Тема: Народна казка «Про правду і кривду».
Мета:
□ Навчальна: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Про правду і кривду», з’ясувати її тему та ідею, проаналізувати казку.
□ Виховна: виховувати такі якості як чесність та справедливість.
□ Розвивальна: розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
▼ Що таке народна казка? Які різновиди казок ви знаєте? Наведіть приклади,
▼ Яку роль грає казка у вашому житті?
▼ Чого навчили вас казки, які вам читали батьки?
▼ Яке продовження улюбленої казки ви придумали? (Перевірка та аналіз міні-творів)
▼ Як ви розрізняєте в житті правду та кривду?
▼ Наведіть приклади казок, де персонажі вчиняють по правді та справедливості.
▼ Наведіть приклади казок, де персонажі вчиняють погано та несправедливо.
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
— Правда і кривда — одвічні суперники в умах та серцях людей. З дитинства кожен із нас знає, що казати правду — це добре, а брехати, обманювати — погано.Якщо людина живе правдою, то чесними будуть усі її вчинки: вона не скривдить тварину, не зрадить друга, ні на мить не забуде про обов’язок перед батьками та Батьківщиною. Вона буде чесною навіть у складних та критичних ситуаціях, коли це буде загрожувати її особистому благополуччю. Заради тепла і ситості вона не забруднить душу кривдою, та в усіх випадках, коли потрібно буде зробити вибір, вона його зробить на користь правди. А наприкінці життя їй не буде соромно за якісь «компроміси з сумлінням», бо вона знатиме, що жила чесно.Сьогодні кожна людина має шанс жити чесно, як личить вільній людині у вільній країні. Для цього потрібне лише щире серце, трішки мужності та вірність своїм моральним принципам.Однозначної відповіді, що краще — правда чи кривда — немає. Бо цей вибір кожен має зробити для себе сам. Герої нашого сьогоднішнього урока свій вибір вже зробили. Отже, давайте подивимось, до чого це призвело.
2.1. Тема: наочне демонстрування того, як правда перемагає несправедливість .
2.2. Ідея: уславлення правди та справедливості, засудження та покарання кривдників.
2.3. Виразне читання казки за ролями (уривки).
2.4. Аналіз казки «Про правду і кривду» у формі бесіди за питаннями:
▼ Який зачин казки? (Наведіть приклад із тексту). Чи має він традиційний характер?
▼ Хто є головними героями казки? Яким життям вони жили? (Наведіть цитати з тексту на підтвердження своїх слів)
▼ Чому багатий дядько впевнений у тому, що скрізь панує кривда, а його бідний небіж впевнений, що по правді жити легше? Кого ви підтримуєте?
▼ Як вирішили розв’язати свою суперечку дядько з небожем?
▼ Чи здивували вас відповіді подорожніх?
▼ Які фантастичні елементи ви побачили в казці? Перелічіть їх.
▼ Розкажіть, чим хизувалися чорти. Чому вони це зробили?
▼ Як небіж допоміг людям? Що він отримав у винагороду?
▼ Що запитав небіж у дядька наприкінці казки? Хто мав рацію в їхній суперечці?
▼ Чого добився небіж, живучи правдою? Чи змінила його висока посада? Яким королем він став?
▼ На вашу думку, як краще жити — правдою чи кривдою? Обґрунтуйте свою думку.
2.5. Міні-характеристика героїв Сінквейн «Правда та кривда»
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Казка «Про правду і кривду» демонструє нам, що правда завжди перемагає, навіть якщо не одразу. Треба лише вчиняти по справедливості та відповідати добром. Тоді винагорода неодмінно знайде своїх героїв.
Навчитися виразно читати та переказувати казку «Про правду і кривду», аналізувати образ головного героя