Казка "Соловей" Справжня і штучна краса

Про матеріал
Краса і красивість...Справжня і штучна краса, що це? Якою краса зачарує світ...
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури у 5 класі за казкою Г.К. Андерсена « Соловей»

Мета: сформувати уявлення учнів про антитезу як художній прийом; поглиблювати навички аналізу художніх образів; навчати учнів робити самостійні узагальнення та висновки на підставі порівняння з творами інших видів мистецтва; сприяти їхньому морально етичному зростанню.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

- У казках дуже часто герої мають виконати три завдання, розгадати три загадки, щоб чогось досягти. От і ми з вами, щоб знайти ключове слово нашого уроку, маємо виконати три завдання.

  • Робота в парах

Розгадай кросворд, який нам допоможе дещо пригадати і про самого Андерсена.

Запитання:

  1. Ким мріяв стати Андерсен?
  2. Назвіть батьківщину письменника.
  3. У якому місці народився Андерсен?
  4. Хто автор українського перекладу казки « Снігова королева»?
  5. Зла і підступна потвора, яка шкодить людям.
  6. Назвіть героїню казки на честь якої встановлено пам’ятник у столиці Данії.
  7. Ім’я головної героїні казки « Снігова королева».
  8. Яким був поцілунок Снігової королеви?

002.1024x1024.jpg

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді:

  1. Актором
  2. Данія.
  3. Оденсе
  4. ( Оксана) Іваненко.
  5. Троль.
  6. Русалка.
  7. Герда.
  8. Крижаним.
  • Вгадай героя за описом.

« Молода жінка, закутана в найтонший серпанок, зітканий з мільйонів зірчастих сніжинок. Жінка була така прекрасна та ніжна, але із криги, зі сліпучої криги. І все-таки жива».( Снігова Королева)

Він зовсім посинів від холоду, він грався плескатими крижинками, складаючи з них різні фігури. Але ніяк не міг скласти слово, яке йому особливо хотілося. Слово «вічність». ( Кай).

Я не можу дати їй більше сили, ніж у неї є зараз. Хіба ти не бачиш, яка велика її сила? Сила – в її серці» ( Герда).

  • Літературна головоломка.

Завдання. Розташуй назви оповідань казки « Снігова Королева» в правильному порядку.

О. « Хлопчик та дівчинка»,

С. « Про дзеркало та друзки»

О. « Принц і принцеса»

Л. « Жінка, яка вміла чаклувати»

Е. « Лапландка і фінка»

В. « Маленька розбійниця»

Й. « У палаці Снігової королеви».

Відповідь.

С. « Про дзеркало та друзки»

О. « Хлопчик та дівчинка»,

Л. « Жінка, яка вміла чаклувати»

О. « Принц і принцеса»

В. « Маленька розбійниця»

Е. « Лапландка і фінка»,

Й. « У палаці Снігової королеви».

ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Учитель. Ключове слово казки – «СОЛОВЕЙ». Воно й дало їй назву. Саме над нею ми сьогодні й попрацюємо. Дехто вважає, що вона не до кінця дописана. У процесі роботи ми маємо з’ясувати і це питання.

Бесіда.

  • Які ваші враження  від казки?
  • Кого нагадує соловей? ( поетів, митців)
  • Де відбувається дія? ( У Китаї)

Робота з матеріалами виставки « Далека і близька країна Китай»

  • Що цікавого хочуть нам про цю країну розповісти наші юні географи?

Повідомлення учнів про Китай.

  • Як автор описує палац імператора? Зачитайте опис з тексту казки. А тепер спробуйте відповісти, що ж найцікавішого було в цьому палаці? ( Соловей)
  • Перегляд та обговорення епізодів мультфільму

Перший епізод.

  • Хто знав солов’я і погодився привести придворних до нього? ( Дівчинка).
  • З якими тваринами сплутали придворні солов’я? ( З коровою, жабою)

Другий епізод.

  • Чи правильно вчинив соловей, відмовившись від золотого черевичка?
  • Хіба сльози дорожчі від золота?
  • Як реагував імператор на спів солов’я?( Плакав.)
  • Чому йому стало так гірко?
  • Що ж було далі?
  • Знайдіть і зачитайте опис штучного солов’я.

Третій епізод.

  • Чого не вистачає у пісні солов’я?(Душі).

Четвертий епізод.

  • Хто прийшов до імператора? ( смерть.)
  • Чим вона його вразила? ( білий колір у східних народів – колір трауру).
  • Самостійні спостереження та висновки.
  • Зверніть увагу на ілюстрації, що подані в книжці. Яка пташка приваблює нас своїм виглядом? ( штучна, бо вона красивіша).
  • Робота над порівняльною таблицею.

 

Справжній соловей

Штучний соловей

Зовнішній вигляд

Маленька, сіра пташка.

Золота іграшка

Спів

Сльози

Одна пісня

Реагування на хворобу імператора

Рятує імператора своєю піснею

Мовчить.

 

  • Бесіда.
  • Тож яка краса протиставляється у казці?( Штучна і справжня)
  • Який висновок ми можемо зробити щодо теми уроку?( У казці «       Соловей» протиставляється справжня і штучна краса).
  • Як у художній літературі та фольклорі називається прийом протиставлення?( Антитеза)
  • Стосовно яких образів казки « Соловей» використано цей прийом?(Штучного і справжнього солов’я).
  • Які з наданих далі висловів,прислів’я ви б обрали епіграфом до нашого уроку. Поясніть свій вибір.
  1. Не все те золото, що блищить(прислів’я).
  2. «Життя коротке, - мистецтво вічне» ( О. Уайльд).
  3. « Живе той, хто не живе для себе, хто для інших виборює життя» ( В. Симоненко).
  4. « Чим більше краси бачить людина навколо себе, тим більше хвилює. Зворушує її краса – і створена іншими людьми, і первозданна» ( В.Сухомлинський).
  • На основі якого художнього прийому побудовані дані висловлювання?

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Узагальнююча бесіда.
  • Казка називається « Соловей». Якого солов’я має на увазі автор: штучного чи справжнього?
  • Хто головний герой казки: справжній чи штучний соловей?( Справжній)
  • Яким би було наше уявлення про справжнього солов’я без образу штучного, або без антитези? ( Не повним).
  • Робота в парах.

Порадьтеся в парах: якби ви були автором, чи змінили б кінець казки? ( Ні, бо вона б не була тоді повчальною).

Заключне слово вчителя. У казці Андерсена в боротьбі, в протистоянні перемогло добро, мистецтво одержало перемогу над смертю. Андерсен, як і всі казкарі світу, прагнув утвердити добро на землі, пробуджуючи його в людських душах за допомогою своїх дивовижних казкових героїв.

Домашнє завдання. Умовно поділіть казку « Соловей» на частини і дайте кожній із них назву.

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
1402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку