Картки для індивідуальної та групової роботи з обдарованими та здібними учнями на уроках української мови. Тема «Звуки і букви».

Про матеріал
Даний матеріал містить 10 карток для індивідуальної та групової роботи з обдарованими та здібними учнями на уроках української мови. Тема "Звуки і букви". Постановка завдань, добір навчального матеріалу, організаційні форми роботи ґрунтуються на засадах особистісно орієнтованої мовної освіти, які спонукають учня до творчої праці.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Картки

 для індивідуальної та групової роботи

з обдарованими  та здібними учнями

на уроках  української мови

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

 

 

 

 

 

 

Любовецька Т. В.,

вчитель початкових класів

Віньковецького ліцею

 

                                                         

 

 

 

 

ТЕМА

 

ЗВУКИ І БУКВИ

 

 

 

Вас запрошує

до Палацу мовного

дивосвіту вчена Сова

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

 

 

 

1.ЗВУКИ І БУКВИD:\Мамині малюнки\images (7).jpg 

 

  • Без голосних

Щоб зекономити місце, в одному словнику прізвища видатних людей надрукували лише приголосними літерами та Ь. Прізвища яких українських письменників надрукували у словнику?

 

Швчнк, Фрнк, Гнчр, Стльмх, Схмлнськй, Кцбнськй.

       

  • Ім'я хлопчика заховано в перших звуках слів:

 

фотоапарат, екскаватор, дім, іскра, рука.

     Як звали хлопчика?  

 

  • Записати якнайбільше слів, у яких:
  • не повторюється жодний голосний;
  • є лише один голосний, що повторюється декілька разів.

 

  • Заповніть таблицю так, щоб утворилося слово:

 

Є

 

 

 

 

 

Є

 

 

 

 

 

Є

 

 

 

 

 

Є

 

 

 

 

 

Є

 

 

 

 

 

Є

 

 

 

 

 

                     

 

      D:\Мамині малюнки\images (4).jpgЦікаво знати

 

 Мови деяких народів особливо бідні на приголосні звуки. Так, наприклад, тубільці Австралії знають всього 8 приголосних, полінезійці — 10; у гавайській мові лише 7 приголосних звуків. А «найбагатшими» на приголосні є саамська (53 звуки), лакська — одна із мов Дагестану (41), російська (37), вірменська (30) мови.

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg2. ЗВУКИ І БУКВИ

 

  • Відгадати слово, добираючи замість рисочок букви

на позначення приголосних звуків:       

 - у - - а                         - о - і -

 

  • Утворити якнайбільше нових слів із букв слів:

 магазин,  ведмідь.      

 

  • Записати якнайбільше слів, у яких:
  • лише один твердий звук;
  • лише один глухий (дзвінкий) звук.

 

  • Додавши дзвінкий приголосний, утворити нові слова під слів:

коса , рука , буква , вір , гра , лин .

 

  • Додавши глухий приголосний, утворити нові слова від цих слів:

чума, коза, буря, трава, мак, міх, лан, лід, порт.

 

  • Розгадайте метаграму.

     Я— одиниця довжини

     І висоти, і глибини,

     А голосний в кінці додайте —

     І швидше у вагон сідайте.

 

  • Доповни у вільних клітинках літери, щоб вийшло слово:

 

Я

 

 

 

 

Я

 

 

 

 

Я

 

 

 

 

Я

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg       Ще раз про мову

 

     Для мене мови народів — як зорі на небі. Я не хотів би, щоб усі зорі злилися в одну величезну, на півнеба, зірку. На те є сонце. Але нехай сяють і зорі. Нехай у кожного народу буде своя зірка.

Р. Гамзатов

3. ЗВУКИ І БУКВИ D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

  • Чи однакова кількість звуків у словах ясно і рясно,

ящик і лящик, мию і милю? Довести своє твердження.

 

  • Який звук може позначатися аж п'ятьма буквами?  

 

  • Назвати слово, в якому один звук позначається трьома буквами.

 

  • Доберіть і запишіть слова, які відрізняються від поданого лише одним голосним звуком:

     син, сало, ластівка, байка, брат, брід, валити, віник, граблі, гриб, дати,   

     жити, кошеня, лиман, маляр.

 

  • Записати якнайбільше слів, у яких:
  • лише один приголосний, що повторюється кілька разів;
  • не повторюється жоден приголосний.  

 

  • Заповни таблицю так, щоб вийшло слово.

 

Ю

 

 

 

Ю

 

 

 

Ю

 

 

 

Ю

 

 

 

Ю

 

 

 

Ю

 

 

 

Ю

 

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg       Цікаво знати

 

      Є мови, які віддають перевагу голосним звукам. Це стосується, насамперед, полінезійських мов. Типові склади у таких мовах — злиття приголосного і голосного або один голосний. Це помітно на прикладі географічних назв (острів Каукура, місто Аваруа). З іншого боку, в абазинській мові (мова жителів Північного Кавказу) зустрічається лише два голосних звуки — [а] та [и]. Для російської мови, наприклад, не властиве нагромадження голосних і приголосних звуків. Хоча голосних тут лише шість, а приголосних у 6 разів більше, у мовному потоці вони співвідносяться майже 1:1 (42% — голосні, 58% — приголосні).

 

                 4. ЗВУКИ І БУКВИ  D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

  • Назвати слова, в яких останній звук позначається

 двома буквами.

 

  • Доберіть і запишіть якнайбільше нових слів, що відрізняються від поданого лише початковим приголосним звуком:

рік ,рак, жук, син, сила, хата, чайка, пити.

 

  • Відтворіть прислів’я.

Пр…ц…  г…р…  в…рн… .

 

  • Переставте букви, щоб вийшло нове слово: осел, лісок, кіт, марка, кури, тіло, банка, рис, нора, смола, качай, наголос, липа, старий.

 

  • Додайте приголосний звук в середину слова. Назвіть новоутворені слова. Борона, брати, весела, двері, задати.

 

  • Записати якнайбільше слів, у яких:
  • є лише м'які приголосні;
  • є подовжені приголосні.

 

  • Зійдіть сходинками так, щоб одержати слово.

 

Я

 

 

 

 

 

 

Я

 

Я

 

 

Я

 

 

 

Я

 

 

 

 

Я

 

 

 

 

 

Я

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg      Ще раз про мову

 

Людина, яка байдужа до рідної мови, — дикун. Вона шкідлива своїм єством уже тому, що байдужість до мови пояснюється цілковитою байдужістю до минулого, сучасного і майбутнього народу.

К. Паустовський

 

5. ЗВУКИ І БУКВИD:\Мамині малюнки\images (7).jpg 

 

  • Переставте букви місцями, утворіть слова.

Як називається казка,в якій зустрічаються всі ці герої? Яке слово тут зайве?

Кажаб, шками, яркащі, їокжач, кужив, шокрахов, лохаб, ітокчоб.

 

  • Дібрати слова, щоб перший звук був [л], останній [а].

 

  • Розгадайте метаграму.

     Я буду синонімом слова «вважати»,

     Якщо букву «Г» на початку вживати;

     Коли її буквою «Ж» замінити,

     Я буду синонімом слова «хотіти».

 

  • Записати якнайбільше слів, у яких:
  • звуків менше, ніж букв (і навпаки);
  • три звуки.

 

  • Зійдіть сходинками так, щоб одержати слово:

 

Є

 

 

 

 

 

Є

 

 

 

Є

 

 

 

 

 

Є

 

 

 

 

 

Є

 

 

 

 

 

Є

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg         Цікаво знати

 

     Неабияке значення для деяких мов має місцезнаходження того чи іншого звука. Так, наприклад, у китайській мові склад може починатися будь-яким приголосним звуком, а закінчуватися лише на [й], [н] та [н1]. У російській мові діє така закономірність: жодне слово не закінчується дзвінким приголосним (якщо навіть і пишеться буква на позначення дзвінкого приголосного, то звук у кінці слова все одно вимовляється як глухий).

 

         

         6. ЗВУКИ І БУКВИ  D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

  • "Хто а будиночку живе?"

      Записати колонками назви тварин, які починаються

      із заданої літери.


      

  • Замінити перші звуки в словах суп, син, рак, а в словах сом, сік, сир, гак, брат, ніж останні звуки так, щоб утворилися слова з іншим значенням. Зробити висновок про роль звуків у мові.

 

  • Записати якнайбільше слів, у яких:
  • один голосний звук;
  • один склад з ненаголошеними [е], [и].

 

  • Як ніч можна перетворити на рака, змінюючи почергово лише одну букву?

 

  • Зійдіть сходинками так, щоб вийшло слово:

 

Ї

 

 

 

 

 

 

Ї

 

 

 

Ї

 

 

 

 

Ї

 

 

 

 

 

Ї

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg      Цікаво знати

 

       Слово «буква» в усі слов'янські мови прийшло від німців. У них воно означало букове дерево, а також дощечку з дерева, призначену для писання. У нас спочатку слово «буки» було назвою літери б, а потім і назвою будь-якої літери.

 

7. ЗВУКИ І БУКВИD:\Мамині малюнки\images (7).jpg 

 

  • Перетворити лід на рис.

 

  • Продовжити ряд слів, добираючи їх так, щоб

      вони римувалися.

     Листок молоток колобок колосок волосок і т. д.

     Гілка —...,        ...,        ...,

     Коса —...,        ...,        ...,

 

  • Дібрати слова, які відповідали б такій схемі [— 0 = 0 — ].

 

  • Назвати слова про зиму, в яких є звук [и]. Скласти з ними речення.

 

  • Відшукайте, в якому слові «заблукав» звук:

 

  • Кримом натерлися ми на Дніпрі.

       І не страшні нам тепер комарі.

 

  • З неба падав білий сніг.

       Він засипав наш пиріг.

 

  • З лісу дівчатко засмучене йшло:

      Булка від неї сховалась в дупло.

 

  • Допишіть у вільних клітинках літери, щоб вийшло слово:

 

Ю

 

 

 

 

Ю

 

 

 

 

Ю

 

 

 

 

Ю

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg      Цікаво знати

 

      Розділ мовознавства, який ми зараз називаємо фонетикою (що вивчає звуки мови), у старих граматиках української мови називався «звучня». У цих же граматиках голосні звуки іменувалися «голосівками», а приголосні — «шелестівками».

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg8. ЗВУКИ І БУКВИ 

 

  • Яке слово вийде, якщо до складу -рі-

додати один звук?

(Аналогічно до складів -ву-, -ла-, -га- і т. д.).

 

  • Який звук "утік" із поданих слів?

…іт, …аштан, ...віти, інди..., мор...ва.

 

  • Додайте приголосний звук у кінець слова. Назвіть новоутворені слова.

     Доти, аптека, байка, башта, буква, буря, вага, гра, дія, їжа, квартал, кома.

 

  • Записати якнайбільше слів, у яких:
  • три голосних звуки;
  • лише один м'який звук.

 

  • Відтворіть прислів’я.

Х…ч…ш  …ст…  к…л…ч…  -  н…  с…д…  н…  п…ч… .

 

  • Заповніть таблицю так, щоб утворилося слово:

 

Я

 

 

 

Я

 

 

 

Я

 

 

 

Я

 

 

 

Я

 

 

 

Я

 

 

 

Я

 

 

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg     Цікаво знати

 

 

    Чи багато ми говоримо? У середньому — годину на день, за все життя — два з половиною роки. А якщо записати все, що ми   говоримо, то вийде тисяча томів по 400 сторінок у кожному.

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg9. ЗВУКИ І БУКВИ

 

  • Як написати слово робота п'ятьма літерами? чотирма?

 

  • Плутанина

Утворити нові слова, використовуючи числове значення літер:                                                   

       1432                               3214                        32415

       КІНО                             ТІЛО                      РУЧКА

 

  • Чи є однакові звуки у парах слів лось ліс, джміль джем, чашка лящ, гай як , лак ляк? Якщо є, то які саме?

 

  • Заповніть клітинки словами, що починаються звуком [с] і містять приголосних більше, ніж голосних.

 

С

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

С

 

 

 

 

С

 

 

 

 

С

 

 

 

 

С

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg       Ще раз про мову

 

 Хто нікчемну душу має, то така ж у нього мова.

                                      Леся Українка

 

Мова — втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова.

                                                                                           М. Рильський

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg10. ЗВУКИ І БУКВИ 

 

  • Додати на початку або в кінці слова букву,

   щоб утворилося нове слово.

Луг. коса, рак, риба, мак, оса.

 

  • Відтворіть прислів’я.

М…л…ньк…  пр….ц…  кр…щ…  з…  в…л…к…  б…зд…лл… .

 

  • До кожного з поданих слів дібрати такі, що відрізняються лише голосним звуком.

     дім — ...;                              нірка—...

     лід                                булка—...

     крук — ...                              сом—...

     літо — ...                              рука—...

 

  • Додайте приголосний звук на початку слова. Назвіть новоутворені слова. Лід, мак, рак, рай, голос, хід, опис, радник.

 

  • Відшукайте, в якому слові «заблукав» звук:

 

  • Рік пішов гуляти в сад.

      Не дійшов, бо повз назад.

 

  • Ми з братом — лісники ізроду —

      Пиляєм палкою колоду.

 

  • Річку Гриць в дітей не просить,

      Він її в портфелі носить.

 

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg      Ще раз про мову

   

     Треба вміти не тільки самому для себе втішатися мовою, а й дати змогу присутнім... уловити й зрозуміти те, що заслуговує на увагу. Треба непомітно вкласти слова та інтонацію у вуха слухачів... Погана мова створює непорозуміння одне за одним, їх набирається стільки, що вони затуманюють зміст.

                                                                                               К. Станіславський

 

docx
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
1731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку