Тема уроку. Основні норми сучасної літературної вимови. Особливості вимови голосних, деяких приголосних звуків та сполучень їх (гортанного і проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, [дж], [дз], шиплячих [ж], [ч], [ш], задньоязикових [г], [к], [х], груп приголосних (уподібнення, спрощення), м’яких і пом’якшених, а також подовжених приголосних)
Мета уроку(формувати компетентності): предметні: ознайомити учнів з основними орфоепічними нормами української мови, з особливостями вимови голосних та приголосних звуків (гортанного і проривного звуків [г] і [ґ], сонорних, африкат [дж] та [дз], шиплячих [ж], [ч], [ш]), а також з вимовою слів з апострофом;комунікативні: розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні судження, обґрунтовано доводити свою точку зору;ключові: вдосконалювати навички самостійної роботи, спостережливість, логічне та образне мислення; інформаційні: формувати навички правильної вимови;загальнокультурні: виховувати любов до рідної мови.
Культура усного мовлення виявляється не лише в умінні артикулювати кожен звук відповідно до вимовних норм. Вона передбачає також знання того, як поводять себе звуки в певних позиціях: голосні — в наголошеному чи ненаголошеному складі, приголосні — в кінці слова чи складу, у сусідстві один з одним. У галузі фонетики вироблено низку правил, які формують основні вимоги до культури мови.
► Що таке орфоепія?Розділ мовознавства, який вивчає правила єдиної літературної мови, називається орфоепією (від грецьких слів orthos — правильний, рівний і epos — мова, слово). Орфоепічні норми регулюють правила вимови звуків і звукосполу-чень, правила наголошування слів, словозміни тощо (Г. Волкотруб).
ПАМ'ЯТКА«Вимова голосних звуків української мови»1. Голосні в українській мові у наголошеній позиції вимовляються чітко і виразно.2. Голосні [і], [а], [у] вимовляються чітко і виразно і в ненаголошених складах.3. Ненаголошений [е ] вимовляєть-ся з наближенням до [и].4. Ненаголошений [и ] вимовляєть-ся з наближенням до [е].5. Ненаголошений звук [о], як і наголошений, теж вимовляється голосно, ніколи не перетворюючись на [а], як у російській мові.ие
ПАМ'ЯТКА«Вимова приголосних звуків української мови»1. Дзвінкі приголосні перед глухими та в кінці слів вимовляються дзвінко: хліб [хл'іб], мороз [мороз], могти [могти].2. В окремих випадках перед глухими приголосними дзвінкий [г] вимовляється як [х]: нігтик [н'іхтиек], кігті [к’іхт'і].3. Глухі приголосні перед дзвінкими в середині слів вимовляються дзвінко: вокзал [воґзал], молотьба [молод'ба].4. Губні приголосні [б], [п], [в], [м], [ф], а також звук [р] вимовляються твердо майже в усіх випадках, зокрема в кінці слова або складу. Пом’якшені вони перед [і], в іншомовних словах та у словах на зразок свято, цвях, тьмяний. Кров [кров], верф [верф], серйозний [сеирйозний],але біржа [б’іржа], пінта [п’інта], ефір [еиф’ір] та бюро [б’уро], Мюнхен [м’унхеин].
5. Задньоязикові приголосні [г], [ґ], [к], [х], як правило, тверді. Пом’якшуються вони тільки перед [і] та в деяких іншомовних словах:гиря [гир’а], геолог [геиолог], але кіоск [к’іоск], Кювет [к’увет].6. Приголосний [ц] у кінці слів вимовляється м’яко: кінець [к’інец'].7. Розрізняються приголосні — проривний [ґ] і щілинний [г]: ґудзик, ґрунт; генеральний, голова.8. В іншомовних словах звук [і] після іншого голосного обов’язково йотується: інтуїція [інтуйіц'ійа], мозаїка [мозайіка].9. В іншомовних словах буквосполучення іє завжди відповідає звукосполученню [ійе]: гігієна [г’іг’ійена], клієнт [кл'ійент].
10. Сонорний [в] ніколи не оглушується, однак може переходити в нескладовий [у] на початку слова перед приголосним або в кінці складу чи слова. Сонорний [й] виступає тільки у сполученні [йо] , в усіх інших випадках — як нескладовий головний [і].11. Графічний знак «’» (апостроф) використову-ється для позначення на письмі твердої вимови приголосних звуків перед сполученням [j] з голосними [а], [у], [е], [і] (графічно — я, ю, є, ї ).12. Буквосполучення дж, дз передають один звук у межах морфеми: [джеирело], [дзеркало]; або два звуки на межі морфем: [від-жеини], [над-звуковий].
Прочитайте текст, дотри-муючись чіткої артикуляції кожного шиплячого звука. Мріють крилами з туману лебеді рожеві,сиплють ночі у лимани зорі сургучеві. Заглядає в шибку казка сивими очима,материнська добра ласка в неї за плечима. Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати,Не пущу тебе колиску синові гойдати,припливайте до колиски, лебеді, як мрії,опустіться, тихі зорі, синові під вії. Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,виростуть з тобою приспані тривоги,за тобою завше будуть мандруватиочі материнські і білява хата.І якщо впадеш ти на чужому полі,прийдуть з України верби і тополі. Стануть над тобою, листям затріпочуть,Тугою прощання душу залоскочуть. Можна все на світі вибирати, сину,вибирати не можна тільки Батьківщину. Можна вибрать друга і по духу брата. Та не можна рідну матір вибирати. В. Симоненко
Вибірковий диктант. Запишіть слова у два стовпчики: Догоджати, кукурудза, підземний, узгодження, джунглі, дзвоник, віджилий, саджанець, дзеркало, омолоджений, піджак, піджарити, народжений, дзюркотіти, джемпер, дзьобатий, підзахисний.а) де сполучення літер дж і дз позначають африкати;б) де ці сполучення позначають два самостійні звуки.
Прочитайте текст, правильно вимовляючи [г] і [ґ]Проривному звукові [ґ] не щастило. З 30-х років, відтоді, як відповідну йому літеру незаконно вилучили з української абетки, він став чутися в мові дедалі рідше. Його ще подекуди берегли слова ґрати (залізні), ґуля, ґвалт та ін., і то лише в мовленні деяких ревних блюстителів мовної куль-тури або старих людей. Це давній звук нашої мови, років 200-300 тому його на письмі передавали двома літерами — кг. І ось тепер, нарешті, його реабілітовано... Звук цей живе в ласкавому слові аґу — першому слові, яким звер-таються до немовлят. І навіть це дає йому повне право на існування в мові (А. Мат-вієнко).
Гніт — важкий предмет, що кладеть-ся на що-небудь для постійного тис-нення. Як правило, гнітом називають важкий дерев'яний кружок, яким накривають квашення і соління в бочках і діжках, з покладеним на нього каменем чи іншим важким предметом. Під гнітом у діжці з водою могли зберігати («гнітити») деякі продукти на зиму (вони назива-лись «гніченими»). Гніт — насильний вплив на кого-небудь; утиск, пригноблення.
Основні правила й позначки транскрипції такі:1. У транскрипції немає великих літер, усі слова пишуться з малої літери. Текст чи слово, що транскрибується, береться у квадратні дужки .[ / ] — скісна рисочка над голосним або після нього позначає наголос: (голова], [літера], [думка].4. [ ‘ ] — менша скісна рисочка вгорі після приголосного позначає м'якість попереднього приголосного: [ден'], [т'ін'], [н'іс], [л'іто].5. Кожен звук треба позначати одним окремим знаком (літерою), і кожна літера має позначатися тільки одним звуком. Тому в транскрипції немає йотованих букв я, ю, є, ї, і літери щ, які позначають два звуки [йа, йу, йе, йі, шч]: яма — [йама], юність — [йун'іс'т'], єдність — [йед'н'іс'т'], їжак — [йіжа'к], щастя — [шчас'т'а].
6. Знак [' ] після приголосних передає напівпом'якшення: [в' ітер],[ж ' інка].7. На позначення довготи звука вживається двокрапка [:]: [жит:'а], [знан:'а], [розр ' іс‘:а].8. Для позначення злитої вимови африкатів [дз, дж] використовується дужка вгорі над літерами: [дзв'інок], [джм'іл'].9.[е, и ] — маленькі літери збоку вгорі вказують, до якого звука наближається звучання: [се ло], [че рвоні], [ви шнева].иеиие
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: ЛІТЕРАТУРА: Караман О. С. Українська мова ( профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / С. О. Караман, О. М. Горошкіна, О. В. Караман, Л. О. Попова. - Харків: Вид-во «Ранок», 2018 р.ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа . Аудіо-сайт Mp3-pesnja. Режим доступу: http://www.mp3-pesnja.com. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/ URL: https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_1/22.html