярів на основі особистісної причетності, щодо перегляду «споживчого» підходу, розуміння єдності національно-регіональних цінностей і глобальних людських пріоритетів. Адже рівень екологічної культури - один з критеріїв цивілізованого суспільства, свого роду показник того, наскільки людина готова пожертвувати своїми інтересами заради інтересів нащадків. Це необхідний компонент формування особистості, здатної вирішувати завдання майбутнього етапу розвитку цивілізації.
Реалізація наскрізної змістової лінії "Громадянська відповідальність"сприятиме формуванню відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість громадянських ініціатив, що почуває себе членом суспільства і у своїй діяльності спирається на культурні традиції і вектори розвитку держави. Вагомою складовою цією змістовою лінією виступає формування в учнів культурної самосвідомості – здатності розуміти учнем ролі культури у формуванні способу мислення і поведінки людей, шанобливого, толерантного ставлення до культурних надбань рідного народу, світової культури, до культурного розмаїття різних регіонів світу.
Вивчення питань, що належать до змістової лінії "Здоров'я і безпека", сприятиме формуванню учня як духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінного члена суспільства, який здатний дотримуватися здорового способу життя і формувати безпечне життєве середовище.
Кольорове та музичне середовище формує емоційний стан людини, впливає на її самопочуття та рівень працездатності. Споглядання мистецьких творів або власне творення мистецтва допомагає зняти стрес, вивільнитися від тривоги, позбутися депресії. Тому важливим навчати учнів користуватися у своєму житті прийомів арттерапії - музикотерапії (вокалотерапії, ритмотерапії, логоритміки, фолькл-терапії, тощо), кольоротерапії, які сприятимуть не тільки збагаченню емоційно-почуттєвої сфери школярів, але й зниженню кількості захворювань та поведінкових ризиків, які становлять небезпеку для їх здоров’я. Системна і постійна діяльність щодо опанування підлітками цих якостей творів мистецтва сприятиме активному розвитку емоційного інтелекту, гармонізації інтелектуальної та емоційної сфер особистості, що дає можливість досягнення стану здоров'я як рівноваги.
Змістова лінія "Підприємливість та фінансова грамотність"націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо), допоможе учням у майбутньому стати успішними людьми в різних сферах. Отже, забезпечить плекання проактивної особистості, яка вміє ризикувати, планувати й досягати поставлених цілей. Підґрунтям для формування підприємливості й ініціативності на уроках освітньої галузі «Мистецтво» є мотивація школярів до підприємницької діяльності, актуалізація формування умінь працювати в команді (групі), зокрема через участь у культурно-мистецьких проектах, моделюванні життєвих ситуацій у рольових іграх (наприклад, «Студія дизайну», «Створюємо музичне шоу», «Наші таланти», «Кращий екскурсовод» тощо). Під час таких форм роботи створюються педагогічні умови реалізації різних творчих ідей у практичній діяльності на засадах підприємливості та фінансової грамотності, наприклад, на уроках образотворчого мистецтва - виготовлення листівок, візитівок, буклетів, афіш, рекламних проспектів; розробка піктограми, логотипу, фірмового знаку, дизайну диску з музичними записами; замальовки ескізів одягу; створення макетів ландшафтів, архітектурних споруд; на уроках музичного мистецтва - добір матеріалів для фонотек, альбомів тощо.
У контексті навчального предмету «Мистецтво» ця наскрізна змістова лінія реалізується через актуалізацію формування умінь працювати в команді, пропонувати різні творчі ідеї та втілення їх у практичній художньо-творчій діяльності. Підлітки мають усвідомлювати і уміти реально визначати свої сильні і слабкі сторони; виявляти ініціативу до участі у мистецьких заходах, творенні нових мистецьких продуктів, відвідуванні закладів культури та мистецтва тощо. Це може здійснюватися через різноманітні рольові ігри, інтерактивні методи, групову та колективну (зокрема, проектну) діяльність.