Прийменник як службова частина мови 7 клас

Про матеріал
Поглибити знання учнів про службові частини мови, зокрема, закріпити уявлення про особливості прийменника як частини мови;
Перегляд файлу

Дата: 11.02.2021                                                                      Клас _________

Урок № 63

Тема: Прийменник як службова частина мови.

Методична мета: формування мовленнєвої компетентності та критичного мислення учнів шляхом використання ІКТ

Мета уроку:

  • формувати знання учнів про прийменник як службову частину мови;
  • удосконалювати уміння знаходити  прийменники в реченні та відрізняти їх від інших службових частин мови;
  • формувати уміння самостійно будувати висловлювання з використанням прийменників;
  • збагачувати словниковий запас, розвивати усне мовлення;
  • виховувати бачення і розуміння краси в природі.    

 

Хід уроку

  1. Організація класу

- Сьогодні, діти, у нас трохи незвичний урок, ви бачите, до нас завітали гості вчителі, яких ви добре знаєте. Тому заради досягнення гарних результатів, під час уроку пропоную вам керуватися девізом. (читаю)

Старайся, пробуй, живи!

Розум, увагу прояви!

Активним і уважним будь!

Про все, що вивчив не забудь.

  1. Перевірка домашнього завдання

2.1 Прийом «Павутинка»

- На минулому уроці я просила вас підготувати запитання з теми «Прислівник», зараз я задам запитання комусь з вас, ви маєте дати правильну відповідь та задати своє запитання будь-якому учню.

- На які розряди за значенням поділяються прислівники?

  1. Актуалізація опорних знань

3.1 Морфологічна  казка

На безмежних просторах планети Українська Мова процвітала велика й багата країна Морфологія. Складалася вона з  князівств. Багаті й знатні об’єдналися у Самостійні Частини Мови. Кожне князівство займалося своїми справами. Іменник об’єднував усі живі і неживі предмети і називав їх. Прикметник вказував на їх ознаки. Числівник міг швидко й чітко перелічити все населення країни. Дієслова захоплювали всіх своєю працелюбністю, енергійно і з готовністю завжди виконували будь-яку справу. А якщо хтось втомлювався, Займенник його заміняв, а тому що він був дуже тактовний, то не називав тих, кому була потрібна допомога. Прислівник же завжди контролював, хто як працює: гарно чи погано, хто вийшов працювати ввечері, а хто вранці. Вирувало життя у князівствах.

Скромні й сором'язливі теж об'єднались у групу - Службові Частини Мови. Вони допомагали Самостійним. І тільки Вигук не захотів пристати до жодної з груп, аби не втратити своєї волі.

  • Отже, ми пригадали, що частини мови поділяються на самостійні та  службові та вигук.

3.2 Вправа «Морфологічна хмара»

  • Увага на екран. У хмарі розміщені вивчені самостійні частини мови. Розподіліть за частинами мови слова: читати, весело, людина, її, сто, розумний, вона, мільйон, їсти, добре, сміливий, сон, другий, вдень, ми, усмішка, гарний, думати.
  1. Повідомлення теми і мети уроку.

4.1 Слово вчителя

  • Ми розпочинаємо вивчати службові частини мови. Яку службову частину мови будемо сьогодні вивчати, зрозумієте відгадавши загадку.

         Я така частина мови,

         Що належить до службових.

         Поруч я з іменником.

         Звуть мене … /прийменником/

  • Тема нашого уроку «Прийменник як службова частина мови». Сьогодні ми вивчимо нові лінгвістичні поняття і правила, навчимося знаходити прийменники в словосполученнях та реченнях, будувати речення,  використовуючи різні прийменники.
  1. Вивчення нового матеріалу
    1. «Теоретичний пошук»   ( розповідь учнів про прислівник з використанням інтерактивної таблиці про прийменник як частину мови.)
  • Дивлячись на схему, що можемо сказати про прийменник?

Прийменник – незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого у словосполученні. Найчастіше прийменники вживаються разом із іменниками, можуть також вживатися із займенниками та числівниками. Прийменники самі членами речення не виступають, а підкреслюються разом із тим членом, з яким пов'язаний за змістом.

  1. Засвоєння навчального матеріалу

6.1 Завдання 1

Прочитайте і спишіть, уставляючи з довідки потрібні за змістом прийменники. Підкресліть слова, що з ними зв’язані.

 ____  зламаної сосни намело величезну кучугуру снігу.

 Вибіжіть ____  галявину заєць. Але не підходить ____  сосни. Вийде ____  гущавини лисичка, та ____                кучугури не наблизиться. Бо ____                кучугурою,              барлозі, ____  спить ведмідь.

             За Г. Скребицьким

Слова для довідки: біля, до, на, з, у, за.

Взаємоперевірка в парах та з дошки.

6.2 Робота над культурою мовлення. 

- Доволі часто у мовленні трапляються помилкові прийменникові конструкції замість нормативних словосполучень слів у реченні, виходить калька.  Для того, щоб культура нашого мовлення була красивою, милозвучною та правильною, потрібно кожного дня її вдосконалювати. Пропоную переглянути відеоролик, щоб у майбутньому не допусками таких помилок.

6.3 Перегляд відео

- Уживаючи прийменники, важливо зважати на стилістичний  характер. Так, прийменники  у зв'язку з, згідно з, відповідно до, притаманні діловому мовленню, а ось прийменники проміж, попри притаманні розмовній мові.

 

6.4 Робота над культурою мовлення

Не правильно

Правильно

Знати по газетах

По цілих днях

Добрий по натурі

По напрямку до лісу

Знати з газет

Цілими днями

Добрий за вдачею, доброї вдачі

У напрямі до лісу

 

6.5 Гра «Камінь спотикання»

 

Учні об’єднуються в команди, учитель показує словосполучення в яких  допущено помилку, пропонується прибрати з них « камінь спотикання». Переможе та команда , яка швидше і без помилок утворить більшу кількість правильних висловів.


Не правильно

  1. По цій причині.
  2.  Розкажи за брата.
  3. Сказати за навчання.
  4. При житті дідуся.
  5. По закону.
  6. Я прийшов по справі.
  7. Один день в місяць.
  8. В дві години.
  9. На протязі двох днів.
  10. Із-за вас ми запізнились.
  11. В залежності від умов.
  12. Моя сестра по фаху лікар.
  13. Я ходив в магазин.
  14. Учень пропустив три дні по хворобі.

 

Правильно

  1. З цієї причини.
  2. Розкажи про брата.
  3. Сказати про навчання.
  4. За життя дідуся.
  5. Згідно з законом.
  6. Я прийшов у справі.
  7. Один день на місяць.
  8. О другій годині.
  9. Протягом місяця.
  10. Через вас ми запізнились.
  11. Залежно від умов.
  12. Моя сестра за фахом лікар.
  13. Я ходив до магазину.
  14. Учень пропустив три дні через  хворобу.

  • Складіть і запишіть 2 речення з будь-яким словосполученням.

Валеопауза

Міцно закрити очі на 3-5 сек., відкрити і повторити ще 6-8 разів.

Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.

Дивитися далеко вперед 2-3 сек. 4. Голову тримати нерухомо.

 Очі підняти вверх, опустити вниз, повернутив право, вліво.

Робота з підручником

6.6 Робота з підручником

Виконати вправу 270 на с.146.

6.8 Творче завдання

- Розгляньте малюнок. Складіть речення, використовуючи прийменники. Підкресліть слово з яким воно пов’язане.

 

 

 

 

 

  1. Підсумок уроку
    1. «Мозковий штурм»
  • Прийменник це самостійна чи службова частина мови?
  • Яке лексичне значення має прийменник?
  • Яким членом речення виступає в реченні?
  • Від яких частин мови виражає залежність?
  • За будовою прийменники поділяються на..?
  • За походженням розрізняють..?

          7.2 Рефлексія.

- Кожен з вас  на уроці досяг певного результату. Я пропоную вам заповнити таблицю результативності уроку.

Знаю!

Умію!

Необхідно попрацювати над…

 

 

 

 

  1. Домашнє завдання
  1. Вивчити теоретичний матеріал.
  2. Скласти і записати план роботи на вихідний день використовуючи  прийменники різних груп за походженням та будовою.

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
1 квітня 2021
Переглядів
2338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку