Дата: 11.02.2021 Клас _________
Урок № 63
Тема: Прийменник як службова частина мови.
Методична мета: формування мовленнєвої компетентності та критичного мислення учнів шляхом використання ІКТ
Мета уроку:
Хід уроку
- Сьогодні, діти, у нас трохи незвичний урок, ви бачите, до нас завітали гості вчителі, яких ви добре знаєте. Тому заради досягнення гарних результатів, під час уроку пропоную вам керуватися девізом. (читаю)
Старайся, пробуй, живи!
Розум, увагу прояви!
Активним і уважним будь!
Про все, що вивчив не забудь.
2.1 Прийом «Павутинка»
- На минулому уроці я просила вас підготувати запитання з теми «Прислівник», зараз я задам запитання комусь з вас, ви маєте дати правильну відповідь та задати своє запитання будь-якому учню.
- На які розряди за значенням поділяються прислівники?
3.1 Морфологічна казка
На безмежних просторах планети Українська Мова процвітала велика й багата країна Морфологія. Складалася вона з князівств. Багаті й знатні об’єдналися у Самостійні Частини Мови. Кожне князівство займалося своїми справами. Іменник об’єднував усі живі і неживі предмети і називав їх. Прикметник вказував на їх ознаки. Числівник міг швидко й чітко перелічити все населення країни. Дієслова захоплювали всіх своєю працелюбністю, енергійно і з готовністю завжди виконували будь-яку справу. А якщо хтось втомлювався, Займенник його заміняв, а тому що він був дуже тактовний, то не називав тих, кому була потрібна допомога. Прислівник же завжди контролював, хто як працює: гарно чи погано, хто вийшов працювати ввечері, а хто вранці. Вирувало життя у князівствах.
Скромні й сором'язливі теж об'єднались у групу - Службові Частини Мови. Вони допомагали Самостійним. І тільки Вигук не захотів пристати до жодної з груп, аби не втратити своєї волі.
3.2 Вправа «Морфологічна хмара»
4.1 Слово вчителя
Я така частина мови,
Що належить до службових.
Поруч я з іменником.
Звуть мене … /прийменником/
Прийменник – незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого у словосполученні. Найчастіше прийменники вживаються разом із іменниками, можуть також вживатися із займенниками та числівниками. Прийменники самі членами речення не виступають, а підкреслюються разом із тим членом, з яким пов'язаний за змістом.
6.1 Завдання 1
Прочитайте і спишіть, уставляючи з довідки потрібні за змістом прийменники. Підкресліть слова, що з ними зв’язані.
____ зламаної сосни намело величезну кучугуру снігу.
Вибіжіть ____ галявину заєць. Але не підходить ____ сосни. Вийде ____ гущавини лисичка, та ____ кучугури не наблизиться. Бо ____ кучугурою, барлозі, ____ спить ведмідь.
За Г. Скребицьким
Слова для довідки: біля, до, на, з, у, за.
Взаємоперевірка в парах та з дошки.
6.2 Робота над культурою мовлення.
- Доволі часто у мовленні трапляються помилкові прийменникові конструкції замість нормативних словосполучень слів у реченні, виходить калька. Для того, щоб культура нашого мовлення була красивою, милозвучною та правильною, потрібно кожного дня її вдосконалювати. Пропоную переглянути відеоролик, щоб у майбутньому не допусками таких помилок.
6.3 Перегляд відео
- Уживаючи прийменники, важливо зважати на стилістичний характер. Так, прийменники у зв'язку з, згідно з, відповідно до, притаманні діловому мовленню, а ось прийменники проміж, попри притаманні розмовній мові.
6.4 Робота над культурою мовлення
Не правильно |
Правильно |
Знати по газетах По цілих днях Добрий по натурі По напрямку до лісу |
Знати з газет Цілими днями Добрий за вдачею, доброї вдачі У напрямі до лісу |
6.5 Гра «Камінь спотикання»
Учні об’єднуються в команди, учитель показує словосполучення в яких допущено помилку, пропонується прибрати з них « камінь спотикання». Переможе та команда , яка швидше і без помилок утворить більшу кількість правильних висловів.
Не правильно
Правильно
Валеопауза
Міцно закрити очі на 3-5 сек., відкрити і повторити ще 6-8 разів.
Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.
Дивитися далеко вперед 2-3 сек. 4. Голову тримати нерухомо.
Очі підняти вверх, опустити вниз, повернутив право, вліво.
Робота з підручником
6.6 Робота з підручником
Виконати вправу 270 на с.146.
6.8 Творче завдання
- Розгляньте малюнок. Складіть речення, використовуючи прийменники. Підкресліть слово з яким воно пов’язане.
7.2 Рефлексія.
- Кожен з вас на уроці досяг певного результату. Я пропоную вам заповнити таблицю результативності уроку.
Знаю! |
Умію! |
Необхідно попрацювати над… |
|
|
|