Клас. 1
Тема. Тривалість музичних звуків: довгі і короткі. К. Сен-Санс «Акваріум», «Лебідь». І. Островерхий «Кицю, кицю, де була?». Ритмічний малюнок пісні.
Мета: розширювати уявлення першокласників про музичні образи на прикладі творів Каміля Сен - Санса «Лебідь», «Акваріум»; формувати поняття про довгі та короткі звуки, розучити пісню «Кицю, кицю, де була?» (сл. М. Пономаренко, муз. І. Островерхого), формувати музично-ритмічні відчуття;
розвивати емоційно-чуттєву сферу школярів, аналізуючи засоби музичної виразності, методом використання проєктних технологій розвивати у першокласників пам'ять, уяву, фантазію, творче мислення;
формувати ціннісне ставлення до природи, виховувати художньо-естетичні смаки учнів, інтерес до класичної музики.
Музичний матеріал: Е. Гріг «Пташка», Д. Шостакович «Ведмедик», К. Сен-Санс «Акваріум», «Лебідь», «Пісенька Капітошки», пісня «Кицю, кицю, де була?» (сл. М. Пономаренко, муз. І. Островерхого).
Обладнання: ТЗН, портрет К. Сен-Санса, ілюстрації до творів «Акваріум», «Лебідь», роздатковий матеріал, лепбук за темою уроку, дитячі музичні інструменти.
Хід уроку:
І. Музичне вітання.
https://www.youtube.com/watch?v=uSEaIvpboNw
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Сприймання «Пісеньки Капітошки»
https://www.youtube.com/watch?v=n41URdFYuCA
2. Бесіда вчителя
- Діти, на урок музичного мистецтва до нас сьогодні завітала одна з краплинок, з якою ви вже добре знайомі… Це музична і дуже допитлива краплинка Капітошка. Пригоди Краплинки продовжуються!
Вона музична, тому що розповіла про себе за допомогою пісеньки – це вокальна музика. А допитлива, тому що хоче більше дізнатися про цікавий світ інструментальної музики. Допоможемо Капітошці? А що таке інструментальна музика? З попередніх уроків ми знаємо, що інструментальна музика теж може створювати музичні образи людей, тварин, явища природи, навіть зображувати пори року.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Нехай музика звучить-
Ви вгадайте і назвіть,
Чий портрет вона малює?
І які ми звуки чуєм?
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Кожна людина має свої захоплення, якесь хобі. А чим захоплюєтесь ви? (Відповіді учнів) А як ви гадаєте, чим захоплюються мешканці країни Музики? Сьогодні ми про це дізнаємось, адже наша тема «Мої захоплення». На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство з музичними образами. А для того, щоб ви назвали їх, Капітошка підготував для вас цікаві загадки:
Тендітна шия, ніжний стан,
Ця птаха білокрила,
Нехай шипить, а не співа,
Все ж людство полонила.
Прикраса паркових озер,
Яку зустрінеш зрідка –
Красуня дивна на воді, Білесенька … (Лебідка).
V. Вивчення нового матеріалу.
Сприймання творів Каміля Сен-Санса «Лебідь», «Акваріум»
Сьогодні ми познайомимось з творчістю відомого французького композитора Каміля Сен-Санса. Давайте разом промовимо імя композитора. Він написав 13 інструментальних творів під назвою «Карнавал тварин». А як ви розумієте слово карнавал? Одними з таких творів композитора є п'єси «Лебідь» та «Акваріум». Композитор дуже любив природу, особливо тварин. На фортепіано він навчився грати в 3 роки, а в 6 сам почав складати музику.
І група – визначити характер музики за допомогою смайликів
ІІ група – звучання яких інструментів ви почули
Всі разом - емоції під час сприймання музики
Ніжна, співуча мелодія у виконанні віолончелі зображує плавний рух лебедя по поверхні води. Також ми чуємо звучання фортепіано.
Каміль Сен – Санс «Лебідь»
При зображенні акваріуму ми чуємо звучання флейти, яке «відтіняється» ніби «булькаючим» звучанням високих звуків фортепіано, створюючи картину акваріуму. Настрій музики таємничий, загадковий, звучання неголосне, переважають короткі звуки, які ніби вимальовують перед нами образ маленьких яскравих рибок акваріуму.
І група – визначити характер музики за допомогою смайликів.
ІІ група – звучання яких інструментів ви почули?
Каміль Сен – Санс «Акваріум»
І група – «Художники». Створити композицію «Акваріум» (при створенні діти використовують наліпки, паперові вирізки, фломастери).
ІІ група – «Композитори». Створити музику на тему «Акваріум», використавши дитячі музичні інструменти.
Проблемно-моделююча гра з використанням ДМІ «Пригоди Капітошки» (читає вчитель).
Одного дня гримнув грім (барабан) і пішов рясний дощик (бубон). Невдовзі дощик припинився і весело заспівала пташка (свищик). Одна з краплинок весело застрибала на шибці.
Розучування пісні «Кицю. Кицю, де була?» (сл. М. Пономаренко, муз. І. Островерхого «Кицю. Кицю, де була?»)
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Гра «Світлофор». Якщо твердження вчителя правильне – діти піднімають сигнальну картку зеленим кольором, якщо невірне – червоний колір.