Солі, їх склад, назви. Фізичні властивості середніх солей (Урок)

Про матеріал
Методична розробка уроку дає можливість закріпити знання про склад оксидів та кислот, розширити уяву учнів про класифікацію та номенклатуру неорганічних речовин на прикладі солей. Крім цього, навчить розпізнавати солі з поміж інших класів неорганічних сполук.
Перегляд файлу

Тема уроку: Солі, їх склад назви. Фізичні властивості середніх солей.

 

Мета уроку: закріпити знання про склад оксидів та кислот, розширити уяву    учнів про класифікацію та номенклатуру неорганічних речовин на прикладі солей; навчити називати солі, розвивати вміння й навички складати формули за валентністю на прикладі солей; розпізнавати солі з поміж інших класів неорганічних сполук.    

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, зразки солей.

 

Хід уроку

I Організаційний етап

 

II. Актуалізація опорних знань.

Перш ніж перейти до вивчення нової теми, треба перевірити й закріпити знання, які Ви отримали на попередніх уроках.

Фронтальне опитування:

  1.  Дайте визначення оксидів.
  2. Яка класифікація  оксидів?
  3. Яким чином складаються формули оксидів?
  4. Дайте визначення кислотам.
  5. Яка класифікація кислот?

 

Біля дошки 4 учні виконують завдання.

Розставити коефіцієнти, назвати продукти реакціі, класифікувати їх.

 

Fe + O2 = Fe 2 O3

P + O2 = P2 O3

C + O2 = C O

Сr+ O2 = Сr2 O3

Zn + O2 = ZnO

Ca + O2 = Ca O

N  +  O2  = N2 O3

Na  + O2 = Na2 O

 

Хімічний диктант з взаємоперевіркою під керівництвом учителя.

  1. Купрум (I) оксид
  2. Сульфітна кислота.
  3. Карбонатна кислота.
  4. Карбон (IІ) оксид.
  5. Ферум (ІІ) оксид.
  6. Хлоридна кислота.
  7. Ортофосфатна кислота.
  8. Нітратна кислота.
  9. Алюміній  оксид.
  10.         Хлоридна кислота.
  11.         Калій оксид.
  12.         Сульфур (ІV) оксид.

 

Гра « Біла ворона»

У кожному вертикальному стовпчику є «біла ворона». Викресліть її та поясніть чому саме цю речовину ви вважаєте зайвою.

 

H2S

H2CO3

H2 SO4  

H2 SiO3 

H2 SO3  

HCl

H2 SO4

HBr

HNO3

HI

K2O        

Ca O     

Cu O   

Zn O   

MgO   

 

 

III.Мотивація навчальної діяльності

Загадка «Що знаходить в коробці?»

У ній знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. Та не така вона вже і мирна! Через неї навіть море може стати мертвим. Обійтися без неї неможливо. Металургія, кераміка, шкіряне взуття, с/г, медицина…                (Сіль)

 

В продовження хотілося б пригадати звичаї та вислови, прислів’я та крилаті фрази українського народу  саме про сьогоднішню гостю уроку.

 

1) Розсипалася сіль - до сварки.

2)   Без чого не проживеш? Без чого і хліб не їсться? (Без солі)

  1. Дорогих гостей, улюблених героїв, переможців, знаменитих людей зустрічають та в далеку дорогу проводжають із … (хлібом та сіллю).
  2. Щоб людину пізнати, треба з нею … (пуд солі з’їсти).

Між іншим, щоденно кожен із нас з’їдає 15-18 г солі. Ось і виходить, що вдвох пуд солі можна з’їсти за рік. Не так уже й багато часу нам треба, щоби пізнати одне одного! 

 

А чи знаєте ви ще якісь крилаті вислови про сіль?

Хліб – сіль їж та правду ріж.

Без солі, без хліба немає обіду.

Нема долі без солі.

Де хліб – сіль – каша, там домівка наша.

Без солі не смачно, без хліба не ситно.

 

 

А відгадайте загадки:

У воді народжується, а води боїться.

Мене не їдять і без мене не їдять (Сіль)

 

Ключове слово – сіль, тому тема нашого уроку «Солі, їх склад, назви. Фізичні властивості середніх солей»

 

Запитання для кмітливих

  • Коли треба солити гороховий суп? (Солона вода погано проникає в горошинки. Тому, якщо суп посолити перед варінням, горох довго не розвариться).
  • Чому інколи солдатам під час тривалих походів або робітникам у гарячих цехах дають пити підсолену воду? (Щоб швидко відновити втрати натрій хлориду).
  • Скільки грамів солі міститься в тілі дорослої людини? (200 г).

 

IV.Вивчення нового матеріалу.

Подивіться уважно на дошку. Що спільного ви побачили?

КCl    Na2 CO3    BaSO4     Na2SO3

( На першому місці – метал, на другому – кислотний залишок )

А тепер, самостійно попробуйте дати визначення, що ж таке сіль?

Солі – це складні речовини, утворені атомами металів  і кислотними залишками.

 

           валентність

        + (у випадку,

                                            якщо вона змінна)  +

 

Закріплення: дати назву солям (усно, по ланцюжку)

К2CO3, FeCl2, СаSO4, Ва(NO3)2 , тощо.

 

Картинки по запросу класифікація солей

Фізичні властивості солей.

Солі – це тверді речовини, переважно білого кольору, без запаху. Подивимось на зразки деяких солей на інтерактивній дошці.

 

Як ви вважаєте клас речовин «Солі» дістав таку назву через солоний смак його сполук?

 

Правильну відповідь на дане питання ми знайдемо у підручнику  – самостійне читання з подальшим  колективним обговоренням.

Солоні солі – натрій хлорид, калій хлорид, натрій сульфат

(«глауберова сіль»), яка ще досі використовується як послаблюючий засіб.

Але є гіркі – магній сульфат. Її також використовують у медицині як послаблюючий та заспокійливий засіб. СаCO3 – без смаку.

Є також і солодкі. Це, наприклад берилій хлорид.

Здебільшого солі мають змішаний смак – солодко-кислий, солоно – гіркий.

 

Солі бувають розчинні у воді та нерозчинні. Давайте подивимось на таблицю розчинності речовин.

BaSO4  та  CaCO3  (крейда) практично не розчиняються у воді. BaSO4  - використовують при рентгенівському обстеженні шлунка. Для того, щоб повністю розчинити дрібку порошку кальцій карбонату та барій сульфату знадобиться ціла цистерна води.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

«Хімічна естафета»

заповніть пропуски в таблиці (учні по черзі виходять і записують формули біля  дошки)

Формули солей

Формула  кислоти

К

Fe(ІІ)

H2SO4

К2SO4

 

HNO3

 

Fe(NO3)2

H3РО4

 

 

 

«Робота в парах»

Учні отримують картки з завданням, де потрібно скласти формули солей і дати їм назви за сучасною українською номенклатурою

1 варіант

 

Cl

SO4

PO4

Вa

 

 

 

К

 

 

 

Fe (II)

 

 

 

2 варіант

 

I

SO3

PO3

Fe(III)

 

 

 

Na

 

 

 

Mg

 

 

 

VI. Підсумок уроку. Оцінювання та мотивація оцінок

Картинки по запросу картинка домашнє завданняVІІ. Домашнє завдання. ( диференційоване)

Опрацювати матеріал параграфу 10. Виконати вправи 2,3,4 на ст. 53 (дост. рівень)

Творче  завдання: скласти кросворд або казку про солі; підготувати повідомлення «Поширення солей у природі».

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 травня 2019
Переглядів
5913
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку