Кислоти, їх склад, назви (Урок)

Про матеріал
Розробка уроку дає можливість розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі кислот, ознайомити учнів із поняттям "кислота", класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот , розглянути фізичні властивості кислот.
Перегляд файлу

Тема : Кислоти , їх склад , назви.

 

Мета :  освітня -  розширити  знання про класифікацію неорганічних речовин на    прикладі   кислот, ознайомити учнів із поняттям „кислота”, класифікацією кислот за складом та номенклатурою кислот , розглянути фізичні  властивості кислот;

розвиваюча – - розвивати логічне мислення, пам’ять, розвивати інтелектуальну культуру учня;

виховна   продовжити формування світогляду, виховувати пізнавальну активність учнів та вміння брати відповідальність за прийняте рішення.

 

Тип уроку: комбінований

 

Методи навчання: пояснювально- ілюстративні - бесіда, розповідь; наочні – демонстрація; практичні – виконання завдань; репродуктивні, інтерактивні.

 

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва ,

зразки кислот.
 

                                                                                       

Хід уроку

I.Організаційний етап

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Гра «м’ячик» (учні по черзі дають відповіді на запропоновані запитання, після того, як спіймають до рук м’ячик)
- На які групи поділяються всі речовини?
- Які речовини називаються простими?
- На які дві групи діляться прості речовини?
- Які речовини відносяться до складних?
- Які групи складних речовин ми вже вивчили?
- Що таке оксиди?
- На які групи поділяються оксиди? 

- Який оксид найпоширеніший на Землі?

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра  «Сходами оксидів »

Складіть формули  оксидів  запропонованих елементів

                                                                                          Al

 

 Ca

                                                             Cu(I)

 

                                                C (IV)

 

                                   Fe (III)

                   

                          Na

                                                                              

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

   „Цікава хімія на кухні”

http://4.bp.blogspot.com/-J3OtCTrRSDw/VHBiiHbg6pI/AAAAAAAAADo/nTBBqOWrVSk/s1600/%D0%BA%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%BE%D1%82%D0%B8.png

 

  • Погляньте на малюнки і скажіть, що спільного між яблуком ,  лимоном, квашеною капустою, оцтом, щавлем і кефіром?   (кислий смак)
  • Чому від кропиви подразнення шкіри? (до складу соку входять кислоти).
  • Чому чай після додавання лимону світлішає? (кислота змінює його забарвлення).
  •  Чому кефір, ряжанка, сметана, простокваша відноситься до молочно- кислих продуктів? ( до їх складу входить  молочна кислота)

 

«СМС повідомлення » 

Для того, щоб дізнатися  тему сьогоднішнього  уроку треба прочитати  повідомлення , де зашифровані букви. Чисельник - цифра, під якою літера знаходиться на кнопці мобільного телефону,  а знаменник -порядковий номер літери на кнопці.

Картинки по запросу мобільний телефон з кнопками

СМС

4/3

4/1

6/2

4/4

5/3

6/3

4/1

 

Продовжуємо  мандрівку дивною і загадковою країною Хімія. Ми вже зробили перші кроки, щоб проникнути в її таємниці. Сьогодні ми познайомимось ще з одним із чотирьох  класів неорганічних сполук, який називається Кислоти. Тому і тема нашого уроку «КИСЛОТИ».

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

Визначення поняття  «Кислоти »

Учитель: З представниками  кислот ми з вами знайомі з дитинства. Їсте зелене яблуко та відчуваєте який смак? (Кислий). Це тому, що в ньому міститься яблучна кислота. Їсте лимон, і він який? Кислого смаку надає йому лимонна кислота. П’єте кефір і він теж на смак кислий, тому що в ньому міститься молочна кислота.
Отже, як ви думаєте, чому цей клас неорганічних сполук називають кислотами?

 

Перед вами знаходяться зразки кислот (HNО3 , H24 , HCl ) спробуйте дати визначення поняття  «кислота » . А  кому важко , то знайдіть у підручнику та прочитайте це визначення .

 

 

Кислоти – це складні речовини, що містять атоми Гідрогену, здатні заміщуватися на метал та кислотний залишок.

n

Нn Кислотний залишок

Валентність кислотного залишку дорівнює кількості атомів Гідрогену(n) у кислоті.

 

Номенклатура  кислот

 

Робота з підручником

Заповнення таблиці на дошці вчителем, а учнями у зошитах.

 

№ з/п

Хімічна формула

КЗ

Валентність

Назва кислоти

1.

HNО3

3

І

Нітратна, азотна

2.

H24

4

ІІ

Сульфатна, сірчана

3.

HI

I

I

Йодоводнева, іодидна

4.

HBr

Br

I

Бромідна

5.

HCl

Cl

I

Хлоридна, соляна

6.

H3РО4

РО4

ІІІ

Ортофосфатна

7.

H23

3

ІІ

Сульфітна, сірчиста

8.

H2S

S

ІІ

Сульфідна, сірководнева

9.

H2SiО3

SiО3

ІІ

Силікатна

10.

H23

3

ІІ

Карбонатна, вугільна

  

Хімічні назви кислот складаються з двох слів. Друге слово в усіх назвах – «кислота», а перше походить від назви елементу, що утворює кислоту з додаванням суфіксу. Для безоксигенових кислот використовується суфікс -ід, для оксигеновмісних – суфікси можуть бути різні: -ат або -іт. 

 

 Класифікація кислот

            Бесіда

  • Що спільного між усіма поданими у таблиці кислотами? (кожна має атоми Гідрогену).
  • Чим відрізняються запропоновані кислоти? ( кількістю атомів Гідрогену та наявністю  атомів Оксигену)

 

1) Класифікація за кількістю атомів Гідрогену

                                       к и с л о т и

 

 

          одноосновні    двоосновні    трьохосновні

         HBr, HCl         H2S, H23          H3РО4

   2) Класифікація за наявністю атомів Оксигену

к и с л о т и

   

 

                          оксигенові             безоксигенові

                     H23, HNО3              HBr, HCl,   H2S

 
Фізичні властивості кислот

Самостійна робота учнів за підручником  під керівництвом учителя.

 

  Використання кислот

Повідомлення учнів

1.     Через важливість сульфатну кислоту  застосовують у всіх галузях народного господарства  і називають  «хлібом хімічної промисловості»

2.     Хлоридна (соляна) кислота входить до складу шлункового соку й допомагає перетравлювати їжу . Алхіміки називали її  «кислим спиртом», тому що вона диміла, обпікала язик, спричинювала кашель, роз'їдала метали і руйнувала тканини. Ще її, пізніше, називали «дух із солі».

3.     Одна частка нітратної і три частки хлоридної кислоти відомі під назвою «царська горілка», в якій можна розчинити «царя металів» - золото.

 

Хімічний експеримент на кухні

  • Щоб очистити чайник від накипу приготуйте наступний розчин: на 1 л води додайте 1 ст.л. лимонної кислоти. Залийте цю суміш в чайник і прокип’ятіть, після чого залиште її на ніч в чайнику і сполосніть його вранці.
  • Як зняти наліт від чаю чи кави з чашок?  - Необхідно протерти чашку ватним тампоном, змоченим столовим оцтом чи міцним розчином кухонної солі.

 

 

V. Узагальнення і систематизація знань учнів

 

1.   Гра  «Третій зайвий »  - знайдіть зайву формулу та поясніть чому

 І. HBr , HCl , H23     

ІІ.  H2S, H23          H2 4

ІІІ. H2SiО3 , H23 , H3РО4

 

2. «Впізнай» -  з наведеного переліку формул виписати формули кислот та дати їм назви:

СаО, H2SiО3, K24, HNО3, NaОН, СО2, Н3РО4, H2S, AgCl, HF, H2О, HCl, LiОH, H24.

 

 

3. Гра «Пасьянс».
Учні об’єднуються у 6 команд. Кожній команді надаються картки з фрагментами кислот. Потрібно правильно та швидко скласти формули кислот та дати їм назви?
H; SO4; PO4; H2; CO3; NO3; H3; CI; S.

 

4. Кросворд «Де кислоти зустрічаються у природі?» 

Розгадайте кросворд, дописуючи назви кислот.

 

                                           1

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   2            

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

                           4

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

                           5

 

 

О

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

Т

 

 

 

           7

 

 

 

 

А

 

 

 

 

        1) Назва кислоти, яку ми п’ємо.

2) Назва кислоти, яка не розчиняється у воді.

3) Назва кислоти, яка за агрегатним станом тверда.

4) Назва кислоти, формула якої H2SO4.

5) Назва кислоти, яка міститься у шлунку.

6) Назва кислоти, яка містить кислотний залишок SO3.

7) Назва кислоти, формула якої HNO3.

   

VІ . Підведення підсумків та виставлення оцінок за урок

Картинки по запросу картинка підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання.

  • Вивчити формули і назви кислот , опрацювати матеріал  відповідного параграфу.
  • Повідомлення «Кислоти в природі».
  • Скласти казку  (ребус) «Кислоти».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Мелеганич Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дробот Олена Геннадіївна
    Дякую вам за такий гарний конспект!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гудзь Iра
    Ви молодчинка, дуже крутий конспект уроку!!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 травня 2019
Переглядів
9479
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку