10 клас
«ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ. ЛЕКСИКОГРАФІЯ»
Варіант 1
1. У прямому значенні вжито обидва прикметники в ряду:
А. левова частка; левове серце;
Б. зелене місто; зелений огірок;
В. сонячні промені; сонячна усмішка;
Г. камінний будинок, камінний хрест.
2. Виділене слово вжито в переносному значенні в реченні:
А. Я так млію за тобою, як ніколи ніхто не млів.
Б. Сорочку мати вишила мені червоними і чорними нитками.
В. Несли, несли з чужого поля, і в Україну принесли великих слов велику силу.
Г. Чорнобривців насіяла мати у моїм світанковім краю.
3. Загальновживаними є всі слова рядка:
А. власність, озеро, мрія;
Б. бульба, бевзь, козак;
В. повітря, фіранка, плай;
Г. байстрюк, ледащо, синус;
4. Діалектне слово вжите в реченні:
А Отож-бо ти файно наговорив.
Б Поспільство розступилось на аршини.
В На стелі був барельєф: сцена виїзду на полювання.
Г Молодії ланіти, очі і уста марніють зримо.
5. Архаїзм ужито в реченні:
А Тут стояла Січ, тут димилися козацькі курені.
Б Несказанне, невимовне кобза промовляє і святими почуттями серце надихає.
В Ось на краю Європи глевкий чорнозем набух.
Г Німим отверзуться уста, прорветься слово, як вода.
6. Історизм ужито в реченні:
А Життя, козаче, такий хокей, де віртуозів товчуть до борту.
Б Знову – князі і смерди, корчиться я болю Русь.
В Десь на околицях риторики самотня істина живе.
Г Вітри, як старомодні листоноші, бо ми повідвякали від листів.
7. Установіть відповідність між словом та лексичною групою:
1. Неологізми:
2. Історизми:
3. Діалектизми:
4. Архаїзми:
А князь, цар, возний;
Б чадо, ректи, глас;
В хештег, селфі, твіт;
Г каптур, бараболя, когут.
8. Синонімічним є ряд слів:
А. кинути, відправити, надіслати, відмовитись;
Б. ходити, чимчикувати, швендяти, плентатись;
В. пристойний, чистий, вихований, розбещений;
Г. завжди, ніколи, час від часу, повсякчас;
9. Антоніми виділено у реченні:
А І знову день печально і пророчо згорає у призахіднім вогні.
Б Ми ніби і мудріші, і багатші, але щасливих менше на землі.
В На тлінну стеблиночку пам’яті нанизано вічність і мить.
Г Час – жорстока ріка, та шукатиму брід, щоб вернутись печальною притчею.
10. Слово військовий поєднується з усіма словами, окрім:
А. конфлікт;
Б. шпиталь;
В. призов;
Г. бюджет.
11. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А Братися за розум, писати вірші, іти до школи, наламати хвоста.
Б Від серця відлягло, дістати по шапці, чужа праця, відчинені двері.
В Ґав ловити, пасти задніх, розбити глек, альфа і омега.
Г Перейти вулицю, душа не на місці, не бачити смаленого вовка, не бачити друга.
12. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Нестися високо вгору, сісти на мілину, терпець урвавсь, лізти на мед.
Б Брехні справляти, замилювати очі, напускати туману, дзвін великий лить.
В Нуль без палички, пальці гризти, підставляти ногу, жити одним днем.
Г Збити з пантелику, теревені правити, облизня піймати, грати дурня.
13. У якому рядку правильно розкрито значення фразеологізму «Надягати овечу шкуру».
А Мати лагідний, неконфліктний характер.
Б За жодних умов не втручатися у конфліктну ситуацію.
В Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.
Г Віддавати перевагу одягові з овечого хутра.
14. Назвіть перші українські лексикографічні праці.
А «Словник української мови» Б. Грінченка.
Б «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди.
В «Словник української мови» в 11 томах.
Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови».
15. В орфографічних словниках представлено:
А Нормативне написання.
Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова.
Г Синоніми слова.
16. Укажіть вид наведених фразеологізмів та з’ясуйте їх значення:
Дати гарбуза, купити кота в мішку, ні пари з уст, покласти край, пекти раків.
- фразеологічні єдності:
- фразеологічні зрощення:
- фразеологічні сполучення:
- фразеологічні вирази: