Тема уроку: Багатозначність, синонімія та антонімія фразеологізмів
Мета: розглянути питання багатозначності, синонімії й антонімії фразеологізмів; формувати вміння та навички правильно вживати багатозначні слова, знаходити, добирати синоніми, антоніми, збагачувати активний словниковий запас; розвивати пізнавальну активність школярів; створити «Словничок-підказку фразеологізмів».
Обладнання: мультимедійна дошка, «Фразеологічний словник», картки.
Хід уроку
-
Організаційний момент. Мовна розминка.
Учитель. Добрий день. Діти, сьогодні ми з вами будемо багато говорити, тому розпочнімо наше заняття саме з мовної розминки.
На мультимедійній дошці з'являтимуться скоромовки. Ваше завдання - проговорити їх якомога точніше.
Скоромовки для розминки:
Поля поле поливає, поле й переполює.
В сіренької горлички туркотливе горлечко.
Їхали крамарі, стали на горі та й забалакалися - про Прокопа, про Прокопиху і про маленькі Прокопенята.
Семен сіно віз - не довіз: лишив сани - узяв віз.
Сидів горобець на сосні,- заснув - і упав уві сні. Якби не упав уві сні. Сидів би він ще на сосні.
Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок - сорок морок.
Стриб-стриб-стриб - підстрибує по стерні рідня: перепілка, перепел, перепеленя.
На покоси впали роси. Не бряжчать об жито коси.
Ходить посмітюха по смітничку з своїми посмітюшенятами.
Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.
Фірма ферму будувала. Фірмі фарби було мало.
Летів горобець через верхній хлівець, ніс пуд гороху і нам дав потроху.
(http://www.ukrlegenda.org/statti/skoromovky_na_vsi_pryholosni.php)
-
Що здалося вам важким під час виконання завдання?
-
Як вважаєте, що потрібно робити, аби скоромовки вимовлялися легше?
-
Отже, розмовляти готові. Але перед тим нагадаймо, що ми повторили на минулому уроці та що ви повторили самостійно вдома (учні витягують картки із запитаннями)
-
Що вивчає фразеологія?
-
Що таке фразеологізми?
-
Які вам відомі джерела виникнення фразеологізмів?
-
Якими членами речення виступають фразеологізми?
-
Де можна знайти тлумачення фразеологізмів?
-
Які слова ми називаємо багатозначними?
-
Що таке синоніми?
-
Що таке антоніми?
-
Складіть та запишіть коротку розповідь (4-5 речень) за почутим.
-
- Оскільки фразеологізми є стійкими сполуками, які ми прирівнюємо за значенням до слів, то відповідно вони теж можуть бути багатозначними, синонімічними та антонімічними.
-
Виконаймо завдання ЗНО 2019 року (основна сесія):
Увідповідніть фразеологізм із його синонімом.
Фразеологізм Синонім
1 ні пари з вуст А заходити збоку
2 теревені правити Б за версту почути
3 грати очима В плескати язиком
4 починати здалека Г рота не розкрити
Д пускати бісики
-
Поясніть хід думок, як ви виконували це завдання.
-
Чи легко вам вдалося виконати цей тест?
-
Що видалося легким?
-
Що викликало труднощі?
-
Звернімося до словника фразеологізмів. Завдання буде таким: виписати значення фразеологізмів: підносити до небес, нагуляти жиру, дати відкоша, слова не видавиш, спáсти з лиця, ударити по руках, заварити кашу, язик без кісток, давати прочухана.
Виконаймо завдання ЗНО 2019 року (додаткова сесія)
Увідповідніть фразеологізм із його антонімом.
Фразеологізм Антонім
1 підносити до небес А спáсти з лиця
2 нагуляти жиру Б ударити по руках
3 дати відкоша В заварити кашу
4 слова не видавиш Г язик без кісток
Д давати прочухана
-
Зробімо висновок: коли легше виконувати завдання: знаючи значення фразеологізмів чи вгадуючи, логічно мислячи?
-
Трішечки ускладнимо нашу роботу. Зараз ви отримаєте картки, в яких зашифровано 13 слів. Вам потрібно знайти ці слова, виписати зі словника фразеологізми з ними та пояснити значення цих фразеологізмів.
У Й В Б У Г О Л О В А О М Ч Ю
Ж У Ь З М Д Б Р А Т И Ш Щ Т Є
Ц Н С Ь П Н Щ Ж Т Т Ц М Ж А П
З У І Ф К Ш Ь Ї У В Л Ч Ь Д К
Ь Г Р А Т И Ю Ч Л Ц З Щ П О М
В Б И Т И Д А Т И Е З У Б И Ш
Й Е З О Л О Т И Й И Р Ш Е Д Г
Ї Є Б Т В М Й Я С Ф Ч М М Г В
У Я В О Д А Т Б И Х Ж Б Ї Л Й
О Д П С П І В А Т И У З О Т Й
А Х Х К Т С Е Р Ц Е Ж Є Й У Л
Н Х Ї Й И А Т І З Ф Ю Т Ї К Ч
О І Ї І Р З І Е І Н О Г И И Ч
Д З Б Ч У О М О Л О К О М С Ш
Х Т К Т Щ Є Н М Ї Ч Р У К И Г
(Список слів:1. МОЛОКО 2. БИТИ 3. ГОЛОВА 4. НОГИ 5. РУКИ 6. ЗУБИ 7. БРАТИ
8. ВОДА 9. ДАТИ 10. ГРАТИ 11. СЕРЦЕ 12. ЗОЛОТИЙ 13. СПІВАТИ)
(Приклади фразеологізмів:
-
Молоко. [Аж] молоко кисне - люто, дуже сердито. 3 молоком матері - з раннього дитинства; з перших років життя. 3 молоком на губах - дуже молодий, недосвідчений. Братися молоком - сивіти. Як з цапа (з козла) молока - нічого немає, немає ніякої користі.
-
Бити. Бити в долоні кому і без додатка - плескати в долоні, аплодувати. Бити себе в груди - ударяти себе кулаком у груди, запевняючи кого-небудь у чомусь або виражаючи каяття, розпач і т. ін. Бити по кишені кого - завдавати збитків, шкоди кому-небудь. Бити на сполох - подавати сигнал тривоги, сповіщати про небезпеку і т. ін. Бити джерелом - дуже активно виявлятися. Бити лихом об землю - забувати горе, біду, не журитися. Бити ноги (чоботи) - далеко йти; марно ходити куди-небудь. Бити поклони, заст. - низько, до землі вклонятися. Бити чолом, заст.: низько вклонятися кому небудь, шанобливо вітати когось.
-
Голова. Братися (хапатися) за голову - удаватися у розпач. Видавати (видати) [себе] з головою - ненароком виявляти перед кимсь свою помилку, провину, те, що старанно приховувалося. Викинути з голови кого, що - не думати, забути про кого-, що-небудь. Вішати (повісити) голову - журитися. Головою відповідати (відповісти, ручатися, ручитися) за кого-що - брати на себе повну відповідальність за кого-, що-небудь. Голову покласти (скласти) - загинути. Голову ламати - намагатися зрозуміти що-небудь; вирішувати складне питання. Голову сушити - турбуватися про кого-, що-небудь. Мати голову на плечах (на в'язах) - бути розумним.
-
Ноги. Без задніх ніг - дуже втомившись. Брати (взяти) ноги на плечі див. брати; (Братися) в ноги - швидко йти, бігти, тікати від кого-небудь. Вертітися на ногах - бути весь час у русі. Встати (ступити) не на ту ногу (на ліву ногу) - бути без причини в поганому настрої. Два чоботи на одну ногу - про людей (перев. з негативними рисами), подібних чимось між собою. Зводитися (звестися, спинатися, зіп'ястися зніматися, знятися, підніматися, піднятися, ставати стати і т. ін.) на ноги: підростати, ставати дорослим, самостійним. Лазити (повзати) в ногах- благати, просити, стоячи на колінах. Куди ноги несуть (несли, носили, понесуть) - не вибираючи дороги, у будь-якому напрямку. На короткій (дружній) нозі - бути з ким-небудь у близьких, дружніх стосунках.
-
Руки. з перших рук - безпосередньо від кого-небудь; надійна рука - людина, на яку можна покластися; вірний помічник, опора; нечиста рука - безчесна, непорядна людина, здатна красти, шахрувати обома руками голосувати, підтримувати - повністю, цілком.; охоче, без вагань, без роздумів; чужими руками - не самостійно, використовуючи працю, зусилля, енергію інших; у надійних руках - у повній безпеці, там, де ніщо не загрожує; руки загребущі - хто-небудь дуже заздрісний, жадібний, прагне до наживи; руки короткі (куці, малі) - хто-небудь має обмежену владу, можливості; не з руки - незручно, невигідно;
-
Зуби. Дзвонити (видзвонювати, ляскати, цокотіти і т. ін. ) зубами - тремтіти від холоду або страху. Дивитися (заглядати) в зуби кому - ставитися догідливо до кого-небудь, сподіваючись якоїсь вигоди; потурати комусь. Зламати (поламати) зуби на чому - віддати багато зусиль, праці, але не справитися з чим-небудь. Зубами вчепитися (триматися) за що; Зубами держати (тримати) що: а) дуже міцно триматися за що-небудь; б) зберігати за собою, докладаючи всіх зусиль. Крізь зуби цідити (казати і т. ін. ) - говорити невиразно, ледь розтуляючи рота. Не по зубах кому, чиїх - не під силу кому-небудь. Перетирати на зубах кого - розпускати плітки, лихословити про кого-небудь. Торгувати зубами, розм.- посміхатися, осміхатися; сміятися. Скреготати (скреготіти, заскреготати, заскреготіти, скрипіти, заскрипіти) зубами - виявляти лють, роздратування, досаду.
-
Брати. У рот не брати чого - не їсти або не пити чого-небудь. Брати рушники, заст. - свататися. Думка бере - з'являється думка; думається. [Живий] жаль бере [за серце] - стає дуже шкода, дуже жаль. Нетерплячка бере (брала) - не терпиться. Плач бере - хочеться плакати. Брати верх (гору) над ким - чим - здобувати перевагу в чомусь; перемагати. Брати [близько] до серця що - болісно переживати що-небудь; надавати чомусь великого значення. Брати слово - зголошуватися виступати із словом; виступати із словом; Брати уроки в кого - учитися. За живіт (за печінки) бере (брало) - сильно болить, дошкуляє. Наша бере - ми перемагаємо.
-
Вода. Водою не розлити (не розіллєш) кого - хтось із кимсь дуже дружить. [І] за холодну воду не братися (не взятися) - нічого не робити. Сьома (десята) вода на киселі, ірон. - про далеке споріднення. Товкти воду в ступі - робити що-небудь марно. Хоч з лиця воду пити (пий) - дуже гарний (гарна, гарне) на вроду. Як (мов і т.ін. ) крапля (дві краплі) води подібний (схожий) на кого - дуже подібний (схожий) на когось. Багато (чимало) води утекло (утече) - минуло (мине) багато часу. Чистої води хто, що - справжній, справжнісінький.
-
Дати. Давати (дати) бухана (стусана і т. ін.) - бити. Давати (дати) перцю кому - карати кого-небудь. Давати (дати) знати - повідомляти. Давати (дати) собі раду з чим і без додатка - справлятися з чим-пебудь самостійно. Ні дати ні взяти - такий самий, так само. давати / дати волю ногам - швидко тікати, бігти; невтомно, запально танцювати; дозволяти, не стримувати; давати / дати зелену вулицю - безперешкодно пропускати що-небудь; створювати умови для швидкого просування по роботі, службі кого-небудь; створювати умови для безперешкодного розвитку, поширення, використання чого-небудь; давати / дати тягу - швидко, поспішно йти, бігти (синонім: давати ходу); утікати, залишаючи, покидаючи кого-, що-небудь; не давати / не дати і понюхати - не пригощати когось чим-небудь (перев. напоями);
-
Грати. Грати на нервах --дратувати, нервувати кого-небудь. Грати першу (головну) скрипку - бути найголовнішим, найвпливовішим у якій-небудь справі. Грати в мовчанку - мовчати, ухилятися від розмов. Грати конем (кіньми, на коні, на конях) - гарцювати на коні. Грати очима - багатозначно поглядати: кокетувати. Грати комедію - удавати з себе кого-небудь, прикидатися, обманювати. Грати на руку - допомагати кому-небудь, сприяти чому-небудь.
-
Серце. Залоскотало коло серця у кого, кому, кого - комусь стало приємно (від зворушення, припливу ніжності і т. ін.). Мов (немов, наче і т. ін. ) ножем вколоти в серце - дуже вразити когось (дошкульним словом, учинком і т. ін.) Поки б'ється серце [в грудях] - до кінця життя. Притискати (притиснути) до серця кого - міцно обіймати, тулити до грудей. Розм'якло серце - хто-небудь розчулився, став добрим, лагідним. серце з перцем - хто-небудь з непокірним, норовистим, запальним характером; серце не приймає - хто-небудь не відчуває симпатії, любові до когось; кому-небудь не подобається хтось; серце тенькає - хто-небудь починає дуже хвилюватися, тривожитися з приводу чого-небудь;
-
Золотий. Золота голова - про здібну, обдаровану людину. Золоті руки; Золота рука у кого - хтось має велику здібність, майстерність, умілість; кмітливий у ремеслах. Золоте весілля - день п'ятдесятиріччя подружнього життя. Золота молодь - презирлива назва байдикуючої молоді з дворянсько-буржуазних верств суспільства. Золота середина - найвигідніший спосіб дії, поведінки, коли уникають ризикування, не впадають у крайність.
Золота сторінка - про найкращий, найвизначніший етап у розвитку кого-, чого-небудь.
-
Співати. співати соловейком - з надмірним запалом, довго і пишномовно висловлюватися, говорити про що-небудь; співати в інший тон (інакше, інше) - суперечити самому собі, висловлюючи протилежні думки; співати в один голос - говорити те саме; співати гімн (гімна) комусь - славити, прославляти кого-небудь; співати дифірамби - захвалювати кого-небудь або вихваляти щось; співати стару пісню - продовжувати говорити що-небудь давно відоме (як правило, негативне).
-
Молодці! Гарно впоралися із завданням. А тепер випишіть, будь ласка, собі в зошити фразеологізми, які ви ще не чули, та їх тлумачення у формі словника (за алфавітом та склавши з ними речення), дібравши до них антонімічні та синонімічні фразеологізми.
-
Домашнє завдання. Оформити «Словничок-підказку фразеологізмів» окремою книжечкою, намалювавши або роздрукувавши ілюстрації.