Тема: Основи, їх склад, назви. Класифікація основ. Фізичні властивості. Використання основ.
Мета: розширити знання про класифікацію неорганічних речовин на прикладі основ, сформувати поняття про основи, ознайомити із класифікацією і сучасною українською номенклатурою речовин цього класу. Розглянути фізичні властивості основ. Формувати вміння учнів у складанні формули та назв основ. Розглянути правила техніки безпеки під час роботи з основами. Навчити розпізнавати луги на основі їх властивості змінювати забарвлення індикаторів. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати та систематизувати, робити висновки та творчо використовувати здобуті знання.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні - розповідь учителя, бесіда, робота з опорною схемою, демонстраційний експеримент; самостійна робота учнів в групах з матеріалом підручника.
Обладнання: колекція основ, індикатори, вода, зразки миючих засобів, штатив з пробірками, інструкція з техніки безпеки, таблиця розчинності.
ХІД УРОКУ
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Хімічний калейдоскоп» - учні по черзі закінчують зачитане вчителем речення:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Що відбувається, якщо до СаО додати воду?
Учні знайомляться з новими речовинами, що складаються з атомів металів та гідроксогрупи ОН.
ІV. Засвоєння нових знань
Випробовування добутої речовини індикаторами: лакмусом, фенолфталеїном універсальним індикатором. Склад основ: метал + гідроксогрупа. Демонстрація зразків основ (зразки основ на демостраційному столі).
Луги є їдкими речовинами: вони роз’їдають шкіру, дерево, папір, можуть бути причиною серйозних опіків шкіри та слизових оболонок. Недарма натрій гідроксид називають їдким натром, а калій гідроксид – їдким калієм.
Досліди потрібно виконувати над спеціальним лотком, на відстані від шкіри та очей.
В хімічний клас заходь в халаті,
Комфортно буде, як у хаті,
І тому під час дифузій
Тобі не трапиться конфузій.
Не лий води до кислоти-
Очей лишитись можеш ти.
Не заглядай у різну «воду»,
Бо загубити можеш вроду!!!
Слід запобігати потраплянню лугу на шкіру людини, бо це приведе до хімічного опіку. Якщо луг випадково потрапив на шкіру, його треба негайно змити великою кількістю проточної води, а потім, у разі потреби, протерти ушкоджену ділянку шкіри слабким розчином борної кислоти (H3BO3) або оцтової кислоти(CH3COOH).
Виявлення лугів за допомогою індикаторів. Демонстрація досліду.
Виконану роботу учні записують у зошит, у вигляді таблиці.
|
Метиловий оранжевий |
Лакмус |
Фенолфталеїн |
Нейтральне середовище |
Оранжевий |
Фіолетовий |
Безбарвний |
KOH |
Жовтий |
Синій |
Малиновий |
NaOH |
Жовтий |
Синій |
Малиновий |
Учитель пояснює, що група «ОН» має назву гідроксильної групи.
Учні спільно з учителем роблять висновок, будови молекули основ – на першому місці обов’зково стоїть метал, а за ним група «ОН».
Учитель пояснює як складається назва основ:
Назва металу (валентність, якщо змінна) + слово «гідроксид»
Учитель дає назву NaOH- натрій гідроксид.
Сполуки, до складу яких входить група атомів ОН – гідроксогрупа, називають гідроксидами.
Гідроксиди металів із загальною формулою:
Ме(ОН)n
де Ме — метал, а n — валентність цього металу, належать до класу основ.
Учні дають назви основам:
KOH, Cu(OH)2, AL(OH )3, Ca(OH )2
Самостійно - навчальна робота (робота в групах): агрегатний стан, колір гідроксидів, розчинність у воді, правила техніки безпеки під час роботи з основами, цікаві особливості деяких основ (гідроксидів).
Після опрацювання в групах – заповнення схеми біля дошки:
Фізичні властивості основ
Розчинні Нерозчинні
-тверді; - тверді;
- білі; - різнокольорові;
- без запаху; - без запаху;
- милкі на дотик; - не милкі;
- добре розчинні у воді. - не розчинні
Складання узагальнюючої схеми - конспекту.
Основи
Розчинні (луги) Різниця: активність металу! Нерозчинні основи
В складі активні метали В складі неактивні метали
NaOH, KOH, Ca(OH)2 спільне: група ОН! Zn(OH)2 Cu (OH)2,
Захист учнівських проектів.
V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу
KOH, CaCl2, Al2O3, Ba(OH)2, MgCO3, Mn(OH)2, Ca(OH)2, H2 SO4, Na2O, LiOH. Дайте їм назву.
|
Al |
Fe (III) |
K |
Pb (II) |
Mg |
ОН |
|
|
|
|
|
Основний оксид |
|
Основа |
Na2O |
|
Fe(OH)2 |
Fe2O3 |
|
Ca(OH)2 |
FeO |
|
Cu(OH)2 |
CaO |
|
NaOH |
CuO |
|
Fe(OH)3 |
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити відповідний параграф у підручнику, завдання в кінці параграфа.
Придумати кросворд до теми «Основи, їх склад, назви. Класифікація основ. Фізичні властивості. Використання основ».