Урок з української мови "Узагальнення та систематизація вивченого з теми "Прикметник"

Про матеріал
Урок з української мови "Узагальнення та систематизація вивченого з теми "Прикметник" для 6 класу.
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Прикметник»

Мета:

  • повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Прикметник»;
  • розвивати та удосконалювати орфографічні навички учнів, усну та писемну мову; збагачувати словниковий запас;
  • за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного  матеріалу виховувати любов до природи, розвивати почуття відповідальності за її збереження                                 

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Іде дівчина ланами,

Перелогами, лісами.

Де не ступить, з-під землі

Лізуть проліски малі

Як опустить вниз правицю ―

Зеленіє скрізь травиця.

Здогадались, хто вона?

Це ж до нас прийшла…….( весна)

 ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Перевіримо, як ви засвоїли теоретичний матеріал з теми «Прикметник» (бліц -  опитування):

1. Яку частину мови називають прикметником?

2. Яка початкова форма прикметника?

3. Як змінюється прикметник?

4. Яку синтаксичну роль найчастіше виконує прикметник?

5. На які групи за значенням поділяються прикметники?

6. Які групи прикметників можуть мати ступені порівняння?

7. Назвіть ступені порівняння якісних прикметників.

8. Які прикметники належать до твердої, а які до м’якої групи?

9. Які прикметники не належать до жодної з груп?

10. Які ви знаєте форми прикметників?

11. На які запитання відповідають присвійні прикметники?

12. Форми якого відмінка не мають прикметники?

ІV. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи.

Прослухати казку, виписати прикметники: 1 ряд з 1-2 абзаців, 2 ряд з 3-4 абзаців, 3 ряд – з 5 абзацу.  Пояснити правопис.

Казка «Троє братів - місяців і весна»

За зеленим пагорбом, де шумить синьоока річка, де рання травичка застеляє землю оксамитовим килимом, а різнобарвні квіти прикрашають його дивовижним візерунком, жили-були троє братів - красенів.

Одного разу зустріли вони дівчину у світло-зеленій сукні. Під легенький вітерець вона ніби на прозорих крилах прилетіла і стала перед ними. Закохалися брати в красуню і вирішили, що кожен з них по черзі спробує причарувати її. Кого вона обере, той і залишиться з нею.

Першим намагався полонити серце дівчини білолиций брат - березень. Повіяв він теплим вітерцем, скресла крига, і потекли стрімкі води. Яких тільки пісень не виспівували дзюркотливі струмочки для дівчини! Чистими водами омивав старший брат її ноги, а всі її стежки - доріжки покрив синьо - білими квітами.

Настала черга середнього брата. Заквітчав він для панночки всю землю первоцвітами. Зібрав з усього світу птахів, що милували серце дівчини дивовижним співом. Підняв парубок сонечко ще вище, і красуня купалася під весняними дощами. Так сплив ще один місяць.

Прийшла пора наймолодшого брата. Привів він красуню в гай та засіяв його травами молодими. А в тих травах ледь чутно виспівували ніжні дзвоники конвалій, яскравими зорями палав горицвіт. А потім повів брат дівчину до саду і засвітив для неї різнокольорові ліхтарі - тюльпани, підносив її неземні пахощі нарцисів. Та злетів і третій місяць. Не могла красуня вибрати поміж братів, бо кожен з них став дорогим її серцю. І попросила дівчина братів, щоб прийняли її як сестру.

З того часу вони нерозлучні: найвродливіша дівчина на землі – Весна та троє красенів - братів – Березень, Квітень і Травень.

І ряд: зелений, синьоокий, ранній, оксамитовий, різнобарвний, дивовижний, світло-зелений, легенький, прозорий.

ІІ ряд: білолиций, теплий, стрімкий, дзюркотливий, чистий, старший синьо-білий, середній, дивовижний, весняний.

ІІІ ряд: наймолодший, молодий, ніжний, яскравий, різнокольоровий, неземний, дорогий, нерозлучний, найвродливіший.

Провідміняти прикметники, визначити групу (виділені жирним курсивом).

Послухайте вірш.

Встала весна,

Чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила.

 (Т. Г . Шевченко «Гайдамаки»)

 - Як ви думаєте, чому саме поезію Т. Шевченка я вам зараз прочитала?

(Саме весною ми святкуємо річницю народження великого Кобзаря).

Вибірково-розподільний диктант (словосполучення взяті із творів

Т. Шевченка)

І варіант виписує словосполучення з якісними прикметниками,  ІІ – з відносними:

Дніпр широкий, зоря вечірняя, небо голубеє, садок вишневий, маленькі діточки, зеленії віти, високі верби, чужії люди, срібний перстень, солом’яний дух, вітри холодні, торішня свитина, чужа земля, лист широкий, свята воленька, червона калина.

Назвати повні нестягнені прикметники.

 На дошці записані імена, пояснити, як вони пов’язані з імям Тараса Шевченка (це імена батьків, братів та сестер Тараса Григоровича).

Утворити від поданих іменників присвійні прикметники:

Григорій, Катерина, Катруся, Микита, Тарас, Ярина, Марія, Йосип.

Робота в групах

А зараз пригадаємо,  як творяться ступені порівняння прикметників.

 Кожна група отримує текст уривку з поезії, з якого треба виписати виділені

прикметники, утворити вищий і найвищий ступені їх порівняння.

Була весна весела, щедра, мила,

Промінням грала, сипала квітки.

Вона летіла хутко, мов стокрила,

За нею вслід ― співучії пташки.

 Леся Українка

Стояла я і слухала весну,

Весна мені багато говорила,

Співала пісню дзвінку, голосну,

То знов таємно - тихо шепотіла.

                       Леся Українка

Надійшла весна прекрасна

Многоцвітна, тепла, ясна,

Ніби дівчина в вінку.

Ожили луги, діброви,

Повно гомону, розмови

І пісень в чагарнику.

                                І. Франко

Творча  майстерня

       Учні  пишуть невеликий  твір-мініатюру «Весна», уживаючи прикметники. Звучить музика Шопена «Весняний вальс».  Учні читають свої твори  (за бажанням). Один прикметник розібрати як частину мови.

 

 

V . Підсумок уроку.

  • Якими прикметниками ви, діти, охарактеризуєте наш урок? (Цікавий, незвичайний, прекрасний, святковий, оригінальний …)
  • А тепер кожен нехай висловить свої враження від уроку за допомогою вправи «Незакінчене речення».

«Я дізнався (дізналася)…»

«Я навчився (навчилася)…»

«Я зрозумів (зрозуміла)…»

«На уроці мені сподобалось…»

«Я вважаю, що ця тема важлива…»

Оцінювання.

VІ . Завдання додому.

Виписати з творів художньої літератури весняний опис. Два прикметники розібрати як частину мови.

 

docx
Додано
13 березня 2019
Переглядів
2117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку