Основи, їх склад, назви. Класифікація основ. Фізичні властивості. Використання основ. (Урок)

Про матеріал
Розробка уроку дозволяє розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі основ, сформувати поняття про основи, ознайомити із класифікацією і сучасною українською номенклатурою речовин цього класу. Крім цього, розглянуто фізичні властивості основ. Також, акцентовано увагу на правила техніки безпеки під час роботи з основами.
Перегляд файлу

Тема: Основи, їх склад, назви. Класифікація основ. Фізичні властивості. Використання основ.

 

Мета: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі основ, сформувати поняття про основи, ознайомити із класифікацією і сучасною українською номенклатурою речовин цього класу. Розглянути фізичні властивості основ. Формувати вміння учнів у складанні  формули та назв основ. Розглянути правила техніки безпеки під час роботи з основами. Навчити розпізнавати луги на основі їх властивості змінювати забарвлення індикаторів. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати та систематизувати,  робити висновки та творчо використовувати здобуті знання.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Методи навчання: пояснювально-ілюстративні -  розповідь учителя, бесіда, робота з опорною схемою, демонстраційний експеримент; самостійна робота учнів в групах з матеріалом підручника.

 

Обладнання: колекція основ, індикатори,  вода, зразки миючих засобів, штатив з пробірками, інструкція з техніки безпеки, таблиця розчинності.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

«Хімічний калейдоскоп» - учні по черзі закінчують зачитане вчителем речення:

  1. За складом неорганічні речовини поділяються на чотири класи – оксиди, кислоти, основи, солі.
  2. Оксиди складні речовини, утворені – двома елементами, одним з яких є -  Оксиген.
  3. Назва оксидів складається з назви елемента та слова – оксид, якщо елемент утворює кілька оксидів, то після назви елемента зазначається – валентність.
  4. Річковий пісок має формулу – SiO2
  5. Несолетвірні оксиди це – CO, NO, N2О, SiO2
  6. Чадний газ має формулу – СО.
  7. Традиційна назва Fe3 О4  - залізна ожарина.
  8.  Наукова назва води – гідроген оксид.
  9.  За стандартних умов більшість оксидів – тверді речовини 
  10. За науковою назвою СаО – Кальцій оксид, а традиційна назва – негашене вапно.  

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Учитель: Що відбувається, якщо до СаО додати воду?                                                                                                          

Учні знайомляться з новими речовинами, що складаються з атомів металів та гідроксогрупи ОН.

  • Чи зустрічаємося з цими речовинами в побуті? До складу миючих засобів (наприклад, для чищення поверхні кухонних плит) входять небезпечні їдкі речовини, наприклад,їдкий натр, їдке калі,які належать до класу – основи.

 

ІV. Засвоєння нових знань

 

  1. Демонстрація взаємодії кальцій оксиду з водою.

Випробовування  добутої речовини індикаторами: лакмусом, фенолфталеїном універсальним індикатором. Склад основ: метал + гідроксогрупа. Демонстрація зразків основ (зразки основ на демостраційному столі). 

 

  1. Правила техніки безпеки під час роботи з лугами‼!

Луги є їдкими речовинами: вони роз’їдають шкіру, дерево, папір, можуть бути причиною серйозних опіків шкіри та слизових оболонок. Недарма натрій гідроксид називають їдким  натром, а калій гідроксид – їдким калієм.

      Досліди потрібно виконувати над спеціальним лотком, на відстані від шкіри та очей.

В хімічний клас заходь в халаті,

Комфортно буде, як у хаті,

І тому під час дифузій

Тобі не трапиться конфузій.

Не лий води до кислоти-

Очей лишитись можеш ти.

Не заглядай у різну «воду»,

Бо загубити можеш вроду!!!

 

      Слід запобігати потраплянню лугу на шкіру людини, бо це приведе до хімічного опіку.  Якщо луг випадково потрапив на шкіру, його треба негайно змити великою  кількістю проточної води, а потім, у разі потреби, протерти ушкоджену  ділянку шкіри слабким розчином борної кислоти (H3BO3) або оцтової кислоти(CH3COOH).

 

 

 

 

 

Виявлення лугів за допомогою індикаторів. Демонстрація досліду.

Виконану роботу учні записують у зошит, у вигляді таблиці.

 

 

Метиловий оранжевий

Лакмус

Фенолфталеїн

Нейтральне середовище

Оранжевий

Фіолетовий

Безбарвний

KOH

Жовтий

Синій

Малиновий

NaOH

Жовтий

Синій

Малиновий

 

  1. Назва основ за сучасною українською номенклатурою.

 

Учитель пояснює, що група «ОН» має назву гідроксильної групи.

Учні спільно з учителем роблять висновок, будови молекули основ – на першому місці обов’зково стоїть метал, а за ним група «ОН».

Учитель пояснює як складається назва основ:

Назва металу (валентність, якщо змінна) + слово «гідроксид»

Учитель дає назву NaOH- натрій гідроксид.

Сполуки, до складу яких входить група атомів ОНгідроксогрупа, називають гідроксидами.

Гідроксиди металів із загальною формулою:

Ме(ОН)n

де Ме — метал, а nвалентність цього металу, належать до класу основ.

 

Учні дають назви основам:

 

KOH, Cu(OH)2, AL(OH )3, Ca(OH )2

 

  1. Коротка характеристика фізичних властивостей основ.

 Самостійно - навчальна робота (робота в групах): агрегатний стан, колір гідроксидів, розчинність у воді, правила техніки безпеки під час роботи з основами, цікаві особливості деяких основ (гідроксидів).

 Після опрацювання в групах – заповнення схеми біля дошки:

 

                                    Фізичні властивості основ

 

      Розчинні                                                                       Нерозчинні

-тверді;                                                                           - тверді;

- білі;                                                                             - різнокольорові;

- без запаху;                                                                  - без запаху;

- милкі на дотик;                                                          - не милкі;

- добре розчинні у воді.                                              -  не розчинні

 

  1. Класифікація основ на основі відношення до води: розчинні основи (луги), нерозчинні (малорозчинні). Знайомство з таблицею розчинності. Взаємозв'язок між активністю метала,що в складі основи та розчинністю основи.

Складання узагальнюючої схеми -  конспекту.

                                             Основи

 

Розчинні (луги)           Різниця: активність металу!    Нерозчинні основи

В складі активні метали                                           В складі неактивні метали

NaOH, KOH, Ca(OH)2        спільне: група ОН!         Zn(OH)2  Cu (OH)2,

 

  1. Використання основ.

Захист учнівських проектів.

 

 

V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу

  • В наведеному переліку  хімічних формул  укажіть формули  основ:

KOH,  CaCl2,  Al2O3, Ba(OH)2,   MgCO3,  Mn(OH)2,  Ca(OH)2,  H2 SO4,  Na2O, LiOH. Дайте їм назву.

 

  • Складіть формули гідроксидів та назвіть їх за міжнародною номенклатурою:

 

Al

Fe (III)

K

Pb (II)

Mg

ОН

 

 

 

 

 

 

  • Знайти відповідність  (таблиця на дошці)

 

Основний оксид

 

Основа

Na2O

 

Fe(OH)2

Fe2O3

 

Ca(OH)2

FeO

 

Cu(OH)2

CaO

 

NaOH

CuO

 

Fe(OH)3

 

VІ . Підведення підсумків та виставлення оцінок за урок

  VІІ. Домашнє  завдання

Картинки по запросу домашнє завдання Вивчити відповідний параграф у підручнику, завдання в кінці параграфа.

Придумати кросворд до теми «Основи, їх склад, назви. Класифікація основ. Фізичні властивості. Використання основ».

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
28 травня 2019
Переглядів
13974
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку