Написання вірша-фанфіку за казкою І.Франка «Фарбований Лис» з використанням прислів’їв та приказок

Про матеріал
Розробка уроку розвитку мовлення з української літератури (написання вірша-фанфіку) у 5 класі за казкою І.Франка «Фарбований Лис» з використанням прислів’їв та приказок За модельною навчальною програмою «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.)
Перегляд файлу

Тема. Написання вірша-фанфіку за казкою І.Франка  «Фарбований Лис» з використанням прислів’їв та приказок

     За модельною навчальною програмою «Українська література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Архипова В.П., Січкар С.І., Шило С.Б.)

Предметні компетентності

Учень/учениця: розуміє  властивості фанфіку-вірша  як жанру; викону­є  вправи на поставлену тему та творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення; висловлює судження про риси й поведінку героя казки І.Франка; складає текст, додержуючись  змістової та композиційної єдності; використовує для передачі своїх суджень вивчені художні засоби; виховую в собі кращі людські риси на основі аналізу позитивних і негативних рис характеру героя. 

Ключові компетентності

Учень/учениця: усвідомлює багатство виражальних засобів української мови; робить висновки щодо важливості вдосконалення власного мовлення, зокрема збагачення словникового запасу; проводить паралелі між образами і ситуаціями, зображеними  у творі, та власним життєвим досвідом; створює власний медіатекст  за мотивами прочитаного, спираючись на досвід та теоретичні знання;  учиться  поважати добро і правду. 

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Методи навчання: фронтальна бесіда, самостійна робота, вправа «Мікрофон», творчі роботи. 

 Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.

Обладнання: підручники, роздаваль­ний матеріал, таблиця, мультимедійна дошка,   мультимедійна презентація «Фанфік, види фанфіків».

Очікувані результати:  учень називає літературознавчі  терміни;  розрізняє  ознаки жанру фанфіку,  вірша, особливості їх побудови, розуміє  характер та ідейно-тематичну спрямованість твору; аналізує  зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу, порівнює програмовий твір з власною творчою роботою, висловлює судження про художні образи твору, планує алгоритм створення роботи, оцінює результати своєї діяльності, обґрунтовує  власні ідеї чітко та грамотно, проеціює власний життєвий досвід на порушені в тексті проблеми, робить висновки; дотримується засад академічної доброчесності під час написання роботи.

Епіграф:  

Без правди люди не живуть, а маються.

Народна творчість

                      

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Забезпечення емоційної готовності до уроку

Слово вчителя.

     Кожен із вас зайшов до класної кімнати, маючи певний настрій. У когось він прекрасний, у когось гарний, а в декого, можливо, і не дуже. Позначте, будь ласка, зараз на полях графічно  свій настрій та готовність до уроку.

(Учні обирають графічні позначення, що відповідають їхньому настрою та підготовці до уроку)

   А я бажаю, щоб ваш настрій був тільки прекрасним.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Слово вчителя

 Записавши тему, скажіть, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 Метод «Мікрофон»

Учень 1 Сьогодні на уроці я хочу визначити: що стало причиною смерті Лиса  Микити.

Учень 2. А я на сьогоднішньому уроці хочу навчитися підбирати рими до слів.

Учень 3. Я хочу навчитися складати вірші.

Учень 4. Хочу зрозуміти, чи можу я стати поетом.

Слово вчителя

   Я очікую, що ви будете правильно й точно висловлювати свої думки, фантазувати, уявляти, злагоджено працювати. Сподіваюся, знайшовши відповіді на запитання, які звучатимуть на уроці, ми зрозуміємо значимість слова в житті людини, відчуємо красу поетичного твору та навчимося творити неможливе. Я буду рада, якщо ви напишете чудовий твір, ніколи і ніким ще не розказаний.  Казка кожну людину вчить мріяти й бачити світ по-особливому - романтично й образно. Адже про все чудове, гарне, захоплююче ми кажемо: «Яка казка!» Тому я бажаю вам мріяти й жити, як у казці, у якій пануватимуть лише добро і справедливість.

 

ІІІ.  Оголошення епіграфа уроку та робота з ним

1. Робота зі словником. Визначити лексичне значення слова «маються».

МАЯТИСЯ, маюся, маєшся, недок.

1. Жити в тяжких умовах, переживати труднощі. Мається, як горох при дорозі (Номис, 1864, № 2095); Бачу, як на світ тебе мати породила; Бачу, як ти маялась і як започила [померла] (Яків Щоголів, Поезії, 1958, 151);
//  Переживати фізичні або душевні муки, неспокій. — Без тебе я не жив, а маявся: чи справлю хоч трохи своє діло — біжу до тебе (Квітка-Основ'яненко, II, 1956, 332);
//  Тинятися. Вийду собі, сяду де в садку, та як задумаюсь..; робити що ніякої охоти нема. Так і маюсь цілий день (Марко Вовчок, I, 1955, 62).
 Маятися по світу (по світі) — блукати, не знаходячи собі притулку. Тиміш не довго маявся по світу: нудьга його з'їла (Марко Вовчок, I, 1955, 56).

2. тільки 3 ос., рідко. Те саме, що майоріти 3; розвіватися. По траві, як в ніч по небу Яснії зірки, Веснянії, запашнії Маються квітки (Микола Костомаров, I, 1967, 64).

3. діал. Битися (про серце). Приложила я руку до її серця, — ще трошечки мається (Ганна Барвінок, Опов., 1902, 116).

2. Бесіда

- Чи погоджуєтеся ви з думкою, що без правди люди маються? Чому?

Висновок: З брехливою людиною дуже важко спілкуватися. Не варто мати ілюзій, буцімто брехня не буде розкрита, що ніхто ні про що не здогадається. У народі є навіть прислівʼя «Правди в мішок не сховаєш». Можливо, деякі поодинокі випадки залишаться таємницею, але все-таки щось спливе назовні. До того ж ваша совість не даватиме вам спокою, вам буде соромно. Але іноді буває так, що люди замовчують правду або брешуть, бо не хочуть завдати болю близькій людині. Проте рано чи пізно правда все одно розкриється, тож їй буде ще болючіше.

IV . Опрацювання навчального матеріалу

1. Пояснення вчителя  

Фанфік - популярне серед сучасної молоді явище масової культури та літератури. Слово «фанфік» («фанфікшн») із англійської мови перекладається як £ап - «фанат» і fiction - «художня література».

Фанфік може бути продовженням, пере­дісторією, пародією, «альтернативним всесвітом», кросовером (переплетення кількох творів) тощо.

Жанри літературних фанфіків: оповіда­ння, повісті, романи, вірші, п'єси. Утім, слід пам'ятати, що між фанфіком, розміще­ним у мережі, та фанфіком - творчою роботою з літератури є істотна різниця.

     Наші роботи сьогодні будуть основані на творі, який вже існує. Ми створимо  історії-асоціації, які будуть продовженням, розширенням оригінального твору або існуватимуть окремо. Сьогодні ми напишемо з вами фанфік-вірш, фанфік-епілог як підсумок до вивченого твору.

 

 

2. Бесіда на повторення  відомостей з теорія літератури

 Слово вчителя

     Найбільшою мірою ритмічності відрізняється, зрозуміло, віршована мова. З давніх-давен  люди помітили, що слова, складені в стрункі віршовані рядки, легше запам'ятовуються, легше сприймаються, а головне, стають красивими і набувають особливого впливу на слухача.

-         Що таке рима? Навести приклади.

Отже, вірш - це ритмічно впорядкована, ритмічно організована мова. Однак свій ритм, іноді більш, іноді менш відчутний, є і в прозі. Простежимо, наприклад, ритмічну організацію прислів’їв та приказок

3. Робота в групах

Завдання для І групи.  Згрупувати прислів’я за темою,  ритмом та римою.

  •                   Без правди життя не проживеш.
  •                   Без правди люди не живуть, а маються.
  •                   Бог любить правду.
  •                   Брехав би, та міру знав би.
  •                   Брехні багато, а правда одна.
  •                   Брехня брехнею поганяє.
  •                   Брехня людину не прикрашає.
  •                   Брехня не введе в добро.
  •                   Брехня не живуча.
  •                   Брешеш добре, та не в одне слово.
  •                   В кому правди немає, в тому добра мало.
  •                   В лукавому правди не знайдеш.
  •                   Вір не силі, а в правді.
  •                   Всяк правду хвалить, та не всяк її зберігає.
  •                   Всяк про правду трубить, та не всяк її любить.
  •                   Вчора збрехав, а сьогодні брехуном обзиваються
  •                   З брехнею правда не дружить.
  •                   Коли з правдою, так не один.
  •                   Коли не бреше, правду каже.
  •                   Кулаком правди не вб'єш.
  •                   Не бійся дивитися правді в обличчя.
  •                   Правда суду не боїться.
  •                   Правда, як оса, лізе в очі.
  •                   Хто правдивий, той спокійний.
  •                   Життя біжить — як музика дзвенить.
  •                   Ніхто не знає, що його в житті чекає.
  •                   Біда на світі, коли нема правди!
  •                   Добре роби, добре й буде.
  •                   Добре ім'я — найкраще багатство.
  •                   По правді живи, по правді й вмреш!
  •                    Брехнею світ пройдеш, а назад не повернешся
  •                   Як хочеш збрехати, краще помовчати.
  •                   Шила в мішку не сховаєш.
  •                   Брехні слухають, а брехунів б’ють.
  •                   Краще вмерти, чим правду терти.
  •                   Правда та кривда, як вогонь та вода.

Приклади

1.Життя біжить — як музика дзвенить.

Усе життя по правді треба жить.

Без правди люди не живуть, а маються.

Вчора збрехав - сьогодні брехуном обзиваються.

2.Без правди життя не проживеш.

В лукавому правди ти не знайдеш.

Правда та кривда, як вогонь та вода.

Правда – стара, брехня – молода.

Брехня не живуча –

Розправа за неї завжди  неминуча.

3. Добре роби, добре й буде.

Це знають всі на світі люди.

По правді живи, по правді й вмреш!

Брехнею світ пройдеш - назад не вернеш.

Висновок

  У наведених прикладах ритмічність прозового тексту відчувається явно, проте набагато частіше вона існує в прозі в прихованому вигляді, роблячи фрази естетично значущими, але не привертаючи особливої  уваги читача й не відволікаючи його від ідейного змісту.

Завдання для ІІ групи.  Розподілити  риси характеру образу Лиса на позитивні та негативні. Підібрати слова, що римуються, та скласти  чотиривірші.

      +                                                                                                  -

кмітливий                                                                     хвалькуватий

вправний(вмілий) мисливець                                      гордий (зарозумілий)

розумний                                                                     хитрий

товариський (оберігав від небезпеки)                           необережний мисливець

сміливий                                                                             переоцінює можливості

 рішучий                                                                             байдужий   до підданих

спостережливий                                                            брехливий

дотримує слова                                                            лицемірний

любить мистецтво (чутливий до краси)                       корисливий

вигадливий                                                                   нестриманий

 щедрий                                                                                      егоїстичний 

Приклади

1. Вправний мисливець, розумний, кмітливий,

Дотримуєш слова, завжди сміливий.

Тому ти став гордим і дуже брехливим,

Байдужим до підданих, зарозумілим.

2.Так, ти був щедрим – всім допомагав,

З порожніми руками ніколи не вертався,

Був спритний злодій, не ловив ти ґав,

Страшенно гордий – і тому зазнався.

Висновок

     В образі Лиса    можна побачити загалом непогану людину – сміливу, кмітливу, яка знаходить вихід зі скрутних ситуацій  та  використовує їх собі на користь,  але хвалькувату, нечесну, здатну переоцінити  свої  можливості, за що й страждає.

4. Робота в групах.

І та ІІ групи - "Знавці  усної  народної  творчості"

-  Серед  запропонованих  прислів’їв  оберіть   ті, які   характеризують Лиса Микиту.

1. Дім без книги - день без сонця .

                 2. І на хитру лисицю капкан знайдеться.

                 3. Не микайся,Грицю, на дурницю, бо дурниця боком вилізе.

4. Лежачи, хліба не здобудеш.

                 5. Слова ласкаві , а думки лукаві.

                 6. Щебече, як соловей, а кусає, як гадюка.

7. Без хліба легше прожити, ніж без книги.

                 8. Брехнею світ пройдеш, але назад не вернешся

                 9. Не лізь туди, куди твоя голова не лізе.

10. Дівка красива, та прясти лінива.

11. У страху очі великі.

                 12. Від себе не втечеш.

13. В очі лисицею, за очі - вовчицею.

                 14.  Всяка лисиця свій хвіст хвалить.

15.  Дивиться, як лис, а пахне вовком.

       16. Занадиться лис у курник, то всіх курей переносить.

17.  І хитрого лиса можна зловити.

18. Не чекаєм добра від пана, як правди від лиса.

19.  Старого лиса важко зловити.http://igra1.com/img/star.png - прислів'я про досвід

20.  Старого лиса не виведеш з ліса.

21.  Старого лиса не виманиш з лісу.

22.  У вічі як лис, а позаочі як біс.http://igra1.com/img/star.png - прислів'я про підлість та підступність

23. Хитрий, як лисиця.

Слово вчителя

     Використавши особливості фанфіку та вірша, кожен з вас створить свій художній твір. Успіхів!

V.  Фізкультхвилинка

Раз! Два! Час вставати,

Будемо відпочивати.

Три, чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять, шість! Засміялись,

Кілька разів понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у світлий клас.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім, вісім! Час настав

Повернутися до справ.

V. Самостійна робота.  Написання творчої роботи.

VІ. Представлення  робіт.

 Творча робот за казкою І.Франка «Фарбований Лис»

Назва: Сьогодні в сон приходив знову Лис…

Автор: Іванішина  Ірина

Фендом:  Франко І. «Фарбований Лис»

Бета: Іванішина Галина

Герої: Ліричний герой, якому приснився Лис

Рейтинг: G

Розмір: Фіклет

Жанри: Вірш, монолог-повчання

Розмір: Міні, 1 сторінка

Кількість частин: 1

Статус: Закінчений

Опис: Звернення до Лиса. Хотілося б мати такого друга, проте Лис зазнався…

Примітка автора: Часом під впливом прочитаного чи пережитого сняться дивні сни, а тобі так хочеться багато сказати…

Сьогодні в сон приходив знову Лис…

Епілог до казки «Фарбований Лис» Івана Франка

Сьогодні в сон приходив знову Лис,

Той хитрий Лис, що в казці звавсь Микита.

Він знову плакав, знов мені журивсь,

Що таємницю Остромисла  всім  розкрито.

І знову, вкотре, намагавсь відповісти

На це б, здавалося, просте питання:

Коли ти сто разів зумів допомогти,

Чому в сто перший за обман отримав покарання?!

Ох, Лисе-Остромисле! Жаль мене бере,

Що не зумів щасливо ти життя прожити.

Чому ж ти так занапастив себе?

Що ж славу добрую не зміг ти по собі лишити?

Так, ти був щедрим – всім допомагав,

З порожніми руками ніколи не вертався,

Був спритний злодій, не ловив ти ґав,

Страшенно гордий – і тому зазнався.

І захотілося пізнати царювання смак.

(А пив же з друзями з одного глека!)

І хоч зумів втекти ти від собак,

Від себе утекти – не так то й легко.

Бо бути лідером – не  курку принести на спір.

(Уява Лиса, знаємо, була багата).

Та інколи і друзям ти повір,

Бо за пихатість теж прийде розплата.

Працюєш для когось – життя  має суть.

Правдивий талан бумерангом вертає.

Щасливії дні дуже швидко минуть,

Якщо в твоїх справах правди немає.

Служив би ти правді щоденно святій.

Обману і в темряві ти не сховаєш.

Себе ти спаскудиш – то це вже навік,

Бо тайне розкриється – всяк про це знає.

Посіяв  брехню ти  і думав - мудріший,

Але ж за все в житті приходиться платить.

Не вбив ти зло в собі – то вбили інші.

По правді треба було жить.

VІІ Оцінювання

VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

-  Діти, скажіть, чи вдалося нам досягти поставлених на початку уроку цілей та чи справдилися ваші очікування?

1. Так, ми виконали поставлені на початку уроку цілі. Аналізуючи поведінку, вчинки головного героя  за допомогою прислів’їв та приказок, ми навчилися будувати чотиривірші .

2. Я зрозуміла, що Лис Микита був покараний за обман.

4. Я зрозуміла, що головний герой казки  не міг зробити по-іншому, адже не можна вчинити так, як йому не властиво.

ІХ. Домашнє завдання. Оформити творчі роботи у зошити.

   Слово вчителя

     Я дуже рада, що у  вас виникло бажання створити власні віршовані твори. Хай вам завжди допомагають фантазія, уява, спостережливість та добре ставлення до навколишнього світу. Пам’ятайте  про це і, можливо, ви напишете чудову нову історію або пригоду, ніколи і ніким ще не розказану. Щиро дякую вам, друзі!

 

docx
Додано
26 вересня 2023
Переглядів
1041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку