Розроблено планування з української мови, 7 клас, відповідно до вимог програми, затвердженої наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804. Виділено уроки розвитку зв"язного мовлення, контрольних робіт, аналізу контрольних робіт, уроки тренувальних вправ.
7 клас
Українська мова
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
№ уроку |
Зміст програмового матеріалу |
Дата
|
|
Вступ (1 год) «Мова – скарбниця духовності народу» |
|||
1 |
Літературна норма української мови. Питання до теми.Коментування висловів відомих людей про українську літературну мову, дотримання її норм як ознаки й обов’язку культурної людини. Редагування речень, у яких порушено літературні норми української мови. Ознайомлення з українським лінгвістичним інтернет-порталом «Словники України он-лайн». Колективне укладання переліку цікавих школярам українськомовних сайтів. . |
|
|
2 |
Зв’язне мовлення № 1. Відомості про мовлення. Повторення і поглиблення вивченого про текст, його структурні особливості, мовні засоби зв’язку речень у тексті. Мікротема тексту (практично).Складання плану тексту публіцистичного стилю на тему «Духовні цінності нашого народу» («Внесок українців у світову культуру»). |
|
|
3 |
Зв’язне мовлення № 2. Повторення вивченого про стилі мовлення. Поняття про публіцистичний стиль.Аудіювання тексту публіцистичного стилю. Обґрунтування вибору стилю для розкриття в тексті суспільно важливої теми. Визначення теми, основної думки тексту. Складання простого плану (визначення мікротем) тексту публіцистичного стилю. Добирання варіантів заголовка. |
|
|
4 |
Зв’язне мовлення № 3. Докладний усний переказ тексту публіцистичного стилю з елементами роздуму за простим планом «У чому істина людини?» (Т.М. Шабельник, с.63). |
|
|
Повторення і узагальнення вивченого (4 год) «Людина і природа» |
|||
5 |
Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях.Складання байки (прозою) у формі діалогу між двома птахами – перелітним і таким, що залишається зимувати в Україні (з використанням інформації про птахів, зібраної в мережі Інтернет, з вживанням у репліках діалогу складних речень, частини яких поєднані сполучниками тому що, щоб, але, для того щоб). Складання і розігрування діалогів (телефонних розмов), що передбачають уникнення небажаного і небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам (використання реплік-речень зі звертаннями і вставними словами). |
|
|
6 |
Вивчені частини мови, правопис їх.Складання висловлення про красу осінньої природи (пейзажної замальовки) за фотоілюстрацією з використанням однорідних членів речення. Складання і розігрування діалогу, який доповнює послуханий або прочитаний текст про рослину – символ України (калину, вербу, тополю і т. д.), з використанням реплік зі звертаннями і вставними словами. Створення і розігрування діалогів дискусійного характеру (орієнтовна тема «Чи можуть електронні носії інформації (планшети, айпади, айфони) повністю витіснити друковану книжку?»). |
|
|
7 |
Зв’язне мовлення № 4. Написання есе (орієнтовні теми: «Гармонія людини і природи як велика духовна цінність», «Земле барвінкова, дай мені здоров’я») в публіцистичному стилі з використанням речень зі звертаннями та вставними словами. |
|
|
8-9 |
Зв’язне мовлення № 5-6. Докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі «Віковічна мрія українського народу» (народознавчий збірник, с. 95). |
|
|
10 |
Контрольна робота № 1 з теми «Повторення та узагальнення вивченого в попередніх класах». Тести. |
|
|
11 |
Зв’язне мовлення № 7. Аналіз письмового переказу. Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
|
|
Морфологія. Орфографія. Дієслово (14 год) «Матеріальна і духовна культура українців» |
|||
12 |
Дієслово: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Форми дієслова: неозначена форма, особові форми, дієприкметник, дієприслівник, безособові форми на но-, то- (загальне ознайомлення). |
|
|
13 |
Неозначена форма (інфінітив) та особові форми. |
|
|
14 |
Тренувальні вправи.Читання й аналіз тексту інструкції з використання побутового приладу, яка містить дієслова в неозначеній формі. Складання тексту для руханки (гасло спортивної команди, девізу команди, що братиме участь у присвяченому певній суспільній події флешмобі) з використанням різних особових форм дієслова. |
|
|
15 |
Доконаний і недоконаний види дієслова. |
|
|
16 |
Часи дієслів. Теперішній час. Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі. Майбутній час. |
|
|
17 |
Тренувальні вправи.Складання есе про значення родинних традицій з використанням дієслів у різних часових формах. |
|
|
18 |
Дієслова І і ІІ дієвідмін. Дієвідмінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу. Букви е, и в особових закінченнях дієслів І і ІІ дієвідмін (повторення). |
|
|
19 |
Тренувальні вправи. Читання мовчки тексту, визначення вжитих у ньому дієслів, з’ясування їхньої ролі в мовленні. |
|
|
20 |
Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий). Творення дієслів умовного і наказового способів. Знак м’якшення в дієсловах наказового способу. |
|
|
21 |
Тренувальні вправи. Складання і розігрування діалогів, що містять прохання про допомогу і висловлення порад щодо проблемної життєвої ситуації (з використанням дієслів наказового та умовного способів). |
|
|
22 |
Безособові дієслова. Способи творення дієслів. Не- з дієсловами (повторення). Правопис -ться, -шся в дієсловах (повторення) |
|
|
23 |
Тренувальні вправи.Складання пам’ятки (інструкції) «Безпечне користування Інтернетом» з використання дієслів різних способових форм. |
|
|
24 |
Тренувальні вправи.Складання і розігрування діалогів «Розмова з лікарем про стан здоров’я» з використанням безособових дієслів (наприклад: нудить, лихоманить, не спиться і т. д.). |
|
|
25-26 |
Зв’язне мовлення № 8-9. Контрольний стислий письмовий переказ розповідного тексту художнього стилю про виконання певних дій «Хліб на столі» (Т.М. Шабельник, с.79). |
|
|
27 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Дієслово». Тренувальні вправи.. |
|
|
28 |
Контрольна робота № 2 з теми «Дієслово». Тести. |
|
|
29 |
Зв’язне мовлення № 10. Аналіз письмового переказу. Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Усний переказ» «Тематична» |
|
|
Дієприкметник (12 год) «Родинні виховні традиції українців. Моральні цінності і чесноти людини» |
|||
30 |
Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
|
|
31 |
Зв’язне мовлення № 11. Складання і розігрування діалогів відповідно до ситуації, пов’язаної з характеристикою людей, з використанням дієприкметників (освічений, розвинений, упевнений, натруджені (руки), досягнутий (успіх), докладені (зусилля), заслужена (перемога).Складання і розігрування діалогів, що характеризують психічні стани людей, з використанням фразеологізмів, що містять дієприкметники (наприклад: як водою облитий, як ошпарений, як громом прибитий). |
|
|
32 |
Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковими зворотами. |
|
|
33 |
Тренувальні вправи.Читання мовчки і редагування тексту, що містить дієприкметники, з’ясування їхньої ролі в мовленні. |
|
|
34 |
Активні і пасивні дієприкметники. Творення і відмінювання активних і пасивних дієприкметників теперішнього і минулого часу. Правопис відмінкових закінчень дієприкметників. Обмеженість уживання форм активних дієприкметників теперішнього часу в сучасній українській мові, способи їх заміни. |
|
|
35 |
Тренувальні вправи. Редагування речень (текстів), що містять активні дієприкметники, з метою заміни їх нормативними відповідниками (наприклад: бажаючий – охочий, узагальнюючий – узагальнювальний, виступаючий – доповідач). |
|
|
36 |
Зв’язне мовлення № 12. Особливості побудови опису зовнішності людини. Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини за складним планом «Дівчинка над струмком» (Т.М. Шабельник, с. 57). |
|
|
37 |
Безособові дієслівні форми на –но, -то. Правопис суфіксів дієприкметників. |
|
|
38 |
–Н- у дієприкметниках та -нн- у прикметниках дієприкметникового походження. Не- з дієприкметниками. |
|
|
39 |
Тренувальні вправи. Створення інформаційного повідомлення для шкільного веб-сайту з використанням дієприкметників про вдало організовану екскурсію (відвідану виставку, омріяну подорож). |
|
|
40 |
Контрольний робота. Диктант 1. |
|
|
41 |
Зв’язне мовлення № 13. Ділові папери. Складання звіту про виконану роботу (оформлення в школі зимового саду, створення класного блогу і т. д) в офіційно-діловому стилі з використанням безособових дієслівних форм на –но, -то. |
|
|
42-43 |
Зв’язне мовлення № 14-15. Письмовий твір-опис зовнішності людини за картиною українського художника (Т. Шевченка, М. Пимоненка, О. Мурашка та інших) у художньому стилі з використанням дієприкметників і дієприкметникових зворотів, за складним планом. |
|
|
44 |
Зв’язне мовлення № 16. Аналіз письмового твору. Складання і розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, з елементами зауважень, пропозицій, з використанням у реченнях-репліках дієприкметникових зворотів (наприклад: не розв’язані вчасно, не виконані належним чином, не звірені за словником, не згаяний (час) та інші). |
|
|
45 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Дієприкметник». Тренувальні вправи.Складання висловлення про улюблену пісню з використанням дієприкметників (наприклад: переконаний, оспіваний, стомлений, посмутнілий, зігрітий, усміхнений і т. д.). |
|
|
46 |
Контрольна робота № 3 з теми «Дієприкметник». Тести. |
|
|
47
|
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Діалог» «Тематична» |
|
|
Дієприслівник (7 год) «Українське образотворче мистецтво» |
|||
48 |
Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
|
|
49 |
Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті й одиничному дієприслівникові. |
|
|
50 |
Тренувальні вправи.Аудіювання тексту, що містить дієприслівники, з’ясування їхньої ролі в мовленні. Складання монологу від імені героя художнього твору з використанням дієприкметників і дієприслівників (усно). |
|
|
51 |
Зв’язне мовлення № 17. Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій на основі власних спостережень із використанням дієприслівникових зворотів за складним планом «Крашанка і писанка». |
|
|
52 |
Вид і час дієприслівників. Дієприслівники недоконаного і доконаного виду, їх творення. Не- з дієприслівниками. |
|
|
53 |
Тренувальні вправи. Редагування речень і текстів, у яких допущено помилки у вживанні дієприслівникових зворотів. Складання висловлення в публіцистичному стилі «Як досягти успіху» з уживанням фразеологізмів (наприклад: не розгинаючи спини, не моргнувши оком). |
|
|
54-55 |
Зв’язне мовлення № 18-19. Контрольний письмовий твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання автором улюбленої справи (орієнтовні теми: «Душу я у вишивку вкладаю», «Як я створюю прикраси з бісеру», «У гуртку оригамі», «Збирання моделей човнів – улюблене заняття чоловіків нашої родини», «Як наш клас готує контент для заповнення блогу»). |
|
|
56 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Дієприслівник». Тренувальні вправи.Складання розповіді про улюбленого українського художника на основі зібраної в мережі Інтернет інформації про його життя та творчість із використанням дієприслівників доконаного і недоконаного виду (наприклад: розшукавши інформацію, зібравши (свідчення, спогади), працюючи (над полотнами, малюнками), перемагаючи (труднощі), долаючи перешкоди). |
|
|
57 |
Контрольна робота № 4 з теми «Дієприслівник». Тести. |
|
|
58 |
Зв’язне мовлення № 20. Аналіз письмового твору. Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
|
|
Прислівник (11 год) «Звичаї і традиції рідного краю» |
|||
59 |
Прислівник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди прислівників (практично). |
|
|
60 |
Ступені порівняння прислівників. |
|
|
61 |
Тренувальні вправи. Читання мовчки тексту, що містить прислівники, з’ясування ролі прислівників у мовленні. Створення мікротексту з елементами порівняння літературного твору та його екранізації з використанням прислівників різних ступенів порівняння. Складання відгуку про цікаву книжку з використанням прислівників вищого і найвищого ступенів порівняння. |
|
|
62 |
Зв’язне мовлення № 21. Складання анотації на книжку з використанням прислівників. |
|
|
63 |
Творення і правопис прислівників. Букви –н- та –нн- у прислівниках. Правопис прислівників на –о-, –е-, утворених від прикметників і дієприкметників. |
|
|
64 |
Не- і ні- з прислівниками. И та і в кінці прислівників. |
|
|
65 |
Тренувальні вправи. Складання тексту-розповіді на історичну тему про визначні події, пов’язані з «малою батьківщиною», з використанням прислівників-синонімів та прислівників-антонімів. |
|
|
66 |
Написання прислівників окремо, разом, через дефіс. Написання прислівникових словосполучень типу: раз у раз, з дня на день. |
|
|
67 |
Тренувальні вправи. Складання рекламного буклета молодіжного вбрання з використанням прислівникових сполук: до лиця, до смаку, не до речі, не до вподоби, на вибір, в міру. |
|
|
68 |
Тренувальні вправи. Складання пам’ятки «Правила дорожнього руху» з використанням прислівників та їхніх омонімів (наприклад: удень – у день, назустріч – на зустріч, по-нашому – по нашому, надворі – надворі). |
|
|
69-70 |
Зв’язне мовлення № 22-23. Контрольний переказ тексту, що містить портретний нарис у публіцистичному стилі «Тарас Шевченко» (народознавчий збірник, с. 104). |
|
|
71 |
Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Прислівник». Тренувальні вправи.Складання тексту реклами шкільного конкурсу на найкращий твір «Улюблена справа кожному цікава» з використанням прислівників-синонімів та прислівників-антонімів. |
|
|
72 |
Контрольна робота № 5. «Прислівник». Тести. |
|
|
73 |
Зв’язне мовлення № 24. Аналіз письмового переказу. Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Усний твір» «Тематична» |
|
|
Прийменник (3 год) «Екологічна культура українців» |
|||
74 |
Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку слів у словосполученні і реченні. Зв’язок прийменника з непрямими відмінками іменника. Види прийменників за будовою. |
|
|
75 |
Непохідні і похідні прийменники. Написання похідних прийменників разом, окремо та через дефіс. Синонімічні й антонімічні прийменники. Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення. |
|
|
76 |
Тренувальні вправи. Складання розповіді про знайому людину, зовнішній вигляд якої видається вам досконалим. Визначення ролі в тексті службових частин мови, зокрема прийменників. Складання висловлення-роздуму «Від споживацького безглуздя довкілля треба берегти» з використанням антонімічних прийменників. Редагування речень, у яких допущено помилки у вживанні прийменників (у три години дня; консультація по фізиці, не прийшов із-за хвороби). |
|
|
Сполучник (3 год) «Український фольклор» |
|||
77 |
Сполучник як службова частина мови. Види сполучників за будовою, походженням. |
|
|
78
|
Використання сполучників у простому і складному реченнях: сполучники сурядності і підрядності. Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників і однозвучних слів. Синонімічні й антонімічні сполучники. |
|
|
79 |
Тренувальні вправи. Читання мовчки тексту, що містить поєднані сполучниками однорідні члени речення та складні сполучникові речення. Коментування ролі сполучників у мовленні. Складання тексту-роздуму «Що об’єднує сучасних українських героїв із героями фольклору». Складання пам’ятки «Як відрізнити сполучники й однозвучні з ними інші частини мови з прийменниками і частками (проте – про те, зате – за те, якби – як би і т. д.). |
|
|
Частка (4 год) «Український фольклор» |
|||
80 |
Частка як службова частина мови. Частки формотворчі та словотворчі. Частки, що надають слову або реченню додаткових відтінків (практично). |
|
|
81 |
Правопис часток не- і ні- з різними частинами мови (узагальнення). Написання часток -бо, -но, -то, -от, -таки. |
|
|
82 |
Тренувальні вправи. Виразне читання уривків із художніх творів, що містять діалоги, складені в розмовному стилі. Обговорення ролі часток у мовленні. Складання висловлення «Чи хотів би я щось у собі змінити» ( «Які чесноти хотілося б виховати в собі», «Чи входить до переліку рис моєї вдачі самокритичність») з використанням часток (наприклад: авжеж, хіба, лише, нехай, би (б), хіба ж). Складання проекту логотипа рідного міста (села, школи, класу) з використанням у його описі різних частин мови з часткою не і префіксом не. |
|
|
83 |
Контрольна робота. Диктант 2. |
|
|
Вигук (3 год) «Народні пісні» |
|||
84 |
Вигук як особлива частина мови. Групи вигуків за значенням. Дефіс у вигуках. Кома і знак оклику при вигуках. |
|
|
85 |
Тренувальні вправи. Аудіювання текстів усної народної творчості (казки, легенди, пісні), що містять вигуки. З’ясування ролі вигуків у мовленні. Виразне читання текстів із вигуками. Складання і розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування – обмін враженнями після концерту улюбленого співака з використанням вигуків, що передають почуття захоплення, радості подиву тат інше. Складання казки для менших братика чи сестрички з використанням звуконаслідувальних слів. |
|
|
86 |
Контрольна робота № 6 з тем «Прийменник, сполучник, частка, вигук». Тести. |
|
|
Узагальнення і систематизація вивченого (2 год) |
|||
87 |
Аналіз контрольних робіт. Частини мови, правопис і використання їх у мовленні (самостійні). Визначення частин мови в реченнях. Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки. |
|
|
88 |
Частини мови, правопис і використання їх у мовленні (службові). Написання речень і текстів з поясненням написання слів – різних частин мови та вживання розділових знаків. «Читання вголос» «Тематична» |
|
|
1