Віршовані "ключі" для вивчення теми "Фонетика. Класифікація приголосних звуків"
Вчимо ми звуки мови -
Фонетика, панове.
Є голосні у нас,
Ще й приголосні, клас.
Потік повітря зіштовхнувся –
До голосу шум пригорнувся.
Так приголосний утворився –
Потік на хвильку зупинився.
Сонорні – голос переміг.
Вібрує, тішиться потік.
Ці дев*ять звуків залюбки
Зіставили «ключі» такі:
«ВиНиЛи Ми РіЙ!» - оце пам*ятай.
«Ми Не ВаЛеРіЙ,!» - засвоюй та знай.
А ще шумні є парні в нас.
Ось тільки звук [ ф ] про запас.
Для нього пари не знайшлося.
Він одинак… Так повелося…
Дзвінких ми маєм одинадцять.
Глухих отримаєм дванадцять.
Дзвінкі «ключі» такі створили,
А школярі їх всі завчили.
Що «БуДе ГоЖе,ҐеДЗь, у ДЖаЗі!»,
Вам п*ятикласники розкажуть.
А «ДЗиГа «Джи»! – ҐаЗДа, БіЖи!».
Дзвінкі у фразі цій одні.
Є голос трохи в них…Отак!
Переважає шум-мастак.
Глухі такі тихенькі в нас,
Вібрації нема. Це знак.
Лиш шум у них в пріоритеті.
Дванадцять звуків, мов в наметі,
Утворять фрази ще такі,
А ти вивчай їх залюбки:
"ФіСТаШКи ХоЧе ЦаП!» І як?
«Цю ПТаШКу ФеСя ХоЧе?»Так!
А «Це уСе КаФе «ПТаХ-ЧаШа!»
Багата мова, діти, наша.
«ПиШи Ці ФоКуСи, ЧуК, ТиХо!»
І не чини скрізь бруд та лихо.
“ХоЧ ФоКуС-Це ШеПіТ!» - знає маля.
Глухі оці звуки вправно вивча.
Ці фрази-«ключі» допоможуть тобі
В розборі слів вправно, повір, далебі.