Конспект уроку української мови в 7 класі на тему: "Активні та пасивні дієприкметники"

Про матеріал

У розробці уроку представлені цікаві види завдань: спостереження над мовним матеріалом, ігрові вправи, творчі завдання, кросворд, різноманітні диктанти.

Перегляд файлу

Конспект уроку української мови в 7 класі

Тема. Активні та пасивні дієприкметники.

Мета:      поглибити знання учнів про дієприкметники, дати поняття про активні та пасивні дієприкметники, пояснити відмінність між ними, формувати вміння розрізняти активні і пасивні дієприкметники, розвивати логічне мислення, пам’ять, сприяти розвитку логічного мислення, творчої уяви, культури усного та письмового мовлення; виховувати кращі людські риси

Обладнання:  підручник, презентація, таблиці.

Перебіг уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

Доброго дня! Я рада бачити вас таких усміхнених і засмучених, замріяних і зачарованих, непосидючих і збентежених.  І кабінет у вас такий прибраний, освітлений. І зошити у вас підписані, підручники розгорнуті, домашнє завдання  зроблене. А ви всі налаштовані на роботу.

У своєму звертанні до вас я найбільше використовувала одну частину мови. А яку саме?Так. І сьогодні ми будемо продовжувати вивчати дієприкметник. Але спочатку перевіримо домашнє завдання.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Гра «Хто швидше і точніше?» ( 2 учні біля дошки виконують індивідуальні завдання). З –поміж поданих слів  вибрати та записати дієприкметники.

Гострий, загострений; дрібний, здрібнілий, подрібнений; кривий, скривлений,; м’який, пом’якшений; дійсний, діючий; працьовитий, працюючий, опрацьований; бережливий, збережений.

3.Гра «Знайди зайве» (усно).

А) задіяний, збережений, конкретний, прибудований;

Б) розказаний, тремтячий, безмежний, складений;

В) тремтячий, палаючий, активний, змарнілий;

Г) запечалений, самотній, приготовлений, зажурений.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів .

 Кожен колір має своє символічне значення та викликає певний настрій.  Які кольори переважатимуть  у нас , який настрій вони нам принесуть?

Пояснення символіки кольорів.

Жовтий - символ тепла, радощів і поваги. Це - колір золота і стиглого колоса, через які він уособлює Сонячне світло. Вибір жовтого кольору означає веселе, радісне світосприйняття, товариська і чуйна поведінка.

Червоний-символ крові й вогню, бо це - гарячий колір. Червоний колір - символ Божої любові до людей, до людського роду. Особистості, які вибирають червоний колір, активні, жваві, прагнуть до досягнення успіху.

Розгадування кросворда

— Від поданих дієслів утворіть дієприкметники й у виділених вертикальних рядках прочитайте ключові слова теми, що буде вивчатися на уроці.

 

 

 

III. Повідомлення теми та мети уроку

Діти записують тему уроку в зошити.

IV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Спостереження над мовним матеріалом. Хто виконує дію в діприкметниках активного стану, а хто — у пасивного? Сформулюйте визначення.

 Пояснення вчителя з використанням таблиці «Активні та пасивні

дієприкметники».

2. Робота з підручником (с.137).  Робота з таблицею. Пояснення вчителя з використанням таблиці «Активні та пасивні дієприкметники».

Пошукове дослідження. Зверніть увагу, які суфікси мають активні та пасивні дієприкметники. Зробіть висновок.

V. Виконання   вправ  на закріплення вивченого.

 Розподільний диктант (вправа 230)

Активні                                                     Пасивні

Опале листя                                           Омріяна подорож

Крокуючий екскаватор                         проспівана пісня

Завмираючий звук                                 загублений олівець

  Застиглий погляд                                  утрачений час

Сяюча усмішка    

Творче завдання

До поданих ілюстрацій доберіть дієприкметники та складіть з ними словосполучення.     

Вибірковий диктант    

І група виписує активні дієприкметники, ІІ група ― пасивні . 

Засіяне поле, стояча вода, посивілий чоловік, відчинені двері, діючий прилад, побілена хата, погашене багаття, любляче серце, тремтячі руки, ходяча енциклопедія.

Фізкультхвилинка «У школі акторської майстерності»

Зобразити мімікою, жестами, рухами

  • Киплячий чайник
  • Дуже втомлену людину
  • Гарцюючого коня
  • Крокуючого пішохода
  • Довго крокували ми. Стомлені, зморені, руки опущені до само підлоги.

 Аж раптом щось побачили, швиденько підбираємо знайдений скарб. Це, мабуть, торбинка із знаннями.  А зараз ми  продовжуємо працювати і  використаємо ці знання.

Завдання на вибір    

Гра-пошук «Знайди пару». З’єднати фразеологізми із фразами, що розкривають чи коментують їхнє значення. Вказати дієприкметники, визначити, їх стан.

Захотілося в Петрівку мерзлого                         відверто, щиро

Пахне смаленим                                                  приголомшений, збентежений

Одним миром мазані                                          про вибагливу, вередливу людину

Голос волаючого в пустелі                                 загрожує небезпека

Мов у воду опущений                                         про людей, схожих між собою

З відкритою душею                                             прохання, заклик, на який ніхто не

                                                                               відгукується

 

Творча робота. Пояснити значення стійких порівнянь.

  •  Як намальований (вродливий);
  • Біжить, як посолений (дуже швидко біжить);
  • Став, як укопаний (став нерухомо);
  • Бігає, як ошпарений (безладно метушиться);
  • Опустив крила, як обскубана курка (втратив енергію, засумував);
  • Як мішком з-за рогу прибитий (пришелепкуватий).

 Пояснювальний диктант.   Назвіть столицю України. Чи красиве це місто?.Так, дійсно, красу цього міста описують і наші рідні поети. Вказати авторські неологізми. Якими частинами мови вони є? Яким способом і від яких слів утворені? Поясніть роль авторських неологізмів у поетичному мовленні.

Київ ― закаштанений, Київ ― омузичений, у піснях омріяний, у боях посічений. Київ ― засофієний, золотоворічений.(А.Камінчук).

«Я― редактор»

Уявіть, що вас запросили працювати в редакцію місцевої газети. Вам треба  пройти випробування ― відредагувати статтю.

Вправа 234 (підказка 233)

 Повернімось до нашого епіграфа.  Життя ― це неповторна мить. У кожної  людини своє життя, яким потрібно дорожити.  І кожен із вас повинен обрати свою стежину і намагатись жити так, щоб не розчинитися у натовпі людському, а дорожити вагомим і вічним: правдою, людяністю, любов’ю. Адже йдете у світ перш за все людьми.

А тепер послухайте пісню на слова відомого нашого земляка Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти ― людина».

 Творча робота

  Який у нас був сьогодні настрій на уроці?

 Спробуємо його передати за допомогою сонечка. Промінчиками його будуть дієприкметники, які ви повинні будете дібрати самі або знайти у вправі (це підказка, але будьте уважні: поміж дієприкметниками є прикметники).

Чуйна, усміхнена, зворушена, закохана, досвідчена, відповідальна, здивована, замріяна.. Записані дієприкметники можуть бути епітетами до якого слова?

Домашнє завдання: творчі роботи ( за варіантами, використати дієприкметники)

Підсумок уроку.

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
1267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку