Тема : Кислоти , їх склад , назви.
Мета : освітня - розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот , розглянути фізичні властивості кислот;
розвиваюча – - розвивати логічне мислення, пам’ять, розвивати інтелектуальну культуру учня;
виховна – продовжити формування світогляду, виховувати пізнавальну активність учнів та вміння брати відповідальність за прийняте рішення.
Тип уроку: комбінований
Методи навчання: пояснювально- ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні – демонстрація; практичні – виконання завдань; репродуктивні, інтерактивні.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва ,
Хід уроку
I.Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «м’ячик» (учні по черзі дають відповіді на запропоновані запитання, після того, як спіймають до рук м’ячик)
- На які групи поділяються всі речовини?
- Які речовини називаються простими?
- На які дві групи діляться прості речовини?
- Які речовини відносяться до складних?
- Які групи складних речовин ми вже вивчили?
- Що таке оксиди?
- На які групи поділяються оксиди?
- Який оксид найпоширеніший на Землі?
Складіть формули оксидів запропонованих елементів
Al
Ca
Cu(I)
C (IV)
Fe (III)
Na
„Цікава хімія на кухні”
«СМС повідомлення »
Для того, щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку треба прочитати повідомлення , де зашифровані букви. Чисельник - цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону, а знаменник -порядковий номер літери на кнопці.
СМС
4/3
4/1
6/2
4/4
5/3
6/3
4/1
Продовжуємо мандрівку дивною і загадковою країною Хімія. Ми вже зробили перші кроки, щоб проникнути в її таємниці. Сьогодні ми познайомимось ще з одним із чотирьох класів неорганічних сполук, який називається Кислоти. Тому і тема нашого уроку «КИСЛОТИ».
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель: З представниками кислот ми з вами знайомі з дитинства. Їсте зелене яблуко та відчуваєте який смак? (Кислий). Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Їсте лимон, і він який? Кислого смаку надає йому лимонна кислота. П’єте кефір і він теж на смак кислий, тому що в ньому міститься молочна кислота.
Отже, як ви думаєте, чому цей клас неорганічних сполук називають кислотами?
Перед вами знаходяться зразки кислот (HNО3 , H2SО4 , HCl ) спробуйте дати визначення поняття «кислота » . А кому важко , то знайдіть у підручнику та прочитайте це визначення .
Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок.
n
Нn Кислотний залишок
Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену(n) у кислоті.
Заповнення таблиці на дошці вчителем, а учнями у зошитах.
№ з/п |
Хімічна формула |
КЗ |
Валентність |
Назва кислоти |
1. |
HNО3 |
NО3 |
І |
Нітратна, азотна |
2. |
H2SО4 |
SО4 |
ІІ |
Сульфатна, сірчана |
3. |
HI |
I |
I |
Йодоводнева, іодидна |
4. |
HBr |
Br |
I |
Бромідна |
5. |
HCl |
Cl |
I |
Хлоридна, соляна |
6. |
H3РО4 |
РО4 |
ІІІ |
Ортофосфатна |
7. |
H2SО3 |
SО3 |
ІІ |
Сульфітна, сірчиста |
8. |
H2S |
S |
ІІ |
Сульфідна, сірководнева |
9. |
H2SiО3 |
SiО3 |
ІІ |
Силікатна |
10. |
H2CО3 |
CО3 |
ІІ |
Карбонатна, вугільна |
Хімічні назви кислот складаються з двох слів. Друге слово в усіх назвах – «кислота», а перше походить від назви елементу, що утворює кислоту з додаванням суфіксу. Для безоксигенових кислот використовується суфікс -ід, для оксигеновмісних – суфікси можуть бути різні: -ат або -іт.
Класифікація кислот
Бесіда
1) Класифікація за кількістю атомів Гідрогену
к и с л о т и
одноосновні двоосновні трьохосновні
HBr, HCl H2S, H2CО3 H3РО4
2) Класифікація за наявністю атомів Оксигену
к и с л о т и
оксигенові безоксигенові
H2CО3, HNО3 HBr, HCl, H2S
Самостійна робота учнів за підручником під керівництвом учителя.
Використання кислот
Повідомлення учнів
1. Через важливість сульфатну кислоту застосовують у всіх галузях народного господарства і називають «хлібом хімічної промисловості»
2. Хлоридна (соляна) кислота входить до складу шлункового соку й допомагає перетравлювати їжу . Алхіміки називали її «кислим спиртом», тому що вона диміла, обпікала язик, спричинювала кашель, роз'їдала метали і руйнувала тканини. Ще її, пізніше, називали «дух із солі».
3. Одна частка нітратної і три частки хлоридної кислоти відомі під назвою «царська горілка», в якій можна розчинити «царя металів» - золото.
Хімічний експеримент на кухні
V. Узагальнення і систематизація знань учнів
1. Гра «Третій зайвий » - знайдіть зайву формулу та поясніть чому
І. HBr , HCl , H2CО3
ІІ. H2S, H2CО3 H2 SО4
ІІІ. H2SiО3 , H2SО3 , H3РО4
2. «Впізнай» - з наведеного переліку формул виписати формули кислот та дати їм назви:
СаО, H2SiО3, K2SО4, HNО3, NaОН, СО2, Н3РО4, H2S, AgCl, HF, H2О, HCl, LiОH, H2SО4.
3. Гра «Пасьянс».
Учні об’єднуються у 6 команд. Кожній команді надаються картки з фрагментами кислот. Потрібно правильно та швидко скласти формули кислот та дати їм назви?
H; SO4; PO4; H2; CO3; NO3; H3; CI; S.
4. Кросворд «Де кислоти зустрічаються у природі?»
Розгадайте кросворд, дописуючи назви кислот.
1 |
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
2 |
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
С |
|
|
|
|
|
|
|||
4 |
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
5 |
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
||||||
6 |
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|
||||||
7 |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|||||||
1) Назва кислоти, яку ми п’ємо.
2) Назва кислоти, яка не розчиняється у воді.
3) Назва кислоти, яка за агрегатним станом тверда.
4) Назва кислоти, формула якої H2SO4.
5) Назва кислоти, яка міститься у шлунку.
6) Назва кислоти, яка містить кислотний залишок SO3.
7) Назва кислоти, формула якої HNO3.
VІ . Підведення підсумків та виставлення оцінок за урок
VІІ. Домашнє завдання.