Кліпове мислення у школярів : проблеми формування навички читання та їх подолання.

Про матеріал
Стаття відкриває проблеми кліпового мислення у школярів та які проблеми воно викликає в навчанні.
Перегляд файлу

Хоміцька Т.І.

Кліпове мислення у школярів : проблеми формування навички читання та їх подолання.

«Кліпове мислення»- це здатність людини сприймати інформацію у швидких фрагментах. Це феномен сучасного суспільства. Ми встигаємо опрацювати велику кількість інформації, відкидаючи непотрібне. Що саме нас приваблює в поданні та сприйнятті такого виду інформації? Короткі текстові повідомлення , написані великим шрифтом , короткі відео , де зміст побаченого розкривається миттєво. Навіть ЗМІ пишучи новини , використовують в заголовку найсуттєвішу інформацію , щоб привабити читача.

 Через кліпове мислення людина менше вмикає уяву, рефлексує, аналізує та зосереджується ,адже іде миттєве оновлення інформації, швидка втрата актуальності вже побаченого. Подача матеріалів в ЗМІ змінилась за способом читання – від лінійності до моделі , коли текст розміщують короткими блоками з гіперпосиланнями. А найпоширенішою заміною слова є емодзі , гіфки та стікери. Таке спотворення інформації , врешті, призводить до незворотних змін у мисленні: починає працювати короткочасна пам’ять, зникає глибокий аналіз інформації ,зникає абстрактне мислення, збільшується довірливість, людиною легше маніпулювати. Неуважність, незібраність, невміння чітко висловлювати думку, обмежений словниковий запас ( мовленнєвий мінімалізм), гіперактивність, дратівливість – ось так виглядає іноді характеристика дитини. Сучасні діти погано сприймають текстові повідомлення, більше звернуть уваги на візуалізацію, комікс, схему , короткий відеоролик. Формується негативізм до читання. Часто діти хапаються за коротке знайоме слово і роблять висновок за ним про зміст тексту. Вгадують слова , не дочитуючи закінчень. Заборонити або обмежувати користування інтернет ресурсами справа сім’ї, яка здебільшого не контролює цей процес.

 Навчання сучасних здобувачів освіти – це подача навчальних матеріалів у звичній для них формі: схеми, таблиці, малюнок, відеосюжет. Вчителі звичайно йдуть в ногу з сучасними вимогами та викликами , але передусім потрібно сформувати навичку читання , де читання дитини буде правильним, зрозумілим для слухача, виразним , щоб утримати увагу аудиторії та свідомим. І ось все описане вище стає на перепоні до формування навички читання. Батьки помічають , що дитина не любить читати , читання повільне , вгадує слова, переказати прочитане не може , і тут же констатує факт , що ось математика дається легко. Назустріч я задаю питання: «І задачі?», на що батьки відповідають , що тільки не задачі , бо там читання . Але задачі це життєві ситуації, щоб вирішити їх в дорослому житті , потрібно успішно оволодіти навичкою читання.

 Пропоную вправи для розвитку навички ,і це ,як би не здавалось дивним , вправи, що укріплюють роботу окорухових м’язів. Саме при перегляді гаджетів фіксується нерухоме положення очей. Атрофується здатність пристосовуватись до бачення предметів на різних відстанях, розглядання дрібних елементів, слідкування за рухомими предметами в різному темпі. Саме рух окорухових  м’язів бере участь у формуванні навички правильного та швидкого читання. Якщо цей м’яз не розвинений , навряд чи дитина зможе успішно оволодівати інформацією. Все частіше таким дітям ставлять діагнози дислексія та дисграфія, тому що письмові роботи відзначаються низкою проблем: пропуски, заміни, відсутність бажання виконувати творчі  письмові завдання, знижується якість написання переказів та творів.

Вправи, які допоможуть дитині цікаво та ефективно тренувати окорухові м’язи та підготувати око до роботи із засвоєння читацьких навичок.

  1. Гра «Що зайве?»
  •         За кольорами;
  •         За формами;
  •         За класифікаціями в призначенні;
  •         Буква серед цифр і навпаки;
  •         Буква , що позначає приголосний звук серед букв , що позначають голосний звук і навпаки;
  •         Кінетично схожі букви;
  1. Гра « Що зникло ?»( варіацією є покласти предмет чи картку десь в інше місце, діти повинні знайти очима).
  •         5 предметів , відповідно до лексичної теми.
  •         5 цифр.
  •         5 літер.
  •         Можна перейти до кількості 10.
  •         5 складів.
  •         5 односкладових слів.
  •         Ускладнюємо за власним бажанням.
  1. Гра «Маленькі – великі»
  •         Тварини та їх дитинчата . Відбувається демонстрація , закриваємо малюнки , діти повинні назвати лише дитинчат або лише дорослих .
  •         Ряд цифр (маленькі та великі)
  •         Ряд букв.
  •         Цифри парні та не парні.
  •         Серед цифр вибрати ті , що менше 5, або більше 5.
  1. Гра «Перевіримо зір»

Таблиця з цифрами та буквами , схожа на таблицю окуліста.

  1. Дітям роздаємо бланки , на яких написані літери та цифри . Завдання : зафарбувати певну літеру . Пізніше ускладнюємо інструкцію- зафарбуйте синім олівцем літеру О , а зеленим У.
  2. Всі види таблиць Шульте.

Після певного часу тренувань у дитини стають досить розвинені окорухові м’язи, дитина розуміє поняття великої та малої літери, розмір шрифту, це також профілактика дзеркального написання букв та цифр, розвивається зоровий гнозис. Учні легко запам’ятовують графічні значення букв , підвищується зацікавленість у процесі читання.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Додано
25 липня
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку