Календарно - тематичне планування
Українська мова
5 клас (НУШ)
4 години на тиждень (140 годин на рік)
Модельна навчальна програма «Українська мова. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автори: Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
КОНТРОЛЬНІ РОБОТИ
Об'єкти і форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
Критерії оцінювання |
|||||||
Фронтальні види контрольних робіт |
||||||||||
Перевірка мовної теми |
4 |
4 |
- |
|||||||
Письмо: переказ |
1 |
1 |
100-150 слів; обсяг творч.завд. – 0,3-0,5 ст. |
|||||||
твір |
- |
1 |
0,5-1,0 сторінки |
|||||||
Правопис: диктант |
1 |
1 |
90-100 слів |
|||||||
Індивідуальні види контрольних робіт |
||||||||||
Говоріння: діалог |
1 |
- |
6-7 реплік |
|||||||
переказ |
1 |
- |
3-5 хвилин |
|||||||
твір |
- |
1 |
- |
|||||||
Читання вголос |
- |
1 |
80-120 слів за хвилину |
|||||||
|
|
|
|
|||||||
І СЕМЕСТР
|
||||||||||
№ |
Дата |
Зміст програмного матеріалу
|
Види діяльності |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Компетентності/наскрізні лінії |
Примітки |
||||
ВСТУП Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова — державна мова України (5 год)
|
||||||||||
1 |
|
Мова як основний засіб спілкування. Інші функції мови. Мовні й немовні засоби спілкування.
|
Міркування та відповіді на запитання за змістом висловлень відомих людей про значення мови в житті людини й суспільства (усно).
|
Розуміє та відтворює зміст почутого повідомлення, толерантно реагує, використовуючи формули мовного етикету, етично висловлює власне ставлення до почутого |
Вільне володіння державною мовою НЛ-1,2 |
|
||||
2 |
|
Значення української мови як державної в житті Української держави та її громадян. Зміст статті 10 Конституції України |
Пояснення функцій мови та змісту статті 10 Конституції України |
Доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб, зважаючи на неповноту або уперечливість почутої інформації |
Вільне володіння державною мовою НЛ-2 |
|
||||
3 |
|
РМ. Мовлення і спілкування. Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності. Різновиди мовленнєвого спілкування. Мета спілкування та адресат мовлення |
Записування речень, висловлень |
Обґрунтовує значення інформації, здобутої в прочитаному тексті |
Загальнокультурна грамотність НЛ-2 |
|
||||
4 |
|
РМ. Складання та розігрування діалогів, зокрема: - в онлайн-середовищі відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної із життєвим досвідом учнів із використанням етикетних формул; - телефонних розмов, що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам; - за ілюстрацією (або коміксом). |
Формулювання правил спілкування на основі прочитаних крилатих висловів.
|
Складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними мовними нормами взаємодіє з іншими особами в цифровому середовищі, дбаючи про безпеку дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування |
Вільне володіння державною мовою НЛ-1,3 |
|
||||
5 |
|
РМ. Читання мовчки тексту, аналіз прочитаного, відповіді на запитання за змістом прочитаного, виконання тестових завдань |
Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. |
Читає тексти різних функціональних стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб (оглядово, вибірково тощо) відповідно до мети читання |
Екологічна компетентність НЛ-1,2 |
|
||||
ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ Текст. Речення. Слово (7 год) |
||||||||||
6 |
|
РМ. Текст. Змістова й композиційна єдність, зв’язність тексту. Тема, основна думка тексту, мікротема, тематичне речення. Простий план тексту. Будова тексту (зачин, основна частина, кінцівка). |
Добирання заголовка тексту Формулювання теми й основної думки тексту. Визначення мікротем і тематичних речень Колективне складання простого плану прослуханого або прочитаного тексту. Визначення ключових слів у тексті. Аналіз будови тексту, виділення зачину, основної частини та кінцівки |
Визначає головну і другорядну інформацію у прочитаному тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті); формулює тему та основну думку тексту; виокремлює в тексті мікротеми; розрізняє тексти різних стилів і типів |
Загальнокультурна грамотність НЛ-2 |
|
||||
7 |
|
Текст. Поділ тексту на речення |
Спілкування державною мовою НЛ-1,3 |
|
||||||
8 |
|
Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. |
Робота зі словниками та довідковими джерелами. Обмін враженнями щодо здобутої в них інформації. Тлумачення лексичного значення слова. |
Уміння вчитися впродовж життя НЛ-2 |
|
|||||
9 |
|
Слово як частина мови. Граматичні форми слів різних частин мови (практично) |
Розв’язання ситуаційних завдань,пов’язаних із неправильним уживанням слів |
Загальнокультурна грамотність НЛ-2 |
|
|||||
10 |
|
РМ. Типи мовлення: розповідь, опис, роздум |
Аналіз та оцінювання прочитаного чи прослуханого тексту. |
Складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними лексичними, граматичними,орфографічними нормами |
Уміння вчитися впродовж життя НЛ-1,4 |
|
||||
11 |
|
РМ. Особливості будови опису предмета. Усний вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис предмета, за колективно складеним простим планом. Редагування переказу. |
Колективне складання простого плану прослуханого або прочитаного тексту. Визначення ключових слів у тексті. |
Вибірково переказує зміст почутого повідомлення; складає простий план почутого; переказує зміст тексту в різний спосіб відповідно до завдання |
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-4 |
|
||||
12 |
|
Навчальний диктант |
Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. |
Урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами |
Загальнокультурна грамотність НЛ-2 |
|
||||
ЛЕКСИКОЛОГІЯ Групи слів за значенням (15 год ) |
||||||||||
13 |
|
Лексичне значення слова. Однозначні й багатозначні слова (повторення). Тлумачний словник |
Тлумачення лексичного значення слова. Зіставлення лексичного та граматичного значення слова. |
Дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів; читає тексти різних функціональних стилів і мовленнєвих жанрів у різний спосіб (оглядово, вибірково тощо) відповідно до мети читання |
Загальнокультурна грамотність НЛ-2 |
|
||||
14 |
|
Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях (повторення). Роль слів у переносному значенні в художньому стилі мовлення |
Тлумачення лексичних значень багатозначних слів, омонімів і паронімів з урахуванням контексту. |
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-4 |
|
|||||
15 |
|
Тренувальні вправи. РМ. Особливості будови опису тварини |
Порівнювання текстів щодо наявності в них багатозначних слів, синонімії, антонімії. Редагування речень і текстів (зокрема оголошень), у яких допущено лексичні помилки, з коментуванням |
Вільне володіння державною мовою НЛ-2 |
|
|||||
16 |
|
РМ. Усний докладний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису тварини, що містить синоніми та антоніми (за колективно складеним простим планом) |
Аудіювання і читання тексту, у якому використано слова, ужиті в переносному значенні. Аналіз, оцінювання,інтерпретація тексту. Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. |
Самостійно складає простий план почутого |
Спілкування державною мовою НЛ-2 |
|
||||
17 |
|
Синоніми (повторення і поглиблення). Синонімічний ряд. Роль синонімів у мовленні. Словник синонімів |
Добирання синонімів, антонімів. Доповнення речень словами з урахуванням контексту. |
Розпізнає основні виражальні засоби, використовує окремі з них; використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні текстові/медіатекстові джерела інформації |
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-4 |
|
||||
18 |
|
Антоніми (повторення і поглиблення). Роль антонімів у мовленні. Антоніми в прислів’ях і приказках. Словник антонімів |
Загальнокультурна грамотність НЛ-2 |
|
||||||
19 |
|
РМ. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами опису предмета (або тварини), що містить синоніми та антоніми (за самостійно складеним простим планом) |
Аудіювання і читання тексту, у якому використано слова, ужиті в переносному значенні. Аналіз, оцінювання,інтерпретація тексту. Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. |
Знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень; пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил |
Компетентності в галузі природничих наук і технологій НЛ-2 |
|
||||
20 |
|
РМ. Аналіз письмового переказу |
Відповіді на запитання за змістом прочитаного чи почутого. |
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-4 |
|
|||||
21 |
|
Омоніми (повторення і поглиблення). Розрізнення омонімів і багатозначних слів. Словник омонімів |
Тлумачення лексичних значень багатозначних слів, омонімів і паронімів з урахуванням контексту. |
Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (слова, речення, тексти); вирізняє лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть |
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-4 |
|
||||
22 |
|
Пароніми. Словник паронімів |
Уміння вчитися впродовж життя НЛ-3 |
|
||||||
23 |
|
Урок культури мовлення. Вживання слів відповідно до їхнього лексичного значення, антисуржик, розрізнення паронімів, точність у використанні синонімів |
Розв’язання ситуаційних завдань, пов’язаних із неправильним уживанням слів. |
Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (слова, речення, тексти); вирізняє лексичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть; творчо використовує лексичні засоби, обираючи доречні нестандартні рішення
|
Культурна компетентність НЛ-1,4 |
|
||||
24 |
|
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо) |
Ігри зі словами (вікторини; наприклад, відгадування за лексичним значенням, добирання синонімів, антонімів тощо). |
Інноваційність НЛ-1,2 |
|
|||||
25 |
|
Узагальнення вивченого з розділу «Лексикологія». Тренувальні вправи. |
Редагування речень і текстів (зокрема оголошень), у яких допущено лексичні помилки, з коментуванням |
Вільне володіння державною мовою НЛ-1,2 |
|
|||||
26 |
|
Контрольна робота. Лексикологія (тестові завдання) |
Лінгвістичне мінідослідження. |
Урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами
|
Математична компетентність НЛ-4 |
|
||||
27 |
|
Навчальний диктант |
Аналіз, оцінювання, інтерпретація тексту. |
Загальнокультурна грамотність НЛ-1,4 |
|
|||||
БУДОВА СЛОВА. ОРФОГРАФІЯ (17 год)
|
||||||||||
28 |
|
Основа слова й закінчення. Змінні й незмінні слова (повторення і поглиблення) |
Виділення у слові значущих частин. |
Порівнює тексти щодо наявності в них спільнокореневих слів |
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-4 |
|
||||
29-30 |
|
РМ. Контрольна робота. Письмовий докладний переказ розповідного тексту художнього стилю |
Аналізування, оцінювання, інтерпретація тексту. Порівнювання текстів щодо наявності в них спільнокореневих слів. |
Знаходить у тексті відому і нову інформацію; розпізнає основні виражальні засоби; використовує окремі з них обґрунтовує значення інформації, здобутої в прочитаному тексті |
Уміння вчитися впродовж життя НЛ-3 |
|
||||
31 |
|
РМ. Аналіз письмового переказу |
Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами |
Загальнокультурна грамотність НЛ-1,4 |
|
|||||
32 |
|
Корінь слова. Спільнокореневі слова та форми слова (повторення і поглиблення). Спільнокореневі слова як засіб зв’язку речень у тексті |
Добирання спільнокореневих слів, слів з певними префіксами та суфіксами, слів за схемами. |
Вирізняє окремі мовні явища(спільнокореневі слова тощо) у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть |
Спілкування іноземними мовами НЛ-4 |
|
||||
33 |
|
Урок культури мовлення. Невиправдане вживання спільнокореневих слів. |
Визначення в слові орфограм, обґрунтування написання значущих частин слова, записування правильно слів з вивченими орфограмами. |
Знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень |
Спілкування державною мовою НЛ-1,2 |
|
||||
34 |
|
Префікс (повторення і поглиблення). Префікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності |
Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами |
Пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (частини слова, слова, форми слова) |
Підприємливість та фінансова грамотність НЛ-4 |
|
||||
35 |
|
Суфікс (повторення і поглиблення). Суфікси, які надають словам емоційного забарвлення та виразності |
Складання мікротексту зі словами, що мають суфікси та префікси, які надають їм емоційного забарвлення і виразності . |
Загальнокультурна грамотність НЛ-1,2 |
|
|||||
36 |
|
РМ. Особливості твору-опису тварини. Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення і виразності (у художньому стилі) |
Створення розповіді про відвідування зоопарку з використанням незмінних слів (назв тварин. |
Створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід |
Екологічна компетентність НЛ-4 |
|
||||
37 |
|
РМ. Аналіз письмового твору-опису |
Редагування речень і текстів, що містять спільнокореневі слова й форми одного слова (з коментуванням) . |
Загальнокультурна грамотність НЛ-1,2 |
|
|||||
38 |
|
Розбір слова за будовою |
Виділення у слові значущих частин. |
Пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил; виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (частини слова, слова, форми слова) |
Спілкування державною мовою НЛ-1,2 |
|
||||
39 |
|
Правопис значущих частин слова (повторення). Орфограма. Орфографічний словник |
Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. |
Спілкування державною мовою НЛ-1,2 |
|
|||||
40 |
|
Написання префіксів пре-, при-, прі- |
Складання речень - компліментів з використанням слів із префіксом пре - (наприклад, для привітання з днем народження). |
Спілкування іноземними мовами НЛ-4 |
|
|||||
41 |
|
Тренувальні вправи |
Складання «хмари слів» до теми «Правопис префіксів». |
Знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень |
Загальнокультурна грамотність НЛ-1,2 |
|
||||
42 |
|
РМ. Особливості твору-опису предмета. Письмовий твір-опис предмета з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення і виразності (у художньому стилі) |
Складання мікротексту зі словами, що мають суфікси та префікси, які надають їм емоційного забарвлення і виразності . |
Складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними словотвірними, орфографічними, стилістичними нормами |
Спілкування державною мовою НЛ-1,2 |
|
||||
43 |
|
Узагальнення вивченого з розділу «Будова слова. Орфографія». Тренувальні вправи |
Підготовка відеопам’ятки (постер, слайди, відеоролик) про написання префіксів. |
Урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами |
Підприємливість НЛ-4 |
|
||||
44 |
|
Контрольна робота. Будова слова. Орфографія (тестові завдання) |
Усне повідомлення на лінгвістичну тему (наприклад, «Префікси-антоніми») |
Математична компетентність НЛ-4 |
|
|||||
ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ. ОРФОГРАФІЯ Звуки мови і звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос (20 год) |
||||||||||
45 |
|
Звуки мови і звуки мовлення. Відмінність їх від інших звуків, які створює людина. Звуки голосні та приголосні. Фонетична транскрипція |
Записування слова фонетичною транскрипцією. |
Виявляє і відтворює прихований зміст повідомлення, розрізняючи невербальні засоби (інтонацію, силу голосу, логічні наголоси, темп, паузи, міміку, жести, пози), використані для передачі прихованого змісту |
Спілкування державною мовою НЛ-1,2 |
|
||||
46 |
|
Приголосні тверді й м’які, шиплячі (повторення). Напівпом’якшені (пом’якшені) приголосні |
Визначення належності звуків до певної групи: голосних і приголосних, твердих і м’яких, дзвінких і глухих, шиплячих |
Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (звуки, склади слова, слова); порівнює та зіставляє мовні одиниці різних рівнів за визначеними ознаками; вирізняє фонетичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть |
Уміння вчитися впродовж життя НЛ-4 |
|
||||
47 |
|
Приголосні дзвінкі й глухі (повторення). Вимова звуків, які позначаємо буквами ґ і г |
Визначення належності звуків до певної групи: голосних і приголосних, твердих і м’яких, дзвінких і глухих, шиплячих |
Дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів |
Математична компетентність НЛ-4 |
|
||||
48 |
|
РМ. Особливості будови розповіді. Письмовий твір-розповідь на основі власного досвіду в художньому стилі (за планом) |
Складання усного висловлення, пов’язаного з конкретною життєвою ситуацією. |
Записує власні міркування або інформацію з інших джерел; створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід |
Спілкування державною мовою НЛ-1,2 |
|
||||
49 |
|
РМ. Аналіз письмового твору-розповіді |
Складання речень і мікротекстів, що містять слова, у вимові яких трапляються помилки. |
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-1,4 |
|
|||||
50 |
|
Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ (повторення) |
Упорядкування за алфавітом прізвищ письменників (співаків, імен героїв улюблених мультфільмів та ін.) |
Виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів (звуки, склади слова, слова); порівнює та зіставляє мовні одиниці різних рівнів за визначеними ознаками; вирізняє фонетичні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх суть; урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами |
Загальнокультурна грамотність НЛ-1,3 |
|
||||
51 |
|
Фонетичний розбір слова |
Фонетичний розбір слова. |
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-1,4 |
|
|||||
52 |
|
Склад. Основні правила переносу |
Визначення складів у слові. Перенесення слів із рядка в рядок |
Уміння вчитися впродовж життя НЛ-4
|
|
|||||
53 |
|
Контрольна робота. Диктант |
Висловлення міркувань щодо проблемних питань, пов’язаних з мовними явищами. |
Спілкування державною мовою НЛ-1,2 |
|
|||||
54 |
|
Аналіз контрольного диктанту |
Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. |
Математична компетентність НЛ-4 |
|
|||||
55 |
|
Наголос. Словник наголосів. Логічний наголос для виділення слів зі смисловим навантаженням |
Мовленнєвий експеримент (наприклад, зсув наголосу в слові). Визначення наголосу в слові. Використання логічного наголосу для виділення слів зі смисловим навантаженням. |
Спілкування державною мовою НЛ-1,2 |
|
|||||
56 |
|
Орфоепічний словник і словник наголосів. |
Робота з орфоепічним словником і словником наголосів
|
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-1,4 |
|
|||||
57 |
|
Орфоепічна помилка (практично). |
Виправлення орфоепічних помилок. |
Знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень |
Громадянські та соціальні компетентності НЛ-1,3 |
|
||||
58 |
|
Урок творчості. Створення малюнків, колажів, коміксів, аудіозаписів тощо про нормативне наголошування слів |
Складання електронної мапи (малюнка) звуків української мови |
Урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами |
Інформаційно-цифрова компетентність НЛ-1,4 |
|
||||
59 |
|
Узагальнення вивченого з теми «Звуки мови й звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос». Тренувальні вправи. |
Складання речень і мікротекстів, що містять слова, у вимові яких трапляються помилки. |
Знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень |
Загальнокультурна грамотність НЛ-1,3 |
|
||||
60 |
|
Контрольна робота. Звуки мови і звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Склад. Наголос (тестові завдання) |
Обмін думками на теми, пов’язані із ціннісними орієнтирами. |
Визначає основну мету почутого аргументовано зіставляє почуте із життєвим досвідом; дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів |
Математична компетентність НЛ-4 |
|
||||
61 |
|
Нетрадиційний урок (вікторина, КВК, аукціон знань, рольова гра, конференція, екскурсія, телерепортаж тощо) |
Ігри зі словами (вікторини).Складання тексту, у якому всі слова починаються однаковою буквою. |
Висловлює власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо; записує власні міркування або інформацію з інших джерел створює письмові тексти визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні власних висловлень |
Цифрова грамотність НЛ-2 |
|
||||
62 |
|
Урок культури мовлення. Виразне читання текстів. Вимова звуків, наголошування слів, антисуржик |
Виразне читання текстів з дотриманням правил орфоепії. |
Загальнокультурна грамотність НЛ-2 |
|
|||||
63 |
|
Тренувальні вправи. Ігри зі словами (вікторини) |
Ігри зі словами (вікторини). |
Спілкування державною мовою НЛ-1,3 |
|
|||||
64 |
|
Колективне укладання переліку часто вживаних слів, у наголошуванні яких трапляються помилки. Проговорювання скоромовок, виконання артикуляційних вправ. |
Орфоепічний тренінг (удосконалення вимови звуків відповідно до правил орфоепії). |
Уміння вчитися впродовж життя НЛ-2,4 |
|
|||||