Класна година "Вчимося бути толерантними"

Про матеріал
Розробка класної години для учнів середньої школи. Захід присвячений вихованюю толерантності, поваги, співчуття.
Перегляд файлу

Вчимося бути толерантними

 

Толерантність означає повагу, здатність без агресії сприймати думки, поведінку, форми самовираження та спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших.

Мета: знайомство учасників із загальнолюдськими цінностями, розширення словникового запасу, розвиток гнучкості мислення, формування навичок толерантного спілкування.

Обладнання: аркуші формату А4, фломастери, маркери, бланки до тесту «Риси толерантності».

Перебіг заходу

1 Привітання

Добридень усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої. Сподіваюся, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам.

Ритуал привітання.
Усмішка по колу та потискання рук.

2 Вправа «Мій образ»

Мета: знайомство учасників групи, налаштування на сприйняття основного змісту завдання.

Вчитель роздає всім учасникам аркуші А4, на яких кожному потрібно написати своє ім’я й намалювати власний образ (це може бути певний символ, предмет, будь-що).

Слід наголосити, що вміння малювати тут не важливе. Коли всі виконають завдання, ведучий пропонує кожному по черзі назвати своє ім’я й розповісти про власний образ.

Після закінчення презентацій створюємо «галерею портретів» учасників.

Вчитель: А тепер погляньмо на нашу галерею. Подумайте і скажіть, який висновок ми можна зробити після виконання цієї вправи? (Усі люди різні.)

· А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та ще й не сперечатись одне з одним? (Потрібно бути толерантними одне до одного.)

А що таке толерантність і як бути толерантною людиною, ви дізнаєтеся на сьогоднішньому занятті, тема якого — «Толерантність у нашому житті».

Кожен із нас незалежно від соціального статусу, віку й статі хоче, щоб його любили, поважали, цінували. Кожен мріє про те, щоб інші дарували йому тепло, добро, відчуття комфорту й радості спілкування. Водночас мало хто замислюється над значенням цих слів.

· Подумайте і скажіть, що таке добро?

· Що означає «бути доброю людиною і робити добро іншим»?

· А як можна подарувати тепло?

· Як ви думаєте, що таке захист?

· Що означає «бути захищеним»?

Вчитель: У кожного з нас є дорогі серцю місця, куди завжди хочеться повернутися. Там нас люблять, захищають, поважають і завжди чекають. Найкомфортніше у сім’ї, в якій ми зростаємо.

· Поміркуймо, а де ще ми можемо відчути увагу інших людей? Так, це наша школа. Скільки б не минуло років, що б не сталося в житті, двері школи завжди відчинені. Ваші вчителі радо зустрінуть вас. Школа — це ще одна велика родина.

· Як ви думаєте, чи можна назвати ваш клас родиною?

· Що спільного є в усіх вас?

· Якими словами можна схарактеризувати стосунки в родині? (Любов, дружба, повага, поблажливість.)

Сьогодні ми познайомимося ще з одним поняттям, яке характеризує добрі взаємини між людьми, — толерантністю, що означає повагу, здатність без агресії сприймати думки, поведінку, форми самовираження та спосіб життя іншої людини, якщо вони відрізняються від наших.

Передусім «толерантність» — це доброзичливе й поблажливе ставлення до чогось. Але толерантна людина не повинна бути поблажливою до всього, наприклад, до порушення прав людини чи маніпуляцій і спекуляцій. Те, що порушує загальнолюдську мораль, не повинно сприйматися толерантно3Вправа «Зашифровані слова»

 Отже, бути толерантною людиною — значить поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися.

· Які слова потрібно використовувати, щоб із нами було приємно спілкуватися? (Ввічливі слова.) Зараз перевіримо, чи знаєте ви їх.

· На дошці заздалегідь записані слова ввічливої людини, але букви в них переставлені місцями:

· добрий день — йдбрио ньед;

· добрий ранок — окран бодийр;

· добрий вечір — ірчев борийд;

· дякую — куюдя;

· будь ласка — дубь сакал;

· пробачте — ропчебат;

· до побачення — няопчебан од.

4Тест «Риси толерантної людини»

Мета: з’ясувати, як учасники групи сприймають себе, які свої риси вони оцінюють як позитивні, якими хочуть стати, які засоби досягнення мети знають і визнають; навчити учасників бути самокритичними та об’єктивними.

Інструкція. Спочатку в стовпчику «А» поставте знаки «+» навпроти тих трьох якостей, які, на вашу думку, у вас найбільше виражені: «0» — навпроти тих трьох якостей, які найменше виражені. Потім у стовпчику «Б» поставте знаки «+» навпроти тих трьох якостей, які, на вашу думку, найбільш характерні для толерантної особистості.

Кожен учасник одержує бланк тесту «Риси толерантної особистості» (додаток 1).

вчитель підраховує загальногрупову кількість позначених плюсом якостей у колонці «Б» за кожним параметром і записує в бланк, прикріплений на дошці. На погляд групи, три якості, які набрали найбільшу кількість балів,— це ядро толерантної особистості.

Потім дітям пропонується порівняти власні уявлення про толерантну особистість («+» у колонці «Б») з уявленнями групи.

Рефлексія вправи

Порівняйте уявлення про себе («+» у колонці «А») з портретом толерантної особистості, створеним групою.

Чи виникали труднощі під час виконання завдання? Для чого ми виконували це завдання?

Вчитель вивішує плакат «Ознаки толерантної людини» (додаток 2).

5 Вправа «Асоціативний ряд»

Психолог на аркуші паперу по вертикалі записує слово «толерантність» і пропонує учасникам назвати слова-характеристики людини, які асоціюються зі змістом поняття «толерантність» і починаються з літери вертикального рядка. Характеристики записуються навпроти літер:

· Т — терпимість;

· О — об’єктивність;

· Л — ласкавість;

· Е — емпатійність;

· Р — рішучість;

· А — автентичність (насамперед це вираження щирості стосовно людини. Автентична людина бажає бути і є собою як у своїх безпосередніх реакціях, так і в поводженні загалом);

· Н — надійність;

· Т — творчість;

· Н — ніжність;

· І — ініціативність;

· С — спокійність;

· Ть — талановитість тощо.

6 Вправа «Рекомендації»

Мета: формування в учасників здатності бути об’єктивними стосовно себе, сприяння їхньому пошуку своїх сильних сторін із точки зору теми заняття.

Інструкція. Учасникам необхідно підготувати рекомендацію для того, щоб їх прийняли в закритий елітарний клуб для толерантних людей. У ній необхідно розкрити свої основні чесноти, сильні сторони, представити себе як людину, гідну стати членом клубу.

Ведучий нагадує, що йдеться про реальні, невигадані факти й сильні сторони.

Питання для обговорення:

· Чиї презентації сподобалися? Чим саме?

Якщо в когось виникали труднощі, то з чим це пов’язано? Як їх можна подолати? 7Рефлексія заняття

Питання для обговорення:

· Які ваші враження від виконаних завдань?

· Що нового ви дізналися?

8 Ритуал прощання

Вчитель: Наше заняття завершується, і ми прощаємося. Але чи все ви встигли сказати одне одному? Зараз у вас є шанс сказати все, що хочете. Висловити свої думки можна так, щоб почули всі або лише той, кому ці слова адресовані.

Подякуймо оплесками собі та своїм однокласникам за те, що вони були тут разом із нами і продемонстрували неабияку толерантність у спілкуванні між собою.

 

Додаток 1                                                 

Тест «Риси толерантної особистості»

Інструкція. Спочатку в стовпчик «А» поставте «+» навпроти тих трьох рис, які, на вашу думку, у вас виражені найбільше.

«0» — навпроти тих трьох рис, які у вас виражені найменше.

Потім у стовпчик «Б» поставте «+» навпроти тих трьох рис, які, на вашу думку, найбільш характерні для толерантної особистості.

Додаток 2                                                 

Ознаки толерантної людини

· Успішно співпрацює з іншими на засадах партнерства.

· Готова прийняти думку інших.

· Поважає гідність людини.

· Поважає права інших.

· Приймає іншого таким, яким він є.

· Здатна поставити себе на місце іншого.

· Поважає право бути інакшим.

· Визнає різноманітність.

· Визнає рівність інших.

Терпима до чужих думок, вірувань, поведінки.  Відмовляється від домінування й насильства

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Прозорова Екатерина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 серпня 2021
Переглядів
2377
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку