Клас: 10 Тема: Образи нових жінок-інтелектуалок у творі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психолог

Про матеріал
Конспект уроку української літератури Клас: 10 Тема: Образи нових жінок-інтелектуалок у творі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство О.Кобилянської
Перегляд файлу

Конспект уроку української літератури
ПІБ учителя: Стельмащук Марія Анатоліївна
Клас: 10
Тема: Образи нових жінок-інтелектуалок у творі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство О.Кобилянської.

Мета: формування предметних компетентностей:

  •                    вміння аналізувати новелу О. Кобилянської, зосереджуючи увагу на створенні образів нових жінок-інтелектуалок;        
  •          вміння логічно висловлювати свої думки, давати оцінку героїням, використовуючи навички критичного мислення;
  •       характеризувати образи в їхньому порівнянні
  • дослідження елементів автобіографізму, спираючись на факти з життя письменниці,
  • виховувати у старшокласників потребу у саморозвитку та самовдосконаленні;

формування ключових компетентностей:

  - вільне володіння державною мовою: формувати уміння усно висловлювати свої думки, почуття;

- уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність учнів, уміння систематизувати та узагальнювати;

- комунікативної: розвивати навички роботи в групі, розвивати усне зв’язне мовлення;

- інформаційної: формувати вміння знаходити потрібну інформацію та подавати її;

- загальнокультурної: сприяти вихованню в учнів гуманістичних почуттів;

- природничої : вдосконалювати вміння пізнавати себе та навколишній світ;

- інформаційно-комунікаційної: вдосконалювати навички використання засобів ІКТ у навчанні та інших життєвих ситуаціях;

- здоров’язберігаючої: навчати правильно чергувати різні види діяльності;

- інноваційної: формувати відкритість до нових ідей, що забезпечує подальшу здатність успішно навчатися;

- навчання впродовж життя: удосконалювати опанування умінь і навичок, необхідних для подальшого навчання, організації власного навчального середовища, навчання працювати самостійно і в групі;

- громадянської та соціальної компетентності: формувати загальнолюдські моральні цінності, усвідомлення ідей справедливості;

- загальнокультурну: виховання усвідомлення того, що любов — найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти і цінувати, естетичну: культуру почуттів, естетичний смак, любов до поезії.

Тип уроку: урок за  технологією особистісно зорієнтованого навчання.

Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво (Ф.Шопен «Меланхолійний вальс», М.Лисенко. Два вальси: №1 - «Меланхолійний вальс» (h-moll), С.Людкевич «Меланхолійний вальс»), історія України (становище жінки, феміністичний рух наприкінці ХІХ ст.), психологія (внутрішній світ людини), кіномистецтво (екранізація твору), українська мова (особливості мовлення персонажів).

Обладнання: портрет О.Кобилянської, тлумачні та літературознавчі словники, презентація, підручники, текст новели, відеоматеріали, зошити, мультимедійний проектор.

 Я шаліла внутрішньо від музики.

Ольга Кобилянська

 

МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП

Види вмінь, що формуються

Зміст роботи

Літературознавча (предметна компетентність)

Забезпечення емоційного настрою («Діти за допомогою графічних позначень визначають емоційний стан, готовність до уроку та пояснюють вибірково. )

Червоний – захоплення.

Жовтий – радість.

 Зелений – спокій.

Коричневий – тривога.

Синій – сум.

Актуалізація опорних знань

За допомогою графічного організатора „З-Х-Д“, учням пропоную пригадати, що їм відомо про життєвий та творчий шлях

О. Кобилянської і заповнити першу колонку таблиці.

Заповнена таблиця „З-Х-Д“ може мати такий вигляд.

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ І ПЛАНУВАННЯ

Організаційно-діяльнісні: ставити цілі, планувати діяльність (КК «уміння вчитися»)

Створення «асоціативного куща» до слова «музика» (за одну хвилину записати асоціації до слова)

(слух – диво -гармонія– мелодія - спів - звук - творчість – талант– щастя – концерт - ніжність – пристрасть – вірність – драма – диво- окриленість - чари)

 Слова вчителя. Ви створили «асоціативний кущ» до слова «музика», яка приносить людині і радість, і смуток. Сьогодні  Вам випадає прекрасна нагода зануритися у царину чарівливого Слова, більше того – відчути естетичну насолоду від доторку до таїни творення, явленого у переплетенні Слова з Музикою та Барвою.

 Ваше сьогоднішнє спілкування унікальне ще й тим, що перед вами постане митець – Жінка. Тому, очевидно, відчуєте зміну акцентів, розміщених швидше у психологічній площині душевних переживань героїв. Це, з одного боку, визначає нова доба – епоха модернізму, а з іншого – трагічна доля, яка наклала свій відбиток на весь творчий доробок письменниці.

 Сьогодні на уроці ви вдихнете атмосферу духовного життя О .Кобилянської, краще збагнете її творчі інтенції і, безумовно, збагатитеся самі.

       Пропоную учням визначити, над чим будуть працювати на уроці ( хочу дізнатися… зміст виучуваного твору, сутність порушених у ньому проблем; долю жінок – головних героїнь новели. ) Записую тему на дошці Образи нових жінок-інтелектуалок у творі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство О.Кобилянської.»)

Діти заповнюють другу колонку „З-Х-Д“  та озвучують її.

Очікувані результати: учні знайомляться з новелою О.Кобилянської «Меланхолійний вальс». Дають власну  оцінку героїням характеризувати їхні  образи

ЕТАП ОПРАЦЮВАННЯ МАТЕРІАЛУ

Читацька (предметна компетентність)

(Звучить «Меланхолійний вальс» Ф.Шопена).

Коли ми слухаємо музичний твір, у кожного з нас виникають думки, асоціації, переживання. У новелі О.Кобилянської «Меланхолійний вальс» головним персонажем стає власне Музика. Протягом уроку ми спробуємо вслухатися в те, що промовляє до нас музика через Ганну-малярку, Софію-піаністку, Марту-вчительку, пізнати красу поривань до вічного, «артизм» (мистецтво) понад життя, неземну любов (абсолютну любов до мистецтва) понад любов земну (кохання). Вслухатися в те, як музика промовляє до нас: у багатстві звуків і кольорів, зміні настроєвих переходів, у відтінках і напівтонах світла й теміні, радості і смутку, злету і падіння. Зазирнути в бурхливий внутрішній світ Музики-Софії, почути дисонансну драму обдарованого, проте надламаного молодого життя. Відчути вплив мелодії на композиційну будову твору.

 Тож запрошую до роботи над новелою О.Кобилянської «Меланхолійний вальс».

 

Система запитань і завдань.

 У другій половині 90-х рр. О.Кобилянська шукає нового підходу до зображення теми інтелігенції («Аристократка», «Impromptu phantasie», «Valse melancoligue»). Письменницю приваблюють образи мужніх, високих духом жінок, романтичні, артистичні натури.

 О.Кобилянська пристрасно любила музику, взагалі мистецтво. У кількох своїх творах вона майстерно змалювала талановиті мистецькі натури. Очевидно, маючи на увазі ці твори, письменниця в листі до О.Маковея від 17 лютого 1898 р. зауважувала:

 «… Я думаю, що моя заслуга се та, що мої героїні витиснули вже або бодай звернуть на себе увагу русинів, що побіч до теперішніх Марусь, Ганнусь і Катрусь можуть станути і жінки європейського характеру, не спеціально галицько-руського».

 Зокрема, такими артистичними образами є героїні музичної арабески, як ще називають літературознавці, «Valse melancoligue». Вони живуть у світі музики, мистецтва, всіма силами прагнуть заспокоїти в собі ненаситну жадобу краси.

 Творча манера письма О.Кобилянської, при якій вона висловлює думки про філософський вплив музики на особистість, за словами Лесі Українки, зумовили появу нового «симфонічного жанру» в українській літературі.

          Ідейно-художній аналіз твору.

Робота в групах.

  •             Охарактеризуйте жіночі образи в новелі.

І група – образ  Марти, ІІ група – Ганнусі, ІІІ група – Софії.

Робота І групи. Характеристика образу Марти.

  •             Хто виступає оповідачем? (Марта).

Теорія літератури.

Оповідач - особа, вигадана автором, від імені якої в художньому творі автор оповідає про події та людей.

Марта

Вчителька, має традиційні погляди на життя, виходить заміж, стає хорошою матір’ю, господинею. Вміє любити людей, хоче приносити користь іншим, глибоко сприймає все духовне. Типова українська жінка, має любляче серце. Горда духом. Втілення доброти і лагідності, готова «обійняти весь світ», «зігріти його теплом свого серця». Здатна оцінити таланти подруг, розуміє причину смерті Софії і нещастя Ганнусі.

  •             Чому Ганнуся з деякою погордою ставиться до Марти? (Вона вважає, що Марта може стати «стовпом родини», але їй не зрозуміти «нюанси артизму»).
  •             Що випливає із твору? (Саме звичайна дівчина глибше сприймає все духовне, бо наділена якостями і жіночності, і високої інтелектуальності).

Узагальнення дослідження.

«Снігова куля». Алгоритм проведення. Перший учень називає слово, другий – речення, третій – ставить запитання , четвертий відповідає на нього. (Можливий варіант застосування).

Марта. – Надзвичайно ніжна тонка лірична натура, хороша подруга, добра і надійна, турботлива дружина, вірна у коханні. – Як склалося її життя? – Щасливо вийшла заміж і зажила повноцінним типовим життям.

Робота ІІ групи. Характеристика образу Ганнусі.

  •             Що ви знаєте про Ганнусю?

Ганнуся

Малярка, артистка, має витончений, вишуканий внутрішній світ, не сприймає всього потворного, приземленого і буденного. Живе лише високим мистецтвом, у всьому шукає красу. З погордою ставиться до простаків, жінка-інтелектуалка, феміністка. Пристрасна, неврівноважена і вольова, мріє про Італію, де зосереджені незрівнянні витвори мистецтва. Талановита, нестримна, поривчаста натура, не постійна у своїх почуттях. Жила мистецтвом заради мистецтва. Егоїстка.

  •             Чому феміністичні погляди виявилися для неї трагічними? (Розлучилася з чоловіком, залишила сина без батька, а це ще одна трагедія дитячої душі).
  •             Чи винна вона у смерті Софії? (Так. Вигукнула, що у подруги тріснув резонатор).

Словникова робота.

Резонатор - пристрій або прилад для відтворення і підсилення акустичних, електричних і т. ін. коливань.

Узагальнення дослідження

Асоціативне акроузагальнення

 

Гармонійна

Акуратна

Ніжна

Надійна

Артистична

 

 

 

Турботлива

Амбіційна

Лагідна

Авторитарна

Непередбачувана

Творча

 Ганна талант

 

 

 

 

 

Робота ІІІ групи. Характеристика образу Софії.

  •             Створіть психологічний портрет Софії.

Софія

Натура творча, неординарна, емоційна, духовно багата. Відчуває музику, висловлює свої емоції через неї. Не терпить фальші, зради, обману. Вся у світі мистецтва. Обдарована творча натура, яка прагне стати піаністкою. Мрії про навчання в консерваторії не здійснилися. Людина з тонкою естетичною душею, високими пориваннями. Музика. Її душа надломлена нещасливим коханням. Намагається розвинути у собі гордість, панує над своїми почуттями і емоціями. Віддає все музиці, навіть життя.

  •             Що, на вашу думку, увиразнює психологічний портрет сильної, незалежної, самодостатньої жінки? (Великі сумовиті очі, свавільний сміх, непогамовна туга, меланхолійний настрій).
  •             Чому дівчина не змогла продовжити навчання? (Через відсутність коштів).
  •             А що ж із мрією? (Їй не судилося збутися).
  •             Назвіть контрасти, які спричинюють драму душі талановитого митця. (Безрадісне життя і чарівна музика).
  •             Що ж допомогло вистояти? («Загадкова сила музики»).
  •             Прочитайте уривок з тексту. («Грала етюд Шопена…»).
  •             Що передає музика? (Душевний неспокій, переживання, нервозність).
  •             Що відтворює? (Стан душі).
  •             Підтвердити свою думку цитатою з твору. («Відтак заграла…»).

          Узагальнення дослідження.

Сенкен-монофон

Софія.

Стримана, самокритична.

Сміється, страждає, сумує.

Справжня самозречена смілива самотність.

Сум.       

  1. Мінідослідження. Розподіліть риси характеру героїнь та їх учинки на такі, які можна вважати чоловічими, і такі, які є суто жіночими.
  1. Сильні, неординарні особистості, які дозволили мати «власну кімнату».
  2. Бажання красиво одягатися, гарно виглядати.
  3. Облаштування приміщення є одним із засобів прояву своєї індивідуальності, самовираження.
  4. Естетизація побуту, гармонізація  його з внутрішніми духовними потребами.
  5. Пошук краси, гармонії у творчості, бажання вдосконалості та рівноваги; самоідентифікації.
  6. Чуттєвість, жіночність, здатність до вияву емоцій.
  7. Завдяки естетизації побуту, загальний простір набуває чіткого розмежування.
  8. Надання великої уваги найменшим побутовим дрібницям- під певним чином розставлених крісел до квітів, деталей інтер`єру, вбрання.(Чоловічі: 1, 3, 7, 5. Жіночі: 2,4, 6, 8)

 

Дослідження тексту.

  •             Який мотив проходить через увесь твір? (Меланхолійного вальсу).
  •             Зверніть увагу, коли саме, в які моменти свого побуту з дівчатами Софія Дорошенко сідає за фортеп’яно, щоби зіграти  «Меланхолійний вальс».

«Поетична хвилинка».

Мить

І заплакали пальці її

Мить

Засміялися пальці

І рояль почав танути.

                                  М.Вінграновський

- Скільки разів він повторюється? (Тричі).

- Чому? (Сильний стресовий стан дівчини доводить її до відчаю, фізичного та душевного болю).

- У чому ви помітили символічність? (У тому, що з останніми акордами зіграної мелодії обірвалася струна, як і струна життя талановитої піаністки, яку «музика позбавила життя»).

«Цитата для роздумів».

 Меланхолія і дика невгамовність, безмежний смуток і безмежна відвага – се основні риси молодої дівчини, якою уособила Кобилянська фантазію Шопена. Стараючись переповісти словами враження музики, як се вона не раз потребує і в інших творах.

Л.Турбацький

 - Отож, музика – невід’ємний атрибут духовного світу письменниці як митця, як особистості.

«Це цікаво!»

 «Музична тема» твору привабила композитора С.Людкевича, який ще в російському полоні в 1917 році почав компонувати музику до цієї химерної новели. Закінчив він її вже після війни.

  •                   Чому вальс має таку назву?
  •                   Що означає слово «меланхолія»?

Словникова робота.

Меланхолія – важкий, похмурий, сумний настрій, сум, туга.

«Загадка «Меланхолійного вальсу».

 Відомо, що Ф.Шопен не писав жодного твору із такою назвою. Отже, він вигаданий.

  •                   Назвіть штрихи, які стають своєрідним ключем до загадкової музики, розкривають у ній нервову, вразливу, чутливу до світу і заглиблену в себе, замкнуту істоту. (Подерті кінчики рукавичок, затикання найменших щілин у вікні).
  •                   Дослідіть відтінки звучання вальсу протягом твору.

«Ланцюжок».

Завзятий   веселий  сповнений шукання   сум        розпука

  •                   Що вривається в художній світ новели за допомогою Шопенівського етюду? (Музичне багатоголосся).
  •                   Що воно формує? (Меланхолійну тональність, сюжет і композицію).
  •                   Яка роль мотиву вальсу? (Він наскрізний у творі, стає лейтмотивом, щоб на цьому тлі вирізьбити три типи жінок, глибоко відтворити внутрішній світ героїнь, за допомогою ніжної музичної мелодії зачепити найніжніші струни серця).)
  •                   Чому дівчата мали страх перед кімнатою Софії? (Відчували щось погане, передчували щось невідоме, тяжке, невідворотне, навіть містичне).
  •                   Прочитайте з тексту. («Понура темінь», «гробова тишина»).
  •                   Що ж вразило дівчину насмерть? (Найстрашніші слова – слова про зраду Софії музикою).
  •                   Чому? (Одну зраду вона заледве пережила. Музика – це те, що наповнювало її життя смислом, було її єдиним захистом від брутального для чистої артистичної душі світу).
  •                   Як склалося життя Софії? (Трагічно).
  •                   Який підтекст має ця трагедія? (Соціальний).

Теорія літератури.

Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання.

  •                   Обгрунтуйте своє твердження. (В умовах капіталістичної дійсності такі щедрі душею, але не пристосовані до життя таланти, доля яких  залежить від обставин, часто марнуються, гинуть).

 - Поясніть, чому письменниця широко використовувала характеристику героїв за допомогою музики?

 - Чи випадкові імена в героїнь? (Ні, вони мають певне смислове навантаження).

«Ономастична хвилинка».

Марта  (від арам. Marta) – пані, господиня.

Ганна  (др.-євр.; Channa) – він був милостивий, виявляв ласку.

Софія (гр.; Sophia) – мудрість.

  •                   Як і багато інших творів О.Кобилянської, «Меланхолійний вальс» має значною мірою автобіографічний характер.

Теорія літератури.

Автобіографічний твір – літературний жанр: опис власного життєвого шляху на основі спогадів.

«Для допитливих».

 В листі до О.Маковея від 17 лютого 1898 р. вона писала: «Прочитали-сьте  «Valse melancoligue» і знаєте історію мого життя. С е  м о я  історія. Більше не кажу нічого» [ІЛ, ф.14, №139].

«Цитата для роздумів».

 Розказати про себе іншим – це значить вибратися з самого себе, розірвати кайдани власного буття, позбутися мук самотності…, поділитися, нарешті, з іншими своєю неповторністю.

Ян Парандовський

  •             Як ви думаєте, з життям якої з героїнь твору письменниця порівнювала своє життя? (Софії Дорошенко).
  •             Чому? Свою думку обгрунтуйте.
  •             Чи звернули ви увагу, що з-поміж трьох героїнь тільки Софія має прізвище? Чому? (Вона – Дорошенко! Українка!).
  •             Чому письменниці вдалося так точно передати душевні порухи жінок? (Вона відчувала їх сама).
  •             Назвіть кредо мисткинь Ганни й Софії. (Мистецтво (краса) понад життя).
  •             Що, на їхню думку, є мистецтво? (Це «щось таке сильне, сильне, що особисте щастя мізерніє перед ним, не в силі вдержати з ним рівноваги в істоті!»)
  •             Що ви помітили в їхніх образах спільного і відмінного?
  •              

Укладання порівняльної характеристики

  •                  Заповніть табличку

   

Жіночі образи

Спільне

Артистичні натури, жінки-інтелігентки. Кожна прагне знайти своє щастя, найповніше виявити багаті духовні сили. Глибоко ідеалізовані, споріднені пошуками краси, живуть у сфері гармонії, творчої праці

Відмінне

Різні життєві долі

 

 

 

Хто з героїнь вам імпонує і чим саме?

«Майстерня художника».

  • Якими кольорами ви зобразили б героїнь твору?

Ганна

Марта

Софія

радісний, світлий, життєстверджуючий

світло-зелений

темно-зелений

 

Символи кольорів.

Світлий – простір, настрій, чистота.

Світло-зелений – радість, свято.

Темно-зелений – надія, мир, спокій, віра.

«Цікаво знати!»

 Три героїні твору справді існували: як подруги жили вони якийсь час у спільному помешканні, а одна з них готувалася стати піаністкою. Вона не стала нею тому, що не мала засобів до навчання.

 

РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

Організаційно-діяльнісні: рефлексія процесу та результатів діяльності (КК «уміння вчитися»)

  •                Які нові штрихи до портрета О.Кобилянської додав сьогоднішній урок?
  •                Чи допоміг ще глибше пізнати її як людину й митця?

Чи готові ви до вивчення інших творів цієї письменниці?

За допомогою нот запишіть акроузагальнення про новелу

Довершений

Реалістичний

Містичний

Фатальний

Сольний

Лячний

Сімейний

Досконалий

 

Саморефлексія:

  • Чи досягнуті цілі?
  • Що сприяло (заважало)?
  • Що було найцікавішим на уроці?
  • Яке завдання було найскладнішим?
  • Чи задоволенні результатами діяльності?
  • Заповніть останню колонку таблички, озвучте.
  • Оцінювання результатів вашої діяльності та коментар ви зможете переглянути на сторінках  електронного щоденника.

 

Завдання додому:

Обов’язкове:

Створити діалог Софії і Марти про роль кохання і мистецтво у житті людини.

За бажанням: Дослідити спогади, відгуки Лесі Українки про Кобилянську(дослідники)

створити буктрейлер на новелу «Меланхолійний вальс»(використовуючи відеофільми з Youtube (сценаристи);

створити макет обкладинки до новели «Меланхолійний вальс»(дизайнери).

Заключне слово вчителя. Слова зворушеного серця письменниці залишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Сподіваюсь, що твір О.Кобилянської залишить помітний слід у ваших серцях.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Онищук Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
8585
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку