Тренувальні вправи з теми «Прикметник» 6 клас
1.Вибірковий диктант.
Завдання: виписати з поданого тексту прикметники.
Небо, чисте та безхмарне, починало сіріти. Праворуч від шляху, на темному просторі, виразно зазначилася чорна купа великого лісу, а просто неї в полі – високе самотнє дерево.
Це той дуб над ярком. Він усе більше та більше визначався, а темний простір ставав усе менше та менше чорним. Ще згодом – і якесь сіро-сріблясте світло мов почало наливатися в темряву (За Б. Грінченком).
(Учні по черзі зачитують виписані прикметники)
2 Випишіть тільки словосполучення, у яких прикметники мають присвійне значення.
Галинчина книга, радісна усмішка, літній дощ, Антонів портфель, ясен місяць, старанний учень, дощова погода, мамина хустка, Андріїв зошит, ведмежа послуга, орлиний зір, заячий характер, Лідина вишиванка, лебедина вірність, золоті руки, Іванів син, вовчий апетит, лисяча натура, Ярославів підручник, собачий холод, відомий поет, золотий ланцюжок.
Ключ
З перших букв прочитаєте назву поеми Т. Шеченка, у якій оспівано подвиги козаків.
3. Розставте прикметники за ступенем поступового збільшення ознаки.
4. Творча лабораторія.
Складіть речення з поданими словосполученнями, поставивши їх у непрямих відмінках, і запишіть. Виділені словосполучення провідміняйте в однині.
Тихий ранок, новий капелюх, спокійне озеро, чиста ріка, нічне повітря, тепла дощова весна, невідкладне завдання, широкий простір
5. Творче спостереження з елементами аналізу
- Прочитати текст. З’ясувати тему й основу думку висловлювання. Виписати слова, що вживаються з часткою не. Визначити, до яких частин мови вони належать.
Олені спускались у невелику долинку. І враз, несподівано, на них кинулась вовча зграя. Шаленим бігом мчали вовки до оленів. Горіли вовчі очі ненажерливою люттю, і страшно клацали зуби.
Щосили кинулися тікати олені. Та вовки були не далеко, а близько. Незграбні телята не встигали за старими. Самиці припиняли біг, щоб їх боронити.
Найпрудкіший і найклятіший вовк погнався за красивим струнким оленем. Це був ненажерний вовк-водій. Він водив усю вовчу зграю. Ні один олень ніколи не втікав од цього вовка. Але на цей раз його спіткала невдача. Молодий неослабний олень мчав, наче вітер (За М. Трублаїні).
- Дослідити спосіб утворення вжитих у тексті прикметників.
- Пригадати правила вживання частки не з іменникам, з прикметниками. Навести приклади.
6. Розподільний диктант (за варіантами)
Розподілити прикметники за колонками таблиці відповідно до правил правопису.
Без частки не не вживається |
Можна дібрати синонім без частки не |
Є протиставлення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Варіант 1
Не/безпечний; не/бідний; не/бувалий; не/вблаганний; не/вгамований; не/вдалий; не/вдачливий; не/великий, а малий; не/врожайний; не/втішний; не/веселий, а сумний; не/гайний; не/гарячий, а холодний; не/дбалий.
7. Творча робота
- Доберіть до тварин України характеристики, використовуючи прикметники різних ступенів порівняння. Порівняйте кілька тварин за ознаками.
- Складіть рекламу будь-якої тварини, використовуючи прикметники різних ступенів порівняння.