Українська мова
5 клас
157 год.
(4,5 год. на тиждень)
Програма. Українська мова. 5 − 9 класи. Програма для ЗНЗ / укл.: Г. Т. Шелехова та ін. (зі змінами, затвердженими наказом МОНУ № 804 від 07.06.2017 р.). К. : ВД «Освіта», 2013. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas
|
Усього годин |
Перевірка мовн. теми |
Дикт. |
Письм. переказ |
Діалог |
Усн. переказ |
Усн. твір |
Чит. уголос |
Зош. |
РМ |
Рік |
157 |
8 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
9 |
24 |
І сем. |
|
4 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
4 |
11 |
ІІ сем. |
|
4 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
5 |
13 |
№ з / п |
|
Тема, зміст навчального матеріалу |
Прим. |
І семестр |
|||
Вступ. Повторення вивченого в початкових класах |
|||
1 |
|
Вступ. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова − державна мова України. |
|
2
|
|
РМ. Загальне уявлення про мовлення як діяльність; види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо), їх особливості. |
|
4 |
|
Читання мовчки та вголос. Відповіді на запитання за змістом прочитаного. |
|
5
|
|
РМ. Різновиди мовленнєвого спілкування: усне й писемне, монологічне й діалогічне. |
|
6 |
|
Мета спілкування й адресат мовлення; основні правила спілкування: ввічливість, привітність, доброзичливість, уважність до співрозмовника, стриманість, тактовність (практично). |
|
7
|
|
РМ. Складання та розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної із життєвим досвідом учнів (діалог етикетного характеру з використанням етикетних формул). |
|
8 |
|
Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка); абзац. Ключові слова в тексті. |
|
9
|
|
РМ. Тема, основна думка тексту, мікротема. Простий план тексту. |
|
10 |
|
Усні й письмові форми тексту (висловлення). Зміст, заголовок тексту. Поділ зв’язного висловлення (тексту) на речення. |
|
11 |
|
Інтонація речень, різних за метою висловлення. Розділові знаки в кінці речення. |
|
12
|
|
РМ. Типи мовлення: розповідь, опис, роздум, оцінка предмета (явища). |
|
13 |
|
Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. |
|
14 |
|
Слово як частина мови. Добір слів для доповнення речень.Складання речень певного змісту за опорними словами. |
|
15
|
|
РМ. Особливості будови опису предмета (тварини). Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета, за колективно складеним планом. |
|
16
|
|
КР № 1. «Повторення вивченого в початкових класах. Текст. Речення. Слово»: тестування, виконання завдань. |
|
Лексикологія |
|||
17 |
|
Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова (повторення). |
|
18 |
|
Однозначні й багатозначні слова |
|
19 |
|
Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Тлумачний словник. |
|
20 |
|
Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях |
|
21 |
|
Лексична помилка та умовне позначення її (практично). |
|
22 |
|
Групи слів за значенням. |
|
23 |
|
Синоніми (повторення й поглиблення). Ознайомлення зі словником синонімів. |
|
24 |
|
Антоніми (повторення й поглиблення). Ознайомлення зі словником антонімів. |
|
25 |
|
Омоніми (повторення й поглиблення). Ознайомлення зі словником омонімів. |
|
26 |
|
Пароніми. Ознайомлення зі словником паронімів. |
|
27 |
|
Тренувальні вправи на повторення. |
|
28 |
|
Робота з деформованим текстом (заміна повторюваних слів синонімами, використання синонімів як засобу зв’язку речень у тексті). |
|
29
|
|
КР № 2. «Лексикологія»: тестування. Аудіювання й читання тексту, у якому використано слова, вжиті в переносному значенні. |
|
30
|
|
РМ. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним простим планом). |
|
31
|
|
РМ. Контрольний докладний письмовий переказ тексту розповідного характеру з елементами опису предмета (тварини), що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним планом). |
|
32
|
|
РМ. Аналіз письмового переказу. |
|
|
|||
33 |
|
Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення − значущі частини слова (повторення й поглиблення відомостей). |
|
34 |
|
Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення − значущі частини слова |
|
35 |
|
Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення − значущі частини слова (повторення й поглиблення відомостей). |
|
36 |
|
Визначення в реченнях (текстах) і добір слів, що містять антонімічні суфікси та префікси. |
|
37 |
|
Спільнокореневі слова й форми слова. |
|
38 |
|
Спільнокореневі слова й форми слова. |
|
39 |
|
Редагування речень, що містять спільнокореневі слова й форми одного слова. |
|
40 |
|
Незмінні й змінні слова. |
|
41 |
|
Незмінні й змінні слова. |
|
42 |
|
Створення розповіді про відвідування зоопарку з використанням незмінних слів (назв тварин). |
|
43 |
|
Правопис значущих частин слова (повторення). |
|
44 |
|
Правопис значущих частин слова (повторення). |
|
45 |
|
Написання префіксів пре-, при-, прі-. |
|
46 |
|
Написання префіксів пре-, при-, прі-. |
|
47 |
|
Конструювання речень-компліментів (для привітання з днем народження, святом) з використанням слів із префіксом пре-. |
|
48 |
|
Тренувальні вправи на повторення. |
|
49
|
|
КР № 3. «Будова слова. Орфографія»: тестування, виконання завдань. |
|
50
|
|
РМ. Письмовий твір-опис предмета (тварини) з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі). |
|
51 |
|
РМ. Аналіз письмового твору-опису предмета (тварини). |
|
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія |
|||
52 |
|
Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки. |
|
53 |
|
Приголосні тверді та м’які (повторення). |
|
54 |
|
Приголосні дзвінкі та глухі (повторення). |
|
55 |
|
Вимова звуків, що позначаються літерами ґ і г. |
|
56 |
|
Проговорювання скоромовок, виконання артикуляційних вправ. |
|
57 |
|
Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт (абетка, азбука). |
|
58 |
|
Упорядкування за абеткою імен героїв улюблених мультфільмів. |
|
59 |
|
Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення). |
|
60 |
|
Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення). |
|
61 |
|
Склад. Основні правила переносу. |
|
62 |
|
Склад. Основні правила переносу. |
|
63 |
|
Основні правила переносу. |
|
64 |
|
Наголос. Орфоепічний словник і словник наголосів. |
|
65 |
|
Орфоепічна помилка (практично). Виявлення й аналіз помилок у наголошуванні слів у своєму мовленні та мовленні інших людей. |
|
66 |
|
Орфографічний словник. Орфограма (практично). |
|
67 |
|
Орфографічна помилка (практично), її умовне позначення. |
|
68 |
|
Вимова наголошених і ненаголошених голосних. |
|
69 |
|
Позначення на письмі ненаголошених голосних [е], [и] та [о] перед складом з наголошеним [у] в коренях слів. |
|
70 |
|
Ненаголошені голосні [е], [и], [о] в коренях слів. |
|
71 |
|
Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом. |
|
72 |
|
Тренувальні вправи на повторення. |
|
73
|
|
КР № 4. «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»: тестування, виконання завдань. |
|
74 |
|
Контрольний диктант № 1. |
|
75 |
|
Вимова приголосних звуків |
|
76 |
|
Уподібнення приголосних звуків. |
|
77 |
|
Вимова і правопис префіксів роз-, без-. |
|
78 |
|
Спрощення в групах приголосних. |
|
79 |
|
Спрощення в групах приголосних. |
|
Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія |
|||
80 |
|
Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків (практично). |
|
81 |
|
Чергування [о] – [а], [е] – [і], [е] – [и]. |
|
82 |
|
Чергування [о], [е] з [і]. |
|
83 |
|
Чергування [и] – [і] після [ж], [ч], [ш], [шч] та [г], [к], [х] у коренях слів. |
|
84 |
|
Чергування [г], [к], [х] – [ж], [ч], [ш] – [з′], [ц′], [с′]. |
|
85 |
|
Основні випадки чергування у – в (правила милозвучності). |
|
86 |
|
Основні випадки чергування і – й, з – із – зі (правила милозвучності). |
|
87 |
|
Вимова і правопис префіксів з- (зі-, с-), роз (розі-). |
|
88 |
|
Вимова і правопис префіксів з- (зі-, с-), роз (розі-). |
|
89 |
|
Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. |
|
90 |
|
Правила вживання знака м’якшення (повторення й поглиблення). |
|
91 |
|
Правила вживання апострофа. |
|
92 |
|
Правила вживання апострофа. |
|
93 |
|
Тренувальні вправи на повторення. |
|
94
|
|
КР № 5. «Орфоепія. Орфографія»: тестування, виконання завдань. |
|
95
|
|
РМ. Особливості будови розповіді та елементарного роздуму. |
|
96
|
|
РМ. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму. |
|
97
|
|
РМ. Письмовий твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом (орієнтовні теми: «Чому людина має бути чемною», «Чому потрібно захищати слабших», «Чому потрібно вивчати іноземну мову»). |
|
98
|
|
РМ. Письмовий твір-роздум на тему, пов’язану з життєвим досвідом учнів, у художньому стилі за колективно складеним планом (орієнтовні теми: «Чому людина має бути чемною», «Чому потрібно захищати слабших», «Чому потрібно вивчати іноземну мову»). |
|
99
|
|
РМ.Аналіз письмового твору. |
|
100
|
|
РМ Есе (розмірковування в довільній формі) про красу й милозвучність української мови. |
|
101 |
|
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення. |
|
102 |
|
Головне й залежне слово в словосполученні. |
|
103 |
|
Складання висловлення з використанням опорних словосполучень (наприклад: улюблені книжки, відповіді на запитання, запам’ятаю назавжди). |
|
104 |
|
Речення, його граматична основа (підмет і присудок). |
|
105 |
|
Речення з одним головним членом |
|
106 |
|
Види речень за метою висловлення; за емоційним забарвленням: окличні й неокличні (повторення). |
|
107 |
|
Пунктуаційна помилка та її умовне позначення (практично). |
|
108 |
|
Тренувальні вправи на повторення. |
|
109
|
|
РМ. Письмовий твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі «Чого не можна купити за гроші» |
|
110 |
|
РМ. Аналіз письмового твору. |
|
111 |
|
Другорядні члени речення. |
|
112 |
|
Додаток. |
|
113 |
|
Означення. |
|
114 |
|
Обставина. |
|
115 |
|
Тренувальні вправи на повторення. |
|
116
|
|
КР № 6. «Словосполучення й речення. Члени речення»: тестування, виконання завдань. |
|
117
|
|
Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). |
|
118 |
|
Аудіювання уривка з твору сучасної дитячої літератури, що містить однорідні члени речення. Формулювання відповідей на запитання за змістом прослуханого уривка з використанням однорідних членів речення. |
|
119 |
|
Кома між однорідними членами. |
|
120 |
|
Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами. |
|
121
|
|
Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами. Складання висловлення «Мої улюблені квіти» («Шкільний сад», «Що ми побачили в лісі») з використанням узагальнювальних слів при однорідних членах речення. |
|
122
|
|
РМ. Докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення. |
|
123
|
|
РМ. Контрольний письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення. |
|
124
|
|
РМ. Аналіз письмового переказу. |
|
125 |
|
Звертання. Непоширені й поширені звертання. Складання тексту вітальної листівки з нагоди Дня матері з використанням звертань. |
|
126 |
|
Розділові знаки при звертанні |
|
127 |
|
Розділові знаки при звертанні |
|
128 |
|
Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів (практично). |
|
129 |
|
Виділення вставних слів на письмі комами. |
|
130 |
|
Виділення вставних слів на письмі комами. |
|
131
|
|
РМ. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів |
|
132 |
|
Тренувальні вправи на повторення. |
|
133
|
|
КР № 7. «Просте ускладнене речення»: тестування, виконання завдань. |
|
134 |
|
Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. |
|
135 |
|
Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. |
|
136 |
|
Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком. |
|
137
|
|
РМ. Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці). |
|
138 |
|
Пряма мова. |
|
139 |
|
Розділові знаки в реченнях із прямою мовою. |
|
140 |
|
Розділові знаки в реченнях із прямою мовою. |
|
141 |
|
Діалог. |
|
142 |
|
Інсценування байки, текст якої містить діалог. |
|
143 |
|
Тире при діалозі. |
|
144 |
|
Тире при діалозі. |
|
145 |
|
Тренувальні вправи на повторення. |
|
146
|
|
КР № 8. «Складні речення. Пряма мова. Діалог»: тестування, виконання завдань. |
|
Повторення й узагальнення вивченого в кінці року |
|||
147 |
|
Лексикологія.Тлумачення лексичного значення ужитих у реченнях (текстах) слів, добір синонімів, антонімів. |
|
148 |
|
Будова слова й орфографія. |
|
149 |
|
Будова слова й орфографія. |
|
150 |
|
Контрольний диктант № 2. |
|
151 |
|
Фонетика й графіка. |
|
152 |
|
Фонетика й графіка. |
|
153 |
|
Орфоепія й орфографія |
|
154 |
|
Орфоепія й орфографія.Читання речень (текстів) з дотриманням правил вимови слів та інтонування речень. |
|
155 |
|
Синтаксис і пунктуація. |
|
156 |
|
Синтаксис і пунктуація. Написання речень і текстів з поясненням написання слів та вживання розділових знаків. |
|
157 |
|
Підсумковий урок. |
|