Календарно-тематичне планування з української літератури. 5 клас

Про матеріал

Розроблено планування з української літератури, 5 клас, відповідно до вимог програми, затвердженої наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804. Виділено уроки розвитку зв"язного мовлення, контрольних робіт, аналізу контрольних робіт, уроки позакласного та виразного читання, літератури рідного краю.

Перегляд файлу

Українська література. 5 клас

                        Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.

№ уроку

Зміст програмового матеріалу

Зауваги

 

Вступ (1)

 

1

Слово в житті людини. Образне слово –першоелемент літератури. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва. Питання до теми.

 

Дослідницька робота за таблицею

 

Світ фантазії та мудрості (32)

 

 

2

Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи і легенди  давніх українців. Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. «Про зоряний Віз»,«Чому пес живе коло людини?», «Берегиня»

(за С. Плачиндою), «Дажбог», «Неопалима купина»

(за Є. Шморгуном), «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли  і мушлі» (5 творів на вибір вчителя).

ТЛ: фольклор, міф, легенда (повторення).

 

Дослідницька робота за таблицею

3

Народні перекази. «Прийом у запорожців». Звичаї та традиції запорозьких козаків.

ТЛ: переказ.

 

Творчо-пошукова робота (знайти народознавчі елементи)

4

Народні казки, їх тематика, різновиди (про звірів, побутові, чарівні (героїко-фантастичні)), побудова. Казка «Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці; зв’язок із міфами.

ТЛ: народна казка, тема.

 

Дослідницька робота за таблицею, метод «Мікрофон»

5

Казка «Про правду і кривду» або «Мудра дівчина» (на вибір вчителя). Яскравий  національний колорит казки. Народне уявлення про добро і зло.

 

Агітаційна кампанія «Захисти правду», «Захисти знання»

6

Казка «Ох» або «Летючий корабель» (на  вибір вчителя). Фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве і потворне в казках.

ТЛ: гіпербола.

 

Метод «Мікрофон»

7

Зв’язне  мовлення  (усно).   Конкурс на найкращу  інсценізацію уривків казок.

Розігрування діалогів

8

Урок позакласного читання 1. Народні перекази, легенди, казки.

 

Вправа «Мудре слово»

9

Контрольна робота № 1. Вступ. Міфи, легенди, перекази українців. Народні казки (тестування).

 

 

10

Аналіз контрольних робіт . Питання до теми.

 

 

 

 

Вправа «Мудре слово»

11

Урок літератури рідного краю 1. Казки, легенди  і перекази рідного краю.

Тематична

 

12

Літературні казки. Особливості літературної казки, її  відмінність від народної.

ТЛ: літературна казка, мова автора і мова персонажів, прозова мова.

 

Дослідницька робота за таблицею

13

Іван  Франко.  Дитинство письменника. І. Франко – казкар (збірка «Коли ще звірі говорили»).

 

 

14

Зміст казки «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі.

 

 

15

Образ Лиса, риси  його характеру.

 

Метод «Вільний мікрофон»

16

Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Добро і зло в казці. Світлий, життєствердний погляд на світ.«Хуха-Моховинка».

 

 

17

Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Наскрізний гуманізм казки. Аналіз зовнішності  (портрета) казкових істот.

ТЛ: портрет.

 

Метод «Мікрофон»

18

Василь Симоненко. Цікаві  сторінки  з життя митця. Казка

«Цар Плаксій та Лоскотон».

ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм), порівняння, епітети.

 

 

19

Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона

(песимістична й оптимістична), риси характеру героїв.

 

Створення асоціативного ланцюжка

20

Проблематика казки. Казкова  історія і сучасне життя.

 

Метод «Мікрофон»

21

Урок виразного читання 1. Конкурс на найкращого декламатора уривків казки «Цар Плаксій та Лоскотон», які найбільше сподобалися.

 

Метод «Я – декламатор»

22

Галина Малик. Коротко про письменницю. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» – повість-казка сучасної дитячої письменниці.

ТЛ: повість-казка .

 

 

 

 

 

23

Жанрово-композиційна своєрідність повісті. Елементи незвичайного в творі. Символіка країни  Недоладії та її мешканців. Морально-етичні проблеми в казці: добро і з мікрофон»ло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети.

 

Метод «Вільний мікрофон»

24

Характеристика образів повісті-казки. Особливості мови твору, роль діалогів у ньому.

 

 

25

Із народної мудрості. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд  змісту і  форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її  явища, про рослини, тварин).

ТЛ: загадка, метафора.

 

Дослідницька робота за таблицею

26

Прислів’я  та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях та приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.

ТЛ: прислів’я, приказка.

 

Вправа «Мудре слово»

27

Леонід Глібов. Відомий український поет і байкар.

«Химерний, маленький…», «Що за птиця?». Фольклорна основа  віршованих загадок поета.

ТЛ: акровірш (повторення).

 

Створення асоціативного ланцюжка

28

«Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?». Особливості поетичних загадок Л. Глібова, роль у них казкових елементів, фольклорної основи, гумору, пестливих слів.

 

Створення асоціативного ланцюжка

29

Зв’язне  мовлення  (письмово).  Складання загадки.

 

 

30

Урок позакласного читання 2. Народні прислів’я, приказки, загадки.

 

Вправа «Мудре слово»

31

Контрольна робота 2. Літературні казки. Загадки. Прислів’я  і приказки (тестування).

 

 

32

Аналіз контрольних робіт. Питання до теми.

 

 

33

Урок літератури рідного краю 2. Загадки, прислів’я  і приказки рідного краю.

Тематична

 

Вправа «Мудре слово»

 

 

 

Історичне минуле нашого народу (12)

 

34

«Повість минулих літ» – найдавніший  літопис нашого народу. Літописні оповіді (у переказі  В. Близнеця): «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає  мир з греками…», «Володимир вибирає віру», «Розгром  Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам» (3 твори на вибір вчителя).

 Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість, вірність тощо. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів. Значення літописання для нащадків.

 ТЛ: літопис.

 

Створення буктрейлерів

35

Олександр Олесь. Стисло про поета. Поезії  з книжки

«Княжа Україна», їх зв’язок  із  літописами. «Заспів»,

«Україна в старовину», «Похід на Царгород»,«Ярослав Мудрий» (2 поезії на вибір вчителя). Поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Русі-України, їхню мудрість, благородство, хоробрість,  любов до рідної  землі.  Зміст  заповіту Ярослава Мудрого і його актуальність  нині.

 

Створення буктрейлерів

36

«Микита Кожум’яка» – драматичний твір на тему народної казки. Найнапруженіші епізоди в творі.

ТЛ: драматичний твір і його побудова.

 

 

37

Зв’язок  у драмі-казці  історичного минулого із сучасністю.

 

Розігрування діалогів

38

Зірка Мензатюк. Стисло про письменницю. «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями сучасної України. Фантастичне і реальне в ній.

ТЛ: епічний твір.

 

 

39

Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини. Образи козаків та символіка козацької шаблі в творі.

 

 

40

Екзотика старовинних українських замків. Проблематика твору. Образ Наталочки Руснак.

 

Метод «Мікрофон»

41

Значення історичного минулого для сучасної людини.

 

Створення буктрейлера

42

Зв’язне  мовлення (письмово).  Художній етюд  про українську  природу.

 

 

43

Зв’язне  мовлення (усно).  Переказ уривків, що найбільше сподобалися,  з прочитаних історичних творів.

 

 

44

45

Контрольна робота 3. Контрольний письмовий твір «Мій улюблений історичний герой».

 

 

46

Аналіз контрольних робіт. Питання до теми.

Тематична

 

Метод «Я – редактор»

 

Рідна Україна. Світ природи (24)

 

 

47

Тарас  Шевченко. Україна часів поета. Степан Васильченко «В бур’янах» або Оксана Іваненко «Тарасові шляхи». Розповідь про поета, його дитинство (на основі твору Степана Васильченка або Оксани Іваненко).

 

 

48

Картини довколишнього світу, природи  в поезіях

Т. Шевченка − художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. «За сонцем хмаронька пливе».

ТЛ: персоніфікація,  ліричний твір.

Вивчити  напам’ять «За сонцем хмаронька пливе».

 

Створення відеопоезії

49

«Садок вишневий коло хати...» – перлина української та світової ліричної поезії.

Вивчити   напам’ять «Садок  вишневий коло хати».

 

Створення відеопоезії

50

Павло Тичина. Коротко про поета і край, де він народився. Майстерне відтворення краси природи, яка надихає ліричного героя і  зміцнює його патріотичні почуття. «Не бував ти у наших краях!»

ТЛ: ліричний  герой.

 

 

51

«Гаї шумлять...», «Блакить мою душу обвіяла…». Мелодійність віршів П.Тичини.

Вивчити  напам’ять одну поезію (на вибір).

 

Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору

52

Максим Рильський. Основні відомості про поета. Краса рідної природи  і  її відтворення засобами поетичної мови.

«Дощ» («Благодатний, довгожданий…»).

Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору

53

Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям. «Осінь-маляр із палітрою пишною…».

Вивчити   напам’ять  одну поезію (на вибір).

 

Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору

54

Урок виразного читання 2  вивчених поезій.

 

 

55

Урок позакласного читання 3. Твори  М. Рильського  і  П. Тичини.

 

Створення відеопоезії

56

Контрольна робота № 4. Творчість Тараса  Шевченка, Павла Тичини , Максима  Рильського (тестування).

 

 

57

Аналіз контрольних робіт. Питання до теми.

 

 

58

Урок літератури рідного краю 3. Ознайомлення з творчістю поетів-земляків.

Тематична

 

Створення відеопоезії

59

Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла – наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось».

ТЛ: оповідання.

 

 

60

Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.

 

Метод «Мікрофон»

61

Григір Тютюнник. Коротко про письменника.«Дивак». Ідея неповторності і багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів − природи і людини, зображених в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи.

 

 

62

Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості.

 

Метод «Мікрофон»

63

Микола Вінграновський. Основні відомості прописьменника. «Сіроманець». Захоплива і драматична історія про хлопчика і вовка як приклад гармонії людини  і природи.  Гуманізм повісті.

 

 

64

Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.

Метод «Мікрофон»

65

Переказування найцікавіших епізодів повісті.

 

 

66

Урок позакласного  читання  4. Михайло Чабанівський «Вірний».

Створення буктрейлера

67

Контрольна робота № 5. Творчість Є. Гуцала, Гр. Тютюнника, М. Вінграновського (тестування).

 

 

68

Аналіз контрольних робіт.

 

 

69

Урок літератури  рідного  краю 4. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків.

 

 

70

Повторення вивченого: «Світ фантазії  і мудрості», «Історичне минуле нашого народу», «Рідна Україна. Світ природи». Літературна вікторина.

Тематична

 

Вікторина «Відкритий мікрофон»

 

docx
Додано
3 липня 2018
Переглядів
1114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку