Тема. Написаня фанфіку-казки за поезією Миколи Вінграновського «Бабунин дощ»
За модельною навчальною програмою «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.)
Предметні компетентності
Учень/учениця: розуміє властивості фанфіку-казки як жанру епосу; виконує вправи на поставлену тему та творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення; висловлює судження про риси й поведінку ліричного героя; складає текст, додержуючись змістової та композиційної єдності; використовує для передачі своїх суджень вивчені художні засоби.
Ключові компетентності
Учень/учениця: усвідомлює багатство виражальних засобів української мови; робить висновки щодо важливості вдосконалення власного мовлення, зокрема збагачення словникового запасу; проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними у творі, та власним життєвим досвідом; малює ілюстрації до віршового твору; створює власний медіатекст за мотивами прочитаного, спираючись на досвід та теоретичні знання; розуміє важливість бережливого ставлення до природи як головного чинника реалізації особистості.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Методи навчання: фронтальна бесіда, самостійна робота, вправа «Мікрофон», «Асоціативний кущ», гра «Літературознавча експертиза», гра «Створи ліричний настрій»; випереджуючі завдання – малюнки за змістом вірша, заклички дощу.
Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.
Обладнання: підручники, роздавальний матеріал, таблиця, мультимедійна дошка, малюнки дітей, мультимедійна презентація «Фанфік та казка як жанри епосу ».
Очікувані результати: учень називає літературознавчі терміни; розрізняє ознаки жанру фанфіку, казки, особливості їх побудови, розуміє характер та ідейно-тематичну спрямованість твору; аналізує зміст написаного з погляду пообразної характеристики; порівнює програмовий твір з власною творчою роботою, планує алгоритм створення роботи, оцінює результати своєї діяльності, обґрунтовує власні ідеї чітко та грамотно, проеціює власний життєвий досвід на порушені в тексті проблеми, робить висновки; дотримується засад академічної доброчесності під час написання роботи; усвідомлює єдність людини з природою.
Епіграф: Все, що ти можеш уявити, є справжнім.
Пабло Пікассо
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
- Який дощ ви любите? Чому? (Весняний, літній, теплий, тихий, без грому та блискавки…)
- Які ви знаєте заклички дощу?
Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику,
Поставлю на вербі,
Щоб вийшли горобці,
Я яєчком забілю,
А яєчко прісне,
А сонечко блисне.
Бий, дзвоне, бий!
Хмару розбий.
Вода, вода холодная,
Стечи з мене,
А з кого не стече,
Того сонце спече.
Ой дощику, поливайнику,
Поливай, поливай,
Поливай, поливай
Та і нас не минай.
Проказують під час «сліпого» дощу.
Сонце світить,
Дощик кропить,
Чарівниця масло робить.
Ходи, ходи, дощику,
Зварим тобі борщику,
Зварим тобі галушок
Та виллємо на пісок.
Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику
У новому горщику,
Винесу на дуба,
Покличу голуба.
Голуб буде пити,
Дощик буде лити.
Поки голуб прилетить,
То голубка відлетить.
Тобі каша, а нам борщ,
Щоб ішов густенький дощ!
- Чому дощик закликали в давнину? (Дощ люблять та чекають, бо без нього загинуло б усе живе на планеті)
2. Повідомлення теми й мети уроку
Слово вчителя
Ми ознайомилися з поезією Миколи Вінграновського «Бабунин дощ». Читаючи цей вірш, ми намагалися інтерпретувати його, зрозуміти підтекст, пов'язати прочитане з власними спостереженнями та набутим досвідом. Що ж саме надає простір для фантазій? Мабуть, детально зображений світ чи предмет, який можна переосмислити або вигадати альтернативний йому. Сьогодні ми з вами будемо вчитися писати фанфік-казку за поезією Миколи Вінграновського, простежимо асоціативні ланцюжки написаних творчих робіт.
Щоб мати позитивний результат праці на сьогоднішньому уроці, ми повинні
ЗНАТИ: зміст тексту твору, особливості написання фанфіку та казки.
УМІТИ: проникати у зміст тексту, логічно й послідовно викладати думки на папері, словесно передавати свої почуття й переживання; фантазувати, робити власні висновки та творчо використовувати мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення.
ЦІНУВАТИ: красу рідного краю, його неповторність
ІІ. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним
Вправа «Мікрофон». Пояснити значення епіграфа.
Висновок: Усе уявне – це те, що має місце в житті людини. Протягом життя людина мріє, складає плани на майбутнє, фантазує. Усі наші думки в прямому чи переносному значенні можна реалізувати.
IІІ . Опрацювання навчального матеріалу
1. Пояснення вчителя з використанням мультимедійної презентації
Фанфік - популярне серед сучасної молоді явище масової культури та літератури. Слово «фанфік» («фанфікшн») із англійської мови перекладається як £ап - «фанат» і fiction -«художня література».
Фанфік може бути продовженням, передісторією, пародією, «альтернативним всесвітом», кросовером (переплетення кількох творів) тощо.
Жанри літературних фанфіків: оповідання,повісті, романи, вірші, п'єси. Утім, слід пам'ятати, що між фанфіком, розміщеним у мережі, та фанфіком - творчою роботою з літератури є істотна різниця.
Наші роботи сьогодні будуть основані на творі, який вже існує. Ми створимо історії-асоціації, які будуть продовженням, розширенням оригінального твору або існуватимуть окремо. Сьогодні ми напишемо з вами фанфік-казку.
2. Бесіда на повторення відомостей з теорія літератури
- Який художній твір називається казкою?
Казка - один із основних жанрів народної творчості, епічний, розповідний, сюжетний художній твір усного походження про вигадані та фантастичні події; казка відзначається чіткою будовою: зачин, основна подія, трикратна повторюваність подій, розв'язка. За змістом поділяються на кілька різновидів: казки про тварин, фантастичні (чарівні, героїчні, пригодницькі), соціально-побутові.
3.Робота з підручником. Виразне читання вірша М.Вінграновського «Бабунин дощ». Назвати елементи фантастичного та реального у творі.
Бабунин дощ, на клямці цяпота,
І стежка в яблуках вже стежко яблуката,
З котяри — іскри! З м'яти — чамрота!
Пускає бульби на порозі хата…
Іде хтось темним садом-заховайсь!
Іде, й стає знадвору за стіною,
І мокро дихає над мокрою губою;
Як звуть його?
Чи взагалі він звавсь?
Хто він такий в залатанім кожусі,
В кожусі, а хапає дрижаки?..
Попискують пташата в його вусі,
І в бороді дрімають їжаки.
Одне — сов'яче око, друге — вовче,
Рука — крило, друга рука — весло,
Упівобличчя день, а пів-обличчя з ночі,
На голові посріблене сідло,
Де ж кінь його? У торбі кінь, я знаю.
Порожню торбу він би не носив…
Стоїть, і передихує, й чекає,
Мабуть, насправді вибився із сил,
Бо хто ж то знає, скільки йому років
І скільки він живе тисячоліть?..
Прийшов під нашу хату ненароком,
Прийшов перечекати і стоїть:
Зайти чи ні до нас, до бульбохати?..
З ноги на ногу ось переступив,
Щось наче хтів було мені сказати,
Та садом знов почапав у степи…
4. Колективна робота. Записати елементи фантастичного та реального у творі
Фантастичне Реальне
Бабунин дощ , Яблука,
їжаки в бороді, стежка в яблуках,
рука-крило, кіт.
рука-весло,
кінь у торбі.
5. Колективна робота. Гра «Літературознавча експертиза»
Слово вчителя: сьогодні я пропоную вам серйозну наукову роботу. Літературознавчу експертизу. Що таке експертиза?
Eкспертиза – розгляд будь-якого питання експертами для винесення.
- Чому звертаємося до жанру фанфіку? (У кожного, хто читає поетичні твори, під впливом певних обставин з’являється своє власне бачення прочитаного. Жанр фанфіку дозволяє розширити уявлення про прочитаний предмет чи явище.)
- Чому ми згадали сьогодні про казку? ( Вірш Миколи Вінграновського «Бабунин дощ» казкового характеру, бабуся любить розказувати казки та ін…)
Робота зі словником
дощ, у́, ч.
1. Атмосферні опади, що випадають із хмар у вигляді краплин води.
Дощ, як з відра́ — великий, сильний дощ. Ку́рячий дощ — краплистий короткочасний дощ у сонячний день.
6. Робота на дошці. Вправа «Асоціативний кущ»
Записати епітети до слова «дощ». Визначити, якого віку кожен з них.
Сліпий Дрібним Літній
Тихим Дощ Проливним
Смуговий Холодний
Грибний Пронизливий Колючий
Сліпий – щойно народжений дощ, він ще не бачить, усі радісні, бо він з’явився на світ, сонце сяє.
Дрібний – часто буває густим, краплинки ніби висять у повітрі. Він довготривалий, тому йому багато років.
Літній – теплий дощ, веселий, як хлопчик-підліток.
Проливний – дуже сильний, упевнений у собі чоловік молодого віку.
Холодний – який має низьку або відносно низьку температуру (про повітря, вітер і т. ін.). Похилого віку.
Колючий – з морозом, похилого віку.
Пронизливий – з вітром та холодом, проникаючи крізь одяг, викликає неприємні фізичні відчуття, похилого віку.
Грибний - це теплий літній дощ з великими краплями, який випадає при світлі сонця. Він не довготривалий. Вважається, що при такому дощі швидко ростуть гриби. Птахи не затихають в цей час, а після дощу можна побачити веселку. Потрапити під грибний дощ завжди вважалося добрим знаком, а маленькі дітлахи вірили, що підростуть під грибним дощем. Молодого віку.
Смуговий – літній дощик, який йде смугами. Цікаво буває бачити, як на одній стороні вулиці щосили капає, а на іншій сухо. Так відбувається, коли дощові хмари мають розірвану структуру, це трапляється, наприклад, при сильному верховому вітрі, який внизу може не відчуватися. І тоді кожна частина хмар «плаче» на сою територію, а між ними залишається сухе повітряний простір. Будь-якого віку.
Тихий - сповнений тиші, без голосних звуків. Будь-якого віку, переважає похилий вік.
Слово вчителя. Характеристика дощу дуже різноманітна: за тривалістю, за кількістю опадів, за температурою, навіть є кольорові та незвичайні дощі. Використавши особливості фанфіку та казки, кожен з вас створить свій художній образ дощу. Успіхів!
V. Самостійна робота. Написання творчої роботи.
1. Пам’ятка «Особливості народної казки»
1.Фантастика (казкові герої, фантастичні події, надприродні явища, чудодійні предмети).
2. Розповідь про подію.
3. Значимість змісту.
4. Різке протиставлення добра – злу.
5. Невелика кількість основних дійових осіб (три-чотири).
6. Своєрідність побудови:
7. Характерні ознаки мови:
8. Невеликий обсяг.
2. Матеріал для дітей
Фантастичні казки виділяють в окрему групу за однотипністю зображуваних подій: викрадення чогось цінного, виконання неможливих завдань у короткий термін, переправа в інше королівство на літаючому коні, орлі чи килимі, зустріч на шляху звірів, які «колись у пригоді стануть», - ці та інші мотиви типові для чарівної казки. У поданих казках традиційні зачини («Давним давно за синіми морями за скляними горами жив собі...»; «Раз був де не був, у тій землі, де уже край світу») та кінцівки («З того часу жили вони поживали і добра наживали. Може, і нині живуть, як не повмирали»; «Розбився горнець - нашій казці кінець». Поруч з числом три у казці фігурують також числа сім, дев'ять, дванадцять, які, можливо, мали колись магічне значення.
VІ. Представлення робіт
Дощодід
Казка
За великими хмарами, за далекими громами та гучними блискавками, у тій стороні, де уже край світу, біля ошатного замку Сонця притулилася невеличка бульбохмарка. У ній давним-давно жив Дощодід. Ніхто вже й не пам’ятав, коли він тут оселився. Жив дідусь самітником, мало з ким спілкувався. Інколи він виходив зі своєї бульбохмаринки, щоб назбирати на сонячних промінцях дощових перлів. Він їх дуже любив. Коли досхочу наїдався, то запрягав Хмароконя буйногривого і спускався на Землю. На праву руку він накидав плаща, тому здалеку здавалася ніби це крило великого птаха. У лівій вій тримав весло-ковіньку, у якій була сила грому та блискавки. Правда, він завжди веслував нею у просторі так майстерно, що палиця мала зовсім інше призначення. Вона була в дідуся за поводиря, вказувала, де потрібно скинути краплі дощу.
Сьогодні Дощодід завітав до маленького хлопчика, який у хатинці був один-однісінький. Щоб не злякати його, дідусь заховав Хмароконя в мішок, тому дощ видався тихим та спокійним. Натрусивши яблук, Дощодід ще деякий час постояв біля хати, згадав далеке-далеке своє дитинство. Йому стало сумно й він, ледь-ледь переступаючи калюжі, поплентався в степ. Там осідлав Хмароконя та й поїхав додому.
Може, ще й тепер живе Дощодід у своїй хатинці.
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. За допомогою методу «Незакінчені речення» учитель пропонує учням продовжити думку.
VІІІ. Домашнє завдання
Оформити творчі роботи в зошити, використавши анкету
Анкета
( обов’язкове оформлення для фанфіка)
Назва
Автор, чи альфа (аlpha) – ім`я чи нік автора фіка.
Бета, бета-рідер (beta, beta-reader) – імена чи ніки людей, що редагували чи допомагали редагувати авторський текст.
Бета редагує орфографію, пунктуацію та стилістику. Іноді застосовується термін Коректор – виправляє здебільшого пунктуацію.
Рейтинг (англ. rating) – ми працюємо у рейтингу G (General – основний, загальний)
Персонажі (Involving) – список усіх персонажів, задіяних у тексті.
Жанр – вказаний у завданні.
Розмір – об`єм фанфіка. Вказується за допомогою умовних позначень чи як кількість слів/знаків у тексті.
Опис (англ. summary) – анотація, короткий опис фанфіка. Інколи позначається як Teaser.
Коментарі – присвяти, деякі відмітки автора.
Статус, чи стан – інформація щодо стадії написання фанфіку (завершений/незавершений).
.