Оксиди, їх склад і назви. Класифікація оксидів (Урок)

Про матеріал
Методична розробка уроку дає мождивість розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі оксидів та їх класифікації за складом; ознайомити із сучасною науковою українською номенклатурою оксидів.
Перегляд файлу



Тема. Оксиди, їх склад і назви. Класифікація оксидів

Мета уроку: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі оксидів та їх класифікації за складом; ознайомити із сучасною науковою українською номенклатурою оксидів; формувати навички використання номенклатури на прикладі назв оксидів; розвивати навички учнів у складанні формул на прикладі складання формул оксидів.

Тип уроку: поглиблення знань.

Форми роботи: робота з опорною схемою, розповідь учителя, демонстраційний експеримент.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, зразки оксидів.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап

 II. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання

Самостійна робота (взаємоперевірка під керівництвом вичтеля)

Завдання: за таблицею розподілити по класах речовини, що розташовані в колонці вашого варіанта.

 

№ з/п

Варіант

І

II

III

IV

1

Mg(NO3)2

SO2

NaOH

P2O3

2

H2SO3

Zn(OH)2

SO2

CaO

3

Bа(ОН)2

Na2SO4

NaNO3

MgSO4

4

SiO2

CaO

HNO3

P2O3

5

Al(OH)3

NaOH

K2O

Ba(OH)2

6

CuO

H2SO4

Na2SO3

ZnO

7

BaO

NaCl

Fe2O3

H3PO3

8

Fe2(SO4)3

BaCl2

MgO

KOH

9

P2O5

CuO

Al(OH)3

BaCl2

10

CaCl2

SO3

Na2O

K3PO4

 По одному учню з різних варіантів пишуть на дошці оксиди.

 

Бесіда

  • Які сполуки називаються оксидами? (Визначення)
  • Що, на вашу думку, спільного в складі всіх оксидів, написаних на дошці? (Наявність у складі атомів Оксигену).
  • Чим відрізняються ці оксиди? (Кількістю атомів Оксигену, другим хімічним елементом, що може бути металом і неметалом)
  • Розподіліть написані на дошці оксиди на оксиди металів і неметалів.

III. Мотивація навчальної діяльності

Ми вже знаємо, що все, що нас оточує, і ми самі складаємось із речовин. Саме речовини є предметом вивчення хімії. А їх сьогодні відомо майже 20 млн., і всі вони мають певні властивості. Зрозумі­ло, що запам'ятати всі їхні властивості неможливо, та й нема потреби. Аби по­легшити засвоєння відомостей про речо­вини, їх класифікують, виявляють спільні властивості, що характерні для цілого класу речовин. Сьогодні ми починаємо вивчення складних неорганічних речовин з класу оксидів. Чимало мінералів і руд містять оксиди. Вони застосовуються у про­мисловості й повсякденному житті. Багато з них є небезпечними для здоров'я людини і довкілля. Щоб ефективно й безпечно використовувати оксиди, дуже важливо знати їхні властивості та фізіологічну дію.

 

ІV. Повідомлення теми уроку

Запишіть у своїх зошитах тему сьогоднішнього уроку: «Оксиди, їх склад і назви. Класифікація оксидів.»

V. Вивчення нового матеріалу

Оксиди

 

Оксиди металів                  Оксиди неметалів

(основні)                               (кислотні)

Амфотерні оксиди

( це оксиди, що проявляють властивості

кислотних і основних оксидів)

 
Демонстраційний дослід 1. Зразки оксидів

Учні розглядають оксиди в запаяних ампулах, на яких написані формули оксидів та розділяють їх на три класи.

 Оксиди металів (основні)

Оксиди неметалів (кислотні)

Амфотерні оксиди

СаО, CuO, FeO, К2O

SiO2, Р2O5, SO2

Al2O3, ZnO, Fe2O3

 

та заповнюють таблицю щодо фізичних властивостей запропонованих оксидів:

 

Формула

Назва оксиду

Колір

Агрегатний стан

 за н. у.

СuО

Оксид купруму (ІІ)

чорного

твердий

 

 

 

 

 

 

 

 

Назви оксидів за сучасною українською номенклатурою складаються за схемою:

Назва елемента (валентність, якщо вона змінна) + Оксид.

Наприклад: MgО — магній оксид, К2O — калій оксид.

Якщо ж елемент утворює декілька оксидів, то в їх назвах зазначається ступінь окиснення елемента римською цифрою в дужках відразу після назви.
Наприклад, Н2О – гідроген оксид (вода), Na2O – натрій оксид, Р2О3 – фосфор (ІІІ) оксид, Р2О5 – фосфор (V) оксид, Cu2O – купрум (І) оксид,  CuO – купрум (ІІ) оксид. 

Him8 11 4.jpg

 

Напишіть формули речовин

 І варіант:

а – нітроген (III) оксид,

 б- цинк оксид,

в – йод оксид,

г – купрум (I) оксид,

д – манган (IV) оксид.

ІІ варіант:

а – бром оксид,

б- кремній (IV ) оксид,

в – магній оксид,

г – станум (II ) оксид,

д- нітроген ( I) оксид.

 VІ. Закріплення знань та підбиття підсумків уроку
  1. Учні заповнюють таблицю самостійно в зошиті й коментуємо разом з учителем запис на дошці.

 Елемент

Формула оксиду

Назва оксиду

Клас оксиду

Na

 

 

 

C(IV)

 

 

 

Ba

 

 

 

N(V)

 

 

 

Pb(II)

 

 

 

Fe(II)

 

 

 

Mg

 

 

 

  1. Зробіть обчислення:

У 80 г сполуки міститься 32 г Оксигену. Обчисліть масову частку Оксигену в сполуці.

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання, виконати вправи.

Творче завдання. Скласти формули оксидів елементів III періоду з вищою валентністю, дати назви, зазначити клас.

 

Начало формы
 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 травня 2019
Переглядів
21640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку