ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
( МОВА, ЛІТЕРАТУРА, МУЗИКА,МАЛЮВАННЯ )
В 5 КЛАСІ
ЦІ КВІТИ МИЛІ ТА ЛАСКАВІ
МЕНІ ВСМІХАЮТЬСЯ Й ТОБІ ,
ЇХ ЦВІТ РЯСНИЙ В ЗЕЛЕНИХ ТРАВАХ –
МОВ ОЗЕРЕЧКА ГОЛУБІ.
С.ЖУК
УРОК РОЗРОБЛЕНО
УЧИТЕЛЕМ УКРАЇНСЬКОЇ
МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
ЗОРЯНСЬКОГО ЗЗСО І-ІІІ СТ
ОЛІЙНИК О. В.
С.ЗОРЯНЕ 2019
МЕТА УРОКУ:
навчати учнів складати текст , використовувати різні типи мовлення, готувати і презентувати міні – проекти, розвивати виразне мовлення , формувати уміння чітко висловлювати свою думку, бачити і цінувати прекрасне, виховувати любов до природи та мистецтва.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу . Мотивація навчання.
ІІ. Робота над темою уроку.
1 ( підготовлений учень)
Весна – чарівниця, неначе цариця ,
Наказ свій послала , щоб краса вставала,
І проліски , й травка, й зелена муравка,
І кульбаба рясна , й фіалочка ясна.
Всі квіти весняні, веселі, кохані
З- під листя виходять , голівки підводять
Од сну зимового до сонця ясного.
3. Завдання учням : знайти квітку сон – трави на слайді, усно описати її.
- Які ще перші квіти зображені на малюнку? Чи знаєте ви, що їх не можна бездумно рвати? Чому треба берегти первоцвіти?
4.Учнівський міні – проект « Гарно в нашому садочку»
- Гарно в нашому садочку ,
Як дівчині у віночку,
Лиш дивись – де травичка, де метелик ,
А де квітка , там і джмелик .
Любо скрізь.
вишивали сорочки, розмальовували посуд. Все життя людину супроводжують квіти. Кожна жінка намагалася прикрасити своє житло , двір, на якому сіяла і чорнобривці , і мальву. Садила любисток.
6. Розповідь учителя.
Люди завжди мріяли про щастя . Вони наділяли рослини магічною силою, оточували їх легендами . А ви чули легенду про щастя . Стверджують, що воно перебувало в пуп’янку тюльпана. Ніхто не міг дістатися до нього , хоча й намагалися: хто силою, хто – хитрощам квітки щастя, хто – заклинаннями . І йшли до тієї квітки старі й молоді, здорові й каліки, ішли царі й жебраки. Щастя нікому не давалося до рук. Та ось одного разу луками , де росла вітка, йшла натомлена бідна жінка , яка вела за руку маленького сина. Їй хотілося хоча б подивитися на пуп’янок чарівної квітки щастя, якого вона так і не побачила за своє життя. Жінка тихенько із замиранням серця наблизилась до квітки. Раптом її хлопчик , побачивши пуп’янок дзвінко і голосно розсміявся , так як може тільки дитина . І сталося диво: тієї самої миті пуп’янок розкрився. Те , що не вдавалося зробити ні силою, ні хитрощами, зробив веселий безтурботний сміх. Дорослому часом важко
збагнути , що не все можна здобути хитрощами. По – справжньому щасливою може бути тільки дитина . їй так небагато для цього треба.
7. Перевірка випереджувального домашнього завдання : намалювати й розповісти про квітку, яка може бути для вас квіткою щастя, думку обґрунтуйте.
8. Розповідь учителя .
Кожна квітка має свою мову. Так айстра – це сум, волошка – простота, гвоздика – мужність, дзвоник – вдячність, лілія – чистота, нарцис – гордість, пролісок – ніжність, ромашка – кохання і мир, фіалка – сором’язливість. Все, що було в хаті ,
Було оберегом від усього злого . Це рушники, і сорочки, і квіти, і трави. Для дівчат оберегом був вінок , який мав форму кола , був символом сонця. Всього у ньому було 12 квіток, кожна з яких була символом і оберегом . Так безсмертник був символом здоров’я , цвіт вишні та яблуні – символом материнської відданості, любисток і волошка – вірності.
9. Учнівський міні –проект « Легенди про квіти»
- Ось, що розповідає легенда про волошку. Жив на світі хлопчик Васильок і покохав він русалку. Все у них було добре , але вони не могли домовитися , де їм жити. Василь умовляв дівчину залишитись на землі , а вона кликала його на дно
озера. А коли зрозуміла, що не може вмовити хлопця перетворила його в скромну квітку , яка нагадує кольором голубу гладь води.
Поширений на Україні і мак - символ крові, мак вплітають у вінок ті у кого хтось загинув на війні.
- Однією з найулюбленіших квітів є айстра . Її саджають у кожному дворі, про неї поети складають вірші.
Опівночі айстри в саду розцвіли,
Умились росою , вінки одягли
І стали рожевого ранку чекать ,
І в райдуги барвів життя убирать.
10 . Учитель:
Але найголовніший символ України – барвінок.
Недавно ще гула метелиця.
Ще в вибалках не танув сніг ,
А вже барвінку листя стелиться
Зеленим килимом до ніг.
З давніх – давен барвінок увійшов у життя нашого народу , про нього складено багато легенд, пісень . Немовлят купали у барвінку - на здоров’я , дівчата прикрашали його квітами коси , вплітали у вінок на щастя, пучечки вішали над дверима, щоб оберігав від нечистої сили. Кущики барвінку садили біля будинку , щоб родина жила довго у злагоді й щасті.
Барвінок – точний годинник : він розкриває пелюстки о 6 ранку, а закриває їх о 17 годині. А ще вважають , що барвінок безсмертний , його називають хрещатим , бо 4 листочки утворюють хрестик. От і співається в пісні «Не стелися ,хрещатий барвінку, по крутій горі…».
Художники часто малюють на своїх картинах квіти. Однією із відомих художниць є Катерина Білокур – народна майстриня, яка ніде не вчилася малювати, а мала дар від природи. Вона дуже любила малювати квіти, могла годинами сидіти біля квітки і вимальовувати кожну її пелюстку. Фарби виготовляла сама із природних матеріалів. Давайте подивимось на її картини.
ІІІ. Рефлексія . Перегляд відео про квіти
« Вальс квітів» П. Чайковського ( квіти розпускаються під музику).
- Чи сподобалось вам відео?
- Яке враження справило воно на вас?
- Чи відомий вам автор музики? ( якщо ні, учитель пояснює)
- Що дізналися нового ?
- Що сподобалось найбільше?
- Про яку українську художницю ви дізналися?
-Чи сподобалися вам її картини?
IV. Підсумки. Оцінювання.
V.Заключне слово учителя.
Різні є на світі країни,
Різні люди є на світі ,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна –
Найрідніша нам усім ,
То – прекрасна Україна –
Нашого народу дім.
Як рідну матір бережіть , плекайте,
І хай на ній завжди цвіте весна.
Любіть її , шануйте , добре знайте,
Вона вам рідна і вона одна.
VI . Домашнє завдання .
Скласти усну розповідь про квітку, яку б ви подарували мамі, використавши різні типи мовлення.