Семінар-тренінг для вихователів «На межі професійного вигорання»

Про матеріал
Семінар-тренінг для вихователів «На межі професійного вигорання» На межі професійного вигорання (конспект тренінгового заняття) Професійне вигорання проявляється і на фізичному, і на емоційному рівнях. Постійна втома, головний біль, поганий сон або безсоння, різкі перепади настрою, пригніченість – усе це ознаки професійного вигорання. У такому стані знижується продуктивність. Педагог не може впоратися зі звичним навантаженням і виконує менше завдань, а тому буває не задоволеним собою. А ще педагогу складно спокійно реагувати на конфліктні ситуації, тримати себе в руках під час спілкування з колегами, батьками, вихованцями. Мета: навчити педагогів виявляти симптоми професійного вигорання і ефективно долати його. Матеріали: дошка, мотузка довжиною 5 м, стікери та маркери різних кольорів. Тривалість: 1,5 години.
Перегляд файлу

КЗ «ПЕРВОМАЙСЬКИЙ ЗАКЛАД ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

(ЯСЛА-САДОК) №14 «БАРВІНОК» КОМБІНОВАНОГО ТИПУ ПЕРВОМАЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ  РАДИ  ХАРКІВСЬКОЇ  ОБЛАСТІ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Семінар-тренінг для вихователів

 

«На межі професійного вигорання»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Підготувала і провела

        24.01.2022 р.

  Практичний психолог

          Кіпоть Наталя Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

2022 р.

На межі професійного вигорання

(конспект тренінгового заняття)

Професійне вигорання проявляється і на фізичному, і на емоційному рівнях. Постійна втома, головний біль, поганий сон або безсоння,  різкі перепади настрою, пригніченість – усе це ознаки професійного вигорання. У такому стані знижується продуктивність. Педагог не може впоратися зі звичним навантаженням і виконує менше завдань, а тому буває не задоволеним собою. А ще педагогу складно спокійно реагувати на конфліктні ситуації, тримати себе в руках під час спілкування з колегами, батьками, вихованцями.

 Мета: навчити педагогів виявляти симптоми професійного вигорання і ефективно долати його.

Матеріали: дошка, мотузка довжиною 5 м, стікери та маркери різних кольорів.

Тривалість: 1,5 години.

Хід заняття

І. Мотиваційний етап

Вправа «Мотузка»

Мета: допомогти учасникам зняти напруження і налаштуватися на продуктивну роботу.

Ведучий: Добрий день колеги! Тема сьогоднішнього тренінгового заняття – «Запобігаємо професійному вигоранню». Щоб налаштуватися на роботу, пропоную виконати вправу «Канат». (Показує учасникам мотузку). Ви бачите мотузку, зав’язану в кільце. Станьте, будь ласка, кружка на однаковій відстані одне від одного і візьміть її.

Учасники тримаються за мотузку і стають кружка.

 Ведучий: Тепер заплющте очі і станьте так, щоб вийшов квадрат.

Учасники тримаються за мотузку і формують квадрат.

Ведучий: Чудово! Ви можете спілкуватися під час вправи, але не розплющуйте очі. А тепер спробуйте стати трикутником.

Учасники тримаються за мотузку і формують трикутник.

Ведучий: Молодці! І на останок – ромб.

Учасники формують ромб.

Дякую за роботу продовжуємо!

ІІ. Теоретичний етап.

Тихий мозковий штурм

Мета: розширити знання педагогів про професійне вигорання.

Ведучий: на вашу думку, що таке професійне вигорання? Можете записати свої думки на дошці.

Учасники записують відповіді.

Ведучий: Тепер проведемо «тихий мозковий штурм». Візьміть стікери і напишіть на них причини вигорання. Приклейте стікери на дошці, прокоментуйте свій запис.

 Ведучий переходить до теоретичної частини. Він розповідає про професійне вигорання: причини, як діагностувати:

Ведучий: нумо перерахуємо мінуси і плюси нашої професії. Свої тези аргументуйте. Наприклад, так:

  • Перший учасник говорить: «Вихователем бути добре» і додає аргумент «за»;
  • Наступний каже: «Вихователем бути погано» - і наводить аргумент «проти» тощо.

Так ми визначимо, що вас мотивує працювати.

ІІІ. Практичний етап

Ведучий: Переходимо до практичного етапу – групової роботи. Для розминки об`єднайся у групи. Обговоримо ваш особистий досвід – як ви запобігаєте вигоранню на роботі? За 10 хв.  Розглянемо варіанти.

Педагоги обговорюють у групах способи боротьби з професійним вигоранням.

Ведучий: тепер оголосіть свої варіанти боротьби з професійним вигоранням.

Орієнтовні варіанти відповідей учасників – знайти хобі, займатися спортом, частіше ходити в театр.

Вправа «Друкарська машинка»

Мета: допомогти учасникам сконцентруватися, а всьому колективу – згуртуватися.

Ведучий: Уявімо, що разом ми – велика друкарська машинка. Кожен окремо – літера на клавіатурі. Машинка працює так – я називаю слово, наприклад «сміх». Той, у кого літера «с», плескає в долоні, й усі аплодують. Потім плескає той, у кого «м», і знову загальні оплески. Пропуск між словами – усі підіймаються. Якщо машинка «помиляється» - починаємо друкувати спочатку. Зараз я дам кожному літеру. Завдання – надрукувати фразу «Здоров’я – дорожче за золото».

Вправа «Афоризми і прислів’я»

Мета: сформувати позитивне самосприйняття і навчити усвідомлювати сенс робочих завдань.

Ведучий: Об’єднаємося у нові групи для наступної вправи. Кожна група виписує афоризми або прислів’я. Спробуйте визначити, які цінності в них закладені. Коли закінчите, презентувати результати вашої роботи.

Вправа «Матриця Ейзенхауера»

Мета: навчити розставляти пріоритети.

Ведучий: Перейдемо до наступної на сьогодні вправи. Складіть матрицю із 4 квадратів – перетину осей «Важливо-неважливо» по горизонталі і «терміново-нетерміново» по вертикалі.

Ведучий малює на дошці або фліпчарті «мартицю Ейзенхаура»

Ведучий: Згадайте свій робочий день і запишіть усі справи в цю матрицю. Записуйте відповідно до дефініцій:

  • Важливі й термінові – першочергові завдання, які треба виконувати одразу;
  • Важливі нетермінові – насамперед потребують вашої уваги;
  • Неважливі термінові – справи, які не наближають до мети, їх просто треба робити.
  • Неважливі і нетермінові – поглиначі часу, які відволікають від основних справ.

Неважливими і нетерміновим справами, що лише відволікають від основних справ, є тривалі телефонні розмови, «зависання» у соціальних мережах тощо.

Учасники заповнюють матриці.

Ведучий: Обговорімо враження від цієї вправи. Чи виникали у вас труднощі? Поділіться з колегами.

Учасники обговорюють результати.

Вправа «6 кроків для вихователя, щоб запобігти професійному вигоранню».

Хід: вправа виконується методом каруселі. Вихователі працюють у двійках або трійках в залежності від кількості осіб. Вони отримують назву кроку, а їх мета написати як можливо це проявити, досягти, здобути та реалізувати у житті. Коли завдання повернеться до першої пари, то вони презентують наробки всієї групи.

  1. Позбудьтеся перфекціоналізму.

Не прагніть завжди робити все ідеально. Помилятися – нормально. Не соромтеся просити колег про допомогу.

  1. Обговорюйте навантаження.

Якщо ви не можете впоратися із великим обсягом завдань, зверніться до вихователя-методиста. Обговоріть з ним, як ліпше перерозподілити навантаження або кому з колег делегувати обов’язки.

  1. Підвищуйте мотивацію. Одноманітна робота втомлює. Порадьтеся із вихователем-методистом, як ви можете урізноманітнити свої будні: пройти додатковий курс підвищення кваліфікації, відвідати профільну конференцію тощо.
  2. Навчіться відмовляти. Не бійтеся відмовлятися від нових доручень, якщо розумієте, що вони вас обтяжать. Завдання, які не є вашими прямими посадовими обов’язками, виконуйте за бажанням.
  3. Плануйте. Заздалегідь розподіляйте завдання за важливістю і терміновістю. Так легше впоратися із навантаженням та визначити, у чому вам знадобиться допомога.
  4. Відпочивайте. Не нехтуйте своїм відпочинком. Установіть межі роботи та дозвілля. Наприклад, після 19:00 не перевіряйте робочу пошту і попросіть не турбувати вас робочими дзвінками.

Вправа «Лови каструлю!»

Хід: учасники сідають кружка. Їхнє завдання – кидати й ловити уявні предмети. Учасник, який розпочинає вправу, оголошує ім’я партнера й називає предмет, який кидає. Той, хто його ловить, має швидко «прилаштуватися» до предмета, адже кошеня потрібно ловити інакше, ніж змію. Потім той, хто спіймав уявний предмет, так само оголошує ім’я партнера й називає предмет, який кидає.

Вправа «Веселка»

Мета: визначити і осмислити важливі життєві цілі.

Хід: тренер звертається до учасників – «Кажуть, що під одним із кінців веселки стоїть горщик із золотом, який кожному, хто його знайде, дарує щастя та багатство. Уявіть веселку, яку сонце і дощ створили саме для вас. Нехай кінці, якими вона спирається на горизонт, позначають ваше сьогодення і майбутнє. Уявіть, що в майбутньому на вас чекає щось цінне і дуже бажане, те, що ідеально підходить вам». Тепер налалюйте веселку, а там де вона йде за горизонт – будь-яку мету, яка першою спадає на думку. А тепер визначить найголовнішу вашу мету і розмістіть її на першому плані малюнка. Після цього кожен учасник розглядає свій малюнок і подумки відповідає на запитання:

  • Як я можу досягти цієї мети?
  • Що залежить від мене, а що – від інших?
  • Із якими перешкодами я можу зіткнутися на своєму шляху?
  • Від чого мені, можливо, доведеться відмовитися?
  • Що я отримаю натомість?
  • Хто, крім мене, може отримати користь від досягнення цієї мети?
  • Як я ставлюся до цієї мети?

ІV. Завершальний етап.

Ведучий: Дякую вам за активну участь у тренінговому занятті! Було цікаво співпрацювати. Підсумуємо: розкажіть, що корисного ви дізналися, які способи боротьби з професійним вигоранням плануєте застосовувати в роботі? Почніть свою відповідь фразою: «Сьогодні на тренінговому занятті я…»

Учасники описують свої враження. Ведучий підбиває підсумки тренінгового заняття, роздає учасникам пам’ятки, які допоможуть запобігти професійному вигоранню.

Вправа «Дощ»

Хід: учасники стають кружка. Тренер пропонує послухати, як звучить дощ. Для цього учасники мають уважно стежити за тренером й передавати ланцюжком по колу рухи, які він показуватиме.

Навколо нас піднявся вітер (тре долоні).

Починає крапати дощ (клацає пальцями).

Дощ посилюється (почергово стукає долонями по грудях).

Починається справжня злива (плескає долонями по стегнах).

А ось град і справжня буря (тупає ногами).

Але що це? Буря стихає (плескає по стегнах).

Дощ стихає (почергово стукає долонями по грудях).

Краплі падають на землю (клацає пальцями).

Тихий шелест вітру (потирає долоні).

Засяяло сонце (потягнутися руками вгору).

Ведучий: Дякую за роботу! До наступних зустрічей!

 

 

 


  1. Виховує все: люди, речі, явища, але насамперед і найбільше – люди. З них на першому місці – батьки і педагоги / А. Макаренко.
  2. Відкрити в кожній людині творця, поставити її на шлях самобутньої творчої, інтелектуально повнокровної праці – це завдання стає нині першочерговим у практичній роботі / В. О. Сухомлинський.
  3. Если педагогика хочет воспитать человека во всех отношениях, то она должна прежде всего узнать его во всех отношениях / К. Д Ушинский.
  4. Завдання педагогів найпочесніше – створювати людські кадри для всіх галузей нашого життя / А. С. Макаренко.
  5. Захоплюючись реальними й соціальними цілями, ми знехтували вихованням насамперед людини – і це справді стільки ж вимога християнства й сучасності, скільки й вимога розумної педагогіки, що грунтується на психології, радить нам розвивати душу людини, відповідно її природи, а душа людини, за чудовим виразом Орігена, народжується християнкою і це і є та її гуманність, про яку найбільше зобов'язане дбати істинне виховання / К. Д. Ушинський.
  6. Лише той Учитель, хто живе так, як навчає / Г. Сковорода.
  7. Методи, прийоми і засоби навчання змінилися, розроблено нові технології інтерактивного навчання. Завдання сучасного вчителя брати їх на озброєння і працювати.
  8. Незвичайний педагог – рідна мова – не тільки навчає багато чого, а й навчає напрочуд легко, за якимсь недосяжним полегшеним методом / К. Д. Ушинський.
  9. Отримати посаду важче, ніж втриматися на ній / Л. Пітер.
  10.             Педагог – скульптор, що створює людину майбутнього / В. Сухомлинський.
  11.             Педагог – это инженер человеческих душ / М. И. Калинин.
  12.             Педагог – это тот человек, который должен передать новому поколению все ценные накопления веков и не передать предрассудков, пороков, болезней / А. В. Луначарский.
  13.             Педагог повинен багато вчитися розуміти душу в її явищах / К. Д. Ушинський.
  14.             Педагогіка є найбільш діалектична, рухлива, найбільш складна і різноманітна наука / А. С. Макаренко.
  15.             Педагогічна творчість – це здатність допомогти людині пізнати свій внутрішній світ... навчити її розуміти і створювати прекрасне / В. О. Сухомлинський.
  16.             Плохой учитель преподносит истину, хороший учит ее находить / А. Дистервег.
  17.             Прокладай шлях до розуму людини через її серце / Ф. Честерфілд.
  18.             Самые правильные, разумные, продуманные педагогические методы не принесут никакой пользы, если общий тон вашей жизни плох / А. С. Макренко.
  19.             Серце віддаю дітям / В. Сухомлинський.
  20.             Сильным, опытным становится педагог, который умеет анализировать свой труд / В. Сухомлинський.
  21.             Стратегічним завданням державної освітньої політики є вихід освіти, набутої в Україні, на ринок світових освітніх послуг, поглиблення міжнародного співробітництва, розширення участі навчальних закладів, учених, педагогів і вчителів, учнів, студентів у проектах міжнародних організацій та співтовариств.
  22.             Сучасний урок - це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня.
  23.             «Ти можеш!» – повинен нагадувати вчитель учневі. «Він може!» – повинен нагадувати колектив. «Я можу!» – повинен повірити в себе учень / В. Шаталов.
  24.             Учитель і учень ростуть разом.
  25.             Чтобы с пользой учить других, нужно преждн всего учиться самому педагогу, учиться до глубокой старости / Е.О. Патон.
  26.             Якщо педагогіка хоче виховати людину в усіх відношеннях, то вона повинна насамперед пізнати її також у всіх відношеннях / А. Д. Ушаков.

 

 

 

 


Як ви запобігаєте вигоранню

 на роботі?

 


с  м  і  х

з  д  о  р  в  я ж  ч  е  а  т

 

г  ш  і  н  к  у п  и

 

«Здоров’я – дорожче за золото».


Позбудьтеся перфекціоналізму


Обговорюйте навантаження


Підвищуйте мотивацію


Навчіться відмовляти


Плануйте


Відпочивайте

 

docx
Додано
26 жовтня 2022
Переглядів
1752
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку