Картки для індивідуальної та групової роботи з обдарованими та здібними учнями на уроках української мови. Теми: «Наголос», «Склад слова».

Про матеріал
Даний матеріал містить картки для індивідуальної та групової роботи з обдарованими та здібними учнями на уроках української мови. Теми: «Наголос», «Склад слова». Постановка завдань, добір навчального матеріалу, організаційні форми роботи ґрунтуються на засадах особистісно орієнтованої мовної освіти, які спонукають учня до творчої праці.
Перегляд файлу

                         

 

 

 

Картки

 для індивідуальної та групової роботи

з обдарованими  та здібними учнями

на уроках  української мови

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Любовецька Т. В.,

вчитель початкових класів

Віньковецького ліцею

 

                                                         

 

ТЕМА

 

 

НАГОЛОС

 

СКЛАД СЛОВА

 

 

 

Вас запрошує

до Палацу мовного

дивосвіту вчена Сова

 

 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

НАГОЛОС

D:\Мамині малюнки\images (7).jpg 

  • Прочитай пари слів. Поясни значення

кожного слова. Склади і запиши речення

з однією парою слів.

 

Жила – жила, гори – гори, коси – коси, дорога – дорога, замок – замок.

 

  • Одним словом

     Подані речення і словосполучення записати одним словом. У записаних    

     словах розставити наголоси.

 

        1.Те, що сталося, трапилося.2. Дівчина, яка дружить з ким-небудь. 3. Сто   

кілограмів. 4. Шматки дерева для опалення.  5. Смужка паперу, яка закладається в книгу. 6. Рисочка між словами. 7. Водій автомашини. 8. Чітко, розбірливо, зрозуміло читати. 9. Учень, який чергує. 10. Розмова двох осіб . 11. Вигадане прізвище . 12. Десять плюс чотири.

 

  • Завдання - жарт

                            А ви розумієте?

     — Завтра у мене день народження. Мені пошили плаття з атласу.

     — З атласу? Та ти що?

     — З атласу. Він такої рідкісної білизни!

     — Білизни? Так з чого ж тобі плаття пошили: з білизни чи атласу?

     —Та з атласу ж !

     — Не розумію, як можна пошити плаття з паперу?

                                                             (З журналу)

     Чому виникло непорозуміння?

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg

      Цікаво знати

    

У деяких мовах (литовська, корейська, сербська та ін.) наголошений склад виділяється не підвищенням сили голосу, як в українській мові, а підвищенням тону. Тому в цих мовах наголос музикальний.

                 

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgНАГОЛОС

 

  • Хто більше?

 

      Записати якнайбільше трискладових слів із наголосом на  

      другому складі (сметана, підлога, ...);

 

  • Випиши з речень слова, що пишуться однаково, але мають різні значення. Постав знак наголосу. Поясни значення цих слів.

 

     1. Марійка принесла води. Потекли весняні води.

     2. У нашому лісі багато білок. Сергійко більше любить білок, а Катруся –  

       жовток.

 

  • Склади і запиши речення зі словами.

 

     Брати – брати . Насип – насип. Березі – березі.

 

  • Завдання – жарт

 

          Одного разу Дмитрик написав оповідання і дав його Андрійкові. Той    

     почав читати вголос: «Колись в одній далекій країні на березі річки стояв   

     великий замок. Його охороняли цілі полки. Воїни були мужні й хоробрі. Та   

     їм часто завдавали турбот і муки тубільці.

         Одного разу підпливли  вороги в своїх пирогах зовсім близько. Почався  

     бій, страшне пекло!.. ».

     — Нічого не розумію, — перервав читання Андрійко.

     — Я такого не писав, — схопився Дмитрик.

 

     А що думаєте про це ви? Чи ви розумієте?

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpgЦікаво знати

 

Є мови, у яких наголос падає на один і той же склад незалежно від кількості складів у слові. Так, у французькій мові наголос здебільшого падає на останній склад, у чеській — на перший, у польській — на передостанній.

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgНАГОЛОС

 

  • Хто більше?

 

   Записати якнайбільше трискладових слів із наголосом

   на третьому складі (молоко, інженер ...).

 

  • Упізнай слово за допомогою наголосу. З однією парою слів склади і запиши речення.

 

     …віти - …віти

     …нижки - …нижки

     …ала - …ала

 

  • Спиши. Розстав наголос у словах. Перевір за словником правильність виконаної роботи.

 

     Буде, скажу, ходжу, люблю, покажу, запрошу, борошно, допоможу, підемо,    

     одинадцять.  

 

  • Відгадай римовану загадку

 

      Слово це — старовинна будова

      з гостряками мурованих веж.

      Щойно зміниш ти наголос слова —

      цим одразу будову замкнеш.

      Що це за слово?                                 

                            Д. Білоус

                

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg       Ще раз про мову

 

      Іноді про наголос говорять, що це паспорт слова.Справді, з допомогою наголосу можна навіть розрізняти слова, що складаються з однакових звуків. Словесний наголос називають «биттям серця» в слові. Погодимося і з таким порівнянням: наголос обумовлює звукове обличчя слова.

                                                       І. Постникова, І. Підгаєцька

НАГОЛОС D:\Мамині малюнки\images (7).jpg

 

  • Утворити слова.

 

М,а,з,к,о;  о,р,г,о,д,а;  і,к,а,с,т,р;   п,к,и,а,л.

 

     Поставити наголос так, щоб утворились різні за значенням слова.

     До утворених слів дібрати ознаки.

 

  • Склади і запиши речення зі словами.

 

Поля – поля. Палка – палка. Руки – руки.

 

  • Випиши з речень слова, що пишуться однаково, але мають різні значення. Постав знак наголосу. Поясни значення цих слів.

 

  1. Собачка Жучка не пустить до хати чужу людину. Хлопчик посадив     

жучка в коробочку.

     2. За сорок копійок ми купили олівець. Діти побачили п’ять сорок.  

 

  • Відгадай римовану загадку

 

     Слово це просте — не дивовина

     (зустрічаєм мало не щодня),

     організму складова частина

     і періодичне видання.

     В цьому слові тільки й заковики:

     другий склад наголоси — і вмент

     означать почне воно великий

     клавішний музичний інструмент.

     Що це за слово?

                              Д. Білоус

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg

Ще раз про мову

Добре вимовлене слово — це вже музика.

                                       К. Станіславський

 

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgСКЛАД

 

  • Хто більше               

     Записати якнайбільше слів:

     а) двоскладових з обома відкритими складами (літо,  

       море...);

     б) двоскладових, у яких перший склад закритий, а другий — відкритий

       (марка, байка...).

 

  • Склад за складом

   Скласти ланцюжок слів таким чином, щоб останній склад попереднього слова  

   був першим складом наступного: робота — тарілка — кара — радіо ...

 

  • «Музикальні» слова

       Назвати слова, що мають у своєму складі назви нот (до, ре, мі, фа, соль, ля, 

       сі): по-мі-до-ри, ... .

 

  • З поданих складів утворити і записати слова. Поставити наголос.

Ро, со, ка;  вей, ло, ко, со;  та, сві, нок;  со, ка, роч;  ча, ка, шеч.

 

  • 3 поданих складів відтворити рядки відомого вірша:

я  у  хо  ла  гай  ди  а  квіт  ось  ку  я  по  ку. 

 

  • Назвати слова з двома однаковими складами (ба-ба, ...).

 

  • Дібрати односкладові слова без жодного приголосного ( і, ...).

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpgЦікаво знати

 

    У давньоруській мові діяв закон відкритого складу. Це означало, що всі склади мали бути відкритими, тобто закінчуватися на голосний звук. Із цією метою часто біля приголосного писалися давні голосні редуковані ъ (єр) і ь (єрчик).

      У  сучасній українській мові природа складу ще досконало не вивчена. Різні дослідники є прихильниками різних теорій складу (існує теорія експіраторна, теорія м'язового напруження, теорія сонорності), дають своє визначення складу і свій поділ слів на склади.

D:\Мамині малюнки\images (7).jpgСКЛАД

 

  • Хто більше               

     Записати якнайбільше слів:

     а) двоскладових з  обома закритими  складами (шахтар…).

     б) двоскладових, у яких перший склад відкритий, а другий — закритий  

       (літак...). 

 

  •  Чи однакові звуки утворюють склади у словах ґава і вага? лама і мала?

 

  • Записати "смачні" слова з двох складів (з трьох).

      (Вафлі, ….)

 

  • Перевірити, чи правильно поділено слова на склади для переносу.

 

     Іс - то - рі- я,  яли - на,  Ма- рі- я,  я - го - ди,  май - ка,  лі - йка, 

     ящі - рка,  а - льбом,  ход -жу,  га - йок,  май - ор.

 

        Виписати слова, в яких допущено помилку і поділити правильно.

 

  • З поданих складів побудувати слова.

 

     Ра                           нок                  до                  мо

             трак                                 лас        ко

      тів                 ло              ка                     тор     щі

 

D:\Мамині малюнки\images (4).jpg   Цікаво знати 

    

Учені довели, що мелодійний спів дуже добре заспокоює нерви. А давньоіндійські лікарі стверджували, що виспівування певних звуків благодатно впливає на організм людини. Так, якщо тягнути на одній ноті звук «і-і-і» з усмішкою на обличчі, то відпочиватиме мозок. Звук «а-а-а» гарно масажує щитовидну залозу. А для серця найкраще виспівувати «о-і-о-і-о-і... ». Робити цю співочу зарядку треба раз на день, повторюючи кожну вправу 3-4 рази. Спробуйте!

 

docx
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
1255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку