Календарно-тематичне планування з української мови 7 клас

Про матеріал
Здійснено календарно-тематичне планування з української мови для 7 класу. Використано вимоги Українська мова 5-9 класи Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. - К.:Видавничій дім " Освіта",2013 ( зЇ змінами 2017. Матеріал структуровано за двома змістовими лініями: мовна і мовленнєва. .До кожної теми надано очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів..
Перегляд файлу

Календарно-тематичне планування 7 клас українська мова

(102 год 3 год на тиждень)

Контрольні роботи проводяться за рахунок годин, указаних у таблиці)

№ з/п

Дата

№ з/п

(змін)

Зміст навчального матеріалу

Очікувані результати

навчально-пізнавальної діяльності учнів

Мовна змістова лінія

 

Мовленнєва змістова лінія

22 год.

 

 

Тема №1 (1 год) ВСТУП

Тема №2 (   15   год) КОРЕКЦІЯ ЗНАНЬ.  ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Діалог   Усний переказ

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ. Літературна норма української мови.

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендовані види роботи.

Коментування висловів відомих людей про українську літературну мову, дотримання її норм як ознаки й обов’язку культурної людини.

Редагування речень, у яких порушено літературні норми української мови.

Ознайомлення  з українським  лінгвістичним інтернет-порталом «Словники України онлайн».

Колективне укладання переліку  цікавих школярам українськомовних сайтів.

Учень (учениця):

Знаннєва складова

знає та розуміє поняття літературна мова, літературна норма;

знає норми орфоепічні, орфографічні, лексичні, фразеологічні, словотвірні, морфологічні, синтаксичні, пунктуаційні, стилістичні.

Діяльнісна складова

спостерігає за мовленням людей, помічає порушення літературної норми;

розрізняє поняття літературна мовай діалекти, просторіччя, жаргон;

редагує речення й тексти, що містять порушення літературних норм;

користується лінгвістичними словниками з метою вдосконалення власного мовлення;

Ціннісна складова

ставиться до української мови

як до найвищої цінності;

сприймає дотримання норм української літературної мови як підтвердження духовного становлення й культурного рівня особистості;

критично ставиться

до власного мовлення, прагне додержувати норм літературної мови.

Учень (учениця):

Знаннєва складова

знає визначення тексту; називає його структурні особливості,мовні засоби зв’язку речень у тексті;

знає сфери вживання, основні види (жанри) висловлень, загальні та мовні  ознаки основних стилів мовлення;

пояснює вибір стилю тексту (висловлення) у відповідності до мети й ситуації спілкування; 

розуміє  призначення публіцистичного стилю, знає сферу його вживання, основні види висловлень, загальні та мовні ознаки;

знає й називає загальні та мовні ознаки публіцистичного стилю.

Діяльнісна складова

розпізнає текст, визначає його тему, основнудумку, аналізує будову, визначає стиль;

визначає мікротеми таскладає простий план готового тексту, а також план тексту, над складанням якого працює;

знаходить і виправляє стилістичні помилки.

Ціннісна складова

усвідомлює функцію публіцистичного стилю, його можливості для розкриття в тексті суспільно важливої теми;

шанує духовні цінності народу, цікавиться пишається внеском українців у світову культуру.

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

Діагностична контрольна робота

 

 

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

Числівники  кількісні  (на позначення  цілих  чисел,  дробові,  збірні)  і  порядкові Відмінювання  кількісних числівників, що означають цілі числа.  Буква ь   на  кінці   числівників і  перед  закінченням  у  непрямих відмінках.

 

 

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

Відмінювання дробових і збірних числівників Відмінювання  порядкових  числівників. Правильне вживання числівни-ків на позначення дат і часу 

 

 

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

Розряди  займенників  за значенням: особові, зворотний , питальні й відносні (ознайомлення). Відмінювання займенників

 

 

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

 

РМ № 1. Відомості про мовлення. Повторення й поглиблення вивченого про текст, його структурні  особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту (практично).

 

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

 

РМ№ 2.Повтореннявивченого про стилі мовлення. Поняття про публіцистичний стиль.

 

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

Розряди займенників за значенням: заперечні й неозначені (ознайомлення). Відмінювання займенників Написання  разом  і  через  дефіс  неозначених  і  заперечних  займенників. Правопис заперечних займенників.

 

 

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

 

Розряди займенників за значенням:, вказівні; означальні

 

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

РМ № 3 Докладний усний переказ тексту публіцистичного стилю з елементами роздуму (за простим планом).

 

  1.  

 

 

 

 

 

Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях.

.

Рекомендовані види роботи.

Складання висловлення про красу осінньої пори (пейзажної замальовки) за фотоілюстрацією з використанням однорідних членів речення.

Складання й розігрування діалогу, який доповнює прослуханий або прочитаний текст про рослину — символ України (калину, вербу, тополю та ін.), з використанням реплік-речень зі звертаннями та вставними словами.  

Складання байки (прозою) у формі діалогу між двома птахами — перелітним і таким, що залишається зимувати в Україні (з використанням інформації про птахів, зібраної в мережі Інтернет, та з вживанням у репліках діалогу складних речень, частини яких поєднано сполучниками (тому що, щоб, але, для того щоб).

Складання й розігрування діалогів  (телефонних розмов), що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам (із використанням реплік-речень зі звертаннями та вставними словами).

Створення й розігрування діалогів дискусійного характеру (орієнтовна тема: «Чи можуть електронні носії інформації (планшети, айпади, айфони)  повністю витіснити друковану книжку?».

  1.  

 

 

Контрольна робота.

Диктант №1

 

  1.  

 

 

 

РМ № 4  Докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі.

  1.  

 

 

Самостійні частини мови:

 

  1.  

 

 

 

РМ№  5 Написання есе (орієнтовні теми:«Гармонія людини і природияк велика духовна цінність», «Земле барвінкова, дай мені здоров’я!»)в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами.

  1.  

 

 

Контрольна робота №1  з мовної теми  «Корекція знань. Повторення і узагальнення вивченого». Тестові завдання

 

 

 

 

Тема№3     (           год  )МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ.

Тема №3.1 (   19     год) ДІЄСЛОВО

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

Дієслово: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 

Рекомендовані види роботи.

Читання мовчки тексту, визначення вжитих у ньому дієслів, з’ясування їхньої ролі в мовленні.

Читання й аналіз тексту інструкції з використання побутового приладу, яка містить дієслова в неозначеній формі.

Складання тексту для руханки (гасла спортивної команди, девізу команди, що братиме участь у присвяченому певній суспільній події флешмобі) з використанням різних особових форм дієслів.

 Рекомендовані види роботи.

Складання есе про значення родинних традицій з використанням дієслів у різних часових формах.

Складання пам’ятки (інструкції) «Безпечне користування Інтернетом» з використанням дієслів різних способових форм.

Складання допису в соцмережі про важливу подію зі шкільного життя з використанням дієслів різних способів.

Складання й розігрування  діалогів, які містять прохання про допомогу й висловлення порад щодо проблемної життєвої ситуації (з використанням дієслів наказового та умовного способів).

Виразне читання художніх текстів, у яких наявні описи стану природи, з коментуванням ролі в мовленні безособових дієслів (наприклад: хмариться, дощить, сутеніє, світає та под.).

Складання й розігрування діалогів  «Розмова з лікарем про стан здоров’я») з використанням безособових дієслів (наприклад: лихоманить, нудить, не спиться та под.).

 

Учень (учениця):

Знаннєва складова

знає значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;  

розуміє роль дієслів у досягненні точності, інформативності й виразності мовлення;

знає й пояснює способи творення видових пар та часових і способових форм дієслів.

Діяльнісна складова

знаходить дієслова в реченні; визначає граматичні ознаки їх, належність до певної дієвідміни;

використовує правильно форми дієслів у мовленні;

правильно вимовляє дієслова й пише, обґрунтовуючи правопис відповідними правилами;

конструює речення з дієсловами в усіх часових й особових формах, зокрема вжитих у переносному значенні;

редагує тексти, замінюючи повторювані дієслова синонімами.

Ціннісна складова

ставиться до здоров’я як до загальнолюдської цінності

(НЛ-3);

цінує бережне ставлення до довкілля, до власного здоров’я (НЛ-3);

схвалює дотримання здорового способу життя (НЛ-3).

 

  1.  

 

 

 

РМ№ 6 Стислий письмовий переказ розповідного тексту  художнього стилю про виконання певних дій

  1.  

 

 

Форми дієслова: неозначена форма, особові форми, дієприкметник, дієприслівник, безособові форми на

-но, -то(загальне ознайомлення).

 

  1.  

 

 

Особові форми. дієслова

 

  1.  

 

 

Доконаний і недоконаний види дієслова

 

  1.  

 

 

Доконаний і недоконаний види дієслова

 

  1.  

 

 

.Часи дієслів. Теперішній час

 

  1.  

 

 

Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі.  Майбутній час.

 

  1.  

 

 

 

РМ № 7. Аналіз письмового переказу

  1.  

 

 

 

Дієслова І і ІІ дієвідмін. Букви е, ив особових закінченнях дієслів I і II дієвідмін (повторення) Дієвідмінювання дієслів теперішнього й майбутнього часу.

 

  1.  

 

 

Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий).

 

  1.  

 

 

 Творення дієслів умовного й наказового способів.

 

  1.  

 

 

Знак м’якшення у дієсловах наказового способу.

 

  1.  

 

 

 

РМ №8  Контрольний переказ № 1

  1.  

 

 

 

РМ №9  Контрольний переказ №1

  1.  

 

 

Безособові дієслова.

 

  1.  

 

 

Способи творення дієслів.

 

  1.  

 

 

Не з дієсловами (повторення).

Правопис -ться, -шсяв дієсловах (повторення).

  1.  

 

 

Контрольна робота №2  з мовної теми  «Дієслово». Тестові завдання

 

 

 

 

Тема№3.2. ( 115    год)  ДІЄПРИКМЕТНИК

  1.  

 

 

 

 

 

Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 

Обов’язкові види роботи.

Складання й розігрування діалогів відповідно до ситуації, пов’язаної з характеристикою людей, з використанням дієприкметників (наприклад: освічений, розвинений, упевнений, натруджені (руки), досягнутий (успіх), докладені (зусилля), заслужена (перемога).

Складання й розігрування діалогів, що характеризують психічні стани людей, із використанням фразеологізмів, які містять дієприкметники (наприклад: як водою облитий;  як ошпарений; як громом прибитий).

Рекомендовані види роботи.

Читання мовчки й переказування тексту, що містить дієприкметники, з’ясування їхньої ролі в мовленні.

Редагування речень (текстів), що містять активні дієприкметники, з метою заміни їх нормативними відповідниками (наприклад: бажаючий — охочий, узагальнюючий — узагальнювальний, виступаючий — доповідач).

Створення інформаційного повідомлення для шкільного веб-сайта з використанням дієприкметників про вдало організовану екскурсію (відвідану виставку, омріяну подорож).

Складання висловлення про улюблену пісню з використанням дієприкметників (наприклад: переконаний, оспіваний, стомлений, посмутнілий, зігрітий,  усміхнений та ін.)

).

Учень (учениця):

Знаннєва складова

знає значення дієприкметника,  його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;

розуміє та пояснює значення дієприкметника в мовленні;

записує правильно дієприкметники з вивченими орфограмами, пояснює правопис  дієприкметників відповідними правилами;

знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприкметниковими зворотами.

Діяльнісна складова

відрізняє дієприкметник від прикметника;

знаходить у реченні дієприкметник і дієприкметниковий зворот; безособові дієслівні форми на -но, -то;

правильно ставить розділові знаки при дієприкметниковому звороті;

правильно інтонує речення з дієприкметниковими зворотами;

складає речення з дієприкметниковими зворотами, здійснює заміну їх підрядними реченнями;

визначає дієприкметники активного й пасивного стану; знає засоби творення їх;

редагує речення, що містять невластиві українській мові форми активних дієприкметників теперішнього часу.

редагує речення, виправляючи помилки у вживанні дієприкметникових зворотів;

виявляє здатність розуміти твори мистецтва; інтерпретує ідеї, досвід та почуття, виражені митцями у творах різних жанрів, зокрема в портретному живописі.

Ціннісна складова

критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприкметникових зворотів;

робить висновки щодо синоніміки простих речень з дієприкметниковими зворотами та складних речень;

одержує естетичну насолоду від  пізнання культури, зокрема творів портретного живопису;

висловлює власні думки й оцінки, спричинені творами  мистецтва..

  1.  

 

 

Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковими зворотами.

 

  1.  

 

 

 

Активні й пасивні дієприкметники.

Творення й відмінювання активних дієприкметників теперішнього й минулого часу.

 

  1.  

 

 

Активні й пасивні дієприкметники.

Творення й відмінювання активних дієприкметників теперішнього й минулого часу.

 

  1.  

 

 

 

РМ № 10.Теоретичний матеріал  Особливості будови опису зовнішності людини

  1.  

 

 

Творення й відмінювання іпасивних дієприкметників минулого часу.

 

  1.  

 

 

Правопис відмінкових закінчень дієприкметників Не з дієприкметниками.

 

  1.  

 

 

Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни..

 

 

  1.  

 

 

Н-у дієприкметниках та –нн- у прикметниках дієприкметникового походження

 

  1.  

 

 

Контрольна робота №3  з  мовної теми  «Дієприкметник» Тести

 

  1.  

 

 

 

РМ № 11 Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за складним планом).

  1.  

 

 

Безособові дієслівні форми на -но, -то.

Правопис суфіксів дієприкметників

 

  1.  

 

 

Правопис суфіксів дієприкметників

 

 

  1.  

 

 

Узагальнення й систематизація вивченого  про частини мови, правопис і використання їх у мовленні.

 

 

  1.  

 

 

Узагальнення й систематизація вивченого  про частини мови, правопис і використання їх у мовленні

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усний твір.  Читання вголос                        Тема№3.3(     12 год .)    ДІЄПРИСЛВНИК

 

 

  1.  

 

 

Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

.

Рекомендовані види роботи.

Аудіювання тексту, що містить дієприслівники, з’ясування їхньої ролі в мовленні.

Складання монологу від імені героя художнього твору з використанням дієприкметників і дієприслівників (усно).

Складання розповіді про улюбленого українського художника на основі зібраної в мережі Інтернет інформації про його життя та творчість із використанням дієприслівників доконаного й недоконаного виду (наприклад: розшукавши (інформацію), зібравши (свідчення, спогади), працюючи (над полотнами, малюнками), перемагаючи (труднощі), долаючи (перешкоди).

Складання висловлення в публіцистичному стилі «Як досягти успіху» з уживанням  фразеологізмів  (наприклад: не розгинаючи спини; не моргнувши оком).

Редагування речень і текстів, у яких допущено помилки  у вживанні дієприслівникових зворотів.

 

Учень (учениця):

Знаннєва складова

знає загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника;

розуміє та пояснює значення дієприслівника в мовленні;

записує правильно дієприслівники з вивченими орфограмами, пояснює правопис  їх  відповідними правилами;

знає правила вживання розділових знаків у реченнях з дієприслівниковими зворотами і одиничними дієприслівниками.

Діяльнісна складова

знаходить дієприслівник, дієприслівниковий зворот у реченні;

відрізняє дієприслівник від дієприкметника;

визначає граматичні ознаки дієприслівника;

правильно інтонує речення з дієприслівниковими зворотами;

складає речення з дієприслівниковими зворотами, здійснює заміну їх підрядними реченнями;

виправляє помилки у вживанні й правописі дієприслівників;

переказує і складає тексти з дієприслівниками й дієприслівниковими зворотами.

складає монологи й діалоги, використовуючи виражальні можливості дієприслівників і дієприслівникових зворотів;

виявляє здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва.

Ціннісна складова

критично ставиться до надмірного вживання в текстах дієприслівникових зворотів;

робить висновки щодо синоніміки простих речень з дієприслівниковими зворотами та складних речень;

усвідомлює корисність використовувати інтернет-ресурсів для здобування нових знань,  пошукової діяльності;

з повагою ставиться до людських захоплень, творчості як розвитку здібностей і талантів.

  1.  

 

 

 

РМ № 12 Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною українського художника (Т. Шевченка, М. Пимоненка, О. Мурашка та ін.) у художньому стилі з використанням дієприкметників і дієприкметникових зворотів (за складним планом

  1.  

 

 

Дієприслівниковий зворот.

 

  1.  

 

 

Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові

 

  1.  

 

 

 

РМ №13 Аналіз письмового твору. Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування з елементами зауважень, пропозицій з використанням у реченнях-репліках дієприкметникових зворотів (наприклад: не розв’язані вчасно; не виконані належним чином; не звірені за словником, не згаяний (час) та ін.).

  1.  

 

 

Контрольна робота №4 з  мовної  теми «Дієприслівник». Тестові завдання

 

  1.  

 

 

Вид і час дієприслівників.

 

  1.  

 

 

Дієприслівники  недоконаного й доконаного виду, творення їх.

 

  1.  

 

 

 

РМ №14 Ділові папери. Складання звіту про виконану роботу (оформлення в школі зимового саду; створення класного блога і т.ін.) в офіційно-діловому стилі з використанням безособових дієслівних форм на -но, -то

  1.  

 

 

 

РМ№15 Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій на основі власних спостережень з використанням дієприслівникових зворотів (за складним планом).

  1.  

 

 

 

 

Не з дієприслівниками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема№3.4  (   17  год)  ПРИСЛІВНИК

 

  1.  

 

 

Прислівник:значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 

Рекомендовані види роботи.

Читання мовчки тексту, що містить прислівники, з’ясування ролі прислівників у мовленні.

Складання тексту-розповіді на історичну тему про визначні події, пов’язані з «малою батьківщиною», з використанням прислівників-синонімів та прислівників-антонімів.

Складання пам’ятки «Правила дорожнього руху» з використанням прислівників та їхніх омонімів (наприклад: удень — у день, назустріч — на зустріч, по-нашому — по нашому, надво́рі — на дворі́).

Створення мікротексту з елементами порівняння літературного твору та його екранізації (різних моделей гаджетів, комп’ютерних ігор тощо) з використанням прислівників різних ступенів   порівняння.

Складання тексту реклами шкільного конкурсу на найкращий твір «Улюблена справа кожному цікава» з використанням прислівників-синонімів та прислівників-антонімів.

Складання тексту рекламного буклета молодіжного вбрання з використанням  прислівникових сполук  до лиця,  до смаку,  не до речі, не до вподоби, на вибір,  в міру.

Складання відгуку про цікаву книжку з використанням прислівників вищого й найвищого ступенів порівняння..

 

Учень (учениця):

Знаннєва складова

знає значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль прислівника;

розуміє роль прислівника в мовленні;

називає способи творення прислівників;

записує правильно прислівники, пояснює їх написання правилами.

Діяльнісна складова

знаходить прислівники в реченні, відрізняє їх від омонімічних і паронімічних частин мови;

утворює ступені порівняння прислівника; правильно наголошує прислівники;

помічає й виправляє помилки в правописі прислівників;

складає речення й мікротексти з прислівниками.

Ціннісна складова

цінує такі риси, як патріотизм, вірність «малій батьківщині»;

усвідомлює потребу читання художніх творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним;

оцінює рівень власних навчальних досягнень з мови, прагне поглиблення мовних знань. 

  1.  

 

 

 

РМ№16  КОНТРОЛЬНИЙ

ПИСЬМОВИЙ ТВІР № 1  розповідного характеру про  виконання автором улюбленої справи в художньому стилі (орієнтовні теми: «Душу я у вишивку вкладаю»,  «Як я створюю прикраси з бісеру», «У гуртку оригамі», «Збирання моделей човнів – улюблене заняття чоловіків нашої родини», «Як наш клас готує контент для заповнення блога»).

  1.  

 

 

 

РМ№17   КОНТРОЛЬНИЙ

ПИСЬМОВИЙ ТВІР № 1  розповідного характеру про  виконання автором улюбленої справи в художньому стилі

 

  1.  

 

 

Розряди прислівників (практично).

Ступені порівняння прислівників

 

  1.  

 

 

Творення й правопис прислівників.

 

  1.  

 

 

Букви -н- та  -нн-  у прислівниках.

 

  1.  

 

 

 

РМ №18 Аналіз письмового твору.

  1.  

 

 

Не і ні з прислівниками.

 

 

  1.  

 

 

И та і в кінці прислівників.

 

 

  1.  

 

 

 

РМ№  19  Портретний нарис у публіцистичному стилі. 

  1.  

 

 

Правопис прислівників на

-о, -е,утворених від прикметників

і дієприкметників.

 

  1.  

 

 

Написання прислівників окремо, разом, через дефіс.

 

  1.  

 

 

Написання прислівників окремо, разом, через дефіс

 

  1.  

 

 

Контрольна робота. Контрольний диктант №2

 

  1.  

 

 

Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день.

 

 

  1.  

 

 

Контрольна робота № 5  з  мовної теми  «Прислівник». Тестові завдання

 

 

 

 

 

Тема№3.6  (  19     год)      ПРИЙМЕННИК. СПОЛУЧНИК. ЧАСТКА. ВИГУК

 

  1.  

 

 

Прийменникяк службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку слів у словосполученні й реченні Зв’язок прийменника з непрямими відмінками іменника. Види прийменників за будовою

 

 

 

 

 

Рекомендовані види роботи.

Складання розповіді про знайому людину, зовнішній вигляд якої видається вам досконалим. Визначення ролі в тексті службових частин мови, зокрема прийменників.

Складання висловлення-роздуму «Від споживацького безглуздя довкілля треба берегти» з використанням антонімічних прийменників.

Редагування речень, у яких допущено помилки у вживанні прийменників (у три години дня; консультація по фізиці;  не прийшов із-за хвороби).

Учень (учениця):

Знаннєва складова

розуміє та пояснює роль  прийменника в мовленні;

записує правильно прийменники, пояснює їх написання правилами.

Діяльнісна складова

знаходить прийменники в реченні;

відрізняє їх від сполучників і часток;

правильно поєднує з іменниками;

аналізує тексти щодо правильності використання  прийменників з відмінковими формами іменників;

застосовує правила правопису прийменників;

знаходить і виправляє помилки в правописі їх;

складає речення з прийменниково-іменниковими конструкціями;

редагує тексти, виправляючи помилки у використанні прийменникових засобів милозвучності мовлення (з-із-зі, під-піді-підо та ін.).

Ціннісна складова

критично ставиться до власного мовлення, виявляє готовність до його вдосконалення;

усвідомлює необхідність  збереження й поетапного відновлення природного середовища, розв’язання питань захисту довкілля (НЛ-1).

  1.  

 

 

 

РМ№20 .Складання анотації на книжку з використанням  прислівників.

  1.  

 

 

Непохідні й похідні прийменники.

Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс.

 

  1.  

 

 

 Синонімічні й антонімічні

прийменники Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення.

 

 

 

  1.  

 

 

 

РМ №21  Контрольний переказ № 2

 

  1.  

 

 

 

РМ №22 Контрольний переказ №2

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сполучник як службова частина мови.

Види сполучників за будовою, походженням.

 

 

 

 

Рекомендовані види роботи.

Читання мовчки тексту, що містить поєднані сполучниками однорідні члени речення та складні сполучникові речення. Коментування ролі сполучників у мовленні.

Складання тексту-роздуму «Що  об’єднує сучасних українських героїв з героями фольклору».

Складання пам’ятки «Як відрізнити сполучники й однозвучні з ними інші частини мови з прийменниками та частками (проте — про те, зате — за те, якби — як би та ін.).

Учень (учениця):

Знаннєва складова

розуміє і пояснює роль  сполучника в мовленні;

записує правильно сполучники, пояснює їх написання правилами.

Діяльнісна складова

знаходить сполучники в реченні;

відрізняє їх від прийменників і часток;

визначає види сполучників за будовою, способом використання у простому й складному реченнях;

правильно пише сполучники; помічає й виправляє помилки в написанні їх;

використовує сполучники у власних висловленнях, складаючи прості та складні речення;

редагує речення, доцільно замінюючи сполучники синонімічними.

Ціннісна складова

поважає соціальну активність, патріотизм, відповідальність, громадянську гідність героїв сучасної України (НЛ-2);

обґрунтовує духовну спадкоємність  героїв української історії та сучасних звитяжців.

  1.  

 

 

Використання  сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності й підрядності.

 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

РМ№ 23 Портретний нарис у публіцистичному стилі. 

  1.  

 

 

 

РМ№ 24  Портретний нарис у публіцистичному стилі. 

  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників й однозвучних слів.

Синонімічні й антонімічні  сполучники

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

Частка як службова частина мови. Частки формотворчі та словотворчі.

 

 

Рекомендовані види роботи.

Виразне читання уривків з художніх творів, що містять діалоги, складені  в розмовному стилі. Обговорення ролі часток у мовленні.

Складання висловлення «Чи хотів(ла) би я щось у собі змінити» («Які чесноти хотілося б виховати в собі», «Чи входить до переліку рис моєї вдачі самокритичність») з використанням часток (наприклад: авжеж, хіба,  лише, нехай, би (б), хіба ж).

Складання проекту логотипа рідного міста (села, школи, класу) з використанням у його описі  різних частин мови з часткою не і префіксом не.

Учень (учениця):

Знаннєва складова

розуміє та пояснює роль  частки

в мовленні;

записує правильно частки, пояснює їх написання правилами.

Діяльнісна складова

знаходить частки в реченні, відрізняє від інших службових частин мови;

аналізує тексти щодо використання в них часток як виражального засобу;

самостійно знаходить і виправляє помилки в правописі часток;

редагує тексти  щодо правильності використання  часток;

створює висловлення, правильно використовуючи частки.

Ціннісна складова

цінує самокритичність, бажання безупинно розвиватися;

схвалює бажання особистості духовно зростати,  емоційно, соціально та фізично вдосконалюватися (НЛ-2).

  1.  

 

 

Частки, що надають слову або реченню  додаткових відтінків (практично).

 

 

  1.  

 

 

Написання часток -бо, -но, -то, -от, -таки.

  1.  

 

 

Правопис часток не і ніз різними частинами мови (узагальнення).

 

 

 

 

 

 

  1.  

 

 

Контрольна робота № 6  з  мовної  теми   «Прийменник. Сполучник.  Частка. Вигук.»  Тестові завдання.

 

Рекомендовані види роботи.

Аудіювання текстів усної народної творчості (казки, легенди, пісні), що містять вигуки. З’ясування ролі вигуків у мовленні.

Виразне читання текстів з вигуками.

Складання й розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування — обмін враженнями після концерту улюбленого співака з використанням вигуків, що передають почуття  захоплення, радості, подиву та ін.

Складання казки для меншого брата чи сестрички з використанням звуконаслідувальних слів

  1.  

 

 

Вигук як особлива частина мови.

Групи вигуків за значенням.

 

Учень (учениця):

Знаннєва складова

розуміє та пояснює роль  вигука

в мовленні;

записує правильно вигуки, пояснює їх написання та вживання при них розділових знаків  правилами.

Діяльнісна складова

знаходить вигуки в реченні;

визначає належність вигуку

до відповідної групи

за значенням;

відрізняє їх від часток;

аналізує тексти щодо ролі в них вигуків;

правильно інтонує речення з вигуками;

доречно використовує  вигуки у власному мовленні.

Емоційно-ціннісне ставлення

визнає корисність для ефективного спілкування  емпатії як розуміння емоційного стану

іншої людини через співчуття,

співпереживання, проникнення в її  внутрішній світ;

схвалює вираження емоцій, почуттів, станів через майстерне використання мовних засобів..

  1.  

 

 

Дефіс у вигуках.

Кома і знак оклику при вигуках.

  1.  

 

 

Дефіс у вигуках.

Кома і знак оклику при вигуках

 

  1.  

 

 

Узагальнення й систематизація вивченого  про частини мови, правопис і використання їх у мовленні.

 

Рекомендовані види роботи. Визначення частин мови в реченнях.

Написання речень і текстів з поясненням написання слів — різних частин мови та вживання розділових знаків.

Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки.

  1.  

 

 

Узагальнення й систематизація вивченого  про частини мови, правопис і використання їх у мовленні.

 

Учень (учениця):

Знаннєва складова

знає вивчені частини мови, визначає граматичні ознаки їх;

правильно пише слова, визначає орфограми, пояснює написання слів правилами.

Діяльнісна складова

складає усні й письмові висловлення, доречно використовуючи вивчені частини мови з урахуванням виражальних можливостей кожної;

знаходить граматичні помилки в реченнях (текстах), виправляє їх.

Ціннісна складова

критично ставиться до власного мовлення, виявляє готовність до його вдосконалення,

усвідомлює необхідність мовної освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Соціокультурна змістова лінія

 

Орієнтовний зміст навчального матеріалу

Орієнтовні вимоги

до рівня соціокультурної компетентності учнів

Cфери відношень

Тематика текстів

Теми висловлювань учнів

Я і українська мова й література.

 

 

Я і Батьківщина (її природа,

історія).

 

 

 

 

 

 

Я  і  національна культура (звичаї, традиції, свята, культура взаємин, українська пісня).

 

 

 

 

Я і мистецтво (традиційне й професійне).

 

 

 

 

 

Я і ти (члени родини, друзі, товариші ).

Я і ми (класний колектив,  народ, людство)

 

 

 

 

 

 

Я як особистість

Мова — скарбниця духовності народу.

 

Формування української народності. Речові пам’ятки слов’ян, писемні джерела про слов’ян. Людина й природа. Різноманітність флори й фауни в Україні й на Землі. Екологічна культура  людини.

 

Матеріальна й духовна культура східних слов’ян. Культура Київської Русі.

Звичаї й традиції рідного краю.

 

Українське образотворче мистецтво. Малярство. Іконопис. Народний живопис. Народна скульптура. Шевченко — художник.

 

Родинні виховні традиції українців. Взаємини між чоловіком і жінкою. Народні пісні, приказки й прислів’я про родинно-сімейні стосунки. Друзі сім’ї й мої друзі. Моральні цінності й чесноти людини (порядність, чесність, доброта, гідність, скромність тощо).

Покликання людини — пізнавати істину, творити добро, примножувати красу, оберігати рідну природу.

«Мова — цілюще народне джерело», «Щире слово, добре діло душу й серце обігріло».

«Минуле свого краю завжди хвилює», «Найкраща вчителька нації — історія», «Вісники старовини», «Роль природи в житті людини»,«Знати, щоб оберігати». «Мій обов’язок перед природою».

 

 

 

 

 

 

 

«Відгомін минулого».

«Наші обереги»

«Моя улюблена пісня»

 

 

 

 

 

 

«Прекрасне в моєму житті»

«Крашанка і писанка».

 

 

 

 

«Усе дороги й дороги, а до матері —  стежка…» (В.Коломієць),

«Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько».

 

 «Україна — наш спільний дім».

 

 

 

 

«Людина — найвеличніша з усіх істот»,

«Мій життєвий вибір»,

«Любіть землю! Любіть працю на землі»

(О.Довженко).

 

Учень (учениця):

сприймає,

аналізує,

оцінює прочитані чи почуті відомості й добирає й використовує  ті з них, які необхідні для досягнення певної комунікативної мети;

використовує українську мову як засіб формування ціннісної позиції щодо громадянського патріотизму, любові до Батьківщини, української природи, почуття гордості за свою країну, поваги до її історії, культури й історичних пам’яток, сімейних цінностей, визнання цінності здоров’я свого й інших, оптимізм у сприйманні світу;

усвідомлює необхідність бути готовим  і здатним дотримуватися морально-етичних норм стосовно дорослих і ровесників у школі, позашкільному житті, удома, у суспільно корисній діяльності.

 

 

Діяльнісна (стратегічна) змістова лінія

 

Види загально-навчальних умінь

 

Орієнтовні вимоги до  рівня діяльнісної  компетентності  учнів

Організаційно-контрольні

Учень (учениця) самостійно чи за допомогою вчителя:

усвідомлює й визначаємотив і метувласної пізнавальної  й життєтворчої діяльності;

планує діяльністьдля досягнення мети, розподіляючи її на етапи;

здійснює визначений  план;

оцінює проміжні й кінцеві  результати, робить відповідні корективи.

Загальнопізнавальні (інтелектуальні, інформаційні)

Учень (учениця) самостійно чи з необхідною допомогою вчителя:

аналізуємовні й позамовні поняття, явища, закономірності; 

порівнює, узагальнює, конкретизує їх;

робить висновки  на основі спостережень;

виділяє головне з-поміж другорядного;

здобуває  інформацію з різноманітних джерел (довідкової, художньої літератури, ресурсів Інтернету  тощо),  здійснює  бібліографічний пошук, працює  з текстами  вивчених типів, стилів і жанрів мовлення;

 систематизує, зіставляє, інтерпретує готову інформацію;

моделює мовні й позамовні поняття, явища, закономірності.

 

Творчі

Учень (учениця)  самостійно:

уявляє словесно описані предмети і явища, фантазує на основі сприйнятого;

прогнозує подальший розвиток певних явищ;

переносить раніше засвоєні знання і вміння в нову ситуацію;

помічає й формулює проблеми в процесі навчання й життєтворчості;

усвідомлює будову предмета вивчення;

робить припущення щодо способу розв’язання певної проблеми;

добирає аргументи для  його доведення;

спростовує  хибні припущення й твердження.

Естетико-етичні

Учень (учениця) 

помічає й цінує красу в мовних явищах, явищах природи, у творах мистецтва, вчинках  людей і результатах їхньої діяльності;

критично оцінює відповідність своїх вчинків загальнолюдським моральним нормам, усуває помічені невідповідності;

виявляє здатність поставити себе на місце іншої людини;

усвідомлює й намагається творити добро словом і ділом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
30 березня 2021
Переглядів
19645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку