Календарно-тематичне планування складено згідно навчальної програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Образотворче мистецтво 5-7 класи» (Бєлкіна Е. В., Поліщук А. А. та інші)
5 клас. Художній образ
35 годин (1 година на тиждень, 4 години – резервний час)
№ п.п |
Дата |
К-ть год. |
Зміст навчального матеріалу
|
Зміни |
Розділ І. Мова образотворчого мистецтва 14 годин |
||||
Тема 1. Асоціативно-образна мова (6 годин) |
||||
1. |
|
1 |
Поняття про походження образотворчого мистецтва, його види та жанри. |
|
2. |
|
1 |
Вміння спостерігати за природою. Поняття об’єкта як окремої частини природи. |
|
3. |
|
1 |
Передача плановості за допомогою лінії. |
|
4. |
|
1 |
Природні форми та явища у певному емоційному стані. |
|
5. |
|
1 |
Предметне та безпредметне (абстрактне) мистецтво. |
|
6. |
|
1 |
Кольорові асоціації. |
|
Тема 2. Асоціативно-образна форма (8 годин) |
||||
7. |
|
1 |
Живопис. Кольори у живопису. Передача на площині вечірнього стану природи. |
|
8. |
|
1 |
Засоби живопису. Ахроматичний і хроматичний кольори. |
|
9. |
|
1 |
Графіка. Її засоби. Ритм ліній та плям. |
|
10. |
|
1 |
Різний характер ліній. Площинні та об’ємні форми мистецтва. |
|
11. |
|
1 |
Асоціативність різних художніх технік. Монотипія. |
|
12. |
|
1 |
Організація зображення в композиції. Головне і другорядне в композиції. Симетрія. Асиметрія. Рівновага. Ритм. |
|
13. |
|
1 |
Скульптура. Об’єм, пластика форми, фактура форми (рельєф, кругла скульптура). |
|
14. |
|
1 |
Асоціативність декору і зв'язок з формою (візерунок, фактура, пластика форм). Композиція «Новорічне свято». |
|
Розділ ІІ. Природні форми та образи у мистецтві 17 годин |
||||
Тема 1. Природні форми та явища (8 годин) |
||||
15. |
|
1 |
Природні форми у певному емоційному стані (спокою та русі). |
|
16. |
|
1 |
Різноманітність природних форм, контрасти форм, їх пропорції, розташування та взаємозв’язок частин. |
|
17. |
|
1 |
Гармонійне існування природних форм та їх пристосування до середовища. |
|
18. |
|
1 |
Пропорції різних природних форм. Силует. |
|
19. |
|
1 |
Будова різних природних форм. Реалістичні, казкові та фантастичні образи. |
|
20. |
|
1 |
Зміни природних явищ, кольорове розмаїття навколишнього середовища. |
|
21. |
|
1 |
Зображення природних форм в статиці та динаміці (з натури, з уяви, з пам’яті). |
|
22. |
|
1 |
Кольорова гама різних форм. Контраст. Нюанс. |
|
Тема 2. Художні образи та композиція (9 годин) |
||||
23. |
|
1 |
Створення художніх образів на основі природних форм. |
|
24. |
|
1 |
Зображення природних форм і явищ у різних видах мистецтва. |
|
25. |
|
1 |
Специфіка образів пейзажного жанру, анімації, книжкової графіки. |
|
26. |
|
1 |
Візерунок, фактура, текстура природних форм і предметів (зв'язок з характером форми). |
|
27. |
|
1 |
Створення образів на основі вивчення природних форм і явищ, використовуючи різні художні засоби ДПМ, скульптури, графіки, живопису тощо. |
|
28. |
|
1 |
Декоративна, книжкова, сюжетна композиції. |
|
29. |
|
1 |
Пейзажний жанр. Освоєння глибини (плановості) простору. |
|
30. |
|
1 |
Декоративна композиція. Організація елементів композиції в колі, квадраті, прямокутнику. |
|
31. |
|
1 |
Сюжетна композиція, ілюстрація, анімація. Образна інтерпретація казкового, літературного героя. |
|
32. |
|
1 |
Узагальнення тем. |
|
33. |
|
1 |
Узагальнення тем. |
|
34- 35 |
|
2 |
Тематична композиція по вивченому матеріалу в 5 класі. |
|
6 клас. Духовний та предметний світ людини
35 годин (1 година на тиждень, 4 години – резервний час)
№ п.п |
Дата |
К-ть год. |
Зміст навчального матеріалу
|
Зміни |
Розділ І. Форма в образотворчому мистецтві 14 годин |
||||
Тема 1. Форма (площина, конструкція, об’єм) (8 годин) |
||||
1. |
|
1 |
Види форм: реалістичні і декоративні; їх специфіка. |
|
2. |
|
1 |
Вплив світла на зміну кольорів у природному середовищі. |
|
3. |
|
1 |
Зображення геометричної форми та спрощення форми предметів до геометричної подібності. |
|
4. |
|
1 |
Лінійна перспектива. Її види. |
|
5. |
|
1 |
Виразні засоби для виявлення форми конструкції. |
|
6. |
|
1 |
Специфіка реалістичного і декоративного вирішення. Натюрморт. |
|
7. |
|
1 |
Засоби живопису виявлення об’єму форм, матеріалу предметів. |
|
8. |
|
1 |
Розгортки елементарних геометричних об’ємних предметів. |
|
Тема 2. Світлотінь (6 годин) |
||||
9. |
|
1 |
Локальний колір і форма у вирішенні натюрморту та декоративній композиції. Колорит. Холодна і тепла гами. Колірна гармонія. |
|
10. |
|
1 |
Вплив світла на колір у пейзажному живопису. |
|
11. |
|
1 |
Графічні засоби виявлення об’ємної форми, фактури, матеріалу предметів (лінія, штрих, світлотінь, падаюча тінь). |
|
12. |
|
1 |
Виявлення зумовленого кольору куба (білий куб в різному кольоровому оточенні). |
|
13. |
|
1 |
Взаємозв’язок кольору і світла, кольору і форми. Роль світла і тіні у рельєфі. |
|
14. |
|
1 |
Засоби живопису виявлення об’єму форм, матеріалу предметів, настрою. Створення об’ємних карнавальних масок. |
|
Розділ ІІ. Взаємозв’язок форми й змісту в образотворчому мистецтві 17 годин |
||||
Тема 1. Форма і зміст (8 годин) |
||||
15. |
|
1 |
Національні та культурні особливості мистецтва, праці та побуту. |
|
16. |
|
1 |
Етнографічні особливості в декоративно-прикладному мистецтві та дизайні (національний та індивідуальний стиль). |
|
17. |
|
1 |
Символіка та стилізація форм. Виявлення змісту форми. |
|
18. |
|
1 |
Композиційні закономірності та прийоми в різних в різних видах та жанрах образотворчого мистецтва. |
|
19. |
|
1 |
Відмінності декоративно - прикладного мистецтва різних культур (одяг, предмети побуту, прикраси тощо). |
|
20. |
|
1 |
Краса форми, її пропорції, силует, пластика, об’єм. Єдність зовнішньої форми та внутрішнього змісту. |
|
21. |
|
1 |
Стилізація реальних форм у декоративні, умовно-графічні. Створення орнаментів різних видів. |
|
22. |
|
1 |
Українські орнаменти. Їх види і значення. |
|
Тема 2. Людина та предметний світ (9 годин) |
||||
23. |
|
1 |
Портрет як жанр. Його види. |
|
24. |
|
1 |
Виявлення пропорцій постаті людини (залежно від віку, зросту, образу). |
|
25. |
|
1 |
Особливості пропорцій елементів голови людини. |
|
26. |
|
1 |
Колір як засіб виявлення образу, характеру, настрою людини. |
|
27. |
|
1 |
Портрет у живопису, графіці, скульптурі. |
|
28. |
|
1 |
Колір і форма у створенні сценічних і літературних образів, шаржів, карикатури. |
|
29. |
|
1 |
Сюжетна композиція. Побутовий та історичний жанри. |
|
30. |
|
1 |
Плакати. Їх види. Шрифтова композиція: монограма, графіті. |
|
31. |
|
1 |
Проектування предметів побуту. Трансформація природних форм. |
|
32. |
|
1 |
Моделювання одягу. Ескізи одягу. |
|
33. |
|
1 |
Узагальнення теми. |
|
34. |
|
1 |
Узагальнення теми. |
|
35. |
|
1 |
Підсумковий урок. |
|
7 клас. Культурне та просторове середовище людини
35 годин (1 година на тиждень, 4 години – резервний час)
№ п.п |
Дата |
К-ть год. |
Зміст навчального матеріалу
|
Зміни |
|
Розділ І. Простір і об’ємно-просторова форма 14 годин |
|||||
Тема 1.Художні засоби зображення простору (6 годин) |
|||||
1. |
|
1 |
Розвиток просторового та абстрактного мислення, навичок моделювання простору та об’ємно – просторових форм. |
|
|
2. |
|
1 |
Об’ємна форма в інтер’єрі та в місті. |
|
|
3. |
|
1 |
Архітектурні стилі на національні традиції в архітектурі. |
|
|
4. |
|
1 |
Передача умовного простору; ритм ліній, плям, оптичні властивості кольору: віддалення, наближення. |
|
|
5. |
|
1 |
Повітряна перспектива у графіці, живопису. |
|
|
6. |
|
1 |
Об’ємна форма у відкритому просторі та в інтер’єрі. Паркова форма. |
|
|
Тема 2. Об’ємно-просторова форма. Архітектура і місто (8 годин) |
|||||
7. |
|
1 |
Умовно-графічне або ілюзорно-просторове зображення простору. |
|
|
8. |
|
1 |
Архітектура як синтез мистецтв, архітектурні стилі. |
|
|
9. |
|
1 |
Повітряна і лінійна перспектива в архітектурі. |
|
|
10. |
|
1 |
Повітряна перспектива засобами графіки. Перспектива вулиць. |
|
|
11. |
|
1 |
Архітектура історичного міста, гармонія з природним середовищем, кольорова гармонія. |
|
|
12. |
|
1 |
Інтер’єр, екстер’єр історичний або сучасний, сценічний простір. Фронтальна перспектива. |
|
|
13. |
|
1 |
Монументальне мистецтво. Імітація вітражу. |
|
|
14. |
|
1 |
Новорічний карнавал. Різдвяний вертеп. Новорічне місто. |
|
|
Розділ ІІ. Культуно-просторове середовище 17 годин |
|||||
Тема 1. Природне і культурне середовище людини(8 годин) |
|||||
15. |
|
1 |
Специфіка природно - ландшафтного середовища людини (місто, село тощо). |
|
|
16. |
|
1 |
Гармонія у природному середовищі, взаємозв’язок людини з природою. |
|
|
17. |
|
1 |
Просторова будова природних форм як аналогів архітектурних споруд та дизайн-форм. |
|
|
18. |
|
1 |
Проектування в ескізній формі предметного середовища. |
|
|
19. |
|
1 |
Передача тривимірності об’єктів у просторі: різна лінія горизонтів, вигляд знизу, зверху, перспектива пташиного польоту. |
|
|
20. |
|
1 |
Природне середовище очима тварин. |
|
|
21. |
|
1 |
Тематичні плакати, афіші:екологія, збереження природи. |
|
|
22. |
|
1 |
Створення людиною середовища. Поняття «дизайн-середовище». |
|
|
Тема 2. Предметне середовище (9 годин) |
|||||
23. |
|
1 |
Проектування природного середовища. |
|
|
24. |
|
1 |
Взаємозв’язок природного середовища, природних форм в середовищі людини: акваріум в інтер’єрі чи фонтан в екстер’єрі. |
|
|
25. |
|
1 |
Природно-ландшафтний вплив на організацію простору. |
|
|
26. |
|
1 |
Прикладна графіка: плакат, листівки, піктограми тощо. |
|
|
27. |
|
1 |
Художні прийоми зображення шрифтів. |
|
|
28. |
|
1 |
Створення подарунка: іграшка, сувенір, ікебана тощо. |
|
|
29. |
|
1 |
Створення ескізу свого будинку, інтер’єру, дитячого майданчика тощо. |
|
|
30. |
|
1 |
Композиція «Місто майбутнього». |
|
|
31. |
|
1 |
Види поселень людини: гірські, в пустелі, на острові, міста – фортеці, мегаполіси тощо. |
|
|
32. |
|
1 |
Свято міста. Передача духовного та матеріального змісту. |
|
|
33. |
|
1 |
Узагальнення тем. |
|
|
34. |
|
1 |
Узагальнення тем. |
|
|
35. |
|
1 |
Підсумковий урок. |
|
|
1