УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
5 КЛАС
(Відповідно до навчальної програми:
Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.:Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804)
2 год на тиждень (70 годин на рік)
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
|
К-сть |
К-сть |
||
Контрольні роботи у формі: |
Всього |
2 |
3 |
контрольного класного твору |
- |
1 |
|
виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо) |
2 |
2 |
|
Позакласне читання |
2 |
2 |
|
Виразне читання |
1 |
1 |
|
Література рідного краю |
2 |
2 |
|
Розвиток мовлення |
2 у+п |
2 у+п |
№ з/п |
Дата |
Тема уроку
|
Примітка |
||||||||
ВСТУП |
|||||||||||
1 |
|
Слово в житті людини. Образне слово — першоелемент літератури. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва |
|
||||||||
СВІТ ФАНТАЗІЇ ТА МУДРОСТІ Міфи і легенди давніх українців |
|||||||||||
2 |
|
Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки ТЛ: фольклор, міф |
|
||||||||
3 |
|
Міфи: „Берегиня", „Дажбог". Легенда «Чому пес живе коло людини» ТЛ: легенда |
|
||||||||
4 |
|
Легенди: „Неопалима купина", «Як виникли Карпати» |
|
||||||||
5 |
|
Народні перекази. «Прийом у запорожці». Звичаї та традиції запорозьких козаків ТЛ: переказ |
|
||||||||
6 |
|
Урок літератури рідного краю № 1. Перекази та легенди нашого краю |
|
||||||||
Народні казки |
|||||||||||
7 |
|
Тематика народних казок, їхні різновиди. Побудова казки, її яскравий національний колорит. „Мудра дівчина" ТЛ: народна казка |
|
||||||||
8 |
|
«Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці; зв’язок з міфами ТЛ: тема, гіпербола |
|
||||||||
9 |
|
Урок позакласного читання №1. „Мене чарує дивосвіт казок". Українські народні казки |
|
||||||||
10 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №1. Складання казок |
РЗМ №1 (усно) |
||||||||
11 |
|
„Летючий корабель". Фантастичне й реальне, смішне і страшне, красиве й потворне в казках |
|
||||||||
12 |
|
Урок виразного читання №1. Українські народні казки |
УВЧ №1 |
||||||||
|
|
Літературні казки |
|
||||||||
13 |
|
Дитинство письменника. І. Франко – казкар (збірка «Коли ще звірі говорили»). Казка „Фарбований Лис" ТЛ: літературна казка |
|
||||||||
14 |
|
І.Франко. „Фарбований Лис". Зміст казки, головні і другорядні персонажі. Образ Лиса, риси його характеру ТЛ: мова автора і мова персонажів, прозова мова |
|
||||||||
15 |
|
І.Франко. „Фарбований Лис". Особливості літературної казки, її відмінність від народної |
|
||||||||
16 |
|
Контрольна робота №1. Вступ. Світ фантазії та мудрості |
КР №1 (тест) |
||||||||
17 |
|
В. Королів-Старий. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. „Хуха-Моховинка". Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. |
|
||||||||
18 |
|
В. Королів-Старий. „Хуха-Моховинка". Добро і зло в казці. Світлий, життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казки ТЛ: портрет |
|
||||||||
19 |
|
Урок позакласного читання №2. В. Королів-Старий. «Потерчата» |
УПЧ №2 |
||||||||
20 |
|
В. Симоненко. Цікаві сторінки з дитинства митця. Казка „Цар Плаксій та Лоскотон". ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм), епітети, порівняння |
|
||||||||
21 |
|
В. Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон". Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона |
|
||||||||
22 |
|
В. Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон". Казкова історія і сучасне життя |
|
||||||||
23 |
|
Урок літератури рідного краю № 2. Казки письменників-земляків |
ЛРК №2 |
||||||||
24 |
|
Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Повість-казка сучасної дитячої письменниці ТЛ: повість-казка |
|
||||||||
25 |
|
Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми у творі: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети |
|
||||||||
26 |
|
Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Елементи незвичайного в повісті-казці. Символіка країни Недоладії та її мешканців |
|
||||||||
27 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №2. Складання продовження пригоди Алі та її нових друзів |
РМ №2 (письмово) |
||||||||
|
|
Із народної мудрості |
|
||||||||
28 |
|
Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослини, тварин) ТЛ: загадка, метафора |
|
||||||||
29 |
|
Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості ТЛ: прислів’я, приказка |
|
||||||||
30 |
|
Леонід Глібов - відомий український поет і байкар. „Химерний, маленький…", „Що за птиця?" ТЛ: акровірш |
|
||||||||
31 |
|
Л. Глібов. Фольклорна основа його віршованих загадок. «Хто вона?», „Хто розмовляє?", „Хто сестра і брат?" |
|
||||||||
32 |
|
Контрольна робота №2. Світ фантазії та мудрості |
КР №2 (тест) |
||||||||
ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ |
|||||||||||
33 |
|
«Повість минулих літ» – найдавніший літопис нашого народу. Літописна оповідь «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь». Казкові й історичні мотиви літописних сюжетів ТЛ: літопис |
|
||||||||
34 |
|
Літописна оповідь «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість, вірність |
|
||||||||
35 |
|
Літописна оповідь «Володимир вибирає віру». Значення літописання для нащадків. Урок мовленнєвого розвитку №3. Усне переказування літописних оповідей |
РМ №3 (усно) |
||||||||
36 |
|
Урок позакласного читання №3. Є. Гуцало. «Сім’я дикої качки» |
УПЧ №3 |
||||||||
37 |
|
Олександр Олесь. Поезії з книги «Княжа Україна», їх зв’язок із літописами. «Україна в старовину» |
|
||||||||
38 |
|
Олександр Олесь. „Ярослав Мудрий". Поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Русі-України, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі |
|
||||||||
39-40 |
|
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Драматичний твір на тему народної казки |
|
||||||||
41 |
|
Урок літератури рідного краю №3. Поети Херсоещини |
ЛРК №3 |
||||||||
42 |
|
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями сучасної України ТЛ: епічний твір |
|
||||||||
43 |
|
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Фантастичне і реальне в повісті. Історичне минуле нашого народу в житті сучасної людини |
|
||||||||
44 |
|
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Образи козаків та символіка козацької шаблі у творі |
|
||||||||
45 |
|
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі». Екзотика старовинних українських замків |
|
||||||||
46 |
|
Контрольна робота №3. Історичне минуле нашого народу |
КР №3 (тест) |
||||||||
РІДНА УКРАЇНА. СВІТ ПРИРОДИ |
|||||||||||
47 |
|
Т. Шевченко. Розповідь про поета, його дитинство (на основі повісті С. Васильченка «У бур’янах») |
|
||||||||
48 |
|
Україна часів Т.Шевченка. Оповідання С.Васильченка «У бур’янах» |
|
||||||||
49 |
|
Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе...». Картини довколишнього світу, природи у поезіях Т.Шевченка ТЛ: ліричний твір, персоніфікація |
Напам’ять |
||||||||
50 |
|
Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати». Художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови |
Напам’ять |
||||||||
51 |
|
П. Тичина. Коротко про поета і край, де він народився. „Не бував ти у наших краях!" |
|
||||||||
52 |
|
П. Тичина. „Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова. Мелодійність віршів П.Тичини ТЛ: метафора, епітет |
Напам’ять (1 вірш на вибір) |
||||||||
53 |
|
Урок виразного читання №2. Поезії Т. Шевченка та П.Тичини |
УВЧ №2 |
||||||||
54 |
|
Є. Гуцало. Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла – наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось» ТЛ: оповідання |
|
||||||||
55 |
|
Є. Гуцало. «Лось». Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань |
|
||||||||
56 |
|
Урок мовленнєвого розвитку №4. Складання портрета літературного героя |
РМ №4 (письмово) |
||||||||
57 |
|
Контрольна робота №4. Рідна Україна. Світ природи |
КР №4 (твір) |
||||||||
58 |
|
М. Рильський. Основні відомості про поета. Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. «Дощ» |
|
||||||||
59 |
|
М. Рильський. Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям. «Осінь-маляр із палітрою пишною…» |
Напам’ять (1 вірш на вибір) |
||||||||
60 |
|
Урок літератури рідного краю №4. Цікаві твори письменників-земляків |
ЛРК №4 |
||||||||
61 |
|
Г. Тютюнник. Коротко про письменника. «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів –природи й людини, зображених в оповіданні |
|
||||||||
62 |
|
Г. Тютюнник. «Дивак». Точність і лаконізм описів природи. Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості |
|
||||||||
63 |
|
Урок позакласного читання №4. Сучасні твори про історичне минуле. Оксана Сенатович. «Малий Віз» |
УПЧ №4 |
||||||||
64 |
|
Микола Вінграновський. «Сіроманець» – захоплива й драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи |
|
||||||||
65 |
|
Микола Вінграновський. «Сіроманець». Гуманізм повісті |
|
||||||||
66 |
|
Микола Вінграновський. «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції |
|
||||||||
67 |
|
Микола Вінграновський. «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції |
|
||||||||
68 |
|
Контрольна робота №5. Рідна Україна. Світ природи |
КР №5 (тест) |
||||||||
69 |
|
Твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення |
|
||||||||
70 |
|
Підсумковий урок |
|
||||||||