Тема уроку: Солі, їх склад назви. Фізичні властивості середніх солей.
Мета уроку: закріпити знання про склад оксидів та кислот, розширити уяву учнів про класифікацію та номенклатуру неорганічних речовин на прикладі солей; навчити називати солі, розвивати вміння й навички складати формули за валентністю на прикладі солей; розпізнавати солі з поміж інших класів неорганічних сполук.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, зразки солей.
Хід уроку
I Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань.
Перш ніж перейти до вивчення нової теми, треба перевірити й закріпити знання, які Ви отримали на попередніх уроках.
Фронтальне опитування:
Біля дошки 4 учні виконують завдання.
Розставити коефіцієнти, назвати продукти реакціі, класифікувати їх.
Fe + O2 = Fe 2 O3
P + O2 = P2 O3
C + O2 = C O
Сr+ O2 = Сr2 O3
Zn + O2 = ZnO
Ca + O2 = Ca O
N + O2 = N2 O3
Na + O2 = Na2 O
Хімічний диктант з взаємоперевіркою під керівництвом учителя.
У кожному вертикальному стовпчику є «біла ворона». Викресліть її та поясніть чому саме цю речовину ви вважаєте зайвою.
H2S H2CO3 H2 SO4 H2 SiO3 H2 SO3 |
HCl H2 SO4 HBr HNO3 HI |
K2O Ca O Cu O Zn O MgO |
III.Мотивація навчальної діяльності
У ній знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. Та не така вона вже і мирна! Через неї навіть море може стати мертвим. Обійтися без неї неможливо. Металургія, кераміка, шкіряне взуття, с/г, медицина… (Сіль)
В продовження хотілося б пригадати звичаї та вислови, прислів’я та крилаті фрази українського народу саме про сьогоднішню гостю уроку.
1) Розсипалася сіль - до сварки.
2) Без чого не проживеш? Без чого і хліб не їсться? (Без солі)
Між іншим, щоденно кожен із нас з’їдає 15-18 г солі. Ось і виходить, що вдвох пуд солі можна з’їсти за рік. Не так уже й багато часу нам треба, щоби пізнати одне одного!
А чи знаєте ви ще якісь крилаті вислови про сіль?
Хліб – сіль їж та правду ріж.
Без солі, без хліба немає обіду.
Нема долі без солі.
Де хліб – сіль – каша, там домівка наша.
Без солі не смачно, без хліба не ситно.
А відгадайте загадки:
У воді народжується, а води боїться.
Мене не їдять і без мене не їдять (Сіль)
Ключове слово – сіль, тому тема нашого уроку «Солі, їх склад, назви. Фізичні властивості середніх солей»
Запитання для кмітливих
IV.Вивчення нового матеріалу.
Подивіться уважно на дошку. Що спільного ви побачили?
КCl Na2 CO3 BaSO4 Na2SO3
( На першому місці – метал, на другому – кислотний залишок )
А тепер, самостійно попробуйте дати визначення, що ж таке сіль?
Солі – це складні речовини, утворені атомами металів і кислотними залишками.
валентність
+ (у випадку,
якщо вона змінна) +
Закріплення: дати назву солям (усно, по ланцюжку)
К2CO3, FeCl2, СаSO4, Ва(NO3)2 , тощо.
Фізичні властивості солей.
Солі – це тверді речовини, переважно білого кольору, без запаху. Подивимось на зразки деяких солей на інтерактивній дошці.
Як ви вважаєте клас речовин «Солі» дістав таку назву через солоний смак його сполук?
Правильну відповідь на дане питання ми знайдемо у підручнику – самостійне читання з подальшим колективним обговоренням.
Солоні солі – натрій хлорид, калій хлорид, натрій сульфат
(«глауберова сіль»), яка ще досі використовується як послаблюючий засіб.
Але є гіркі – магній сульфат. Її також використовують у медицині як послаблюючий та заспокійливий засіб. СаCO3 – без смаку.
Є також і солодкі. Це, наприклад берилій хлорид.
Здебільшого солі мають змішаний смак – солодко-кислий, солоно – гіркий.
Солі бувають розчинні у воді та нерозчинні. Давайте подивимось на таблицю розчинності речовин.
BaSO4 та CaCO3 (крейда) практично не розчиняються у воді. BaSO4 - використовують при рентгенівському обстеженні шлунка. Для того, щоб повністю розчинити дрібку порошку кальцій карбонату та барій сульфату знадобиться ціла цистерна води.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
«Хімічна естафета»
заповніть пропуски в таблиці (учні по черзі виходять і записують формули біля дошки)
Формули солей
Формула кислоти |
К |
Fe(ІІ) |
H2SO4 |
К2SO4 |
|
HNO3 |
|
Fe(NO3)2 |
H3РО4 |
|
|
«Робота в парах»
Учні отримують картки з завданням, де потрібно скласти формули солей і дати їм назви за сучасною українською номенклатурою
1 варіант |
|||
|
Cl |
SO4 |
PO4 |
Вa |
|
|
|
К |
|
|
|
Fe (II) |
|
|
|
2 варіант |
|||
|
I |
SO3 |
PO3 |
Fe(III) |
|
|
|
Na |
|
|
|
Mg |
|
|
|
VI. Підсумок уроку. Оцінювання та мотивація оцінок
VІІ. Домашнє завдання. ( диференційоване)
Опрацювати матеріал параграфу 10. Виконати вправи 2,3,4 на ст. 53 (дост. рівень)
Творче завдання: скласти кросворд або казку про солі; підготувати повідомлення «Поширення солей у природі».