Календарно-тематичне планування 7 клас українська мова
(102 год 3 год на тиждень)
Контрольні роботи проводяться за рахунок годин, указаних у таблиці)
№ з/п |
Дата |
№ з/п (змін) |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
Мовна змістова лінія
|
Мовленнєва змістова лінія 22 год. |
|||||
|
|
Тема №1 (1 год) ВСТУП Тема №2 ( 15 год) КОРЕКЦІЯ ЗНАНЬ. ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Діалог Усний переказ |
||||
|
|
|
Вступ. Літературна норма української мови.
|
|
Рекомендовані види роботи. Коментування висловів відомих людей про українську літературну мову, дотримання її норм як ознаки й обов’язку культурної людини. Редагування речень, у яких порушено літературні норми української мови. Ознайомлення з українським лінгвістичним інтернет-порталом «Словники України онлайн». Колективне укладання переліку цікавих школярам українськомовних сайтів. |
Учень (учениця): Знаннєва складова знає та розуміє поняття літературна мова, літературна норма; знає норми орфоепічні, орфографічні, лексичні, фразеологічні, словотвірні, морфологічні, синтаксичні, пунктуаційні, стилістичні. Діяльнісна складова спостерігає за мовленням людей, помічає порушення літературної норми; розрізняє поняття літературна мовай діалекти, просторіччя, жаргон; редагує речення й тексти, що містять порушення літературних норм; користується лінгвістичними словниками з метою вдосконалення власного мовлення; Ціннісна складова ставиться до української мови як до найвищої цінності; сприймає дотримання норм української літературної мови як підтвердження духовного становлення й культурного рівня особистості; критично ставиться до власного мовлення, прагне додержувати норм літературної мови. Учень (учениця): Знаннєва складова знає визначення тексту; називає його структурні особливості,мовні засоби зв’язку речень у тексті; знає сфери вживання, основні види (жанри) висловлень, загальні та мовні ознаки основних стилів мовлення; пояснює вибір стилю тексту (висловлення) у відповідності до мети й ситуації спілкування; розуміє призначення публіцистичного стилю, знає сферу його вживання, основні види висловлень, загальні та мовні ознаки; знає й називає загальні та мовні ознаки публіцистичного стилю. Діяльнісна складова розпізнає текст, визначає його тему, основнудумку, аналізує будову, визначає стиль; визначає мікротеми таскладає простий план готового тексту, а також план тексту, над складанням якого працює; знаходить і виправляє стилістичні помилки. Ціннісна складова усвідомлює функцію публіцистичного стилю, його можливості для розкриття в тексті суспільно важливої теми; шанує духовні цінності народу, цікавиться пишається внеском українців у світову культуру. |
|
|
|
Діагностична контрольна робота |
|
|
|
|
|
|
Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові Відмінювання кількісних числівників, що означають цілі числа. Буква ь на кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках. |
|
|
|
|
|
|
Відмінювання дробових і збірних числівників Відмінювання порядкових числівників. Правильне вживання числівни-ків на позначення дат і часу |
|
|
|
|
|
|
Розряди займенників за значенням: особові, зворотний , питальні й відносні (ознайомлення). Відмінювання займенників |
|
|
|
|
|
|
|
РМ № 1. Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту (практично). |
|
|
|
|
|
|
РМ№ 2.Повтореннявивченого про стилі мовлення. Поняття про публіцистичний стиль. |
|
|
|
|
|
Розряди займенників за значенням: заперечні й неозначені (ознайомлення). Відмінювання займенників Написання разом і через дефіс неозначених і заперечних займенників. Правопис заперечних займенників. |
|
|
|
|
|
|
Розряди займенників за значенням:, вказівні; означальні |
|
|
|
|
|
|
|
РМ № 3 Докладний усний переказ тексту публіцистичного стилю з елементами роздуму (за простим планом). |
|
|
|
|
|
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях. |
. |
Рекомендовані види роботи. Складання висловлення про красу осінньої пори (пейзажної замальовки) за фотоілюстрацією з використанням однорідних членів речення. Складання й розігрування діалогу, який доповнює прослуханий або прочитаний текст про рослину — символ України (калину, вербу, тополю та ін.), з використанням реплік-речень зі звертаннями та вставними словами. Складання байки (прозою) у формі діалогу між двома птахами — перелітним і таким, що залишається зимувати в Україні (з використанням інформації про птахів, зібраної в мережі Інтернет, та з вживанням у репліках діалогу складних речень, частини яких поєднано сполучниками (тому що, щоб, але, для того щоб). Складання й розігрування діалогів (телефонних розмов), що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам (із використанням реплік-речень зі звертаннями та вставними словами). Створення й розігрування діалогів дискусійного характеру (орієнтовна тема: «Чи можуть електронні носії інформації (планшети, айпади, айфони) повністю витіснити друковану книжку?». |
|
|
|
|
Контрольна робота. Диктант №1 |
|
||
|
|
|
|
РМ № 4 Докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі. |
||
|
|
|
Самостійні частини мови: |
|
||
|
|
|
|
РМ№ 5 Написання есе (орієнтовні теми:«Гармонія людини і природияк велика духовна цінність», «Земле барвінкова, дай мені здоров’я!»)в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами. |
||
|
|
|
Контрольна робота №1 з мовної теми «Корекція знань. Повторення і узагальнення вивченого». Тестові завдання |
|
|
|
|
|
Тема№3 ( год )МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ. Тема №3.1 ( 19 год) ДІЄСЛОВО |
||||
|
|
|
Дієслово: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
|
Рекомендовані види роботи. Читання мовчки тексту, визначення вжитих у ньому дієслів, з’ясування їхньої ролі в мовленні. Читання й аналіз тексту інструкції з використання побутового приладу, яка містить дієслова в неозначеній формі. Складання тексту для руханки (гасла спортивної команди, девізу команди, що братиме участь у присвяченому певній суспільній події флешмобі) з використанням різних особових форм дієслів. Рекомендовані види роботи. Складання есе про значення родинних традицій з використанням дієслів у різних часових формах. Складання пам’ятки (інструкції) «Безпечне користування Інтернетом» з використанням дієслів різних способових форм. Складання допису в соцмережі про важливу подію зі шкільного життя з використанням дієслів різних способів. Складання й розігрування діалогів, які містять прохання про допомогу й висловлення порад щодо проблемної життєвої ситуації (з використанням дієслів наказового та умовного способів). Виразне читання художніх текстів, у яких наявні описи стану природи, з коментуванням ролі в мовленні безособових дієслів (наприклад: хмариться, дощить, сутеніє, світає та под.). Складання й розігрування діалогів «Розмова з лікарем про стан здоров’я») з використанням безособових дієслів (наприклад: лихоманить, нудить, не спиться та под.).
|
Учень (учениця): Знаннєва складова знає значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розуміє роль дієслів у досягненні точності, інформативності й виразності мовлення; знає й пояснює способи творення видових пар та часових і способових форм дієслів. Діяльнісна складова знаходить дієслова в реченні; визначає граматичні ознаки їх, належність до певної дієвідміни; використовує правильно форми дієслів у мовленні; правильно вимовляє дієслова й пише, обґрунтовуючи правопис відповідними правилами; конструює речення з дієсловами в усіх часових й особових формах, зокрема вжитих у переносному значенні; редагує тексти, замінюючи повторювані дієслова синонімами. Ціннісна складова ставиться до здоров’я як до загальнолюдської цінності (НЛ-3); цінує бережне ставлення до довкілля, до власного здоров’я (НЛ-3); схвалює дотримання здорового способу життя (НЛ-3).
|
|
|
|
|
РМ№ 6 Стислий письмовий переказ розповідного тексту художнього стилю про виконання певних дій |
||
|
|
|
Форми дієслова: неозначена форма, особові форми, дієприкметник, дієприслівник, безособові форми на -но, -то(загальне ознайомлення). |
|
||
|
|
|
Особові форми. дієслова |
|
||
|
|
|
Доконаний і недоконаний види дієслова |
|
||
|
|
|
Доконаний і недоконаний види дієслова |
|
||
|
|
|
.Часи дієслів. Теперішній час |
|
||
|
|
|
Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі. Майбутній час. |
|
||
|
|
|
|
РМ № 7. Аналіз письмового переказу |
||
|
|
|
Дієслова І і ІІ дієвідмін. Букви е, ив особових закінченнях дієслів I і II дієвідмін (повторення) Дієвідмінювання дієслів теперішнього й майбутнього часу. |
|
||
|
|
|
Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий). |
|
||
|
|
|
Творення дієслів умовного й наказового способів. |
|
||
|
|
|
Знак м’якшення у дієсловах наказового способу. |
|
||
|
|
|
|
РМ №8 Контрольний переказ № 1 |
||
|
|
|
|
РМ №9 Контрольний переказ №1 |
||
|
|
|
Безособові дієслова. |
|
||
|
|
|
Способи творення дієслів. |
|
||
|
|
|
Не з дієсловами (повторення). Правопис -ться, -шсяв дієсловах (повторення). |
|||
|
|
|
Контрольна робота №2 з мовної теми «Дієслово». Тестові завдання |
|
|
|
|
|
Тема№3.2. ( 115 год) ДІЄПРИКМЕТНИК |
||||
|
|
|
Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
|
Обов’язкові види роботи. Складання й розігрування діалогів відповідно до ситуації, пов’язаної з характеристикою людей, з використанням дієприкметників (наприклад: освічений, розвинений, упевнений, натруджені (руки), досягнутий (успіх), докладені (зусилля), заслужена (перемога). Складання й розігрування діалогів, що характеризують психічні стани людей, із використанням фразеологізмів, які містять дієприкметники (наприклад: як водою облитий; як ошпарений; як громом прибитий). Рекомендовані види роботи. Читання мовчки й переказування тексту, що містить дієприкметники, з’ясування їхньої ролі в мовленні. Редагування речень (текстів), що містять активні дієприкметники, з метою заміни їх нормативними відповідниками (наприклад: бажаючий — охочий, узагальнюючий — узагальнювальний, виступаючий — доповідач). Створення інформаційного повідомлення для шкільного веб-сайта з використанням дієприкметників про вдало організовану екскурсію (відвідану виставку, омріяну подорож). Складання висловлення про улюблену пісню з використанням дієприкметників (наприклад: переконаний, оспіваний, стомлений, посмутнілий, зігрітий, усміхнений та ін.) ). |
Учень (учениця): Знаннєва складова знає значення дієприкметника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; розуміє та пояснює значення дієприкметника в мовленні; записує правильно дієприкметники з вивченими орфограмами, пояснює правопис дієприкметників відповідними правилами; знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприкметниковими зворотами. Діяльнісна складова відрізняє дієприкметник від прикметника; знаходить у реченні дієприкметник і дієприкметниковий зворот; безособові дієслівні форми на -но, -то; правильно ставить розділові знаки при дієприкметниковому звороті; правильно інтонує речення з дієприкметниковими зворотами; складає речення з дієприкметниковими зворотами, здійснює заміну їх підрядними реченнями; визначає дієприкметники активного й пасивного стану; знає засоби творення їх; редагує речення, що містять невластиві українській мові форми активних дієприкметників теперішнього часу. редагує речення, виправляючи помилки у вживанні дієприкметникових зворотів; виявляє здатність розуміти твори мистецтва; інтерпретує ідеї, досвід та почуття, виражені митцями у творах різних жанрів, зокрема в портретному живописі. Ціннісна складова критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприкметникових зворотів; робить висновки щодо синоніміки простих речень з дієприкметниковими зворотами та складних речень; одержує естетичну насолоду від пізнання культури, зокрема творів портретного живопису; висловлює власні думки й оцінки, спричинені творами мистецтва.. |
|
|
|
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами. |
|
||
|
|
|
Активні й пасивні дієприкметники. Творення й відмінювання активних дієприкметників теперішнього й минулого часу. |
|
||
|
|
|
Активні й пасивні дієприкметники. Творення й відмінювання активних дієприкметників теперішнього й минулого часу. |
|
||
|
|
|
|
РМ № 10.Теоретичний матеріал Особливості будови опису зовнішності людини |
||
|
|
|
Творення й відмінювання іпасивних дієприкметників минулого часу. |
|
||
|
|
|
Правопис відмінкових закінчень дієприкметників Не з дієприкметниками. |
|
||
|
|
|
Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни.. |
|
||
|
|
|
Н-у дієприкметниках та –нн- у прикметниках дієприкметникового походження |
|
||
|
|
|
Контрольна робота №3 з мовної теми «Дієприкметник» Тести |
|
||
|
|
|
|
РМ № 11 Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за складним планом). |
||
|
|
|
Безособові дієслівні форми на -но, -то. Правопис суфіксів дієприкметників |
|
||
|
|
|
Правопис суфіксів дієприкметників |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення й систематизація вивченого про частини мови, правопис і використання їх у мовленні. |
|
|
|
|
|
|
Узагальнення й систематизація вивченого про частини мови, правопис і використання їх у мовленні |
|
|
|
|
Усний твір. Читання вголос Тема№3.3( 12 год .) ДІЄПРИСЛВНИК
|
|
||||
|
|
|
Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
. |
Рекомендовані види роботи. Аудіювання тексту, що містить дієприслівники, з’ясування їхньої ролі в мовленні. Складання монологу від імені героя художнього твору з використанням дієприкметників і дієприслівників (усно). Складання розповіді про улюбленого українського художника на основі зібраної в мережі Інтернет інформації про його життя та творчість із використанням дієприслівників доконаного й недоконаного виду (наприклад: розшукавши (інформацію), зібравши (свідчення, спогади), працюючи (над полотнами, малюнками), перемагаючи (труднощі), долаючи (перешкоди). Складання висловлення в публіцистичному стилі «Як досягти успіху» з уживанням фразеологізмів (наприклад: не розгинаючи спини; не моргнувши оком). Редагування речень і текстів, у яких допущено помилки у вживанні дієприслівникових зворотів.
|
Учень (учениця): Знаннєва складова знає загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника; розуміє та пояснює значення дієприслівника в мовленні; записує правильно дієприслівники з вивченими орфограмами, пояснює правопис їх відповідними правилами; знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприслівниковими зворотами і одиничними дієприслівниками. Діяльнісна складова знаходить дієприслівник, дієприслівниковий зворот у реченні; відрізняє дієприслівник від дієприкметника; визначає граматичні ознаки дієприслівника; правильно інтонує речення з дієприслівниковими зворотами; складає речення з дієприслівниковими зворотами, здійснює заміну їх підрядними реченнями; виправляє помилки у вживанні й правописі дієприслівників; переказує і складає тексти з дієприслівниками й дієприслівниковими зворотами. складає монологи й діалоги, використовуючи виражальні можливості дієприслівників і дієприслівникових зворотів; виявляє здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ціннісна складова критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприслівникових зворотів; робить висновки щодо синоніміки простих речень з дієприслівниковими зворотами та складних речень; усвідомлює корисність використовувати інтернет-ресурсів для здобування нових знань, пошукової діяльності; з повагою ставиться до людських захоплень, творчості як розвитку здібностей і талантів. |
|
|
|
|
РМ № 12 Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною українського художника (Т. Шевченка, М. Пимоненка, О. Мурашка та ін.) у художньому стилі з використанням дієприкметників і дієприкметникових зворотів (за складним планом |
||
|
|
|
Дієприслівниковий зворот. |
|
||
|
|
|
Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові |
|
||
|
|
|
|
РМ №13 Аналіз письмового твору. Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування з елементами зауважень, пропозицій з використанням у реченнях-репліках дієприкметникових зворотів (наприклад: не розв’язані вчасно; не виконані належним чином; не звірені за словником, не згаяний (час) та ін.). |
||
|
|
|
Контрольна робота №4 з мовної теми «Дієприслівник». Тестові завдання |
|
||
|
|
|
Вид і час дієприслівників. |
|
||
|
|
|
Дієприслівники недоконаного й доконаного виду, творення їх. |
|
||
|
|
|
|
РМ №14 Ділові папери. Складання звіту про виконану роботу (оформлення в школі зимового саду; створення класного блога і т.ін.) в офіційно-діловому стилі з використанням безособових дієслівних форм на -но, -то |
||
|
|
|
|
РМ№15 Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій на основі власних спостережень з використанням дієприслівникових зворотів (за складним планом). |
||
|
|
|
Не з дієприслівниками. |
|
|
|
|
|
Тема№3.4 ( 17 год) ПРИСЛІВНИК
|
||||
|
|
|
Прислівник:значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
|
Рекомендовані види роботи. Читання мовчки тексту, що містить прислівники, з’ясування ролі прислівників у мовленні. Складання тексту-розповіді на історичну тему про визначні події, пов’язані з «малою батьківщиною», з використанням прислівників-синонімів та прислівників-антонімів. Складання пам’ятки «Правила дорожнього руху» з використанням прислівників та їхніх омонімів (наприклад: удень — у день, назустріч — на зустріч, по-нашому — по нашому, надво́рі — на дворі́). Створення мікротексту з елементами порівняння літературного твору та його екранізації (різних моделей гаджетів, комп’ютерних ігор тощо) з використанням прислівників різних ступенів порівняння. Складання тексту реклами шкільного конкурсу на найкращий твір «Улюблена справа кожному цікава» з використанням прислівників-синонімів та прислівників-антонімів. Складання тексту рекламного буклета молодіжного вбрання з використанням прислівникових сполук до лиця, до смаку, не до речі, не до вподоби, на вибір, в міру. Складання відгуку про цікаву книжку з використанням прислівників вищого й найвищого ступенів порівняння..
|
Учень (учениця): Знаннєва складова знає значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль прислівника; розуміє роль прислівника в мовленні; називає способи творення прислівників; записує правильно прислівники, пояснює їх написання правилами. Діяльнісна складова знаходить прислівники в реченні, відрізняє їх від омонімічних і паронімічних частин мови; утворює ступені порівняння прислівника; правильно наголошує прислівники; помічає й виправляє помилки в правописі прислівників; складає речення й мікротексти з прислівниками. Ціннісна складова цінує такі риси, як патріотизм, вірність «малій батьківщині»; усвідомлює потребу читання художніх творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним; оцінює рівень власних навчальних досягнень з мови, прагне поглиблення мовних знань. |
|
|
|
|
РМ№16 КОНТРОЛЬНИЙ ПИСЬМОВИЙ ТВІР № 1 розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі (орієнтовні теми: «Душу я у вишивку вкладаю», «Як я створюю прикраси з бісеру», «У гуртку оригамі», «Збирання моделей човнів – улюблене заняття чоловіків нашої родини», «Як наш клас готує контент для заповнення блога»). |
||
|
|
|
|
РМ№17 КОНТРОЛЬНИЙ ПИСЬМОВИЙ ТВІР № 1 розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі
|
||
|
|
|
Розряди прислівників (практично). Ступені порівняння прислівників |
|
||
|
|
|
Творення й правопис прислівників. |
|
||
|
|
|
Букви -н- та -нн- у прислівниках. |
|
||
|
|
|
|
РМ №18 Аналіз письмового твору. |
||
|
|
|
Не і ні з прислівниками.
|
|
||
|
|
|
И та і в кінці прислівників.
|
|
||
|
|
|
|
РМ№ 19 Портретний нарис у публіцистичному стилі. |
||
|
|
|
Правопис прислівників на -о, -е,утворених від прикметників і дієприкметників. |
|
||
|
|
|
Написання прислівників окремо, разом, через дефіс. |
|
||
|
|
|
Написання прислівників окремо, разом, через дефіс |
|
||
|
|
|
Контрольна робота. Контрольний диктант №2 |
|
||
|
|
|
Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день. |
|
|
|
|
|
|
Контрольна робота № 5 з мовної теми «Прислівник». Тестові завдання |
|
|
|
|
|
|
Тема№3.6 ( 19 год) ПРИЙМЕННИК. СПОЛУЧНИК. ЧАСТКА. ВИГУК
|
|||
|
|
|
Прийменникяк службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку слів у словосполученні й реченні Зв’язок прийменника з непрямими відмінками іменника. Види прийменників за будовою |
|
Рекомендовані види роботи. Складання розповіді про знайому людину, зовнішній вигляд якої видається вам досконалим. Визначення ролі в тексті службових частин мови, зокрема прийменників. Складання висловлення-роздуму «Від споживацького безглуздя довкілля треба берегти» з використанням антонімічних прийменників. Редагування речень, у яких допущено помилки у вживанні прийменників (у три години дня; консультація по фізиці; не прийшов із-за хвороби). |
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє та пояснює роль прийменника в мовленні; записує правильно прийменники, пояснює їх написання правилами. Діяльнісна складова знаходить прийменники в реченні; відрізняє їх від сполучників і часток; правильно поєднує з іменниками; аналізує тексти щодо правильності використання прийменників з відмінковими формами іменників; застосовує правила правопису прийменників; знаходить і виправляє помилки в правописі їх; складає речення з прийменниково-іменниковими конструкціями; редагує тексти, виправляючи помилки у використанні прийменникових засобів милозвучності мовлення (з-із-зі, під-піді-підо та ін.). Ціннісна складова критично ставиться до власного мовлення, виявляє готовність до його вдосконалення; усвідомлює необхідність збереження й поетапного відновлення природного середовища, розв’язання питань захисту довкілля (НЛ-1). |
|
|
|
|
РМ№20 .Складання анотації на книжку з використанням прислівників. |
||
|
|
|
Непохідні й похідні прийменники. Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс. |
|
||
|
|
|
Синонімічні й антонімічні прийменники Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення. |
|
||
|
|
|
|
РМ №21 Контрольний переказ № 2 |
|
|
|
|
|
|
РМ №22 Контрольний переказ №2 |
|
|
|
|
|
Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою, походженням. |
|
Рекомендовані види роботи. Читання мовчки тексту, що містить поєднані сполучниками однорідні члени речення та складні сполучникові речення. Коментування ролі сполучників у мовленні. Складання тексту-роздуму «Що об’єднує сучасних українських героїв з героями фольклору». Складання пам’ятки «Як відрізнити сполучники й однозвучні з ними інші частини мови з прийменниками та частками (проте — про те, зате — за те, якби — як би та ін.). |
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє і пояснює роль сполучника в мовленні; записує правильно сполучники, пояснює їх написання правилами. Діяльнісна складова знаходить сполучники в реченні; відрізняє їх від прийменників і часток; визначає види сполучників за будовою, способом використання у простому й складному реченнях; правильно пише сполучники; помічає й виправляє помилки в написанні їх; використовує сполучники у власних висловленнях, складаючи прості та складні речення; редагує речення, доцільно замінюючи сполучники синонімічними. Ціннісна складова поважає соціальну активність, патріотизм, відповідальність, громадянську гідність героїв сучасної України (НЛ-2); обґрунтовує духовну спадкоємність героїв української історії та сучасних звитяжців. |
|
|
|
Використання сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності й підрядності. |
|
||
|
|
|
|
РМ№ 23 Портретний нарис у публіцистичному стилі. |
||
|
|
|
|
РМ№ 24 Портретний нарис у публіцистичному стилі. |
||
|
|
|
Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників й однозвучних слів. Синонімічні й антонімічні сполучники |
|
||
|
|
|
Частка як службова частина мови. Частки формотворчі та словотворчі.
|
|
Рекомендовані види роботи. Виразне читання уривків з художніх творів, що містять діалоги, складені в розмовному стилі. Обговорення ролі часток у мовленні. Складання висловлення «Чи хотів(ла) би я щось у собі змінити» («Які чесноти хотілося б виховати в собі», «Чи входить до переліку рис моєї вдачі самокритичність») з використанням часток (наприклад: авжеж, хіба, лише, нехай, би (б), хіба ж). Складання проекту логотипа рідного міста (села, школи, класу) з використанням у його описі різних частин мови з часткою не і префіксом не. |
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє та пояснює роль частки в мовленні; записує правильно частки, пояснює їх написання правилами. Діяльнісна складова знаходить частки в реченні, відрізняє від інших службових частин мови; аналізує тексти щодо використання в них часток як виражального засобу; самостійно знаходить і виправляє помилки в правописі часток; редагує тексти щодо правильності використання часток; створює висловлення, правильно використовуючи частки. Ціннісна складова цінує самокритичність, бажання безупинно розвиватися; схвалює бажання особистості духовно зростати, емоційно, соціально та фізично вдосконалюватися (НЛ-2). |
|
|
|
Частки, що надають слову або реченню додаткових відтінків (практично).
|
|
||
|
|
|
Написання часток -бо, -но, -то, -от, -таки. |
|||
|
|
|
Правопис часток не і ніз різними частинами мови (узагальнення). |
|
||
|
|
|
Контрольна робота № 6 з мовної теми «Прийменник. Сполучник. Частка. Вигук.» Тестові завдання. |
|
Рекомендовані види роботи. Аудіювання текстів усної народної творчості (казки, легенди, пісні), що містять вигуки. З’ясування ролі вигуків у мовленні. Виразне читання текстів з вигуками. Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування — обмін враженнями після концерту улюбленого співака з використанням вигуків, що передають почуття захоплення, радості, подиву та ін. Складання казки для меншого брата чи сестрички з використанням звуконаслідувальних слів |
|
|
|
|
Вигук як особлива частина мови. Групи вигуків за значенням. |
|
Учень (учениця): Знаннєва складова розуміє та пояснює роль вигука в мовленні; записує правильно вигуки, пояснює їх написання та вживання при них розділових знаків правилами. Діяльнісна складова знаходить вигуки в реченні; визначає належність вигуку до відповідної групи за значенням; відрізняє їх від часток; аналізує тексти щодо ролі в них вигуків; правильно інтонує речення з вигуками; доречно використовує вигуки у власному мовленні. Емоційно-ціннісне ставлення визнає корисність для ефективного спілкування емпатії як розуміння емоційного стану іншої людини через співчуття, співпереживання, проникнення в її внутрішній світ; схвалює вираження емоцій, почуттів, станів через майстерне використання мовних засобів.. |
|
|
|
|
Дефіс у вигуках. Кома і знак оклику при вигуках. |
|||
|
|
|
Дефіс у вигуках. Кома і знак оклику при вигуках |
|
||
|
|
|
Узагальнення й систематизація вивченого про частини мови, правопис і використання їх у мовленні. |
|
Рекомендовані види роботи. Визначення частин мови в реченнях. Написання речень і текстів з поясненням написання слів — різних частин мови та вживання розділових знаків. Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки. |
|
|
|
|
Узагальнення й систематизація вивченого про частини мови, правопис і використання їх у мовленні. |
|
||
Учень (учениця): Знаннєва складова знає вивчені частини мови, визначає граматичні ознаки їх; правильно пише слова, визначає орфограми, пояснює написання слів правилами. Діяльнісна складова складає усні й письмові висловлення, доречно використовуючи вивчені частини мови з урахуванням виражальних можливостей кожної; знаходить граматичні помилки в реченнях (текстах), виправляє їх. Ціннісна складова критично ставиться до власного мовлення, виявляє готовність до його вдосконалення, усвідомлює необхідність мовної освіти. |
Соціокультурна змістова лінія
Орієнтовний зміст навчального матеріалу |
Орієнтовні вимогидо рівня соціокультурної компетентності учнів |
||
Cфери відношень |
Тематика текстів |
Теми висловлювань учнів |
|
Я і українська мова й література.
Я і Батьківщина (її природа, історія).
Я і національна культура (звичаї, традиції, свята, культура взаємин, українська пісня).
Я і мистецтво (традиційне й професійне).
Я і ти (члени родини, друзі, товариші ). Я і ми (класний колектив, народ, людство)
Я як особистість |
Мова — скарбниця духовності народу.
Формування української народності. Речові пам’ятки слов’ян, писемні джерела про слов’ян. Людина й природа. Різноманітність флори й фауни в Україні й на Землі. Екологічна культура людини.
Матеріальна й духовна культура східних слов’ян. Культура Київської Русі. Звичаї й традиції рідного краю.
Українське образотворче мистецтво. Малярство. Іконопис. Народний живопис. Народна скульптура. Шевченко — художник.
Родинні виховні традиції українців. Взаємини між чоловіком і жінкою. Народні пісні, приказки й прислів’я про родинно-сімейні стосунки. Друзі сім’ї й мої друзі. Моральні цінності й чесноти людини (порядність, чесність, доброта, гідність, скромність тощо). Покликання людини — пізнавати істину, творити добро, примножувати красу, оберігати рідну природу. |
«Мова — цілюще народне джерело», «Щире слово, добре діло душу й серце обігріло». «Минуле свого краю завжди хвилює», «Найкраща вчителька нації — історія», «Вісники старовини», «Роль природи в житті людини»,«Знати, щоб оберігати». «Мій обов’язок перед природою».
«Відгомін минулого». «Наші обереги» «Моя улюблена пісня»
«Прекрасне в моєму житті» «Крашанка і писанка».
«Усе дороги й дороги, а до матері — стежка…» (В.Коломієць), «Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько».
«Україна — наш спільний дім».
«Людина — найвеличніша з усіх істот», «Мій життєвий вибір», «Любіть землю! Любіть працю на землі» (О.Довженко).
|
Учень (учениця): сприймає, аналізує, оцінює прочитані чи почуті відомості й добирає й використовує ті з них, які необхідні для досягнення певної комунікативної мети; використовує українську мову як засіб формування ціннісної позиції щодо громадянського патріотизму, любові до Батьківщини, української природи, почуття гордості за свою країну, поваги до її історії, культури й історичних пам’яток, сімейних цінностей, визнання цінності здоров’я свого й інших, оптимізм у сприйманні світу; усвідомлює необхідність бути готовим і здатним дотримуватися морально-етичних норм стосовно дорослих і ровесників у школі, позашкільному житті, удома, у суспільно корисній діяльності.
|
Діяльнісна (стратегічна) змістова лінія
Види загально-навчальних умінь
|
Орієнтовні вимоги до рівня діяльнісної компетентності учнів |
Організаційно-контрольні |
Учень (учениця) самостійно чи за допомогою вчителя: усвідомлює й визначаємотив і метувласної пізнавальної й життєтворчої діяльності;планує діяльністьдля досягнення мети, розподіляючи її на етапи;здійснює визначений план;оцінює проміжні й кінцеві результати, робить відповідні корективи. |
Загальнопізнавальні (інтелектуальні, інформаційні) |
Учень (учениця) самостійно чи з необхідною допомогою вчителя: аналізуємовні й позамовні поняття, явища, закономірності;порівнює, узагальнює, конкретизує їх;робить висновки на основі спостережень;виділяє головне з-поміж другорядного;здобуває інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету тощо), здійснює бібліографічний пошук, працює з текстами вивчених типів, стилів і жанрів мовлення; систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію; моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.
|
Творчі |
Учень (учениця) самостійно: уявляє словесно описані предмети і явища, фантазує на основі сприйнятого;прогнозує подальший розвиток певних явищ; переносить раніше засвоєні знання і вміння в нову ситуацію;помічає й формулює проблеми в процесі навчання й життєтворчості; усвідомлює будову предмета вивчення; робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми;добирає аргументи для його доведення;спростовує хибні припущення й твердження. |
Естетико-етичні |
Учень (учениця) помічає й цінує красу в мовних явищах, явищах природи, у творах мистецтва, вчинках людей і результатах їхньої діяльності; критично оцінює відповідність своїх вчинків загальнолюдським моральним нормам, усуває помічені невідповідності; виявляє здатність поставити себе на місце іншої людини; усвідомлює й намагається творити добро словом і ділом. |