Картки. "Завдання з української мови за творами Т. Г. Шевченка"

Про матеріал
Посібник містить картки із завданнями з української мови за творами Т. Г. Шевченка. Призначений для вчителів та учнів 3 класу.
Перегляд файлу

 

Портрет Т.Г. Шевченка на пластику - stend-ukraine.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З а в д а н н я

з  української мови

за    творами

Т. Г.  Шевченка

 

РОЗРОБИЛА

 

   Солошенко  Наталія  Юріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В цьому посібнику містяться уривки з творів Тараса Григоровича Шевченка та завдання до них. Їх можна використати на уроках української мови. Картки із завданнями призначені для вчителів початкових класів та учнів 3 класу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      
 

 

 

 

КАРТКИ

ІЗ  ЗАВДАННЯМИ

З  УКРАЇНСЬКОЇ

МОВИ

ЗА ТВОРАМИ

Т. Г.ШЕВЧЕНКА

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  1

* * *

Р..ве та стогне Дніпр ш..рокий,

С..рдитий вітер зав..ва,

Додолу верби гне в..сокі,

Горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де - де виглядав,

Неначе човен в синім морі,

То вир..нав, то потопав.

Ще треті півні не співали,

Ніхто ніде не гомонів,

С..чі в гаю перекл..кались,

Та ясен раз у раз скр..пів.

 

Завдання.

  1. Прочитайте вірш.  Знайдіть слова, які вжиті в переносному значенні.
  2. Випишіть слова, в яких пропущені букви.   Доберіть перевірні і запишіть їх.
  3. Спишіть останнє речення. Підкресліть  в   ньому    головні  члени  речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  2

* * *

Защебетав жайворонок,

Угору летючи;

Закувала зозуленька,

На дубі сидячи;

Защебетав соловейко –

Пішла луна гаєм;

Червоніє за горою;

Плугатар співає.

 

 

Завдання.

Робота  в  парах. 

  1. Прочитайте вірш. 
  2. Випишіть дієслова з іменниками, з якими вони зв’язані.
  3. Зазначте, на які питання відповідають дієслова.
  4. Якими словами з вірша можна підписати даний малюнок?

Випишіть ці слова.

 

 

 

 

 

 

Картка  3

* * *

Не дуріте самі себе,

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь,

Бо хто матір забуває,

Того бог карає,

Того діти цураються,

В хату не пускають.

Чужі люди проганяють,

І немає злому

На всій землі безконечній

Веселого дому.

 

Завдання.

  1. Прочитайте. Випишіть дієслова, визначте час дієслів.
  2. Виділені слова розберіть за будовою.
  3. Визначте спонукальне речення. * Які слова вказують на цей вид речення?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  4

* * *

Обніміте ж, брати мої,

Найменшого брата,–

Нехай мати усміхнеться,

Заплакана мати.

Благословить дітей своїх

Твердими руками

І діточок поцілує

Вольними устами.

І забудеться срамотня

Давняя година,

І оживе добра слава,

Слава України,

І світ ясний, невечірній

Тихо засіяє…

Обніміться ж, брати мої,

Молю вас, благаю!

 

Завдання.

  1. Прочитайте вірш.
  2. Випишіть прикметники разом з іменниками, з якими вони пов’язані.  Поставте до прикметників  запитання.

 

 

 

 

 

 

 

Картка  5

  Заповіт

Як умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій,

Щоб лани широкополі

І Дніпро і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий…

 

… Поховайте та вставайте,

Кайдани порвіте

І вражою злою кров’ю

Волю окропіте.

І мене в сем’ї великій,

В сем’ї вольній, новій,

Не забудьте  пом’янути

Незлим тихим словом.  

 

Завдання.

  1. Прочитайте уривок  вірша.
  2. Випишіть сполучення іменників з прикметниками. Поставте питання до прикметників.
  3. Зробіть звуко - буквений аналіз виділених слів.

 

 

 

 

 

Картка  6

* * *

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Сем’я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає,

А мати хоче научати,

Так соловейко не дає.

Поклала мати коло хати

Маленьких діточок своїх;

Сама заснула коло їх.

Затихло все, тілько дівчата

Та соловейко не затих.

    

Завдання.

  1. Прочитайте вірш.
  2.  Випишіть сполучення іменників з дієсловами.
  3.  У виділеному реченні визначте головні члени речення.
  4. Підкреслені слова розберіть за будовою.

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 

Картка  7

* * *

Зоре моя в..чірняя,

Зійди над горою,

Поговорим т..хесенько

В неволі з тобою.

Розкажи, як за горою

Сонечко сідає,

Як у Дніпра в..селочка

Воду поз..чає.

 

Завдання.

  1. Спишіть, вставивши пропущені букви.
  2. Підкресліть звертання.
  3. Виділені слова розберіть за будовою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  8

* * *

Село! І серце одпочине.

Село на нашій Україні –

Неначе писанка село,

Зеленим гаєм поросло.

Цвітуть сади; біліють хати,

А на горі стоять палати,

Неначе диво. А кругом

Широколистії тополі,

А там і ліс, і ліс, і поле,

І сині гори за Дніпром.

Сам бог витає над селом.

 

Завдання.

  1. Прочитайте вірш.
  2. Випишіть речення з порівняннями.
  3. Підкресліть іменники. Усно поставте до них питання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  9

* * *

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє,

Радіють люде, що одпочинуть,

А я дивлюся… І серцем лину

В темний садочок на Україну.

Лину я, лину, думу гадаю,

І ніби серце одпочиває.

Чорніє поле, і гай, і гори,

На синє небо виходить зоря.

 

Завдання.

  1. Прочитайте вірш. Випишіть  дієслова з іменниками, з якими вони зв’язані. Поставте  запитання до  дієслів.
  2. Визначте час дієслів.
  3. Зробіть звуко - буквений аналіз виділених слів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  10

* * *

Мені тринадцятий минало,

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в бога …

Уже прокликали до паю,

А я собі у бур’яні

Молюся богу… І не знаю,

Чого маленькому мені

Тойді так приязно молилось,

Чого так весело було?

Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

 

Завдання.

  1. Прочитайте вірш. Визначте види речень за метою висловлювання та інтонацією.
  2. Спишіть окличні речення. Визначте в них головні члени речення.
  3. Виділені слова розберіть за будовою. Доберіть до них спільнокореневі.

 

 

 

 

 

 

 

Картка  11

* * *

І виріс я на чужині,

І сивію в чужому краї;

То одинокому мені

Здається – кращого немає

Нічого в бога, як Дніпро

Та наша славная країна…

Аж бачу там тілько добро,

Де нас нема. В лиху годину

Якось недавно довелось

Мені заїхати в Україну,

У те найкращеє село…

У те, де мати повивала

Мене, малого, і вночі

На свічку богу заробляла;

Поклони тяжкії б’ючи,

Пречистій ставила, молила,

Щоб доля добрая любила

Її дитину… Добре, мамо,

Що ти зараннє спать лягла,

А то б ти бога прокляла

За мій талан.   

          

Завдання.

Робота в парах. 

  1.  Прочитайте вірш.
  2. Випишіть у три стовпчики іменники, прикметники, дієслова.

 

 

Картка  12

* * *

Погано дуже, страх погано!

В оцій пустині пропадать.

 А ще поганше на Украйні

Дивитись, плакать – і мовчать!

А як не бачиш того лиха,

То скрізь здається любо, тихо,

І на Україні добро.

Меж горами старий Дніпро,

Неначе в молоці дитина,

Красується, любується

На всю Україну.

А понад ним зеленіють

Широкії села,

А у селах у веселих

І люде веселі.

 

Завдання. 

  1. Прочитайте вірш. Випишіть виділені слова, доберіть до них антоніми.
  2. Випишіть речення з порівнянням, визначте головні члени речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  13

* * *

Зацвіла в долині

Червона калина,

Ніби засміялась

Дівчина-дитина.

Любо, любо стало,

Пташечка зраділа

І защебетала. 

Почула дівчина

І в білій свитині

З біленької хати

Вийшла погуляти

У гай на долину.

 

Завдання. 

  1. Прочитайте вірш.
  2. Випишіть дієслова в минулому часі. Постав їх у майбутньому часі.
  3. Виділені слова розбери за будовою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  14

* * *

У нашім раї на землі

Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Буває, іноді дивлюся,

Дивуюсь дивом, і печаль

Охватить душу; стане жаль

Мені її, і зажурюся,

І перед нею помолюся,

Мов перед образом святим

Тієї матері святої,

Що в мир наш бога принесла…

 

Завдання.  

Робота  в парах.  

  1. Прочитайте вірш.
  2. Випишіть слова, у яких звуків більше, ніж букв.
  3. До виділених слів доберіть синоніми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  15

* * *

І золотої, й дорогої

Мені, щоб знали ви, не жаль

Моєї долі молодої;

А іноді така печаль

Оступить душу, аж заплачу.

А ще до того як побачу

Малого хлопчика в селі.

Мов одірвалось од гіллі,

Одно-однісіньке під тином

Сидить собі в старій ряднині.

Мені здається, що се я,

Що це ж та молодість моя.

 

Завдання.   

  1. Прочитайте вірш. 
  2. Випишіть  дієслова,  визначте  їх час.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  16

* * *

Якби ви знали, паничі,

Де люди плачуть живучи,

То ви б елегій не творили

Та марне бога б не хвалили,

На наші сльози сміючись.

За що, не знаю, називають

Хатину в гаї тихим раєм.

Я в хаті мучився колись,

Мої там сльози пролились,

Найперші сльози. Я не знаю,

Чи єсть у бога люте зло,

Щоб у тій хаті не жило?

А хату раєм називають!

 

Завдання.    

  1. Прочитайте вірш.
  2. До кого звертається автор?
  3. Які настрої автора передано у вірші? Чому?
  4.  Підтвердіть свою думку словами із вірша.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  17

* * *

Не називаю її раєм,

Тії хатиночки у гаї

Над чистим ставом край села.

Мене там мати повила

І, повиваючи, співала,

Свою нудьгу переливала

В свою дитину…

 

Завдання. 

  1. Прочитайте вірш. Спишіть.
  2. Підкресліть дієслова минулого часу.
  3. Визначте  їх число і рід.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  18

* * *

І досі сниться: під горою,

Меж вербами та над водою,

Біленька хаточка. Сидить

Неначе й досі сивий дід

Коло хатиночки і бавить

Хорошеє та кучеряве

Своє маленькеє внуча.

    

Завдання.

  1. Прочитайте вірш. Спишіть.
  2. Підкресліть слова, у яких є букви, що позначають м’які приголосні звуки.
  3. Зробіть звуко - буквений аналіз виділеного слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  19

* * *

На панщині пшеницю жала,

Втомилася; не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина годувать.

Воно сповитеє кричало

У холодочку за снопом.

Розповила, нагодувала,

Попестила; і ніби сном,

Над сином сидя задрімала.

 

Завдання.

  1. Прочитайте вірш.
  2. Випишіть дієслова в минулому часі. Поставте їх у неозначеній формі.
  3. У виділеному реченні визначте головні і другорядні члени речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  20

* * *

Ой діброво – темний гаю!

Тебе одягає

Тричі на рік… Багатого

Собі батька маєш.

Раз укриє тебе рясно

Зеленим покровом, –

Аж сам собі дивується

На свою діброву…

Надивившись на доненьку

Любу, молодую,

Возьме її та й огорне

В ризу золотую

І сповиє дорогою

Білою габою,–

Та й спать ляже, втомившися

Турбою такою.

 

Завдання.   

Робота в парах. 

  1. Випишіть із вірша словосполучення іменника з прикметником.
  2. Визначте закінчення прикметників, їх рід.

 

 

 

 

 

 

 

Картка  21

* * *

Орися ж ти, моя ниво,

Долом та горою!

Та засійся, чорна ниво,

Волею ясною!

Орися ж ти, розвернися,

Полем розстелися!

Та посійся добрим житом,

Долею полийся!

 

Завдання.

  1. Прочитайте вірш. Спишіть.
  2. Підкресліть звертання.  
  3. Визначте, які це речення за метою висловлювання та інтонацією. * Назвіть, які дієслова вказують на вид речення?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка  22

* * *

Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Ч..рвона калина.

Пишається калинонька,

Явор молодіє,

А кругом їх в..рболози

Й лози з..л..ніють.

Тече вода із-за гаю

Та попід горою.

Хлюпочуться качаточка

Помеж осокою.

А качечка випл..ває

З качуром за ними,

Ловить ряску, розмовляє

З дітками своїми. 

 

Завдання.

  1. Прочитайте вірш, вставивши пропущені букви. Доберіть перевірні слова.
  2. Спишіть виділені речення. Визначте головні і другорядні члени речення.
  3. Робота  в  парах. Випишіть дієслова теперішнього часу. Поставте їх у минулому часі.

 

 

 

 

Картка 23

       * * *

Світає…

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами, над ставами

Верби зеленіють.

Сади рясні похилились,

Тополі поволі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем.

Завдання.

  1. Прочитайте вірш. У якому темпі, з яким

           почуттям потрібно читати його?

  1.  Яким ви уявляєте ранок, описаний у вірші?
  2. Які почуття викликає у вас вірш?
  3. Як ви розумієте вислови: край неба палає;

          степи, лани мріють; тополі… стоять, мов

         сторожа?

  1. Яку словесну картину ви б намалювали до

          таких слів: «Сади рясні похилились …»;

          «степи, лани мріють …»?

  1. До яких рядків вірша даний малюнок є

          ілюстрацією? Чому?

 

 

Картка 24

* * *

 

   Чи добре ви знаєте вірші Шевченка?

Завдання. Вставити пропущені слова.

  1. Неначе сонце засіяло,

Неначе все на світі стало

Моє... лани, гаї, сади!..

І ми, жартуючи, погнали

Чужі ягнята до _______.

  1. Дивлюся, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце ______________.

  1. Не називаю її раєм

Тії хатиночки у  _____.

  1. Тече вода з-під явора,

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона ____________.

  1. Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи __________.

  1. ...В лиху годину,

Якось недавно довелось

Мені заїхать в __________.

 

 

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2023
Переглядів
667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку