10 клас
«ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ. ЛЕКСИКОГРАФІЯ»
Варіант 2
1. Виділене слово вжито в прямому значенні в реченні:
А. Заснула воля, серце спить.
Б. Як тебе не любити, Києве мій!
В. Сміються й плачуть солов’ї…
Г. Мріють крилами з туману лебеді рожеві.
2. Виділене слово вжито в переносному значенні в реченні:
А Хай правда по світу полине.
Б Ти ізнов мені снишся на стежці гіркої розлуки.
В Од дихання мого тихий мак обліта.
Г І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала.
3. Загальновживаними є всі слова рядка:
А земля, золотий, вуйко, співати;
Б світлий, весілля, книга, погляд;
В кіно, барвистий, часто, пілігрим;
Г влада, співаючи, міністр, десниця.
4. Діалектне слово вжите в реченні:
А. І на оновленій землі врага не буде, супостата…
Б. Кому – перса дівочі, кому – смерть серед ночі.
В. Земле, моя всеплодющая мати…
Г. То була така ґадзиня, що люди кланялись, ідучи повз її хати.
5. Архаїзм ужито в реченні:
А. На нашу рать ідуть полки.
Б. Обгородився місяць, мов ґазда, і з кимось ніч шепталася несмі.
В. Коли одпочити ляжеш, Боже утомлєнний, і нам даси жити?
Г. Тут стояла Січ, тут димилися козацькі курені.
6. Історизм ужито в реченні:
А Ви б давно мене мєдовістю убили, коб я вчасно від отрути не воскрес.
Б Суддя поглянув на підсудну лаву: що каже нам убивиця на те?
В Іде козак в Україну, мушкет за плечима.
Г Благословен єси за добрі вісті.
7. Установіть відповідність між словом та лексичною групою:
1. Неологізми:
2. Історизми:
3. Діалектизми:
4. Архаїзми:
А когут, кобіта, бараболя;
Б скайп, блютуз, флеш-моб;
В ланіти, десниця, рать;
Г боярин, комсорг, раднаргосп.
8. Синонімічним є ряд слів:
А заплаканий, смутний, замріяний, опечалений, невеселий;
Б мужній, безстрашний, хоробрий, сміливий, відчайдушний;
В відстоювати, обороняти, боронити, пересилювати, захищати;
Г повсякчас, повік-віки, завжди, постійно, невгамовно.
9. Антоніми виділено у реченні:
А. Лежу в полі лицем до неба і услухаюсь в многоголосу тишу полів.
Б. По самісінький горизонт насій собі клопотів і гризот.
В. Не забувайте незабутнє, воно вже інеєм взялось.
Г. І день іде, і ніч іде. І голову схопивши в кури, Дивуєшся, чому не йде Апостол правди і науки?
10. Слово музичний поєднується з усіма словами, окрім:
А. інструмент;
Б. школа;
В. критик;
Г. слух.
11. Укажіть речення, в якому вжито фразеологізм.
А Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово.
Б Люблю я в рідному краю веселі співанки пташині.
В Палав «Собор» – палали й інші кращі твори, трагічно ламалися під тим вогнем долі окремих літераторів.
Г Чому чужі тривоги нам зелені? Біду чужу не візьмемо руками. О люди добрі, чуєте чи ні? Ви не носіть за пазухою камінь.
12. Який фразеологізм є антонімічним до інших?
А На чужому коні й їздиться краще.
Б У чужій хаті і борщ добріший.
В Кожен кулик своє болото хвалить.
Г Чуже краще свого, своє варте буряка гнилого.
13. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «Відмовляти кому-небудь при сватанні».
А Набивати ціну.
Б Дати гарбуза.
В Впіймати ґаву.
Г Пасти пташок.
14. Назвіть перші українські лексикографічні праці.
А «Лексисъ» Л. Зизанія та «Лексикон» П. Беринди.
Б «Словник української мови» Б. Грінченка.
В «Словник української мови» в 11 томах.
Г «Великий тлумачний словник сучасної української мови».
15. У тлумачних словниках представлено:
А Нормативне написання.
Б Літературну вимову.
В Пояснення лексичного значення слова.
Г Синоніми слова.
16. Укажіть вид наведених фразеологізмів та з’ясуйте їх значення:
Насупити брови, прикусити язика, дуба врізати, серце – не камінь, біла ворона.
- фразеологічні єдності:
- фразеологічні зрощення:
- фразеологічні сполучення:
- фразеологічні вирази: