Китайська народна казка «Червоний ліхтарик». Історія героїв на шляху випробувань

Про матеріал
Конспект уроку, на якому опрацьовується зміст китайської народної казки "Червоний ліхтарик"; проводиться тестування, аналізуються вчинки героїв. Урок містить елементи STEM-освіти (діти, слухають текст і водночас вирізають з кольорового паперу червоні ліхтарики). Прослідковується інтеграція з образотворчим мистецтвом, українською літературою. Учні розмірковують над життєвими цінностями і моральними якостями особистості.
Перегляд файлу

Конспект уроку за китайською народною казкою «Червоний ліхтарик»

Тема уроку: Китайська народна казка «Червоний ліхтарик». Історія героїв на шляху випробувань

 Мета уроку: опрацювати зміст китайської народної казки "Червоний ліхтарик"; простежити шлях випробувань героїв;  розвивати бажання розмірковувати над цінностями та моральними якостями особистості.

Очікувані результати:

учні знають основні моменти сюжету казки «Червоний ліхтарик», знаходять у тексті епізоди для аналізу вчинків героїв; визначають та характеризують випробування, що розкривають духовну сутність героя; обговорюють значення моральних цінностей, зображених у казці.

 

Попереджувальне домашнє завдання. Прочитати казку «Червоний ліхтарик». Принести червоний папір, ножиці, степлер

                                                                            Епіграф уроку: Орла по крилах впізнають, а людину — по вчинках

                                                                                               Китайське прислів’я

 

Хід уроку

Організаційний момент (На початку уроку діти об’єднуються у групи. На кожному столі стоїть чашка з сюжетним  малюнком)

Учитель. У кожного народу є щось своє, особливе. Огляньте чашку на вашому столі. Про що хотів сказати художник? Скількох людей він зобразив? Чим вони займаються?

Словесне малювання.

1 група  На чашці зображена дівчина у довгій сукні з незвично високою зачіскою. В руках вона тримає кролика. Довкола чарівний сад, на задньому плані видніються гори.

2 група Дві дівчини у  святкових різнобарвних сукнях з майстерно викладеними зачісками стоять на декоративному місточку. Доповнюють картину квіти лотоса і віти плакучої верби.

3 група Художник зобразив шістьох дівчат, які займаються рукоділлям. Вдалині синіють гори, протікає річка. У двох човнах пливуть рибалки. Доповнюють картину дивні дерева, квіти, птахи. І підпис, як картинка.

4 група Перед нами життя села, довкола  якого живописні гори. На передньому плані люди доглядають тварин, рибалять, готують їсти, торгують, відпочивають. Сотні  чоловіків і жінок, десяток тварин – все живе, рухається.

Актуалізація знань

Вчитель. Кожен малюнок відтворює атмосферу Китаю, де відбуваються події народної казки «Червоний ліхтарик». До вашої уваги запитання тесту за змістом прочитаної казки

Тест

  1. Як звали героїню казки «Червоний ліхтарик»:

а) Марія, б) Софія, в) Сяогуй?

2. Де дівчина вибирала собі нареченого:

 а) у палаці, б) біля озера, в) на Соняшниковій горі?

3. Скільки юнаків витримали бурю: а) один, б) всі, в) чотири?

4. У якому вигляді з’явився дух гори Золотої сколопендри: а)  у вигляді хмарини, б) у вигляді метелика,  в) у вигляді пташки?

5. Хто виніс з річки дівчину: а) тесля, б) рибалка, в) мисливець?

6. Хто повернув її до життя: а) рибалка, б) тесля, в) лікар

7. Де за повір’ям знаходився Червоний ліхтарик: а) у Чорному морі, б) на Південній горі, в) у Тихому океані?

8. Хто зустрів  теслю та рибалку біля підніжжя Соняшникової гори: а) золотокоса красуня, б) сивий-пресивий дідусь, в) господиня Соняшникової гори?

9. Який ліхтарик приніс мисливець: а) схожий на квітку лотоса, великий рожевий ліхтар, б) непоказний червоний, в) ліхтар, оздоблений коштовним камінням?

10. Дідусь перетворився а) на змію, б) на півня, в) на дракона?

11. Хто одружився з Сяогуй: а) тесля, б) рибалка, в) лікар?

12. Яка доля чарівного півня: а) залишився з теслею, б) повернувся на Південну гору, в) полетів на Соняшникову гору?

Вчитель.  Казки народів світу мають багато спільного. Що подібне до сюжету китайської народної казки «Червоний ліхтарик»  ви зустрічали в українських казках? (Подібний початок: «В одному селі…»; позитивні риси дівчини: вдовина дочка працьовита, гарна, розумна; у казці перемагає добро; герої об’єднуються у боротьбі проти ворога (скажімо, Котигорошко, Вернигора, Вернидуб).

   Вчитель. А що відмінне в казці? (Незвичне ім’я – Сяогуй, повір’я про духа гори Золотої сколопендри. Повір’я говорить, що на Південній горі є червоний ліхтарик. Хто здобуде того ліхтарика, той зможе знищити страшну сколопендру і назавжди врятувати людей від жахливої напасті.

Словник уроку: Сколопендра – рід безхребетних хижих отруйних тварин з  групи багатоніжок (Вікіпедія)

Повір’я короткий вислів, який передає уявлення народу про природу, її явища, про людину та її діяльність. 

Сьогодні на уроці будемо говорити про шлях, який проходять герої, і про випробування, які кожен визначає сам. Щоб впевнено пройшли свій шлях, наразі прослухаємо аудіозапис уривку казки та зробимо з паперу червоний ліхтарик.

(Прослуховування уривку казки)

 Працюємо з тестом.

Вчитель. З близько сотні парубків чотири юнаки – лікар, тесля, рибалка і мисливець витримали бурю успішно пройшли перше випробування. Кожного чекає нагорода – одруження з вродливою і працьовитою Сяогуй. Та чи пройдуть успішно вони до кінця?  Завдання групам: 

  1.               Знайти в тексті, як веде себе герой?
  2.               Яку мету ставить перед собою?
  3.               Які має позитивні риси?
  4.               Коли зупиняється на шляху до щастя? 

 1 група готує інформацію за текстом про мисливця, 2 група – про рибалку, 3 група – про лікаря, 4 група – про теслю. (10 хвилин на підготовку)

Розповідь 1 групи. 1 учень. Мисливець – один з чотирьох юнаків, хто не злякався бурі. Він заспокоював: «Не хвилюйтесь, я зараз розправлюся з ним (Духом Південної гори)».  Він вистрілив з лука навздогін чорній хмарині і зупинив викрадення Сяогуй. 

2 учень. Та мисливець занадто самовпевнений.   «Ліхтарик може дістатися і не мені,– думав він.– Навіщо ж мені йти разом з іншими хлопцями, коли у мене самого вистачить сили й глузду, щоб розправитись і з величезною зміюкою, якою так усі лякають».

3 учень. Коли  мисливець побачив скарби, то набрав подарунків для Сяогуй. Він взяв також рожевий ліхтарик¸ який насправді не мав чарівної сили.  

 4 учень. Коли ж він прийшов до Сяогуй, то наговорив на інших: «Боягузи! – вигукнув він, гордо підводячи голову. – Повтікали»

Розповідь 2 групи. 1 учень:  Рибалка турбується про інших.  Він побачив, що Сяогуй упала в річку і зупинив інших: «Річка глибока, ще втопишся. Дозволь краще мені. – І з цими словами він стрибнув у воду». Рибалка виніс з води дівчину, сподівався, що йому пощастить знайти червоний ліхтарик.  «І яка то радість мені буде, коли одружуся із Сяогуй», думав він.

2 учень. Рибалка турбується про теслю і мисливця, коли ті потрапили у біду, вирішив урятувати їх. «Він хутко нарвав трави, зробив з неї крутінь і кинув хлопцям з високого берега». 

3 учень. Рибалці треба було прислухатися до старого дідуся, але він цього не зробив. Він «зневажливо подивився на старого й одвернувся» Зрештою герой не витримав випробувань і «крізь сльози мовив: «Та коли б я знав, що нас тут чекає, нізащо б не пішов. Ніяких ліхтарів мені не треба, аби лиш додому повернутись живим!»

Розповідь 3 групи

1 учень. Лікар добре знає свою справу,  лікує людей. «Не сумуйте, добрі люди,– заспокоював він. – Я зараз поверну її до життя. Він розкрив свою сумку з ліками, вибрав те, що вважав за потрібне, розчинив у воді і влив дівчині в рот».  Сяогуй ожила.

2 учень. Згодом він обрав інший шлях і це його вибір: «Іти на Південну гору по червоного ліхтарика дуже небезпечно. То чи ж варто ризикувати своїм життям заради якоїсь там дівчини, хоч вона і вродлива й роботяща?» 

Розповідь 4 групи

1 учень. Тесля пройшов усі випробування. Він перший зрозумів, що дух гори Золотої сколопендри схопив Сяогуй. Хлопець дуже непокоївся. «Тесля від хвилювання враз сполотнів і підбіг до берега». Коли рибалка витягнув дівчину з води, тесля «лив сльози».

2 учень. Тесля був людиною спокійною, розважливою. Кохав Сяогуй і хотів, щоб дівчина була щаслива. Хлопець щиро хотів, щоб разом здобули червоний ліхтарик та врятували край від небезпеки. Він вдячно прислухається до порад дідуся, мудрість старого чоловіка стає запорукою успіху.

3 учень. Коли брама не відкривалася, тесля продовжував її обмацувати і знайшов рухомий цвяшок, який відкрив браму. Юнак узяв непоказний червоний ліхтарик, який був чарівним і допоміг знищити сколопендру.  Тільки звільнивши рідний край від лиха, тесля і Сяогуй влаштовують весілля.

Вчитель. Як бачимо, тесля своїми вчинками підтверджує китайське прислів’я: «Орла по крилах впізнають, а людину — по вчинках».

Колективне обговорення

  1. Чому червоний ліхтарик стає символом казки?

(Червоний колір символізує любов, надію, силу і захист. Червоний ліхтарик є символом світла в темряві, вказуює на добро і підтримку в важкі часи)

  1.               Чи важливі сьогодні моральні якості, зображені у казці? Чому? (Проблема вибору перед людиною є завжди. Особливо актуальні і важливі моральні якості сьогодні, в умовах захисту України від ворога).

Підведення підсумків уроку.

Читання учнями епізодів казки з описами природи.  Як пейзажі впливають на вибір шляхів казкових героїв?

Домашнє завдання: Напишіть свій кінець до казки. Як би змінювались події, якби герої зробили інший вибір?

docx
Додано
3 листопада
Переглядів
212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку