28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Категорія «забруднення». Види забруднень. Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища.

Про матеріал

Тема. Категорія «забруднення». Види забруднень. Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища.

Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям «забруднення», видами забруднень, розглянути основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища; розвивати навички аналізу й синтезу інформації; виховувати бережливе ставлення до природи.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

https://www.youtube.com/watch?v=5OtLspSfxyA

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Антропологічні забруднення Інгредієнтне Параметричне Біоценотичне Сукупність речовин, ворожих природним біогеоценозам Зміна якісних параметрів навколишнього серидовища Вплив на склад та структуру популяції живих організмів

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

https://www.youtube.com/watch?v=XAi3VTSdTxU

Номер слайду 22

Антуан де Сент-Екзюпері

Перегляд файлу

Тема. Категорія «забруднення». Види забруднень. Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища.

Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям «забруднення», видами забруднень, розглянути основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища; розвивати навички аналізу й синтезу інформації; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання й матеріали: презентації із зображенням різних видів і джерел забруднення навколишнього середовища, м / ф «Кем стали люди на планете Земля»,  в/фр. «Виїзне засідання ГС «Екологічна рада  Криворіжжя», в/фр. «В Україні працюватиме європейська система Родос, яка вказує як рятуватись в разі ядерної аварії», в/фр «Риба мре»,  кліп на пісню Майкла Джексона «Earth Song», буклети з диференційованими домашніми завданнями, газета «Червоний гірник» № 72 за 06.10. 2016 р.

Хід уроку

І. Організаційний етап. Емоційна настанова

     Дорогі діти!

     Я запрошую на урок, що збагатить вас новими знаннями, новими враженнями, розширить ваш кругозір, примусить замислитися над важливими проблемами.

 ( м / ф «Кем стали люди на планете Земля» )

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Над чим заставив замислитися перегляд м/ф? (Нераціональне природокористування приводить до знищення середовища існування)

ІІІ. Оголошення теми і задач уроку

Тема уроку «Категорія «забруднення». Види забруднень. Основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища.» Ознайомитися з поняттям «забруднення», видами забруднень, розглянути основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Забруднення довкілля – одна з найважливіших екологічних проблем. Що показує карта?

Що ви розумієте під словом забруднення? (  вислуховую думку дітей)

 

Забруднення — це зміна якості навколишнього середовища, що призводить до негативних наслідків.  (Складаю схему на дошці)

Забруднення буває природне й антропогенне.

Природне виникає в результаті природних процесів — виверження вулканів, землетрусів, катастрофічних повеней, пожеж.

Антропогенне забруднення  пов’язане з господарською діяльністю людини. Воно різко зросло вкінці ХХ та на початку ХХІ століття і становить 90 % від загального забруднення довкілля.

 Основними джерелами антропогенного забруднення є всі галузі промисловості, викиди і шуми транспортних засобів, сільське господарство, енергетика, комунальні стоки, військова діяльність.

Основні антропогенні джерела забруднень

Промисловість

До основних антропогенних джерел належать великі промислові комплекси :металургійні, хімічні, нафтопереробні й машинобудівні заводи, кар’єри та збагачувальні фабрики, деякі військові підприємства. Рейтинг найбрудніших міст України очолив Кривий Ріг.

Людське суспільство пристосувалося до життя з комфортом і зручностями, тому доволі часто захистити довкілля не вдається, бо доводить­ся обирати між шкодою середовищу та людськими благами. Отже, важливо навчитися знаходити вихід, маючи вкрай протилежне ставлення до ситуа­ції. Давайте спробуємо.

Пропоную вам екологічну гру « Дилема 1.»

Забруднення — це дуже складна і серйозна проблема для Кривого Рогу. Заводи і фабрики міста забруднюють повітря і воду, але вони забезпечують робочі місця для людей і дозволяють виробляти необхідні  їм товари. Якби люди захотіли негайно припинити забруднення довкілля, їм  довелося б припинити використовувати багато корисних речей, Проте більшість людей не погодяться на це. Ви вирішили звернутись до Прем’єр-  міністра країни та запропонувати заходи для зменшення кількості відходів. Який з варіантів ви запропонуєте?

                                                         Варіанти дій

   1. Знизити дозволені рівні атмосферного забруднення . ( Чи ви замислювалися над тим, яким чином визначали прийняті рівні викидів? Ці норми буде складно впроваджувати, оскільки вони вимагають значних інвестицій і навіть закриття заводів.)

 2. Впровадження програм, які заохотять громаду зменшити кількість відходів, створять умови для повторного використання та утилізації побутових відходів.

3.Закрити старі промислові підприємства, що спричиняють значне забруднення екосистеми. ( Але ці заходи можуть спричинити скорочення робочих місць та бути непопулярними.)

4. Проводити моніторинг якості атмосферного повітря для подальшого розв’язання такої проблеми та сприяти впровадженню нових технологій та обладнання для скорочення викидів. (Це передбачає надання заводам фінансової підтримки, значні інвестиції в розвиток «зелених технологій».)

5. Уряд може видати закони, які б змусили підприємства прийняти заходи по зменшенню забруднення.

 (Перегляд в/фр. ВИЇЗНЕ ЗАСІДАННЯ ГС «ЕКОЛОГІЧНА РАДА КРИВОРІЖЖЯ») 28 сек

Енергетика

Сильно забруднюють довкілля об’єкти енергетики, передусім ТЕЦ і ГРЕС. Екологічну небезпеку становлять і АЕС. Не тільки зберігається загрозанових аварій на АЕС, а й додається дуже складна проблема поховання ядерних відходів. 

Пропоную вам екологічну гру «Дилема 2.»

Основою розвитку сучасної цивілізації є енергетика. Від стану енергетики залежать темпи науково-технічного прогресу, інтенсифікація виробництва і життєвий рівень людей.

Що ж відноситься до ядерної енергії, варто не забувати, що запасів уранових руд на Землі може вистачити приблизно на 7000 років, проте гостро стоїть проблема безпеки експлуатації ядерних електростанцій. Що робити: вимагати від уряду закриття АЕС?

                                Варіанти дій

  1. Зняття з експлуатації ядерних реакторів.
  2. Здійснювати  соціальні виплати постраждалим від Чорнобильської катастрофи.
  3. Налагодити міжнародне співробітництво  і вибудовувати систему атомної безпеки.
  4. Використовувати нові екологічно безпечні  види енергії.

 ( Перегляд в/фр. «В Україні працюватиме європейська система Родос, яка вказує як рятуватись в разі ядерної аварії» 1 хв. 24 сек ))

Військова діяльність

Військові об’єкти становлять реальну й потенційну небезпеку для населення й довкілля, забруднюючи навколишнє природне середовище хімічними речовинами, підвищують радіаційний фон.

               Транспорт

Транспортна мережа в Україні доволі густа, кількість і активність автотранспорту в містах великі, він завдає дуже відчутної шкоди довкіллю. Екологічно чистіший  залізничний транспорт, особливо електричний.

           Сільське господарство

Для наших сільськогосподарських районів найхарактернішим є забруднення природних вод і ґрунтів пестицидами й мінеральними добривами.

             Комунальні стоки

Дедалі нагальнішою екологічною проблемою міст України, особливо великих і курортних, стає очищення різних комунальних відходів — побутових і промислових — та їх переробка.

Забруднення довкілля веде до глобальних змін у біосфері, порушенні в ній процесів саморегуляції, самовідновлення і самоочищення.

Забруднення поділяють за масштабами на такі види:

- глобальні (планетарні): озонові дірки, кислотні дощі, парниковий ефект, підвищення рівня радіації і забруднення Світового океану; наша планета забруднена настільки, що навіть лейтмотивом 31 літніх олімпійських ігор в Ріо-де-Жанейро стали екологічні проблеми людства. А що цікавого там було- випереджальне завдання  для учня

 11 тисяч насінин посадили спортсмени під час параду атлетів на церемонії відкриття Олімпійських ігор 2016 в Ріо-де-Жанейро. Саджанці були висаджені в парку в Деодоро, як спадщина Олімпійських ігор в Ріо-де-Жанейро. В цілому буде посаджено 207 видів дерев ( по кількості делегації.) Одна з місій цих олімпійських Ігор - це привернути увагу світової громадськості до проблем екології. Тому до складу медалей входять метали, отримані в результаті переробки. Стрічки ж для нагород і зовсім зроблені з перероблених пластикових пляшок. Інша особливість бразильських медалей - їх важкість. Маса нагороди найвищого ґатунку доросла аж до 500 грамів - рекорд в історії літніх Ігор.

- регіональні: забруднення окремих частин країни, басейну окремої річки, моря;

- локальні: невеликих масштабів від локальних джерел забруднення: вихлопна труба конкретного автомобіля, викид газоподібних чи твердих відходів окремого підприємства. ( перегляд в/фр «Риба мре»  1 хв.)

За втручанням людини в природні процеси в біосфері є такі види забруднень:

  •  інгредієнтне забруднення як сукупність речовин, кількісно чи  якісно ворожих природним біогеоценозам (інгредієнт — складова частина складної сполуки або суміші);
  • параметричне забруднення, пов’язане зі зміною якісних параметрів навколишнього середовища (параметр навколишнього середовища — одна з його властивостей, наприклад, рівень шуму, радіації, освітленості тощо);

-  біоценотичне забруднення, що полягає у впливі на склад і структуру популяції живих організмів;

-  стаціально-деструкційне забруднення (стація — місце існування популяції, деструкція — руйнування) являє собою зміну ландшафтів та екологічних систем у процесі природокористування. ( Роздаю учням буклети, в яких є схема  та характеристика цих забруднень)

До 60-х років XX століття під охороною природи розуміли переважно захист тваринного та рослинного світу від знищення. Відповідно, і формами цього захисту було створення територій, котрі охоронялися, обмеження промислу окремих тварин тощо. Учених і громадськість турбували, перш за все, біоценотичний і, частково, стаціально-деструкційний вплив на біосферу. Інгредієнтне та параметричне забруднення існувало також, але воно не було настільки багатогранним і масовим, як тепер, практично не містило штучно створених сполук, котрі не підлягають природному розкладанню, тому природа з таким забрудненням справлялася самостійно.

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

1. Що таке забруднення?

2.Визначити тип забруднення з в/фрагменти з телепередачі «Світ навиворіт»

3. Учні отримали завдання проаналізувати, як в ЗМІ висвітлюється тема забруднення в нашому місті  і запропонувала знайти матеріал в  газеті «Червоний гірник».

«Який вид забруднення контролює Криворізька міська рада?»

  1. Одним з очікуваних результатів виконання міської програми щодо вирішення екологічних проблем Кривбасу  та поліпшення стану навколишнього природного  середовища на 2016-2025 роки є

 

забезпечення належного утримання та збереження 14 об’єктів природно-заповідного фонду. Про які впливи на біосферу йде мова?

  1. Проблема забруднення хвилює і митців. Пропоную переглянути кліп на пісню Майкла Джексона і назвати види забруднень?  ( Як підказку використовуємо буклет з теоретичним матеріалом )

 Пояснити: Зйомки пройшли на чотирьох континентах на різних майданчиках: в тропічному лісі Амазонки, велика частина якого була вирубана через кілька днів після зйомок; на місці бойових дій в Хорватії; в селі африканського народу масаї в Танзанії і на кукурудзяному полі в Ворвіку, передмісті Нью Йорка, де пройшли зйомки фрагментів відео на згарище. Жодна тварина в процесі створення відео не постраждала, всі кадри, на яких були зображені вбивства і заподіяння їм шкоди, були взяті з документальних архівів. Відеокліп відкривається декількома сценами. Перша: група південно-американських тубільців спостерігає, як відбувається вирубка гігантських тропічних дерев. Друга: члени африканського племені бачать убитого слона з вирваними бивнями. Третя: жителі європейського міста оглядають руїни своїх будинків після бомбардування. У міру наближення до кульмінації відбувається поступове крещендо. Разом з Джексоном люди падають на коліна, з надією чіпаючи руками землю. На всій планеті починається потужний ураган, під час якого безслідно зникають всі втрати, завдані Землі цивілізацією: вирубані ліси відновлюються, убиті браконьєрами тварини і загиблі в результаті військових дій люди оживають. На планеті запанувала гармонія.

  1. Що може бути і що ми можемо зробити, щоб врятувати Землю?

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати теоретичний матеріал за відповідною темою, підготувати творчі роботи за  темами на буклетах (буклети ділять учнів на 3 групи, тому і домашнє завдання буде диференційоване ) .

Підсумком нашого уроку можуть бути слова Антуан де Сент-Екзюпері:

"Є перемоги, які наповнюють наснагою; є й інші, які принижують. Одні поразки несуть загибель, інші будять до життя"

zip
Пов’язані теми
Екологія, 11 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку