Урок-подорож "Основні класи неорганічних сполук" (Урок)

Про матеріал
Дана розробка уроку у ігровій формі дозволяє закріпити та узагальнити знання про склад оксидів, основ, кислот, солей.
Перегляд файлу

Урок узагальнення знань з теми «Основні класи неорганічних речовин»

(8 клас)

 

Тема: «Основні класи неорганічних речовин»

 

Мета: - закріпити та узагальнити знання про склад оксидів, основ, кислот, 

              солей, фізичні властивості солей, галузі їх застосування;

            - продовжити формувати вміння складати хімічні реакції та розв’язувати задачі;

            - розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння  нестандартно мислити;

            - виховати творчий підхід до навчання, культуру колективної праці.

 

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

 

Форма уроку: урок – подорож

 

Девіз уроку: «ХОЧУ ВСЕ ЗНАТИ!»

 

Обладнання:

Малюнки кораблів з хімічними прапорами;

Лист від Буратіно;

Картки з картону з формулами речовин;

Бортові журнали (робочі зошити);

Загальний бортовий журнал (на дошці);

Магнітофонний запис шуму моря.

 

Хід уроку

1) Організаційний етап.

2) Мотиваційний етап


Учитель:            

Нічого іншого в природі немає

Ні тут, ні там, в космічних глибинах:

Все - від піщинок малих до планет -

З елементів складається єдиних.      

Як формула, як графік трудовий

Строй Мендєлєєвськой системи суровий.     

Навколо тебе твориться світ живий 

Заходь до нього, твори, вивчай‼!

 

Сьогодні ми згадаємо, які найважливіші відомості можна почерпнути з періодичної системи. На уроці ми закріпимо знання з класифікації неорганічних сполук; згадаємо відмінні ознаки 4-х класів неорганічних сполук; закріпимо вміння в складанні формул оксидів, основ, кислот та солей.

Учні поділені на дві команди. Обираються капітани.

кожна команда отримує корабель та обирає для нього назву.

           

Учитель:

До нас потрапив незвичайний лист. Давайте ознайомимося з ним.

«Дорогі друзі! Допоможіть мені повернутися додому. На уроках хімії я був неуважний, а лисиця Аліса про це дізналася і відправила мене на острів, вихід із якого – знання хімії. Відправляю Вам карту.

До зустрічі! Чекаю на вас!

Ваш Буратіно»

 

Сьогоднішній урок буде проходити в ігровій формі. Тому вам знадобляться знання, кмітливість, винахідливість, кмітливість, а може навіть трохи акторської майстерності. Ми вирушимо з вами в подорож по морю основних класів неорганічних сполук. Запишіть в свої бортові журнали дату, тему уроку (учні роблять записи). (Магнітофонний запис шуму моря)

 

Учитель: Наша подорож, як і кожна, розпочинається із купівлі квитків.

 

Завдання «Каса»

Команда 1

Як класифікують оксиди?

Які типи хімічних реакцій вам відомі?

Дайте визначення солям.

 

Команда 2

Які сполуки називають основами?

Які ви знаєте індикатори?

Опишіть фізичні властивості солей.

 

Учні відповідають по черзі на запитання.

В командах підраховується загальна кількість балів і виставляється в таблицю результативності.

 

Завдання «Затока формул»

AL(OH)3, CO2, HNO3, MnO7, H2SiO3, Na2HPO4, Mg(OH)2, CaCO3, RbOH, CuO, HBr, FeO, H2SO3, NaClO3, V2O5, H2B4O7, H2Se, Na2SO4,CsOH,KClO3.

 

До дошки виходять по одному учаснику от кожної команди. Учень із першої команди виписує оксиди і солі, від другої команди – основи і кислоти.

Результати записуються в таблицю успішності.

 

 

 

 

Завдання «Чорний ящик»

Учитель:

«У цьому ящику є речовина, яку вважа­ють милістю господньою, символом добробуту й миру у східних народів». Хоча, вона скільки всього живого згубила! Через неї навіть море стало мертвим.

Але без неї не можуть жити люди, не може обійтися металургія,  її використовують під час виготовлення кераміки, без неї не було б шкіряних чобітків. Вона використовується у сільському господарстві, медицині, побуті. Від неї залежить навіть склад крові.

Так що ж знаходиться у цьому ящику?

 

(Відповідає представник тієї команди, який перший підняв руку. Показують NaCl.)

 

Хімічна гра «Світлофор»

 

Мета гри: закріпити знання учнів про класифікацію основних класів неорганічних сполук.

 

На столах заздалегідь приготовлені набори кольорових карток, зроблених у вигляді перекидного календаря.

 

Учитель показує картку з формулою речовини. Кожна група повинна швидко визначити приналежність цієї речовини до групи неорганічних з'єднань і «запалити» відповідний колір свого «світлофора»:

 

Червоний - кислота,

Малиновий – основа,

Жовтий - сіль,

Сірий - оксид.

 

Якщо команда припускається помилки, то їй проставляється штрафне очко, і команда повинна згадати визначення відповідного класу речовин. Кожна правильна відповідь 1 бал.


Учитель: Ось ми і в відкритому морі. Але що це - зараз по рації передали, що попереду наші кораблі очікують глибоководні міни. Необхідно їх знайти і розміновувати.

«Глибоководні міни»

 

Кожній команді видається ланцюжок перетворення:

1 команда

             K→K2O→KOH→K2SO4→BaSO4→ВаСl2 

2 команда

Fe→FeCl2→Fe(OH)2→Fe(OH)3→Fe2O3→Fe2(SO4)3

Час для підготовки – 3 хвилини, за правильну складену реакцію – 1 бал.

 

Учитель: А зараз прийшла пора капітанам кораблів довести свою професійну придатність. Для цього вони повинні здати іспит.

 

Іспит для капітанів

 

Дано назви речовин: оксид кальцію, хлоридна кислота, сульфат барію, гідроксид натрію, нітратна  кислота, гідроксид заліза (3), оксид сірки (6), карбонат натрію. Необхідно:

 

А) скласти формули цих речовин;

 

Б) розділити речовини на 4 групи, відповідні класам неорганічних сполук.

 

Час виконання - 5 хвилин, оцінка - 5 балів команді.

 


Учитель: Поки капітани готуються здати іспит, інші члени команди теж будуть зайняті справою.

 

«Хімічний марафон»

За три хвилини скласти як найбільше формул з таких хімічних елементів: Nа, Н, О, К, S, Р. Сполуки класифікувати за класами.

 

Оксиди: Na2О, К2О, Н20, SО2, SО3, Р2О3, Р2О5.

Основи: NaОН, КОН.

Кислоти: Н3PO4, Н24, Н2S, Н23.

Солі: Na3РО4, Na24, К3РО4, К24, К2S, Na2S, Na2S03, К23.

(21 формула, кожна по 0,5 балів).

 

Загальній підсумок.


Учитель: Отже, які класи неорганічних сполук ми сьогодні розглядали?        Відповідь: Оксиди, кислоти, основи, солі.       

Молодці, ви зуміли Буратіно повернути додому.

Учитель; Які це речовини за складом?      

      Відповідь: ці речовини все складні.      

Учитель: Сьогодні, подорожуючи, ми зустрічалися з такими речовинами, як: Тут представлені оксиди, підстави, кислоти, солі. Як ви думаєте, чи існує між цими речовинами зв'язок? Чи можна вибудувати всі ці речовини в логічний ланцюжок?  

Учні намагаються вибудувати ланцюжок (при необхідності, вчитель допомагає).

 

Висновки:

 

      Учитель: Отже, це все ланки одного механізму. Тут відображено взаємоперетворення між речовинами різних класів неорганічних сполук. А це означає, що має сенс говорити про зв'язок між ними, що відображає єдність походження. Розповідь про цей зв'язок - окрема сторінка в підручнику хімії, окреме плавання в хімічному морі основних класів неорганічних сполук.

 

Підведення підсумків:

 

Підраховуються число балів, набраних за правильні відповіді. Оцінки виставляються у вигляді «смайликів»

 

Домашнє завдання:

 

Повторити класи неорганічних сполук.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТАБЛИЦЯ РЕЗУЛЬТАТІВ:

 

Завдання

Бал за виконане завдання

Підсумок

команда 1

команда 2

команда 1

команда 2

«Каса»

 

 

 

 

«Затока формул»

 

 

 

 

«Чорний ящик»

 

 

 

 

«Світлофор»

 

 

 

 

«Глибоководні міни»

 

 

 

 

«Іспит для капітанів»

 

 

 

 

«Хімічний марафон»

 

 

 

 

Підсумок

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 травня 2019
Переглядів
1773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку