Тема. Одяг і взуття. І. Нікітченко «Теплі слова»
Мета.
- Дидактична: Активізувати у мовленні слова - назви одягу, взуття; вчити використовувати їх в усному і писемному мовленні; розподіляти слова за групами; формувати комунікативну та соціальну компетентність; вміння аналізувати, характеризувати, класифікувати мовний матеріал; вчити працювати в групах; працювати із знаками; складати речення за малюнками;
- виховна: сприяти формуванню наукового світогляду моральних, естетичних якостей особистості кожного учня; виховувати почуття взаємодопомоги, взаємодії, партнерства; розвивати любов до природи, турботливе ставлення до тварин;
- розвивальна: розвивати мовлення, пам’ять, увагу, уяву, мислення, спостережливість, активність шляхом використання засобів пізнавальної діяльності, форм інтерактивного навчання.
Хід уроку
I Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
До нас гості завітали.
- Повернемось обличчям до гостей і привітаємо їх усмішкою і поклоном голови.
Сядьте зручно, усміхніться
І на мене подивіться.
Зробим до науки крок –
Починаємо урок.
- Я вам бажаю показати свою кмітливість, розум, проявити активність та не втрачати гарний настрій.
- А зараз відкрийте зошити і запишіть число, класна робота.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Шиє Люба, вишиває,
Шубку ляльці дошиває,
Шапку, шарф і шаровари
Шити мама помагає.
— Сьогодні на уроці ми продовжимо розмову про одяг та взуття, пограємо в ігри, перевіримо свою уважність.
Прочитаємо текст «Теплі слова», вчитимемося вимовляти й писати слова по темі.
ІІI. Узагальнення та систематизація знань
— Як перші матеріали для виготовлення одягу використовувалося все, що буквально було під руками, — трава, листя рослин, навіть кора дерев.
Пізніше, коли людина стала мисливцем (охотником), вона почала виготовляти одяг зі шкур убитих тварин і з риб’ячої шкіри. Не менш «екзотичною» була також сировина (сырьё) для виробництва (изготовления) головних уборів: видовбаний (выдолбленный) гарбуз, шкаралупа кокосових горіхів, панцир черепахи і тому подібне.
Таким чином, доісторичні люди могли використовувати лише ті матеріали, що давала сама природа і які майже не вимагали (требовали) обробки. У цей період людської цивілізації костюм виконував лише роль захисної оболонки тіла людини від впливу агресивного зовнішнього середовища.
Коли давній людині доводилося долати гострі камені, вона зрозуміла, що їй треба щось надягати на ноги, щоб захистити їх. Тому перше взуття, яке винайшла людина (можливо, це були сандалі), було виготовлено з трави, смужок шкіри або плоских шматочків дерева. Людина прикріпляла їх до підошов ніг мотузкою, а кінці замотувала навколо кісточок.
А взуття, що нагадує сучасне, винайшли хрестоносці, що ходили у тривалі походи.
У дощ, коли на вулиці брудно, ми одягаємо гумові чоботи. Коли біжать струмки, з’являються проталини, ми взуваємо чоботи, кросівки, черевики. Вдома ми ходимо у капцях. Щоразу збираючись гуляти або до школи, ми взуваємо підходящу пару взуття.
КАПЦІ, ПІЖАМА, ВАЛЯНКИ, СВЕТР, ЧОБОТИ, ТУФЛІ, КУРТКА, ФУТБОЛКА, ПАЛЬТО, КРОСІВКИ, ШАРФ.
од дя яг вз зу ут тт тя
одяг, взуття
Ба-шу (шуба), жа-ма-пі (піжама), то-паль (пальто), ти-чо-бо (чоботи), флі-ту (туфлі).
- Порівняйте значення виділених слів у кожному рядку.
- У яких сполученнях слів виділені слова вжито так, як буває наспрвді, тобто в прямому значенні, а в яких сполученнях слів значення переноситься на інший чимось схожий предмет?
ПРЯМЕ ПЕРЕНОСНЕ
теплий одяг теплі слова
золотий годинник золоте колосся
каштанове листя каштанове волосся
кришталева ваза кришталева вода
Діти запитують у інших учнів.
Грай за зразком.
— Кептарик — це взуття?
— Ні. Кептарик — це одяг.
— Спідниця — це одяг?
— Так. Спідниця — це одяг.
Ранок. Федько прокинувся і почав збиратися до школи.
— Мамо, де моя сорочка? Де шкарпетки?..
(таблиця) Знайди що зайве і чому?
Спідницю носять на ногах?
Панчохи носять на руках?
Шкарпетки носять на шиї?
Шию обмотують шарфом?
ПЛАТЬЕ, САПОГИ, НОСКИ, ЧУЛКИ, ЮБКА, РУБАШКА, БОТИНКИ, ГАЛСТУК .
IV. Підсумок уроку
Ось закінчено урок,
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі.
Шановні гості!
Спасибі, що знайшли час,
Прийшли до нас.
Якщо Ваша ласка,
То приходьте до нас ще, будь ласка.