УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
5 КЛАС
Календарно-тематичне планування для 5-го класу складено відповідно до Модельної навчальної програми «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторський колектив: Т. Яценко, В. Пахаренко, В. Кизилова, Т. Качак, О. Слижук, Л. Овдійчук, С. Дячок, І. Тригуб, В. Макаренко)
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795).
Підручник: ««Українська література» підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти (авторський колектив: Таміла Яценко, Василь Пахаренко, Олеся Слижук)
Обов’язкові види робіт
Форми контролю |
Кількість |
||
І семестр |
ІІ семестр |
Рік |
|
Усього годин |
|
|
70 |
Контрольні роботи у формі: |
|||
Контрольного класного твору |
- |
1 |
1 |
Виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо) |
2 |
2 |
2 |
Усього контроль знань |
2 |
3 |
3 |
Уроки розвитку мовлення (УРМ) |
2 (у+п) |
2 (у+п) |
4 |
Уроки позакласного читання (ПЧ) |
2 |
2 |
4 |
Уроки виразного читання (ВЧ) |
2 |
2 |
4 |
Література рідного краю (ЛРК) |
1 |
1 |
2 |
(70 год, 2 год. на тиждень)
І семестр - 15 тижнів, 30 год.
№ з/п |
Зміст програмового матеріалу |
Клас/ Дата |
Примітки |
|
5-А |
5-Б |
|||
ТЕМА 1. ВСТУП |
||||
1. |
Роль книги в житті людини. Література як художнє відтворення життя, побуту, звичаїв, духовно-моральних цінностей людини. Значущість читання в житті особистості. Сучасний читач. Художні твори зі шкільного літературного курсу початкової освіти та самостійно прочитані Теорія літератури (ТЛ): художня література, літературний твір
Мистецький контекст (МК): образотворче мистецтво — П’єр Огюст Ренуар «Портрет двох дітей», Франс Хальс «Хлопчик, що читає», Ірина Клиба «Дівчинка читає» (2018), «Дівчинка з котом та книгою» (2018); скульптура: Анатолій Консулов «Пам'ятник першодрукареві Іванові Федорову» (Львів), Анна Джонссон «Пам’ятник дівчинці, що читає» (Іспанія, Севілья) та інші пам’ятники книгам і читачам. |
|
|
|
ТЕМА 2. МАЛІ ЖАНРИ ФОЛЬКЛОРУ ТА ЛІТЕРАТУРИ |
||||
2. |
Прислів’я та приказки — перлини народної мудрості. Художнє відтворення в прислів’ях і приказках життєвого досвіду багатьох поколінь українців, узагальнення суспільних поглядів на духовні цінності, норми моралі та етики
ТЛ: фольклор (народна творчість), прислів’я, приказка МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до українських народних прислів’їв і приказок (художники-ілюстратори — Олександр Міхнушов, Олександр Кошель). |
|
|
|
3. |
Народні загадки. Первісне та сучасне значення народних загадок. Тематика загадок ТЛ: загадка МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до українських народних загадок (художниця-ілюстраторка — Валентина Мельниченко). |
|
|
|
4. |
УРМ(п) Урок-проєкт. Складання діалогів з використанням прислів’я та приказки. Складання усного твору за прислів’ ям АБО Складання загадок |
|
|
|
5. |
Леонід Глібов. «Бачить — не бачить». Замальовка життєпису письменника. Акровірші та авторські загадки у творчості Л. Глібова, їх загальна характеристика
ТЛ: акровірш (повторення) |
|
|
|
6. |
Леонід Глібов. «Котилася тарілочка», «Гоп-гоп, діти-молодята!» (одна-дві загадки за вибором учителя). Фольклорні мотиви та жартівливий характер загадок дідуся Кенира
МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до загадок Л. Глібова (художниці-ілюстраторки — Ольга Артюшенко, Галина Сокиринська). Міжпредметні зв’язки (МЗ): зарубіжна література, літератури національних меншин, іноземні мови — малі жанри фольклору в зарубіжному фольклорі. |
|
|
|
7. |
ВЧ № 1. Підготовка до виразного читання і виразне читання байок Л. Глібова |
|
|
|
8. |
ПЧ № 1. Анатолій Качан. Загадки «Квітка Сонця», «Світов@ павутин@» |
|
|
|
ТЕМА 3. НАРОДНІ ТА ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ |
||||
9. |
Повторення та узагальнення: види народних казок — казки про тварин, героїко-фантастичні (чарівні), соціально-побутові — їх спільні й відмінні риси |
|
|
|
10 |
Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі
ТЛ: народна казка, поняття про фантастичне, творча фантазія, гіпербола |
|
|
|
11. |
Українська народна казка «Яйце-райце». Символіка казки, відображення у ній світогляду, звичаїв та обрядів, морально-етичних принципів українців. Особливості мови народної казки
МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до української народної казки «Яйце-райце» (художниця-ілюстраторка — Катерина Штанко). МЗ: зарубіжна література, літератури національних меншин, іноземні мови — народні казки в зарубіжному фольклорі. |
|
|
|
12. |
Літературні казки. Іван Франко. «Фарбований Лис». Замальовка життєпису письменника, його казкарська творчість. Особливості літературної казки, її відмінність від народної ТЛ: літературна казка |
|
|
|
13. |
Іван Франко. «Фарбований Лис». Роль діалогів у розкритті характеру головного героя |
|
|
|
14. |
Іван Франко. «Фарбований Лис». Морально-етична проблематика твору
МК: анімація — мультфільм «Фарбований лис» (режисер-мультиплікатор Олександр Іванов); образотворче мистецтво — ілюстрації до казки «Фарбований Лис» (художники-ілюстратори — Сергій Артюшенко, Олег Кіналь). МЗ: зарубіжна література — збірка індійських народних казок «Панчатантра». |
|
|
|
15. |
УРМ (у) Аналіз зовнішності (портрета) персонажа
|
|
|
|
16. |
Леся Українка. «Лелія». Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці. Чарівні перетворення, їх роль у казці |
|
|
|
17. |
Леся Українка. «Лелія». Соціальні мотиви в казці
ТЛ: дійові особи (персонажі), портрет МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до казки Лесі Українки «Лелія» (художниця-ілюстраторка — Лариса Іванова); Крейн Уолтер «Лілії Мадонни в саду». МЗ: зарубіжна література, літератури національних меншин, іноземні мови — літературні казки у зарубіжних літературах. |
|
|
|
18. |
ВЧ № 2. Підготовка до виразного читання і виразне читання уривка з казки «Лелія» Лесі Українки |
|
|
|
19. |
Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення
ТЛ: казка-притча, алегорія |
|
|
|
20. |
Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємини між сестрами. Осмислення символічного змісту казки-притчі
МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до збірки В. Шевчука «Панна квітів. Казки моїх дочок» (художницяілюстраторка — Ольга Рубіна), Ольга Ковтун «Пробудження»; музичне мистецтво — «Чотири пори року» Антоніо Вівальді; архітектура, скульптура — барельєф скульптора Габріеля Красуцького на будинку «Пори року» (м. Львів). |
|
|
|
21. |
Діагностувальна робота№1 за темами (тестові завдання) «ВСТУП. МАЛІ ЖАНРИ ФОЛЬКЛОРУ ТА ЛІТЕРАТУРИ. НАРОДНІ ТА ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ» |
|
|
ТЕМАТИЧНА |
ТЕМА 4. МИНУЛЕ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ:ЛЕГЕНДИ, ПЕРЕКАЗИ, ЛІТОПИСНІ ОПОВІДІ |
||||
22. |
Робота над помилками, допущеними в тестових завданнях. Спільне та відмінне в народних казках і легендах. Ознаки фантастичного в легендах. Види народних легенд. Легенда «Берегиня» (за С. Плачиндою).Протистояння добра і зла. Символічні образи в легенді. Утілення образу Берегині в різних видах народного мистецтва
ТЛ: легенда (поглиблення поняття) МК: образотворче мистецтво — Олег Шупляк «Берегиня». МЗ: зарубіжна література, літератури національних меншин, іноземні мови — легенди народів світу. |
|
|
|
23. |
Народні перекази як вияв історичної пам’яті українців (за збіркою «Савур-могила. Легенди та перекази Нижньої Наддніпрянщини», упорядник В. Чабаненко). «Старі Кодаки й перші запорожці-козари». Переказ про заснування перших козацьких поселень та козацьку старшину
ТЛ: народний переказ МК: архітектура — історико-культурний комплекс «Запорозька Січ» Національного заповідника «Хортиця» (головний архітектор — В. Г. Стефанчук); образотворче мистецтво — Микола Пимоненко «У похід», Опанас Сластіон «Проводи на Січ», Сергій Васильківський «Козаки в степу». МЗ: іноземні мови — легенди народу, мова якого вивчається. |
|
|
|
24. |
«Старі Кодаки й перші запорожці-козари». Мотив національної пам’яті про запорожців — оборонців рідної землі |
|
|
|
25. |
ЛРК № 1. Легенди та перекази рідного краю, їхнє тематичне розмаїття |
|
|
|
26. |
Літописні оповіді. «Повість минулих літ»: «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» (у переказі В. Близнеця). «Повість минулих літ» — перший історичний твір на землях Київської Русі, пам’ятка ХІІ ст., основа українського літописання
ТЛ: літопис |
|
|
|
27. |
«Повість минулих літ»: «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» Змалювання вчинків літописних героїв. Уславлення засновників Київської Русі. Героїчний зміст літопису, його сюжети в різних видах мистецтва
МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до «Повісті минулих літ» (художник-ілюстратор — Георгій Якутович); Артур Орльонов «Хрещення України-Русі»; скульптура — Василь Бородай, пам’ятний знак «Засновникам Києва» (м. Київ); скульптура — Фрідріх Согоян, пам’ятник Нестору-літописцю (м. Київ). МЗ: історія України — доба Київської Русі. |
|
|
|
28. |
ПЧ № 2. Антін Лотоцький «Михайло-семиліток».
Зірка Мензатюк «Дочка Троянди». |
|
|
|
29. |
Діагностувальна робота № 2 за темою (тестові завдання, відповіді на запитання) «МИНУЛЕ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ: ЛЕГЕНДИ, ПЕРЕКАЗИ, ЛІТОПИСНІ ОПОВІДАННЯ» |
|
|
ТЕМАТИЧНА |
30. |
Урок-підсумок. Бесіда про твори, які вивчалися впродовж І семестру й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлень |
|
|
|
ІІ семестр - 20 тижнів, 40 год.
№ з/п |
Зміст програмового матеріалу |
Клас/ Дата |
Примітки |
31. |
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Стисла розповідь про долю поета. Жанрові ознаки драми-казки за народними мотивами «Микита Кожум’яка»
ТЛ: драматичний твір, драма-казка, віршована мова МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до драми-казки «Микита Кожум’яка» (художник — Петро Андрусів); анімація — мультфільм «Микита Кожум’яка» (режисер-мультиплікатор Ніна Василенко), мультфільм «Микита Кожум’яка» (режисер-мультиплікатор Манук Депоян). |
|
|
32. |
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Уславлення юного героя. Особливості мови твору |
|
|
33. |
Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Стисла розповідь про письменника. Історична основа твору «Богатирська застава»
ТЛ: тема художнього твору, історичне оповідання (поглиблення поняття) МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до збірки С. Плачинди «Київські фрески» (художник-ілюстратор — О. Мезенцев). |
|
|
34. |
Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Образ Будимира — патріота рідної землі. Особливості мови історичного оповідання
ТЛ: тема художнього твору, історичне оповідання (поглиблення поняття) МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до збірки С. Плачинди «Київські фрески» (художник-ілюстратор — О. Мезенцев). |
|
|
ТЕМА 5. УКРАЇНА І Я |
|||
35. |
Тарас Шевченко. Розповідь про поета, його перебування на засланні. Поетичне відображення краси української природи у вірші «Зоре моя вечірняя». Роздуми ліричного героя
ТЛ: лірика, ліричний герой, мотив у ліричному творі МК: образотворче мистецтво — Тарас Шевченко «Автопортрет» (1840), Надія Никифорова «Портрет Т. Шевченка», Володимир Маковський «Український пейзаж з хатами»; музичне мистецтво — «Учітеся, брати мої» (слова — Тарас Шевченко, музика — Микола Лисенко), «Зоре моя вечірняя» (слова — Тарас Шевченко, музика — Яків Степовий). МЗ: музичне мистецтво — пісні на слова Т. Шевченка |
|
|
36. |
Тарас Шевченко. Уривок «Учітесь, читайте...» як ліричне звертання до нащадків. Думки автора про роль патріотичної освіти в духовному становленні особистості й нації |
|
Вивчити напам’ять один вірш (на вибір) |
37. |
Богдан Лепкий. «Шевченкова верба». Роль Тараса Шевченка в становленні особистості Богдана Лепкого, його поетична шевченкіана. Осмислення образу українського генія Шевченка з позицій гуманізму у вірші «Шевченкова верба». Біографічна основа поезії. Мотив туги за рідним краєм
ТЛ: рима, перехресне, суміжне й кільцеве римування МК: образотворче мистецтво — Тарас Шевченко «Мангишлацький сад» (акварель), «В Корсуні» (рисунок). |
|
Вивчити напам’ять
|
38. |
ВЧ № 3. Підготовка до виразного читання і виразне читання напам’ять поезій Тараса Шевченка, Богдана Лепкого |
|
|
39. |
Галина Кирпа. «Мова моя». Біографічна довідка про письменницю, її громадську діяльність. Значення рідної мови в житті людини. Мотив важливості збереження мови для історії, народу, людства загалом. Роль художніх засобів у розкритті основної думки поезії
ТЛ: епітет, порівняння, метафора (поглиблення понять) |
|
|
40. |
Віктор Зубар. «Крила України». Тетяна Майданович. «О Україно! Божий білий цвіт!», «Країна Українія». Образ сучасної України в поетичних творах. Патріотичні почуття ліричного героя, втілені у віршах
ТЛ: патріотична лірика МК: образотворче мистецтво — Михайло Дмитренко «Мелодія», Олексій Куликов «Єдність», Олег Шупляк «До рідних гнізд»; ілюстрації до книги Т. Майданович «Країна Українія» (художниця-ілюстраторка — Іванна Хомчак). МЗ: музичне мистецтво — пісні про Україну. |
|
|
41. |
УРМ (у) Усний твір-роздум про образ сучасної України в поетичних творах. «Патріотичні почуття ліричного героя у поезіях В. Зубара, Т. Майданович» |
|
|
42. |
Діагностувальна робота № 3 за темами: «МИНУЛЕ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ: ЛЕГЕНДИ, ПЕРЕКАЗИ, ЛІТОПИСНІ ОПОВІДАННЯ» «УКРАЇНА І Я». Контрольний твір |
|
ТЕМАТИЧНА |
|
ТЕМА 6. РІДНА ПРИРОДА |
|
|
43. |
Олена Пчілка. «З ґринджолятами». Розповідь про письменницю, сімейні традиції родини Косачів. Зображення дитячих зимових розваг у вірші «З ґринджолятами». Оспівування краси зимової природи. Відображення в ліричному творі настроїв та почуттів
ТЛ: пейзаж та його види, пейзаж у літературному творі |
|
Вивчити напам’ять
|
44. |
Павло Тичина. «Хор лісових дзвіночків». Замальовка життєпису поета, особливості його світосприймання. Поетичне втілення картин природи у віршах П. Тичини. Музичне (слухове), зорове емоційне наповнення поезій. Авторські неологізми та їх художні функції
ТЛ: пейзажна лірика, персоніфікація МК: музичне мистецтво — «Ми дзвіночки» (слова — Павло Тичина, музика — Василь Верховинець), «Гаї шумлять» (слова — Павло Тичина, музика — Григорій Майборода), «Арфами, арфами» (слова — Павло Тичина, музика — Лесь Тельнюк); образотворче мистецтво — ілюстрації Едуарда Колесова до збірки «Гаї шумлять». МЗ: зарубіжна література — пейзажна лірика зарубіжних поетів. |
|
Вивчити напам’ять один вірш (на вибір)
|
45. |
ВЧ № 4. Підготовка до виразного читання й виразне читання поезій Олени Пчілки та Павла Тичини |
|
|
46. |
Оксана Іваненко. «Цвітарінь». Розповідь про письменницю. Художній світ пізнавальної казки
ТЛ: мова автора і мова дійових осіб, прозова мова МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до збірки «Лісові казки» (художник-ілюстратор — Василь Євдокименко); музичне мистецтво — Поль Моріа «Жайворонок». |
|
|
47. |
Оксана Іваненко. «Цвітарінь». Тема екології у творі. Розвиток подій у творі, морально-етична проблематика |
|
|
48. |
Микола Вінграновський. «Гусенятко». Біографічні відомості про письменника. Тема родинних цінностей у творі
ТЛ: тема та ідея літературного твору МК: образотворче мистецтво — Петро Нілус «Поле з гусьми», Киріак Костанді «Гуси»; ілюстрації до збірки «Гусенятко. Козак Петро Мамарига» (художник-ілюстратор — Костянтин Лавро). |
|
|
49. |
Микола Вінграновський. «Гусенятко». Художні функції часу і простору в оповіданні |
|
|
50. |
Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Коротко про життя і творчість письменниці. Тема дружби людини й тварини. Засоби змалювання їхніх взаємин в оповіданні
ТЛ: оповідання про тварин (анімалістичне) МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до збірки «Найвірніші» (художниця-ілюстраторка — Ольга Воронкова); кіномистецтво — «Хатіко: Найвірніший друг» (режисер — Лассе Галльстрем). МЗ: зарубіжна література — анімалістичні твори зарубіжних письменників. |
|
|
51. |
Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Послідовність подій у творі. Ідея гуманістичних цінностей |
|
|
52 |
Анатолій Качан. «Море грає». Біографічна довідка про письменника. Мариністична лірика. Образний світ поезії «Море грає» |
|
|
53. |
ПЧ № 3 Анатолій Давидов «Таємниці старого дуба»/ Дмитро Чередниченко «Мандри жолудя» |
|
|
54. |
Діагностувальна робота № 4 за темою «РІДНА ПРИРОДА» (тестові завдання, відповіді на запитання) |
|
ТЕМАТИЧНА |
ТЕМА 7. СВІТ ДИТИНСТВА |
|||
55. |
Іван Нечуй-Левицький. «Вітрогон». Замальовка життєпису письменника. Композиція оповідання «Вітрогон», майстерність оповіді, мови.
ТЛ: загальне поняття про композицію і сюжет твору МК: образотворче мистецтво — Микола Пимоненко «Вечоріє». МЗ: зарубіжна література — світ дитинства у творах зарубіжних письменників. |
|
|
56. |
Іван Нечуй-Левицький. «Вітрогон». Образ Василька. Внутрішній світ хлопчика, спрямованість його інтересів, формування характеру |
|
|
57. |
Борис Грінченко. «Украла». Розповідь про письменника, його педагогічну діяльність. «Украла» – оповідання про життя сільської школи в поневоленій Україні
МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до оповідання «Украла» (художник-ілюстратор — Василь Євдокименко |
|
|
58. |
Борис Грінченко. «Украла». Динамічність оповіді. Психологія вчинку Олександри. Ідея розуміння людської душі, співчуття, прощення |
|
|
59. |
Оксана Сайко. «Гаманець». Біографічна довідка про письменницю. Драматизм сюжету оповідання «Гаманець». Розвиток подій у творі. Проблема добра і зла, морального вибору людини |
|
|
60. |
УРМ(п) Образи Іванки й Ритки, спільне й відмінне у їхніх характерах і вихованні
Порівняльна характеристика образів |
|
|
61. |
Галина Кирпа. «Мій тато став зіркою». Участь письменниці у подіях, що стали основою оповідання, їх переосмислення в художньому творі. Зворушлива оповідь маленької дівчинки, тато якої загинув на Майдані. Особливості показу світу очима дитини. |
|
|
ТЕМА 8. У ПОШУКАХ ПРИГОД І ЧУДЕС |
|||
62. |
Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри» (скорочено). Замальовка життєпису письменника. Повість-казка про фантастичні пригоди сучасних школярів
ТЛ: епічний твір, повість-казка (поглиблення поняття) МК: образотворче мистецтво — ілюстрації до повісті «Чарівні окуляри» (художники-ілюстратори — Юлія Радіч-Демидьонок, Анатолій Василенко, Радна Сахалтуєва); кіномистецтво — документальний фільм «Всеволод Нестайко. Родом з дитинства» (режисер — Максим Погребняк), короткометражний художній фільм «Тореадори з Васюківки» (режисер — Самарій Зелікін), художній фільм «Одиниця з обманом» (режисер — Андрій Праченко). |
|
|
63. |
Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри». Реальні вчинки головних героїв на шляху дорослішання. Фантастичні пригоди, чарівні елементи, казкова символіка повісті |
|
|
64. |
Всеволод Нестайко. «Чарівні окуляри». Ідейний зміст повісті: відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети |
|
|
65. |
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» (скорочено). Коротко про письменницю. Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями України. Історичне минуле в житті сучасної людини. Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі
ТЛ: пригодницька повість, детектив МК: архітектура — Тараканівський форт, Дубенський замок, Підгорецький замок, Олеський замок, Кам’янець-Подільська фортеця, Хотинська фортеця; образотворче мистецтво — Юзеф Брандт «Вставайте, козаки», Олег Орльонов «Битва під Берестечком». МЗ: історія України — доба козацтва, битва під Берестечком; музичне мистецтво — козацькі пісні; зарубіжна література — пригодницькі та фантастичні твори зарубіжних письменників. |
|
|
66. |
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Фантастичне і реальне у пригодницькій повісті. Засоби змалювання характерів персонажів |
|
|
67. |
ЛРК № 2. Авторські казки Сашка Лірника (Олександра Власюка). |
|
|
68. |
Діагностувальна робота № 5 за темами: «СВІТ ДИТИНСТВА», «У ПОШУКАХ ПРИГОД І ЧУДЕС» (тестові завдання, відповіді на запитання) |
|
ТЕМАТИЧНА |
69. |
ПЧ № 4. Галина Вдовиченко «36 і 6» |
|
|
70. |
Узагальнення та систематизація вивченого за ІІ семестр Узагальнення за темами, що вивчалися упродовж семестру, їх систематизація
ТЛ: повторення вивчених протягом семестру теоретико-літературних понять. |
|
|