Словосполучення
КАРТКА № 1
-
Спишіть словосполучення. Визначте в них головні і залежні слова. Від головних слів поставте питання, на які відповідають залежні слова. Позначте, якою частиною мови є головне слово у кожному поданому словосполученні.
Зразок:
Нова школа; просторе подвір’я; початок уроку; під’їхати до воріт; розмова з учнями; п’ятий клас; слухати урок; пишу ручкою; краща ланка; син полку; передовий у навчанні; директор школи; осінній день; купив книжку; африканська країна.
КАРТКА № 2
-
Уважно прочитайте та випишіть тільки словосполучення, бо тут є просто слова.
Добрий до дітей; в перших рядах; на зимових канікулах; на змаганнях; багато кілометрів; півтора центнера; з лісу; яскраве полум’я.
КАРТКА № 3
-
Поєднайте подані слова в словосполучення і запишіть їх. Закінчення головного і залежного слів виділіть.
Зразок:
Директор, школа; урок, література; червоний, квітка; копати, лопата; добитися, успіх; будувати, комора; веселий, школярка.
КАРТКА № 4
-
Замініть подані словосполучення, близькі за смислом.
Зразок: Колгоспне поле – поле колгоспу.
Срібна ложка; післявоєнні роки; південний вітер; гірська вершина; квітка в степу; корова без ріг; риба з моря; будинок школи; збори школярів.
КАРТКА № 5
-
Замініть подані словосполучення, що складаються з двох іменників, на словосполучення, які б складалися з дієслова та іменника.
Зразок: Вивчення досвіду – вивчають досвід.
Будівництво клубу; планування роботи; копання буряків; збирання яблук; вивезення піску; виробництво паперу.
Дослідження-пошук
-
Дослідити, які словосполучення слів належать до словосполучень, виписавши їх, виділивши головне й залежне слово.
Осінній дощ, осінь прийшла, чиста роса, вітер і дощ, прийти до лісу, шумить вітер, у лісі, спів пташок, припікає сонце, дерева й кущі, лісовий дзвін, серед лісу, лісова галявина, прокинувся ліс, біля ставу, вийти в поле, хвилина мовчання, ліс і поле.
Творча вправа
-
Скласти словосполучення зі слів.
Прямувати, ліс; йти, річка; турбуватися, тварини; спуститися, берег; опинитися, берези; гілляка, дуб; спостерігати, природа; наближатися, яр.
ПЕРЕВІР СЕБЕ
-
Що таке словосполучення?
-
Чим відрізняється словосполучення від слова і речення?
-
З чого складається словосполучення?
-
Яке слово у словосполученні називається головним, а яке – залежним?
-
Які бувають види словосполучень залежно від того, до якої частини мови належить головне слово?
-
Назвіть види підрядного зв’язку в словосполученні. Наведіть приклади.
-
Назвіть приклади сполучень слів, що не є словосполученнями.