Вчитель математики Тарасівської гімназії
Пологівської МР Запорізької області
Савран Віра Миколаївна
К А З К А про КРАЇНУ ФУНКЦІЙ .
* * * * * ************ * * * * * * *
Бігав маленький гномик по лісу, бешкетував, батьків не слухав, нічого не читав, рахувати не вмів, тому з року в рік мав той самий зріст, невелику вагу серед однолітків, які набирали знань, ваги, поваги від дорослих. Одного разу зустрів Гномик Мудру Сову, яка подивилась на нього і сказала: « Чи знаєш ти, чому не ростеш?» Гномик зупинився, наче спіткнувся . Він ніколи не задавався таким питанням. « Дійсно, чому я не росту?» - подумав він і звернувся до Мудрої Сови: « А ви можете мені підказати, чому я не росту?». «Так, можу. Ти бігаєш по лісу, який знаєш вздовж і впоперек. І ніде більше не бував. А хочеш, я покажу тобі іншу країну. Цікаву і корисну».
Тут підбігли ще гноми, старші від нього, і попросили розповісти і їм.
«Я проведу вас по країні функцій» - почала Мудра Сова -
1. Закрийте очі і уявіть цю країну. Що ви побачите в цій країні?
Графіки – фігури, числа, точки, таблиці. Формули, формули, формули. . .
2. Хто ж живе в цій країні? – запитав Гномик.
а) Всім править великий Містер Х. Він незалежний, гордий цим, але добродушний і дає можливість підставляти себе в різні формули. У нього є своя область чисел, він називає її областю визначення. Але для кожної функції є свій район, куди входять не всі числа, а тільки ці, при яких ця функція існує і добре живе.
б) Є у Містера Х партнер, Містер У , але він завжди залежний.
Яке число дасть Містер Х , з таким числом Містер У і обчислює своє значення. Тільки іноді Містер У просить Містера Х: « Забери число нуль, або від’ємні числа, бо тоді мене немає, я не існую, а в моєму графіку буде прогалина». Містер Х задовольняє прохання і створює для кожної функції свій район визначення. Але щоб функції не ображались, то цей район він дозволяє називати теж областю визначення.
3. «Де живуть всі функції та їх графіки- фігури?» - запитав один із гномів.
- «В системі координат. Це вона запрошує в гості всі функції. Кожній допоможе показати себе», - відповіла мудра Сова , - « Ви бачите, ось неподалік стоять дві прямі, та не прості, а ті , що перетинаються під прямим кутом, вони утворюють систему координат. В її квадратиках живуть точки, які належать графікам різних функцій».
4. « А багато функцій живе у країні?» - « Поки що дві. Але згодом країна поповниться ще кількома. Вони незвичні, але цікаві».
5.На останок Мудра Сова сказала: « Вам треба розширювати ваш кругозір, щоб рости, розвиватись і добирати ваги і визнання дорослих учнів, які вже знають про цю країну. Бажаю вам всім наполегливості і зосередженості у вивченні основ математики, бо в неї багато ще незвіданих вами країн і кожна цікавіша за попередню. Бажаю успіхів», - і полетіла собі у простір мудра і вільна.