УКРАЇНСЬКА МОВА
10 КЛАС
(рівень стандарту)
(70 год на рік, 2 год на тиждень)
Календарно-тематичне планування для 10-го класу складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Українська мова: 10–11 класи. – Рівень стандарту / Голуб Н. Б., Котусенко О. Ю., Горошкіна О. М., Новосьолова В. І., Романенко Ю. О., Кондесюк Т. В., Король О. М., Тарасенко О. О., Сергєєва Н. В. (Наказ МОН України № 1407 від 23. 10. 2017 р.)
№ з/п |
Дата |
Зміст програмового матеріалу |
Примітки |
І семестр
|
|||
1 |
|
Вступ |
|
Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література (у числі на електронних носіях).. Інформативна й нормативна функції їх. |
|
||
2 |
|
Основні типи словників. Довідкові медіаресурси. |
|
3 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Укладання тематичних словників-мінімумів. |
|
|
|
Поняття норми в сучасній українській літературній мові |
|
4 |
|
Мовна норма. Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм |
|
|
|
Лексична норма |
|
5 |
|
Лексичне значення слова. Лексична помилка. Слово і контекст; залежність значень слова від контексту. |
|
6 |
|
Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність. |
|
7 |
|
Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення. |
|
8 |
|
Лексичні та фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство мови. |
|
9-10 |
|
Уроки мовленнєвого розвитку. Письмовий переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завданням. |
|
11 |
|
Пароніми. Запобігання помилкам у вживанні паронімів. |
|
12 |
|
Порушення лексичної норми. Кальки з інших мов. Уживання слів у невластивому значенні. |
|
13 |
|
Основні групи фразеологізмів. |
|
14 |
|
Багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. |
|
15-16 |
|
Уроки мовленнєвого розвитку. Есе. Види есе, вимоги до його оформлення. Написання есе.. |
|
17 |
|
Утвердження лексичної норми в словниках української мови. |
|
18 |
|
Контрольна робота. Вступ. Лексична норма (тестування). |
|
|
|
Практична риторика |
|
19 |
|
Риторика як мистецтво. Роль риторики в сучасному світі. |
|
20 |
|
Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного спілкування. |
|
21 |
|
Особистість мовця. Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця.\
|
|
22 |
|
Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту. |
|
23 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Усний переказ взірцевих текстів промов. |
|
24 |
|
Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту. Урок мовленнєвого розвитку. Написання тексту публічного виступу. |
|
25 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Написання тексту публічного виступу. |
|
26 |
|
Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір. Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія. |
|
27 |
|
Контрольне есе на тему “Грубість – духовна слабкість чи демонстрування сили?” (або на іншу тему, визначену вчителем) |
|
|
|
Орфоепічна норма |
|
28 |
|
Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник. |
|
29 |
|
Милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності. |
|
30 |
|
Основні правила вимови голосних і приголосних звуків. |
|
31 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Усний переказ тексту із творчим завданням. |
|
32 |
|
Наголос. Основні правила наголошування слів. |
|
33 |
|
Контрольна робота. Орфоепічна норма (тестування). |
|
|
|
ІІ семестр
|
|
|
|
Орфографічна норма |
|
34 |
|
Орфограма. Орфографічна помилка. Принципи української орфографії. Повторення вивченого в І семестрі. |
|
35 |
|
Ненаголошені е, и в корені слова. |
|
36 |
|
Апостроф. Позначення м’якості приголосних. |
|
37 |
|
Чергування голосних і приголосних звуків. |
|
38 |
|
Зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення. Спрощення приголосних |
|
39-40 |
|
Уроки мовленнєвого розвитку. Письмовий докладний переказ текстів різних стилів. |
|
41 |
|
Подвоєння літер (внаслідок подовження і збігу). |
|
42 |
|
Правопис префіксів і суфіксів. |
|
43 |
|
Контрольна робота (тестування). |
|
44 |
|
Уживання великої літери. Велика літера й лапки у власних назвах. |
|
45 |
|
Правила перенесення слів. Графічні скорочення. |
|
46 |
|
Написання складних слів разом, окремо, з дефісом. |
|
47 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Написання есе на одну з тем: «Життя в гармонії з природою», «Моє бачення сучасної школи», «Чого варто уникати в спілкуванні», «Ціна недбалості», «Ґаджети чи реальне спілкування?». |
|
48 |
|
Написання слів іншомовного походження. Правило «дев’ятки». |
|
49 |
|
Складні випадки написання прізвищ. |
|
50 |
|
Складні випадки написання географічних назв. Обговорення тексту рекламного характеру. |
|
51 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Складання ділового листа. |
|
52 |
|
Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині – в середині тощо). Правила написання їх. |
|
53 |
|
Написання не, ні з різними частинами мови. |
|
54 |
|
Контрольний диктант. |
|
|
|
Морфологічна норма |
|
55 |
|
Морфологічна помилка. Іменник. Рід іменників. Паралельні родові форми іменника (зал-зала). |
|
56 |
|
Число іменників. Іменники, що мають лише форму однини або множини. |
|
57 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Складання діалогів із використанням іменників на позначення назв осіб за родом діяльності у формі чоловічого та жіночого роду. |
|
58 |
|
Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному і місцевому відмінках. |
|
59 |
|
Закінчення іменників ІІ відміни в родовому відмінку. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням (терміна – терміну, феномена – феномену). |
|
60 |
|
Закінчення іменників ІІ відміни в давальному, знахідному орудному й місцевому відмінках. |
|
61 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Написання есе про явище природи, що викликає найбільше захоплення й здивування. |
|
62 |
|
Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку. Словозміна іменників ІV відміни. |
|
63 |
|
Особливості кличного відмінка. Творення й відмінювання імен по батькові. |
|
64 |
|
Контрольна робота. Морфологічна норма (тестування). |
|
|
|
Практична риторика |
|
65 |
|
Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки. |
|
66 |
|
Правила ведення суперечки. Аргументи й докази. |
|
67 |
|
Полемічні прийоми. Мистецтво відповідати на запитання. |
|
68 |
|
Урок мовленнєвого розвитку. Дискусія на тему: «Гроші. Навіщо збирати? Де зберігати? На що витрачати? Як заощаджувати?», |
|
69 |
|
Контрольна робота. Практична риторика (тестування). |
|
70 |
|
Підсумково-узагальнюючий урок. |
|