О.Кобилянська «Меланхолійний вальс». Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації
В презентації позміщені цікаві посилання стосовно біографії.
О. Кобилянська «Меланхолійний вальс». Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації
Номер слайду 2
Запишіть: Що ж таке емансипація ? Емансипація – ( від лат. терміна “звільнення сина від батьківської влади”) звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. Поняття “емансипації жінок” у різний історичний час мало різне значення . У ХІХ-ХХ ст. воно означало боротьбу жінок за рівні з чоловіками права )
Номер слайду 3
Які погляди були у О. Кобилянської щодо місця жіноцтва у суспільстві?О. Кобилянська захопилась ідеями емансипації і фемінізму. Що нам відомо про феміністичний рух ?Фемінізм виник у англійській літературі ХIХ ст. О. Кобилянська почала писати раніше . У часи письменниці вживалося слово «емансипація». Перегляньте відео :https://youtu.be/z. GF-Dvv3_kc
Номер слайду 4
Отже, Ольга Кобилянська є феміністкою за переконанням, феміністками постають і її героїні. Самоосвіта, самовдосконалення− ось, власне, програма Ольги Кобилянської, діячки жіночого руху. За спостереженнями Д. Павличка, ми сьогодні приходимо до творчості Кобилянської «по естетичну насолоду і по знання жіночого характеру, адже ж вона створила цілу енциклопедію жіночої душі».І ми говоритимемо про жінку, продовжуючи роботу над новелою Ольги Кобилянської «Valse melancolique».
Номер слайду 5
У зошитах запишіть число, класна робота та тему нашого уроку. Прослухайте етюд Шопена № 21(«Крильця метелика»)https://www.youtube.com/watch?v=J8 WVTd5j5l0 Яким настроєм пройнята музика? Мотив вальсу у творі?
Номер слайду 6
Мотив вальсу у творі наскрізний і об’єднує всі події в завершене ціле. У заголовок новели авторка винесла назву музичного етюду «Valse melancolique», який створила та тричі виконувала протягом твору піаністка Софія. За настроєм він складався з двох частин — легкої і безтурботної спочатку та бентежної й трагічної наприкінці. Розповідь стає динамічнішою, напруженішою, що нагнітає передчуття неминучої трагедії (ознаки новели).
Номер слайду 7
Запишіть паспорт твору: Рід літератури-епос. Жанр-новела (психологічної драми, «музична новела»)Напрям/течія-модернізм/неоромантизм. Тема-тема музики, мистецтва, їх впливу на людину, доля талановитого митцяІсторія написання: Безпосереднім поштовхом до написання новели стали її непрості особисті стосунки з О. Маковеєм. «Прочитали-сьте “Valse melanc.” і знаєте історію мого життя. Се моя історія. Більше не кажу нічого». у «Літературно-науковому віснику»1898р. Ідея-роздуми над самореалізацією жінки-інтелігентки у патріархальному світі. Вплив мистецтва на особистість.
Номер слайду 8
Образи: Ганна – молодата приваблива художниця
Номер слайду 9
Цитатна характеристика: Мала двадцять і кілька років, була знімчена полька і брала своє заняття дуже поважно. Дразлива і химерна, коли малювала, була в щоденнім житті наймилішою людиною».«Була гарна сама собою. Ясна, майже попеляста блондинка, з правильними рисами і дуже живими блискучими очима. Збудована була прегарно…»«Лише ми одні піддержуємо красу в житті»;«Я – артистка і живу відповідно артистичним законам…».
Номер слайду 10
Марта. У творі “Меланхолійний вальс” зовнішність Марти майже не описується, адже саме від її імені ведеться розповідь. Вчителька
Номер слайду 11
Цитатна характеристика:«Вчилася музики, і язиків, і прерізних робіт ручних, ба – і все інше, що лише можна було, забирала я в себе, щоб стало колись капіталом і обернулося в хосен. Маєтку я не мала, а життя, вибагливе, мов молода дівчина, жадало свого» (Марта про себе).«Ти є вже вродженою жінкою і матір’ю… Ти – ще неушкоджений новітнім духом тип первісної жінки, що пригадує нам Аду Каїна або інших женщин з біблії, повних покори й любові. Але не вихованням виплеканої покори й любові, лише покори й любові з першої руки, з природи! Ти й без науки була б та сама, що тепер. Жертвувала б себе з напору вродженої доброти, без намислу і без претензій до подяки! Ти – тип тих тисячок звичайних, невтомно працюючих мурашок, що гинуть без нагороди, а родяться на те, щоб любов’ю своєю удержувати лад на світі…». (Софія про Марту)
Номер слайду 12
Софія- талановита піаністка
Номер слайду 13
Цитатна характеристика:«Вона держиться просто… гарна і має смутні очі. Але по фризурі [зачісці]можна її вже певно пізнати. Чешеться цілком antique [по-античному] і обвиває голову два рази вузькою чорною оксамиткою, мов діадемою. Взагалі вона з профілю цілком type antique [античний тип]. В неї чоло й ніс творять одну лінію…»; «Я не могла бачити вповні її лице. Бачила лише темне, лагідно лискуче густе волосся, уложене обережно в грубий вузол, і два рази оксамиткою обвиту голову, і потрохи лице з профілю. Профіль був у неї справді чисто класичний. Чоло й ніс творили одну м’яку лінію… Спадисті її рамена надавали їй ціху [риси] якоїсь панськості, певності…» (Марта про Софію, коли побачила її на уроці музичної теорії).«Більше не любила я нікого в своїм житті. Але воно добре, – додала, поглянувши повним сіяючим поглядом до другої кімнати, де стояв її улюблений інструмент, – бо можу цілу душу віддати резонаторові. І я віддаю її йому! Коли сяду до нього, находжу рівновагу свого духу, вертає мені гордість і почуття, що стою високо-високо! Зате й граю йому звуками, яких не почує від нікого, і буду йому грати до останнього свого віддиху». (переживання Софії через нещасливе кохання та зраду)«зворушення, яких зазнала, були засильні і наступали заскоро, одне по другім, щоб їм могла опертися її фізична сила. Побороли її». (смерть Софії)
Номер слайду 14
«Меланхолія і дика непогамованість, безмежний смуток і безмежна відвага-се основні риси молодої дівчини, якою уособила авторка фантазію Шопена, стараючись переповісти словами враження музики…»(Л. Турбацький).
Номер слайду 15
Висновок: Отже, О. Ю. Кобилянська в новелі «Меланхолійний вальс» порушила проблему необхідності повноцінної реалізації жінкою власних духовних потреб, поваги суспільства до жінки як особистості. Авторка пропонує варіанти розв’язання названої проблеми через змалювання трьох типів жінок, утверджує думку про важливість суспільної уваги до «жіночого» питання. Жінка, на думку авторки, – цілісна, неповторна самодостатня особистість, яка має повне право обирати власний життєвий шлях. Як бачимо, весь твір − прокляття капіталістичному світові, який руйнує особисте щастя людини, знущається з її почуттів, позбавляє можливості розвивати таланти.