Календарно-тематичне планування
з української мови для 10 класу
(наказ МОН України від 23.10.2017 № 1407)
Усього 70 год., 2 год. на тиждень.
Фронтальні та індивідуальні види контрольних робіт
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
Перевірка мовної теми |
2 |
2 |
Письмо: есе |
2 |
3 |
Говоріння: діалог |
1 |
- |
переказ |
1 |
- |
твір |
- |
1 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
№ з/п |
|
Зміст навчального матеріалу |
Примітка |
|
|
І семестр |
|
1. |
|
Тема № 1. Вступ. Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література (у тому числі на електронних носіях). Обговорення теми «Словники в нашому житті». |
|
2. |
|
Інформативна й нормативна функції словників. Складання й редагування словникових статей. |
|
3. |
|
Основні типи словників. Довідкові медіаресурси. Укладання словників-мінімумів «Складні випадки наголошування», «Незнайомі слова», тематичних словників-мінімумів тощо. |
|
4. |
|
Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Нормативне й ненормативне мовлення. Типи норм. Редагування текстів на суспільну тематику. |
|
5. |
|
Лексична норма. Лексична помилка. Лексичне значення слова. Слово і контекст; залежність значень слова від контексту. Написання вільного есе «Чарівність і могутність слова». |
|
6. |
|
Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність. Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення. Дискусія «Чи потрібні мові запозичення?» |
|
7. |
|
Лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство української мови. Написання повідомлення «Жорстокі слова» (із використанням синонімів та антонімів). |
|
8. |
|
Контрольна робота. Написання формального есе (есе-розповідь) «Прекрасна мить життя». |
КР Есе |
9. |
|
Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів. Складання тексту рекомендаційного характеру «Як уникати помилок у мовленні». |
|
10. |
|
Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні. Виступ під час дискусії «Які слова руйнують наше життя?» |
|
11. |
|
Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Укладання словника фразеологізмів за творами українських письменників. |
|
12. |
|
Говоріння. Усний контрольний переказ тексту художнього стилю із творчим завданням. |
Усний контрольнийпереказ |
13. |
|
Уживання слів у фразеологізмах відповідно до їхнього стилістичного забарвлення. Підготовка проекту «Музей одного слова» про фразеологічне багатство творів Мирослава Дочинця. |
|
14. |
|
Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення). Складання лінгвістичних мініатюр про правильність мовлення. |
|
15. |
|
Контрольна робота № 1 за темою «Вступ. Лексикографія. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Лексична норма» (тестові завдання закритої та відкритої форми). |
КР № 1 |
16. |
|
Тема № 2. Практична риторика. Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Аналіз контрольної роботи. Роль риторики в сучасному світі. Діалог «Чи потрібна риторика сьогодні». |
|
17. |
|
Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації (мовець (адресат), слухач (аудиторія), предмет мовлення, умови успішного спілкування. Добір аргументів до конкретної тези (на актуальні теми сучасності). |
|
18. |
|
Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність, доброзичливість). Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця. Переказування взірцевих текстів промов. |
|
19. |
|
Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту. Аналіз власного і чужих виступів. |
|
20. |
|
Говоріння. Усний контрольний діалог. Складання діалогу «Культура мовлення пов’язана з культурою мислення». |
Усний контрольний діалог |
21. |
|
Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. Складання плану виступу. |
|
22. |
|
Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту. Підготовка композиційних частин виступу (вступу, основної частини і висновків). |
|
23. |
|
Контрольна робота. Написання формального есе (есе-дослідження) «Екологія мовлення». |
КР Есе |
24. |
|
Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір. Визначення комунікативних намірів мовців за текстом промови. |
|
25. |
|
Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія. Висловлення особистого ставлення до почутого. |
|
26. |
|
Орфоепічна норма. Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник. Сприймання на слух чужого мовлення й аналіз його. |
|
27. |
|
Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності. Виразне читання текстів різної жанрово-стильової належності. |
|
28. |
|
Основні правила вимови голосних звуків. Складання рекомендацій «Мовна гігієна». |
|
29. |
|
Основні правила вимови приголосних звуків. Складання діалогу «Володіти інформацією – володіти світом». |
|
30. |
|
Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові. Словорозрізнювальний наголос. Форморозрізнювальний наголос. Діалектний наголос. Складні випадки наголошування слів. Написання вільного есе «Наголос – душа слова». |
|
31. |
|
Контрольна робота № 2 за темою «Практична риторика Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Орфоепічна норма» (тестові завдання закритої та відкритої форми). |
КР № 2 |
32. |
|
Аналіз контрольної роботи. Підсумковий урок за І семестр. |
|
|
|
ІІ семестр |
|
33. |
|
Тема № 3. Орфографічна норма. Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії. Редагування чужого тексту. |
|
34. |
|
Ненаголошені е, и в корені слова. Добір слів для словникового диктанту. |
|
35. |
|
Апостроф. Позначення м’якості приголосних. Написання вільного есе «Моє бачення сучасної школи». |
|
36. |
|
Контрольна робота. Написання формального критичного есе «Чого варто уникати в спілкуванні». |
КР Есе |
37. |
|
Чергування голосних. Чергування приголосних в українській мові. Зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення. Письмове обґрунтування свого вибору «Електронна чи паперова книга?» |
|
38. |
|
Спрощення приголосних. Переказування тексту публіцистичного стилю. |
|
39. |
|
Подвоєння та подовження приголосних. Написання ділового листа. |
|
40. |
|
Правопис префіксів. Правопис суфіксів. Обговорення тексту рекламного характеру. |
|
41. |
|
Уживання великої літери. Складання карти «Волонтерство в сучасній Україні». |
|
42. |
|
Правила перенесення слів із рядка в рядок. Усний твір «Уміння любити й бути щасливим». |
|
43. |
|
Написання складних слів разом, окремо, з дефісом. Правила графічних скорочень слів. Письмове обґрунтування свого вибору «Чи важливо бути пунктуальним». |
|
44. |
|
Написання слів іншомовного походження. Правило «дев’ятки». Коментування висловлень відомих людей про ставлення до свого здоров’я. |
|
45. |
|
Говоріння. Усний контрольний твір «Життя без конфліктів». |
Усний контрольний твір |
46. |
|
Складні випадки написання прізвищ. Переказування тексту наукового чи публіцистичного стилю, що містить незмінювані прізвища. |
|
47. |
|
Складні випадки написання географічних назв. Укладання карти віртуальної подорожі світом. |
|
48. |
|
Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині – в середині тощо). Правила написання їх. Коментування висловлень відомих людей про ставлення до свого здоров’я. |
|
49. |
|
Написання не, ні з різними частинами мови. Письмове обґрунтування свого вибору «Що означає «бути відповідальним»?» |
|
50. |
|
Контрольна робота № 3 за темою «Орфографічна норма» (тестові завдання закритої та відкритої форми). |
КР № 3 |
51. |
|
Тема № 4. Морфологічна норма. Аналіз контрольної роботи. Морфологічна помилка. Іменник. Написання вільного есе за змістом висловів народної мудрості. |
|
52. |
|
Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін. з іншими частинами мови). Написання електронного листа. |
|
53. |
|
Паралельні родові форми іменника (зал – зала, птах – птаха, плацкарт – плацкарта тощо). Іменники чоловічого та жіночого роду, що означають назви людей за діяльністю (поет – поетеса, поетка; директор – директорка, робітник – робітниця та ін.). Складання діалогів «Моя майбутня професія» із використанням іменників на позначення назв осіб за родом діяльності у формі чоловічого та жіночого роду. |
|
54. |
|
Контрольна робота. Написання формального есе (есе-розповідь) «Ще назва є, а річки вже немає (Л. Костенко)». |
КР Есе |
55. |
|
Іменники спільного і подвійного роду. Складання речень з іменниками спільного роду (бідолаха, причепа, базіка, трудяга, ледащо, шульга, староста, ручище, забудько тощо). |
|
56. |
|
Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх. Переказування тексту наукового стилю, що містить незмінювані іменники. |
|
57. |
|
Іменники, що мають лише форму однини або множини. Написання вільного есе про явища природи, що викликають найбільше захоплення й здивування. |
|
58. |
|
Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку. Усне висловлення за темою «Весняне пробудження природи». |
|
59- 60. |
|
Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням (терміна – терміну, феномена – феномену). Паралельні закінчення іменників чоловічого роду давального відмінка (-ові, -еві (-єві) , -у (-ю) ); іменників знахідного відмінка (назв побутових предметів (узяв олівець – узяв олівця, написав лист – написав листа); іменників місцевого відмінка однини (на коні – на коневі, в ліжку – на ліжкові, в гаї – в гаю, на торзі – на торгу); іменників місцевого відмінка множини (кістьми – костями, крильми – крилами, чобітьми – чоботями тощо). Написання звернення до громадян міста (села) про чистоту довкілля. |
|
61. |
|
Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку. Висловлення подяки незнайомим людям за допомогу. |
|
62. |
|
Словозміна іменників ІV відміни. Оголошення приватного змісту. |
|
63. |
|
Особливості кличного відмінка. Написання привітання близькій людині. |
|
64. |
|
Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові. Планування колективної роботи з розподілом ролей кожного учасника. |
|
65. |
|
Контрольна робота. Написання формального есе (есе-дослідження) «Чи варто довіряти людям?» |
КР Есе |
66. |
|
Практична риторика. Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки. Правила ведення суперечки. Визначення теми й мети суперечки. |
|
67. |
|
Аргументи й докази. Полемічні прийоми. Аналіз аргументів суперника. |
|
68. |
|
Мистецтво відповідати на запитання. Формулювання запитань суперникові. |
|
69. |
|
Контрольна робота № 4 за темою «Морфологічна норма. Практична риторика» (тестові завдання закритої та відкритої форми). |
КР № 4 |
70. |
|
Аналіз контрольної роботи. Підсумковий урок за рік. |
|