Урок зарубіжної літератури у 5 класі за казкою Г.К. Андерсена « Соловей»
Мета: сформувати уявлення учнів про антитезу як художній прийом; поглиблювати навички аналізу художніх образів; навчати учнів робити самостійні узагальнення та висновки на підставі порівняння з творами інших видів мистецтва; сприяти їхньому морально етичному зростанню.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
- У казках дуже часто герої мають виконати три завдання, розгадати три загадки, щоб чогось досягти. От і ми з вами, щоб знайти ключове слово нашого уроку, маємо виконати три завдання.
Розгадай кросворд, який нам допоможе дещо пригадати і про самого Андерсена.
Запитання:
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
Відповіді:
« Молода жінка, закутана в найтонший серпанок, зітканий з мільйонів зірчастих сніжинок. Жінка була така прекрасна та ніжна, але із криги, зі сліпучої криги. І все-таки жива».( Снігова Королева)
Він зовсім посинів від холоду, він грався плескатими крижинками, складаючи з них різні фігури. Але ніяк не міг скласти слово, яке йому особливо хотілося. Слово «вічність». ( Кай).
Я не можу дати їй більше сили, ніж у неї є зараз. Хіба ти не бачиш, яка велика її сила? Сила – в її серці» ( Герда).
Завдання. Розташуй назви оповідань казки « Снігова Королева» в правильному порядку.
О. « Хлопчик та дівчинка»,
С. « Про дзеркало та друзки»
О. « Принц і принцеса»
Л. « Жінка, яка вміла чаклувати»
Е. « Лапландка і фінка»
В. « Маленька розбійниця»
Й. « У палаці Снігової королеви».
Відповідь.
С. « Про дзеркало та друзки»
О. « Хлопчик та дівчинка»,
Л. « Жінка, яка вміла чаклувати»
О. « Принц і принцеса»
В. « Маленька розбійниця»
Е. « Лапландка і фінка»,
Й. « У палаці Снігової королеви».
ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Учитель. Ключове слово казки – «СОЛОВЕЙ». Воно й дало їй назву. Саме над нею ми сьогодні й попрацюємо. Дехто вважає, що вона не до кінця дописана. У процесі роботи ми маємо з’ясувати і це питання.
Бесіда.
Робота з матеріалами виставки « Далека і близька країна Китай»
Повідомлення учнів про Китай.
Перший епізод.
Другий епізод.
Третій епізод.
Четвертий епізод.
|
Справжній соловей |
Штучний соловей |
Зовнішній вигляд |
Маленька, сіра пташка. |
Золота іграшка |
Спів |
Сльози |
Одна пісня |
Реагування на хворобу імператора |
Рятує імператора своєю піснею |
Мовчить. |
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Порадьтеся в парах: якби ви були автором, чи змінили б кінець казки? ( Ні, бо вона б не була тоді повчальною).
Заключне слово вчителя. У казці Андерсена в боротьбі, в протистоянні перемогло добро, мистецтво одержало перемогу над смертю. Андерсен, як і всі казкарі світу, прагнув утвердити добро на землі, пробуджуючи його в людських душах за допомогою своїх дивовижних казкових героїв.
Домашнє завдання. Умовно поділіть казку « Соловей» на частини і дайте кожній із них назву.