Тема. Оксиди, їх склад і назви. Класифікація оксидів
Мета уроку: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі оксидів та їх класифікації за складом; ознайомити із сучасною науковою українською номенклатурою оксидів; формувати навички використання номенклатури на прикладі назв оксидів; розвивати навички учнів у складанні формул на прикладі складання формул оксидів.
Тип уроку: поглиблення знань.
Форми роботи: робота з опорною схемою, розповідь учителя, демонстраційний експеримент.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, зразки оксидів.
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання
Самостійна робота (взаємоперевірка під керівництвом вичтеля)
Завдання: за таблицею розподілити по класах речовини, що розташовані в колонці вашого варіанта.
№ з/п |
Варіант |
|||
І |
II |
III |
IV |
|
1 |
Mg(NO3)2 |
SO2 |
NaOH |
P2O3 |
2 |
H2SO3 |
Zn(OH)2 |
SO2 |
CaO |
3 |
Bа(ОН)2 |
Na2SO4 |
NaNO3 |
MgSO4 |
4 |
SiO2 |
CaO |
HNO3 |
P2O3 |
5 |
Al(OH)3 |
NaOH |
K2O |
Ba(OH)2 |
6 |
CuO |
H2SO4 |
Na2SO3 |
ZnO |
7 |
BaO |
NaCl |
Fe2O3 |
H3PO3 |
8 |
Fe2(SO4)3 |
BaCl2 |
MgO |
KOH |
9 |
P2O5 |
CuO |
Al(OH)3 |
BaCl2 |
10 |
CaCl2 |
SO3 |
Na2O |
K3PO4 |
По одному учню з різних варіантів пишуть на дошці оксиди.
Ми вже знаємо, що все, що нас оточує, і ми самі складаємось із речовин. Саме речовини є предметом вивчення хімії. А їх сьогодні відомо майже 20 млн., і всі вони мають певні властивості. Зрозуміло, що запам'ятати всі їхні властивості неможливо, та й нема потреби. Аби полегшити засвоєння відомостей про речовини, їх класифікують, виявляють спільні властивості, що характерні для цілого класу речовин. Сьогодні ми починаємо вивчення складних неорганічних речовин з класу оксидів. Чимало мінералів і руд містять оксиди. Вони застосовуються у промисловості й повсякденному житті. Багато з них є небезпечними для здоров'я людини і довкілля. Щоб ефективно й безпечно використовувати оксиди, дуже важливо знати їхні властивості та фізіологічну дію.
Запишіть у своїх зошитах тему сьогоднішнього уроку: «Оксиди, їх склад і назви. Класифікація оксидів.»
V. Вивчення нового матеріалу
Оксиди
Оксиди металів Оксиди неметалів
(основні) (кислотні)
Амфотерні оксиди
( це оксиди, що проявляють властивості
кислотних і основних оксидів)
Учні розглядають оксиди в запаяних ампулах, на яких написані формули оксидів та розділяють їх на три класи.
Оксиди металів (основні) |
Оксиди неметалів (кислотні) |
Амфотерні оксиди |
СаО, CuO, FeO, К2O |
SiO2, Р2O5, SO2 |
Al2O3, ZnO, Fe2O3 |
та заповнюють таблицю щодо фізичних властивостей запропонованих оксидів:
Формула |
Назва оксиду |
Колір |
Агрегатний стан за н. у. |
СuО |
Оксид купруму (ІІ) |
чорного |
твердий |
|
|
|
|
|
|
|
|
Назви оксидів за сучасною українською номенклатурою складаються за схемою:
Назва елемента (валентність, якщо вона змінна) + Оксид.
Наприклад: MgО — магній оксид, К2O — калій оксид.
Якщо ж елемент утворює декілька оксидів, то в їх назвах зазначається ступінь окиснення елемента римською цифрою в дужках відразу після назви.
Наприклад, Н2О – гідроген оксид (вода), Na2O – натрій оксид, Р2О3 – фосфор (ІІІ) оксид, Р2О5 – фосфор (V) оксид, Cu2O – купрум (І) оксид, CuO – купрум (ІІ) оксид.
Напишіть формули речовин
І варіант: а – нітроген (III) оксид, б- цинк оксид, в – йод оксид, г – купрум (I) оксид, д – манган (IV) оксид. |
ІІ варіант: а – бром оксид, б- кремній (IV ) оксид, в – магній оксид, г – станум (II ) оксид, д- нітроген ( I) оксид. |
Елемент |
Формула оксиду |
Назва оксиду |
Клас оксиду |
Na |
|
|
|
C(IV) |
|
|
|
Ba |
|
|
|
N(V) |
|
|
|
Pb(II) |
|
|
|
Fe(II) |
|
|
|
Mg |
|
|
|
У 80 г сполуки міститься 32 г Оксигену. Обчисліть масову частку Оксигену в сполуці.
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання, виконати вправи.
Творче завдання. Скласти формули оксидів елементів III періоду з вищою валентністю, дати назви, зазначити клас.