Календарно-тематичне планування уроків української літератури 5 клас
(розроблене на основі Модельної навчальної програми «Українська література 5-6 класи» (авторський колектив: Т.О.Яценко, Т.Б.Качак, В.В.Кизилова, В.І.Пахаренко, С.О.Дячок, Л.М.Овдійчук, О.А.Слижук, В.М.Макаренко, І.А.Тригуб) для закладів загальної середньої освіти (наказ МОН №795 від 12.07.2021)
За підручником Калинич О., Дячок С. (наук. ред. проф. Юрія Ковбасенка). Тернопіль. В-во «Астон», 2022 р.
Усього за програмою – 70 год. На тиждень – 2 год.
Обов’язкова кількість видів контролю
Семестри |
І |
ІІ |
Контрольні роботи: |
2 |
3 |
контрольний твір (власне висловлення |
- |
1 |
виконання інших завдань (тестові завдання тощо) |
2 |
2 |
Уроки розвитку мовлення |
2 (у+п) |
2 (у+п) |
Уроки позакласного читання |
2 |
2 |
Уроки виразного читання |
2 |
2 |
Література рідного краю |
1 |
1 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
І семестр
№ п/п |
Дата |
Зміст програмового иатеріалу |
Примітки |
ВСТУП |
|||
1. |
|
Роль книги в житті людини. Література як художнє відтворення життя, побуту, звичаїв, духовно-моральних цінностей людини. Значущість читання в житті особистості. Сучасний читач. Художні твори зі шкільного літературного курсу початкової освіти та самостійно прочитані. ТЛ: художня література, літературний твір. |
|
Малі жанри фольклору та літератури |
|||
2. |
|
Прислів’я та приказки – перлини народної мудрості. Художнє відтворення в в прислів’ях і приказках життєвого досвіду багатьох поколінь українців, узагальнення суспільних поглядів на духовні цінності, норми моралі та етики. ТЛ: фольклор (народна творчість, прислів’я, приказка). |
|
3. |
|
Народні загадки. Первісне та сучасне значення народних загадок. Тематика загадок. ТЛ: загадка. |
|
4. |
|
РМ№1. Захист міні-проєктів «У світі українського фольклору». |
РМ№1 (усно) |
5. |
|
Леонід Глібов. «Бачить – не бачить», «Котилася тарілочка». Замальовка життєпису письменника. Акровірші та авторські загадки, їхня загальна характеристика. Фольклорні мотиви та жартівливий характер загадок дідуся Кенира. ТЛ: акровірш (повторення). |
|
6. |
|
Виразне читання №1. Виразне читання байок Л. Глібова. |
ВЧ№1 |
Народні та літературні казки |
|||
7. |
|
Народні казки. Повторення та узагальнення: види народних казок – казки про тварин, героїко – фантастичні (чарівні), соціально-побутові – їх спільні й відмінні риси. |
|
8. |
|
Українська народна казка «Яйце-райце». Фантастичне та реальне у творі. ТЛ: народна казка, поняття про фантастичне, творча фантазія, гіпербола. |
|
9. |
|
Символіка казки «Яйце-райце», відображення у ній світогляду, звичаїв та та обрядів, морально-етичних принципів українців. Особливості мови народної казки «Яйце-райце». |
|
10. |
|
Позакласне читання №1. Кримськотатарська народна казка «Золоте яблуко». Родинне виховання, народні традиції кримських татар, втілення їх у казці. |
ПЧ№1 |
11. |
|
Літературні казки. Іван Франко. «Фарбований Лис». Замальовка життєпису письменника, його казкарська творчість. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. ТЛ: літературна казка. |
|
12. |
|
Іван Франко. «Фарбований лис». Роль діалогів у розкритті характеру головного героя. Морально – етична проблематика твору. |
|
13. |
|
Леся Українка. «Лелія». Короткі біографічні відомості про дитинство письменниці. Чарівні перетворення, їх роль у казці «Лелія». ТЛ: дійові особи (персонажі), портрет. |
|
14. |
|
Дійові особи (персонажі) казки Лесі Українки «Лелія». Соціальні мотиви в казці. |
|
15. |
|
Виразне читання №1. Читання та переказ народних і літературних казок. |
ВЧ№1 |
16. |
|
Валерій Шевчук. «Чотири сестри». Замальовка життєпису письменника. Тема зміни пір року, її художнє втілення. ТЛ: казка-притча. |
|
17. |
|
Значення мотиву сну та змалювання родинних взаємин між сестрами у казці В. Шевчука «Чотири сестри». Осмислення символічного змісту казки-притчі. ТЛ: алегорія |
|
18. |
|
Контрольна робота №1. Вступ. Малі жанри фольклору та літератури. Народні та літературні казки. |
КР№1 |
Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповіді |
|||
19. |
|
Легенди українців. Спільне та відмінне в народних казках і легендах. Ознаки фантастичного в легендах. Види народних легенд. «Берегиня» (за С. Плачиндою). Протистояння добра і зла в легенді. ТЛ: легенда (поглиблене поняття). |
|
20. |
|
Символічні образи в легенді «Берегиня». Утілення образу Берегині в різних видах народного мистецтва. |
|
21. |
|
РМ №2. Складання власних легенд чи переказів про рослини-обереги. |
РМ№2 (письм.) |
22. |
|
Народні перекази як вияв історичної пам’яті українців. «Прийом у запорожці». Мотив національної пам’яті про запорожців –оборонців рідної землі, їхній гумор. Портрет запорожця. ТЛ: народний переказ. |
|
23. |
|
Літописні оповіді. «Повість минулих літ»: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» (у переказі В. Близнеця). «Повість минулих літ» – перший історичний твір на землях Київської Русі, пам’ятка ХІІ ст., основа українського літописання. ТЛ: літопис. |
|
24. |
|
Змалювання вчинків літописних героїв. Уславлення засновників Київської Русі в літописній оповіді «Три брати – Кий, Щек Хорив і сестра їхня Либідь». Героїчний зміст літопису, його сюжети в різних видах мистецтва. |
|
25. |
|
Олександр Олесь. «Микита Кожум’яка». Стисла розповідь про долю поета. Жанрові ознаки драми-казки за народними мотивами «Микита Кожум’яка». ТЛ: драматичний твір, драма-казка, віршована мова. |
|
26. |
|
Уславлення юного героя. Особливості мови твору «Микита Кожум’яка». |
|
|
|
Література рідного краю №1. Олександр Олесь Великодні мотиви в казці «Грицеві курчата». |
ЛРК№1 |
27. |
|
Сергій Плачинда. «Богатирська застава». Стисла розповідь про письменника. Історична основа твору «Богатирська застава». ТЛ: тема художнього твору, історичне оповідання ( поглиблення поняття). |
|
28. |
|
Художні образи історичного оповідання «Богатирська застава». Образ Будимира – патріота рідної землі. Особливості мови історичного оповідання. |
|
29. |
|
Позакласне читання №2. Олесь Бердник. «Сказання про калину». Легенда «Вишня – вічна наречена». |
ПЧ№2 |
30. |
|
Найцікавіше з літературних новинок. Твори для читачів-підлітків за Вибором учителя та учнів. |
|
31. |
|
Контрольна робота №2. Минуле українського народу: легенди, перекази, літописні оповіді. |
КР№2 |
32. |
|
Урок-підсумок. Бесіда про твори, які вивчалися упродовж І семестру й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлень |
|