Конспект уроку української літератури
ПІБ учителя: Стельмащук Марія Анатоліївна
Клас: 10
Тема: Образи нових жінок-інтелектуалок у творі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство О.Кобилянської.
Мета: формування предметних компетентностей:
формування ключових компетентностей:
- вільне володіння державною мовою: формувати уміння усно висловлювати свої думки, почуття;
- уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність учнів, уміння систематизувати та узагальнювати;
- комунікативної: розвивати навички роботи в групі, розвивати усне зв’язне мовлення;
- інформаційної: формувати вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її;
- загальнокультурної: сприяти вихованню в учнів гуманістичних почуттів;
- природничої : вдосконалювати вміння пізнавати себе та навколишній світ;
- інформаційно-комунікаційної: вдосконалювати навички використання засобів ІКТ у навчанні та інших життєвих ситуаціях;
- здоров’язберігаючої: навчати правильно чергувати різні види діяльності;
- інноваційної: формувати відкритість до нових ідей, що забезпечує подальшу здатність успішно навчатися;
- навчання впродовж життя: удосконалювати опанування умінь і навичок, необхідних для подальшого навчання, організації власного навчального середовища, навчання працювати самостійно і в групі;
- громадянської та соціальної компетентності: формувати загальнолюдські моральні цінності, усвідомлення ідей справедливості;
- загальнокультурну: виховання усвідомлення того, що любов — найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти і цінувати, естетичну: культуру почуттів, естетичний смак, любов до поезії.
Тип уроку: урок за технологією особистісно зорієнтованого навчання.
Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво (Ф.Шопен «Меланхолійний вальс», М.Лисенко. Два вальси: №1 - «Меланхолійний вальс» (h-moll), С.Людкевич «Меланхолійний вальс»), історія України (становище жінки, феміністичний рух наприкінці ХІХ ст.), психологія (внутрішній світ людини), кіномистецтво (екранізація твору), українська мова (особливості мовлення персонажів).
Обладнання: портрет О.Кобилянської, тлумачні та літературознавчі словники, презентація, підручники, текст новели, відеоматеріали, зошити, мультимедійний проектор.
Я шаліла внутрішньо від музики.
Ольга Кобилянська
МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП |
||||||||||||
Види вмінь, що формуються |
Зміст роботи |
|||||||||||
Літературознавча (предметна компетентність) |
Забезпечення емоційного настрою («Діти за допомогою графічних позначень визначають емоційний стан, готовність до уроку та пояснюють вибірково. ) Червоний – захоплення. Жовтий – радість. Зелений – спокій. Коричневий – тривога. Синій – сум. |
|||||||||||
Актуалізація опорних знань За допомогою графічного організатора „З-Х-Д“, учням пропоную пригадати, що їм відомо про життєвий та творчий шлях О. Кобилянської і заповнити першу колонку таблиці. Заповнена таблиця „З-Х-Д“ може мати такий вигляд.
|
||||||||||||
ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ |
||||||||||||
Організаційно-діяльнісні: ставити цілі, планувати діяльність (КК «уміння вчитися») |
Створення «асоціативного куща» до слова «музика» (за одну хвилину записати асоціації до слова) (слух – диво -гармонія– мелодія - спів - звук - творчість – талант– щастя – концерт - ніжність – пристрасть – вірність – драма – диво- окриленість - чари) Слова вчителя. Ви створили «асоціативний кущ» до слова «музика», яка приносить людині і радість, і смуток. Сьогодні Вам випадає прекрасна нагода зануритися у царину чарівливого Слова, більше того – відчути естетичну насолоду від доторку до таїни творення, явленого у переплетенні Слова з Музикою та Барвою. Ваше сьогоднішнє спілкування унікальне ще й тим, що перед вами постане митець – Жінка. Тому, очевидно, відчуєте зміну акцентів, розміщених швидше у психологічній площині душевних переживань героїв. Це, з одного боку, визначає нова доба – епоха модернізму, а з іншого – трагічна доля, яка наклала свій відбиток на весь творчий доробок письменниці. Сьогодні на уроці ви вдихнете атмосферу духовного життя О .Кобилянської, краще збагнете її творчі інтенції і, безумовно, збагатитеся самі. Пропоную учням визначити, над чим будуть працювати на уроці ( хочу дізнатися… зміст виучуваного твору, сутність порушених у ньому проблем; долю жінок – головних героїнь новели. ) Записую тему на дошці («Образи нових жінок-інтелектуалок у творі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство О.Кобилянської.») Діти заповнюють другу колонку „З-Х-Д“ та озвучують її. |
|||||||||||
Очікувані результати: учні знайомляться з новелою О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Дають власну оцінку героїням характеризувати їхні образи |
||||||||||||
ЕТАП ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ |
||||||||||||
Читацька (предметна компетентність) |
(Звучить «Меланхолійний вальс» Ф.Шопена). Коли ми слухаємо музичний твір, у кожного з нас виникають думки, асоціації, переживання. У новелі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс» головним персонажем стає власне Музика. Протягом уроку ми спробуємо вслухатися в те, що промовляє до нас музика через Ганну-малярку, Софію-піаністку, Марту-вчительку, пізнати красу поривань до вічного, «артизм» (мистецтво) понад життя, неземну любов (абсолютну любов до мистецтва) понад любов земну (кохання). Вслухатися в те, як музика промовляє до нас: у багатстві звуків і кольорів, зміні настроєвих переходів, у відтінках і напівтонах світла й теміні, радості і смутку, злету і падіння. Зазирнути в бурхливий внутрішній світ Музики-Софії, почути дисонансну драму обдарованого, проте надламаного молодого життя. Відчути вплив мелодії на композиційну будову твору. Тож запрошую до роботи над новелою О.Кобилянської «Меланхолійний вальс».
|
|||||||||||
Система запитань і завдань. У другій половині 90-х рр. О.Кобилянська шукає нового підходу до зображення теми інтелігенції («Аристократка», «Impromptu phantasie», «Valse melancoligue»). Письменницю приваблюють образи мужніх, високих духом жінок, романтичні, артистичні натури. О.Кобилянська пристрасно любила музику, взагалі мистецтво. У кількох своїх творах вона майстерно змалювала талановиті мистецькі натури. Очевидно, маючи на увазі ці твори, письменниця в листі до О.Маковея від 17 лютого 1898 р. зауважувала: «… Я думаю, що моя заслуга се та, що мої героїні витиснули вже або бодай звернуть на себе увагу русинів, що побіч до теперішніх Марусь, Ганнусь і Катрусь можуть станути і жінки європейського характеру, не спеціально галицько-руського». Зокрема, такими артистичними образами є героїні музичної арабески, як ще називають літературознавці, «Valse melancoligue». Вони живуть у світі музики, мистецтва, всіма силами прагнуть заспокоїти в собі ненаситну жадобу краси. Творча манера письма О.Кобилянської, при якій вона висловлює думки про філософський вплив музики на особистість, за словами Лесі Українки, зумовили появу нового «симфонічного жанру» в українській літературі. |
||||||||||||
Ідейно-художній аналіз твору. Робота в групах.
І група – образ Марти, ІІ група – Ганнусі, ІІІ група – Софії. Робота І групи. Характеристика образу Марти.
Теорія літератури. Оповідач - особа, вигадана автором, від імені якої в художньому творі автор оповідає про події та людей.
Узагальнення дослідження. «Снігова куля». Алгоритм проведення. Перший учень називає слово, другий – речення, третій – ставить запитання , четвертий відповідає на нього. (Можливий варіант застосування). Марта. – Надзвичайно ніжна тонка лірична натура, хороша подруга, добра і надійна, турботлива дружина, вірна у коханні. – Як склалося її життя? – Щасливо вийшла заміж і зажила повноцінним типовим життям. Робота ІІ групи. Характеристика образу Ганнусі.
Словникова робота. Резонатор - пристрій або прилад для відтворення і підсилення акустичних, електричних і т. ін. коливань. Узагальнення дослідження
Ганна талант
Робота ІІІ групи. Характеристика образу Софії.
Узагальнення дослідження. Сенкен-монофон Софія. Стримана, самокритична. Сміється, страждає, сумує. Справжня самозречена смілива самотність. Сум. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Дослідження тексту.
«Поетична хвилинка». Мить І заплакали пальці її Мить Засміялися пальці І рояль почав танути. М.Вінграновський - Скільки разів він повторюється? (Тричі). - Чому? (Сильний стресовий стан дівчини доводить її до відчаю, фізичного та душевного болю). - У чому ви помітили символічність? (У тому, що з останніми акордами зіграної мелодії обірвалася струна, як і струна життя талановитої піаністки, яку «музика позбавила життя»). «Цитата для роздумів». Меланхолія і дика невгамовність, безмежний смуток і безмежна відвага – се основні риси молодої дівчини, якою уособила Кобилянська фантазію Шопена. Стараючись переповісти словами враження музики, як се вона не раз потребує і в інших творах. Л.Турбацький - Отож, музика – невід’ємний атрибут духовного світу письменниці як митця, як особистості. «Це цікаво!» «Музична тема» твору привабила композитора С.Людкевича, який ще в російському полоні в 1917 році почав компонувати музику до цієї химерної новели. Закінчив він її вже після війни.
Словникова робота. Меланхолія – важкий, похмурий, сумний настрій, сум, туга. «Загадка «Меланхолійного вальсу». Відомо, що Ф.Шопен не писав жодного твору із такою назвою. Отже, він вигаданий.
«Ланцюжок». Завзятий веселий сповнений шукання сум розпука
Теорія літератури. Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання.
- Поясніть, чому письменниця широко використовувала характеристику героїв за допомогою музики? - Чи випадкові імена в героїнь? (Ні, вони мають певне смислове навантаження). «Ономастична хвилинка». Марта (від арам. Marta) – пані, господиня. Ганна (др.-євр.; Channa) – він був милостивий, виявляв ласку. Софія (гр.; Sophia) – мудрість.
Теорія літератури. Автобіографічний твір – літературний жанр: опис власного життєвого шляху на основі спогадів. «Для допитливих». В листі до О.Маковея від 17 лютого 1898 р. вона писала: «Прочитали-сьте «Valse melancoligue» і знаєте історію мого життя. С е м о я історія. Більше не кажу нічого» [ІЛ, ф.14, №139]. «Цитата для роздумів». Розказати про себе іншим – це значить вибратися з самого себе, розірвати кайдани власного буття, позбутися мук самотності…, поділитися, нарешті, з іншими своєю неповторністю. Ян Парандовський
Укладання порівняльної характеристики
Хто з героїнь вам імпонує і чим саме? «Майстерня художника».
Символи кольорів. Світлий – простір, настрій, чистота. Світло-зелений – радість, свято. Темно-зелений – надія, мир, спокій, віра. «Цікаво знати!» Три героїні твору справді існували: як подруги жили вони якийсь час у спільному помешканні, а одна з них готувалася стати піаністкою. Вона не стала нею тому, що не мала засобів до навчання.
|
||||||||||||
РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП |
||||||||||||
Організаційно-діяльнісні: рефлексія процесу та результатів діяльності (КК «уміння вчитися») |
Чи готові ви до вивчення інших творів цієї письменниці? За допомогою нот запишіть акроузагальнення про новелу Довершений Реалістичний Містичний Фатальний Сольний Лячний Сімейний Досконалий
Саморефлексія:
|
|||||||||||
Завдання додому: Обов’язкове: Створити діалог Софії і Марти про роль кохання і мистецтво у житті людини. За бажанням: Дослідити спогади, відгуки Лесі Українки про Кобилянську(дослідники) створити буктрейлер на новелу «Меланхолійний вальс»(використовуючи відеофільми з Youtube (сценаристи); створити макет обкладинки до новели «Меланхолійний вальс»(дизайнери). Заключне слово вчителя. Слова зворушеного серця письменниці залишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Сподіваюсь, що твір О.Кобилянської залишить помітний слід у ваших серцях.
|
||||||||||||