Когнітивно-комунікативні вправи з теми "Займенник"

Про матеріал

Вправи мають на меті залучення учнів до активної комунікативної діяльності, до творчості через пошук, шляхом створення й розв'язання проблемних ситуацій, спрямованих на формування інтелектуально-креативних якостей учнів: мовного чуття, дару слова, мислення, мовлення, уяви, уваги, спостережливості.

Перегляд файлу

ЗАЙМЕННИК

  

Алгоритм Цицерона

1. Що називається займенником?

2. Який займенник не має називного відмінка?

3. Скільки розрядів  займенників?

4. Чому займенник  його  може бути   особовим , а може бути  і  присвійним?

5. Коли займенники пишуться через дефіс?

6. Як пишуться займенники з аби- , де- , -сь ?

7. Де  використовують питальні  займенники?

 

 

Дубль – диктант

ІІ.Доповнити кожен рядок 3-4 займенниками, які відповідають на задане запитання.

1. Хто?

2. Що?

3. Який?

4. Чий?

5. Котрий?

6. Скільки?

 

ІІ.Доповнити кожен рядок трьома займенниками у родовому відмінку.

1.Особові: вас, її…

2.Неозначені: будь-кого, абикого…

4.Відносні: якого, чого …

 

ІІІ. Підберіть приклади слів , у яких заховались займенники

1. Сам – самоосвіта…

2. Ти – дитина …

3. Цього – цьогоріч…

4. Ми – минуле …

 

Диктант «Обрахунки»

І.Виразне читання. (Спостереження за виражальними можливостями займенників у художньому тексті). Прочитайте виразно вірш Василя Симоненка, визначте про кого чи про що йдеться  в ньому. Придумайте  свій заголовок.

В хаті сонячний промінь косо

На долівку ляга з вікна…

Твої чорні шовкові коси

Припорошила вже сивина.

 

Легкі зморшки обличчя вкрили

Це життя трудового плід.

Але в кожному русі – сила.

В очах юності видно слід.

 

Я таку тебе завжди бачу,

Образ в серці такий несу –

Материнську любов гарячу

І твоєї душі красу.

 

Я хотів би як ти прожити,

Щоб не тліти, а завжди горіть,

Щоб уміти , як ти , любити,

Ненавидіть , як ти , уміть.

(В. Симоненко)

ІІ. Дайте відповіді на запитання:

1. Які особливості значень займенників розкриваються в поезії?

2.Яка роль займенників  у тексті?

3. Які слова допомагають показати безмежну синівську любов?

 

ІІІ. Заповніть таблицю

Займенник

Розряд

Число

Рід

Відмінок

Синтаксична

роль

 

 

 

 

 

 

ІV  . Розкрийте значення поданих фразеологізмів. Уведіть їх в усний твір-мініатюру ,,Наймиліше в світі слово – мама ’’. Назвіть вжиті вами займенники, визначте їх розряд.
 

Який кущ, така калина, яка мати, така дитина. Нема того краму, щоб купити маму. Як мати рідненька, то й сорочка біленька. Мене мати цілий вік дурила, казала: битиму та й не била. Жінка – для світу, теща – для привіту, а матінка рідна краща всього світу. Нема цвіту, кращого від маківочки, нема роду, милішого від матіночки

 

Диктант «Наший латку»

І.  Відтворити текст , підібравши  займенники з довідки. Підкресліть їх відповідно до ролі в реченні.

    Українська пісня! … не був зачарований … , … не згадує її , як    чисте , прозоре дитинство, … горду юність, … бажання  бути красивим і ніжним , сильним і хоробрим?

     … митець не був натхненний … багатющими мелодіями, безмежною широтою і красою  … образів , … чарівною силою, … викликає в душі людській найскладніші, найтонші, найглибші асоціації, почуття, думки і прагнення … , … є кращого в людині, … підносить … до вершин людської гідності, до людяності, до творчості? (О. Довженко)

 

                               Хто, нею, її, своє, свою, який, що, всього

 

ІІ.  Пригадати  якомога більше рядків   пісень , у яких є займенники.

                                  «Добрий вечір тобі, пане господарю…», «ой , вінку, мій вінку …»…

 

Диктант «Плями на стіні»

Прочитайте. Якою темою  пов’язані речення? Доведіть , що це не текст. Перепишіть , ставлячи займенники, що в дужках , у потрібній формі.  Встановіть їх значення , відмінок і число.

1.Я вклоняюсь землі і скажу (вона) : - Спасибі, що  (я) ти прослалася, тепла до ніг.2.Я живу (ти) і для (ти), вийшов з (ти), в (ти) перейду, під твоїм високочолим небом гартував я душу молоду. 3. Ми усі за характером різні, і смаки не однакові в (ми), та одна (ми) ростила  Вітчизна у великий розбурханий час. 4.  Нехай серця не знають супокою, хай обганяють мрії часу біг, і (ми) юність буде хай (така) , щоб (вона) ніхто не заздрити не міг .

( В. Симоненко)

Диктант – передбачення

І. За ключовими словами батько й мати,   здоров’я,  спокій,чесне життя, прикрощі , працьовитість, страждання, погана людина , горе для батьків спробуйте передбачити, про що йтиме мова в тексті.

ІІ. Доведіть , що  тип висловлювання цього тексту – роздум. Які ознаки на це вказують?

ІІІ. Пригадайте  2-3 народні вислови , які б відображали головну думку висловлювання.

Святий обов’язок

Батько й мати дали тобі життя й живуть для твого щастя. Бережи їх здоров’я і спокій. Не завдавай їм болю, прикрощів , страждань. Усе , що дають тобі батько й мати , - їх праця, піт, втома.  Умій поважати працю батьків. Найбільше щастя для батька й матері – твоє  чесне життя, працьовитість, а в шкільні роки – старанне навчання.

   Принось у дім радість, оберігай щастя сім’ї. Якщо люди вважають тебе поганою людиною – це велике горе для твоєї матері й твого батька. По – справжньому любити батька й матір – це значить приносить в дім мир і спокій.  (За В. Сухомлинським)

 ІV. Підкреслити займенники, відповідно до їх синтаксичної ролі, визначити їх розряд, число та відмінок.

 

Диктант – кросворд

І.Прочитайте текст. Яка його  тема та головна думка ? Підберіть заголовок.

Святий Миколай народився 22 травня 280 року в провінції Мир – Лікії в Малій Азії, де на той час поширювалась християнська віра. Він був єдиним сином благочестивих батьків Феофана та Нонни, які дали обітницю присвятити його Богові. Немовля від дня народження свого явило людям світло майбутньої  своєї слави великого чудотворця. Воно ще в купелі хрещення простояло на ногах три години, ніким не підтримуване, віддаючи цим шану Пресвятій Трійці.  І сказали люди: « Є в ньому щось велике!»

(З календ.)

ІІ. Виконайте  завдання :

1. Знайдіть два слова , у яких звуків більше , ніж букв.

2. Знайдіть два слова , у яких є два м’які приголосні.

3. Зробіть словотворчий аналіз виділеного слова.

4. Знайдіть у тексті іменники , що означають власні назви.

5. Знайдіть  два відносні прикметники

6.Вкажіть складне речення, у якому прості речення поєднані між собою відносним займенником.

7. Поясніть розділові знаки в останньому реченні.

ІІІ. Розгадайте кросворд

1

Вказівний займенник чоловічого роду

 

 

 

2

Особовий займенник

 

 

 

3

Відносний займенник

 

 

 

 

4

Особовий займенник в  З. в.

 

 

 

 

 

5

Присвійний займенник середнього роду в Р. в.

 

 

 

 

 

 

6

Присвійний займенник  жіночого  роду в Р. в.

 

 

 

 

 

7

Особовий займенник середнього роду

 

 

 

 

 

8

Заперечний займенник в О. в.

 

 

 

 

 

 

9

Вказівний займенник  в О. в.

 

 

 

 

10

Особовий займенник в М. в

 

 

 

 

 

 

11

Неозначений займенник

 

 

 

 

 

 

Диктант «Камінь спотикання»

І.Запишіть текст , вписуючи  замість крапок потрібні займенники , характеристику  яких подано в дужках

Книга книг

   Так нерідко називають Біблію. … (особовий займенник жіночого роду в

 Н. в.) й справді заслуговує  …( вказівний займенник в Р. в.) визначення. Біблія вміщує відомості з різних наук. … (особовий займенник жіночого роду в Н. в.) включає в… (зворотний займенник в З. в. ) поезію і драму, біографіч-ні відомості та пророцтва. … (означальний займенник  в Н. в. ) з книг не може зрівнятися у довговічності та популярності. Не одне покоління виховано  …(особовий займенник жіночого роду  в М. в.) повністю або частково. Біблія перекладена більш як на 1200 мов світу. ( З календ.).

ІІ. Дайте відповіді на запитання:

1.Чому Біблію називають книгою книг?

2. Які біблійні розповіді вам запам’яталися? Чого вони вас навчили?

ІІІ. Підкреслити займенники відповідно до їх синтаксичної ролі.

 

Диктант – відтворення

І.Виписати з тексту займенники

  Зозуля справді  не такий птах , як інші. Вона не будує гнізда , не висиджує пташенят. Свої яєчка вона підкладає іншим птахам. Але , викохане іншими батьками , зозуленя лишається дитиною справжніх батьків. На місяць раніше від батьків воно  летить на південь. Самостійно. І не просто на південь, а якраз туди, де перебуває зиму рідна мати.

  Там , на далекому півдні, зозуленя не співає , голос у нього прорізається пізніше, коли воно вертається додому , в ті місця, де виросло. (С. Пасько).

ІІ.  Що нового ви дізнались  з почутого тексту? Підберіть  заголовок. Що відображає заголовок – тему чи ідею ?

ІІІ. Відтворити текст , ввівши в нього виписані займенники.

 

«Цифровий диктант»

 Записати цифри   відповідно до правопису слів: разом –  1, через дефіс –  2, окремо –  3

Що/небудь, коли/небудь, ні/до/чого,   де/хто, де/коли,   аби/хто, який/сь, де/кілька, ні/який, ні/від/кого, будь/що, хтозна / скільки,  ні /за/ким, хтозна /чий

 

Гра «Світлофор»

Підняти сигнальну картку  відповідно до правопису слів: разом – зелену, через дефіс – жовту, окремо – червону

Абичий, хтось, ніщо, абиякий,  хтозна – чий, будь – що, хтозна – яка, дехто, абичийому, казна – чим,  будь до чого ,  будь у кого,  аби з ким,  хтозна для чого , ні до кого, хтозна – скільки,  казна перед ким,   хтозна на чому.

 

Гра «Селекціонери»

Виписати  лише займенники. Вказати , які вони за значенням

Хто/небудь, ні/як, коли/небудь, будь/де, ні/звідки, будь/що, де/сь, що/небудь, ні/до/чого, ні/коли, будь/який, який/сь, ні/чий, казна/хто, будь/у/кого, будь/куди, як/небудь,  хтозна/коли, де/чий, аби/чий, ні/кому, будь/з/ким

 

Гра  «Впіймай слово»  

Визначити четверте зайве у кожному рядку

1. Абихто, хтось, дехто, хто.

2. Ніхто, ніде,  нічий, ніякий.

3. Я, мене, тебе, вас.

 

Гра «Будівничі»

І.Скласти і записати правильно якнайбільше займенників. До якого розряду вони належать?

 

 

 

 

 

 

 

ІІ .  Складіть розповідь «Якщо хтось із нас зустрінеться з марсіанами», ввівши в неї займенники , які утворили.

 

Гра «Хочу знати»

Один учень ставить запитання, використовуючи питальні займенники , інший дає відповідь , використовуючи заперечні займенники

 

                       Скільки  балів ти отримав з математики? – ніскільки

                          Кого ти зустрів по дорозі в школу? – нікого

 

 

 

«Морфологічний марафон»

Прочитайте вірш поета із Шполянщини О. Діхтяренка. З’ясуйте тему й основну думку твору.

З усього можна вірша змайструвати:

Із дуба, із калини, із верби,

Із вишні, що в садочку біля хати,

Із радості і тихої журби.

Зі спокою, з перенапруги нервів,

Із променя, що в серці  будить шал.

Один зі слова змайстрував шедеври,

А інший перевів матеріал.

Троянди квітнуть і жоржини, й айстри,

Щось десь вмирає, інше щось росте, -

Усе хотіло б мати справу з майстром,

А бути майстром – діло непросте.

Майстерня слова – то таки знемога,

Вона під силу вправному борцю.

У майстра , певно, щось – таки  від Бога,

Але й від поту , муки і терпцю.

Не завжди майстру треба мудрувати,

Щоб упіймати силу протиріч.

З усього можна вірша змайструвати,

Якби лиш з того вийшла гарна річ.

 

Виконайте такі завдання:

1-ша група : випишіть займенники й визначте їх розряди.

2-га група: підкресліть займенники, поставте до них питання, укажіть відмінок.

3 - тя група : з’ясуйте  синтаксичну роль кожного займенника.

4- та група : випишіть три займенники й розберіть як частину мови

 

Творче конструювання

І.Увести подані фразеологізми в речення так, щоб питальні займенники стали відносними.

1.Яка муха вкусила? 2. Яким вітром занесло? 3. Який вітер завіяв? 4.Що з цього вийде? 5. Які люди з нього будуть? 6. Хто тебе за язик тягне

                         Яка муха вкусила?-  Петре, скажи мені, яка тебе муха вкусила

 

 

ІІ. Скласти варіанти речень , так щоб займенник його виступав у  значенні

 а) особового займенника в родовому відмінку, б) присвійного займенника

 

                       

                         А)  Його змалку вабила музика. Б) Його рука потягнулась  до                                                                                   інструмента.

 

 

 

«Фразеологічний тренажер»

 

 І.До поданих фразеологізмів лівої колонки дібрати синонімічні вирази з правої. Відповіді записати парами чисел. Виписати  займенники, визначити  їх розряди.

1. Лишити в самій сорочці.

2. Кожен блазень своїм строєм.

3. Кожен край має свій звичай.

4. Майстер на всі руки.

5. На бідного Макара всі шишки летять.

6. На всі боки.

7. Держатися свого берега.

8. Владати собою.

9. В усій величі.

10. Не нашого поля ягода.

11. Хто куди.

12. Який Сава, така й слава.

1. У всякім подвір’ї своє повір’я.

2. Бідному все вітер в очі віє.

3. Держати себе в руках.

4. Хто в луг, а хто – в плуг.

5. Який їхав, таку й стрів.

6. Лишити ні з чим.

7. Не з нашої парафії.

8. У нього руки на всі штуки.

9. На всі чотири сторони.

10. В усьому блиску.

11. Стояти на своєму.

12. Усяк по-своєму казиться.

 

ІІ.      До фразеологізмів лівої колонки дібрати правильні тлумачення з правої. Відповіді записати парами чисел. Виписати займенники, визначити їх розряди.

1. Хто куди;

2. Як у себе вдома;

3. Сам не свій;

4. Сам чорт не брат;

5. Ускочити по самі вуха;

6. На всі віки;

7. Викреслити з своєї пам’яті;

8. Зазнати на своєму горбу;

9. Опанувати себе;

10. Не мати нічого за душею.

1. забути

2. зручно

3. набратися неприємностей

4. назавжди

5. бути бідним

6. незгуртовано

7. сумний

8. сміливий

9. з власного досвіду

10. заспокоїтись

11. зникнути

 

ІІІ. Установити відповідність між частинами фразеологізмів. Відповіді записати парами чисел. Зробити морфологічний розбір відносного займенника, провідміняти за відмінками вказівний займенник

1. Хто боїться, …

2. Хто старе поминає, …

3. Хто сіє вітер, …

4. Хто обпікся на окропі, …

5. Хто спішить, …

6. Хто багато обіцяє, …

7. Хто везе, …

8. Хто мовить, …

9. Хто звечора плаче, …

10. Хто вміє брехати, …

1. той пожне бурю

2. той людей смішить

3. у того в очах двоїться

4. той мало дає

5. той щастя не має

6. той уранці скаче

7. той і на холодну воду дмухає

8. той уміє і красити

9. той від меча загине

10. той трьох навчить

11. того й підганяють

 

Гра «Четверте зайве»

Випишіть із трьох колонок займенники, що не належать до вказаних розрядів, у четверту колонку й зазначте їх розряд

 

Особові

 Неозначені

Вказівні

 

Мене

Дехто

Таким

 

Вами

Кожен

Оцього

 

Сам

Хтось

Отой

 

Тобою

Абихто

Інший

 

 

Робота в групах «Пошук інформації»

Завдання  групі І. Підібрати антоніми до таких займенників:

Всі –

Все –

Такий –

Цей -

Завдання групі ІІ. Доповнити займенниками такі формули ввічливості:

1. Радий… бачити

2. На … добре

3. … Богу

4. … маєте рацію

5. Я перед … в боргу

- Як пишуться займенники, вжиті у ввічливо -  пошанному значенні?

Завдання групі ІІІ.  Подані прості речення перебудувати у складні, уникаючи невмотивованих повторів.

1. З роботи повернувся батько. Батько був чимось стурбований. 

2. Наді мною повільно пливли хмари. Хмари нагадували мені велику отару овець.

3. Трава була мокра від дощу. Дощ так само раптово закінчився , як і почався. 

- Які займенники виступають засобами зв’язку у складному реченні?

 

 

Гра «Хочу знати»

Один учень ставить запитання, використовуючи питальні займенники , інший дає відповідь , використовуючи заперечні займенники

 

                       Скільки  балів ти отримав з математики? – ніскільки

                          Кого ти зустрів по дорозі в школу? – нікого

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

doc
Додано
16 жовтня 2022
Переглядів
860
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку